Dijital liderlerin ortak özellikleri neler?
İş dünyasının deneyimli yöneticileri dijital tüketim konusunda yeni bir dönemde olduğumuzu ve bu tüketimin COVID-19 nedeniyle hızlandığını biliyor. Geçtiğimiz son bir iki yıl bize değişim hızına ayak uydurmak için hızlı hareket etmeye her daim hazır olmak gerektiğini gösterdi. Bu nedenle birçok pazarlama ekibi yeni bir terime aşina oldu; dijital dönüşüm. Gelin, dijital dönüşüme liderlik edenlerin ortak özelliklerine bakalım…
Boston Consulting Group (BCG) 2018 yılından beri Google ortaklığında dijital dönüşümü inceliyor. Dijital dönüşüm bu süre boyunca kısmen yeni bir kavram olmaktan çıkıp işletmeler için bir zorunluluk haline geldi. Neden bazı şirketler dijital çözümlerden önemli ölçüde değer elde ederken diğerlerinin geride kaldığını daha iyi anlamak için yürütülen çalışmada 2.000 küresel şirketin dijital yeterlilik ve olgunluk düzeyleri araştırıldı.
Araştırmanın sonucunda da, şirketlerin dijital çözümlerden elde ettiği değerin bu çözümleri hızlı bir şekilde ölçeklendirmede ne kadar başarılı olduklarıyla doğrudan bağlantılı olduğu keşfedildi. Dijital pilot programların ilginç denemeler olmayı bırakıp önemli ölçüde değer sağlamaya başlaması için bu programların başarılı şekilde ölçeklendirilmesi gerekiyor. Bunu pazardaki rakiplerinden daha hızlı yapmayı başarabilen şirketler büyük bir avantaj elde ediyor.
Ölçeklendirme, araştırmanın önemli bir parçası oldu. “Dijital liderleri” (dijital çözümlerden önemli ölçüde değer elde eden şirketlerin yaklaşık yüzde 30’u) diğerlerinden ayıran faktör de buydu. Araştırma, dijital liderlerin 3 kat daha fazla gelir artışı ve maliyet tasarrufu elde ettiğini ve piyasaya sürüm sürelerini azaltma miktarlarının dijital çözümlerden değer elde etmeyi başaramayan şirketlere kıyasla iki kat daha yüksek olduğunu gösteriyor.
Dijital liderleri daha yakından incelediğimizde dijital çözümlerini başarılı bir şekilde ölçeklendirebilmelerini sağlayan üç ana faktör olduğu görülüyor.
1. C-level yöneticilerin uyumu
Dijital lider olmaya yönelik çalışmalar üst düzeyde başlamalı. Şirketlerin başarılı olması için dijital dönüşümün yalnızca bir yöneticinin kararı olmaması, bunun yerine tüm C-level yöneticilerin ortak bir strateji ve yol haritası konusunda anlaşmaya varması gerekiyor. Hedef belirlendikten sonra C-level yöneticilerin birlikte çalışması ve vizyonlarını gerçekleştirmek için üst düzeyden aşağıya doğru tüm kuruluşu harekete geçirmesi şart.
Araştırmada, dijital liderlerin yüzde 72’si C-level yöneticileri arasında sürekli iş birliği sağlanmasının çok önemli olduğunu, yüzde 82’si ise planlarını birlikte ilerletmek için dijital çözüm vizyonu, yatırım ve diğer kaynaklar konusunda yöneticilerle anlaşmaya vardıklarını belirtiyor.
Liderlerin, bunu başarılı bir şekilde yapabilmesi için çevik çalışma yöntemlerini benimsemesi gerekiyor. Stratejilerin ve hedeflerin yerel iş birimlerine hızlı aktarılması için yöneticilerin birbirinden bağımsız şekilde çalışmaması önemli. Planlama ve bütçe oluşturma süreçlerinin esnek olması ise çok önemli. Dijital yol haritasının başarılı bir şekilde izlenebilmesi için tüm C-level yöneticilerin teknoloji, veri gizliliği ve analizle daha yakından ilgilenmesi gerekiyor.
2. Kurumsal yetenekleri geliştirme
C-level yöneticileri arasında uyum sağlandıktan sonra dijital liderler işletmelerinin dijital çözümlerden değer elde etmesine yardımcı olacak alanlara yatırım yapmalı. Şirketlerin bu konuyu daha etkili bir şekilde anlayabilmesi için müşterilerine ve şirkete ait birinci taraf verilerinden yararlanması gerekiyor.
Verileri inceleyerek bilgi elde etmek için kuruluş genelinde aynı yüksek kalitede verilere erişilebilmesi önemli. Dijital liderlerin yüzde 90’ından fazlası API ve mikro hizmetlerden yararlanarak dijital çözümleri teknoloji yığınlarına bağlamayı başardı. Veri yönetimi prosedürlerinin düzgün olmasına önem verildiğinde ekiplerin uygun ve tutarlı şekilde kullanabileceği yüksek kaliteli veriler sürekli olarak elde edilebilir.
Dijital liderler üretkenlik uygulamalarının ve AI analizlerinin desteklediği çevik çalışma ortamları oluşturmaya da odaklanıyor. Bu tür çalışma ortamları yüksek performansı çalışanları çeker ve çalışan alımına katkıda bulunur. Yetkin bir iş gücünün oluşmasını destekleyip iş ortamının daha kapsayıcı ve çeşitli olmasını sağlamak dijital liderlerin uzun vadede daha dayanıklı işletme modelleri oluşturmasına da yardımcı oluyor.
3. “Her zaman açık” düşünce yapısı
Dijital liderler, dijital dönüşümü tek seferlik bir proje olarak değerlendirmek yerine yeniliklere uyum sağlayabilen, “her zaman açık” düşünce yapısıyla işletmelerini yöneterek ortam değiştikçe pilot projeleri iyileştirip ölçeklendiriyor ve yatırımlarından getiri elde ediyor. Teknoloji, pazarlar ve tüketici davranışlarının sürekli değişmesi gibi dijital dönüşüm yaklaşımları da değişmeli. Sürekli değişikliklere uyum sağlanabilmesi için şirket kültürünün baştan aşağıya değişmesi gerekiyor.
Dijital liderler durmadan test ederek öğreniyor, esnek plan ve bütçe oluşturma süreçlerine yatırım yapıyor, C-level yöneticilerden başlayarak birbirleriyle işbirliği yapan ekipler oluşturuyor. Araştırma, dijital liderlerin bu davranışları şirket kültürünün bir parçası haline getirdiğini net bir şekilde ortaya koyuyor. C-level yöneticiler dijital temel oluşturmaya yönelik yatırımlar yaparken operasyonel zorluklarla ilgili karar alma sürecinde şirket içi verilerden yararlanma konusunda uzmanlaşıyor.
Yeniliklere uyum sağlayabilen, “her zaman açık” bir düşünce yapısına sahip olmak, işletmelerin müşteri deneyimlerini yeniden tasarlama becerisini iyileştiriyor. Dijital liderler, pozisyonlar arası işbirliği sağlayarak, hangi müşteri odaklı fırsatların hızlıca ölçeklendirilebileceğini ve hangi başarısız olan veya yavaş ilerleyen girişimlerden vazgeçilebileceğini daha iyi belirleyebiliyor.
Dijital dönüşümün dijital liderlere sağladığı değerin çok yüksek olduğunu net bir şekilde görülüyor. Benzer miktarda değer elde etmek isteyen tüm şirketlerin değişikliğe hazır olması gerekiyor. Başarı sağlayan gerekli faktörleri (uyumlu C-level yöneticiler, yeteneklere yönelik yatırımlar ve her zaman açık olan bir yaklaşım) benimseyen tüm şirketler dijital alanda lider konumuna gelebilir.