Metaverse pazarlamada neleri değiştirecek?
Metaverse kavramı hayatımıza girdiği andan itibaren anladık ki yaşayış biçimimizde A’dan Z’ye büyük değişiklikler bizleri bekliyor. Bu değişime ayak uydurmanın yanı sıra ufukta olduğu söylenen fırsatları da keşfetmek isteyen markalar, metaverse’ü gündemlerinin ilk sırasına yerleştirdi. Tüm bu fırsat ve tehditlerle dolu yeni evrende markalar için Şerpalık yapmak ise elbette pazarlamacıların sorumluluğu… Peki, sanal dünyalara açılan bu kapıların ardında markaları neler bekliyor? Metaverse pazarlama dünyasında neleri değiştirecek?
Web 3.0 ve merkeziyetsiz sistemlerin hayatımıza girişiyle yalnızca kullanıcılar için değil, markalar ve devletler için de yeni bir düzenin kapısı aralandı. Web 2.0 ile birlikte izleyici olmanın ötesine geçip içerik üreticisi haline gelen, dolayısıyla da markalarla iletişime geçme şansı bulan tüketici şimdi işi bir ileri seviyeye taşıyor… Artık sahiplik algısı büyüyor ve bir otoritenin olmadığı, kullanıcıların yönetim hakkında ortak kararlar verdiği bir dönem başlıyor. Bu dönemin en popüler unsurlarından biri ise metaverse. Daha henüz emekleme aşamasında olan bu kavram büyük bir hızla yayılıyor, popülerleşiyor. Peki, metaverse markalar için ne gibi fırsatlarla geliyor? İşte pazarlama dünyası son birkaç aydır bu sorunun yanıtını arıyor.
Daha gelişmiş deneyimler bizleri bekliyor
Markaların kitleleri heyecanlandıran metaverse’te olmak istemesi gayet doğal. Nitekim Vans, Roblox oyunu içerisinde açtığı kaykay parkurunun 48 milyon kullanıcı tarafından ziyaret edildiğini, Fortnite ise platformunda düzenlenen Travis Scott konserinin 12 milyon kişi tarafından izlendiğini paylaştı. Fiziksel dünyada ulaşılması oldukça zor olan bu rakamlar, henüz daha hayatımıza tam dahil olmamışken bile sanal dünyalarda karşımıza çıkıyor. Bu heyecan verici denemeler pazarlama dünyasının bu alanın metriklerini anlaması ve adapte olmasını da zorunlu kılıyor. Aynı zamanda müthiş bir veri ve içgörü imkanı da yaratacak olan metaverse pazarlamacılar için tüketiciyle sadece daha iyi iletişim kurabilecekleri bir alan değil, aynı zamanda onları daha da iyi anlayabilecekleri, beklentilere cevap vererek daha gelişmiş deneyimler yaratabilecekleri bir evren… Ufukta markaların sosyal medyada post paylaşmanın ötesinde kendi avatarıyla adeta ete kemiğe büründüğü günler var…
Hız her şeyden önemli
Tüketici her şeye kolay ve hızlı ulaşmak istiyor. En ufak bir gecikme hemen dikkatini dağıtıyor. Yani markaların artık milisaniyelerle yarıştığını söylemek mümkün. Gecikmeye ve zorluğa tahammül yok, her zaman yeni alternatifler mevcut. Pazarlama dünyasının tüketici için metaverse deneyimleri yaratırken bunu da unutmaması gerekiyor.
Artık daha hızlı ve daha bağlı olduğumuz bir dünyadayız. Pazarlama dünyası için çeviklik her zamankinden daha da büyük bir önem taşıyor. Statista verilerine göre yetişkinlerin yüzde 74’ü metaverse’e girmek için gün sayıyor. Açıkçası burada, TAB Gıda Pazarlama Direktörü Caner Alpaslan’ın da belirttiği gibi, “Metaverse’ü sadece oyuncu, kullanıcı ve izleyici deneyiminden ibaret bir yeni teknoloji olarak görmemek gerekiyor.” Metaverse yeni bir yaşam biçimi olarak karşımıza çıkıyor ve pazarlama dünyasında da kuralları yeniden yazmaya geliyor.
Metaverse’e şimdiden hazır olmamız gerekiyor
- Metaverse’ü sadece oyuncu, kullanıcı ve izleyici deneyiminden ibaret bir yeni teknoloji olarak görmemek gerekiyor. Tüm bunların ötesinde yeni bir yaşam, üretim, gelişim, alışveriş ve iş yapış şekli olarak standartları yeniden belirleyen; içinde bulunduğumuz yüzyılda bizim de gelişimine tanıklık hatta katılım ve katkı gösterdiğimiz bir öte evren olarak görmek gerekiyor.
- Bu sanal evrenin yaratacağı fırsatlar, iş ve içerik imkanları beraberinde farklı birçok ürün ve hizmetin de ortaya çıkmasını sağlayacak. Artırılmış gerçeklik evrenine yönelik teknoloji ve çözümlere yönelik yatırımlar artacak. Bu durum aynı zamanda markaların dönüşüm sürecini de gündeme getirecek ve bu evren gerçek dünyanın sanal kopyası olacak.
- Artık dijital bir çağdayız ve içinde yer aldığımız pazarlama ve iletişim dünyası da çağın gerektirdiği tüm kodlamalara hazır olmalı. Gerçek şu ki metaverse dünyasında şimdiden müşteri beklentilerini görmeli, ona göre adımlar atmalı ve bu dünyaya hazır olmalıyız.
Pazarlama dünyası hızla uyum sağlayacaktır
PepsiCo Türkiye İçecek Kategorisi İçgörü Fonksiyon Lideri ve Pazarlama Kıdemli Direktörü
- Metaverse’ün hayatımızı nasıl etkileyeceği büyük merak konusu olmakla beraber “müşteri deneyimi” devriminin habercisi olduğunu söyleyebiliriz. Metaverse ile birlikte müşteri davranışlarından satın alma alışkanlıklarına kadar pek çok konu yeniden gündeme gelecek ve bu durum markalar açısından çok güzel fırsatlar ortaya çıkaracak.
- Online alışverişin bile pek çok tüketici davranışında farklılıklar yaptırdığını düşünürsek, metaverse’ün beraberinde getirdiği sanal evren ve ürün deneyimleme gücünün bireysel ve toplumsal yaşam pratiklerimizde pek çok şeyi değiştireceği açık.
- Metaverse henüz yeni oluşma aşamasında olsa da pazarlama ve iletişim dünyası bu sürece çok hızlı uyum sağlayacaktır. Metaverse parça parça hayatımıza zaten girmişti, şimdi daha kompleks bir yapıyla karşı karşıyayız. “Tüketici odaklı” olma vizyonumuzla, bundan sonra da tüketici içgörüleri doğrultusunda tüketicilerin ihtiyaçlarına cevap verecek çözümler geliştirmeye devam edeceğiz.
Tüketiciyle ilişki farklı bir boyuta evriliyor
Wunderman Thompson Türkiye Strateji Lideri
- Metaverse’ün pazarlama dünyasına ve markalara getireceği en büyük değişiklik tamamen deneyim odaklı iletişim stratejilerini temele almak ve uygulamak olacak. Tabii ki bizim de markalarla olan ilişkimiz çok farklı bir yöne evrilecek. Daha teknoloji ve tecrübe odaklı etkileşimler yaşayacağız. WEB 3.0 ile hayatımıza “Immersive Teknolojiler” girecek. Metaverse’te var olmak isteyen markalar daha kreatif ve eğlenceli içerikler tasarlayacak. Böylece markalarla bugüne kadar olduğundan çok daha akılda kalıcı anlar deneyimleyeceğiz.
- Zaman hiç olmadığı kadar değerli hale geldi ve onu daha bilinçli tüketmeye başladık. Bu da markaları zorlayacak çünkü iletişim kurmak için tüketiciyi “mikro anlarda” yakalamak gerekecek. Onların kalbine ve aklına dokunacak değerli deneyimler için yaratıcılıkta birbirleriyle yarışacaklar. Başarı için en önemli faktörler, yeni jenerasyon mecra kullanımları, immersive marketing, taktiksel proje iş birlikleri olacak. Biz de iletişim dünyası olarak bu yepyeni sürece herkesten daha hızlı adapte olmalı, bu yolculuğu pazarlama iletişimi ekipleriyle birlikte dizayn etmeliyiz.
Yarının dünyasına uyum sağlamalıyız
Girişimci, Trend Uzmanı
- Metaverse evreninin çok başında olmamıza rağmen, bu dünyanın büyük markalarının, geleneksel dünyadan buraya taşınan markalar değil; sıfırdan, bu dünyada doğmuş markalar olduğunu görüyoruz. Bu dünyanın en meşhur karakterleri, Superman değil, Bored Apes. Bu dünyanın en meşhur kıyafet markaları Nike değil, RKFKT (RKFKT’yi Nike’ın satın aldığını not düşelim). Yeni markalar da zaten değişen mecralarda doğuyor. Yeni marka yaratımı için özellikle yeni genç markalar yaratmak için fırsatlar var. Bu dünyadan doğan markaların yakın gelecekte fiziksel ürünler üretip geleneksel markalara rakip olması da olası.
- Metaverse pazarlama dünyasında büyük heyecan yarattı ancak bunu tek başına bir kavram yerine “yarının dünyası” veya “yarının teknolojileri” kümesinin bir parçası olarak görmek gerekiyor. Metaverse dışında yarını değiştiren farklı güçler var. Metaverse projesi yapmak yerine aslında büyük resimde yarının teknolojilerini anlamaya çalışan bir Lab projesi yaptığınızı hayal edin. Bu Lab çatısı altında yeni teknolojileri ve trendleri anlamak konusunda çabalarınızı birleştirin.
- Metaverse, markalara “Zamanın ruhunu yakalıyor muyuz?”, “Yarının değer tanımına uyumlu muyum?” gibi soruları sormak için bir erken uyarı sinyali. Markanız için “Yarının ruhuna uygun dönüşüm ne olacak?” diye sormanız gerekiyor.
- Son olarak, her yıl milyarlarca dolarlık hacklerin yaşandığı Web 3.0 dünyasında geleneksel dünyada alıştığımız otorite yok. Marka ihlali, markayı kötüleme gibi konularda markaların alabileceği aksiyonlar henüz net değil. Dolayısıyla bu dünyanın riskleri ve güvenlik gereksinimleri tahmininizden çok daha fazla. Bu sebeple güvenlik konusu önceliklendirilmeli…
Sınırsız bir dünyada sınırları belirlemek
FCB ARTGROUP Chief Strategy Officer
- Dijital ve fiziksel hayatı birleştiren, böylelikle “fiziksel konum” kavramını ortadan kaldırarak insanları bir araya getiren metaverse, sınırsız dünyasıyla sayısız fırsatı beraberinde getiriyor. Her ne kadar metaverse’ün ekmeğini henüz oyun endüstrisi yese de oyun dışı kullanımlarla şu günlerde daha düzenli karşılaşmaya başladık. Sanal kongreler, avatarınız için sanal kıyafetler, sanal galeriler, dijital ilişkiler bu sınırsız dünyada yapabileceklerimizin birkaç göstergesi ve bu daha sadece başlangıç.
- İşin bilim-kurgu tarafını bir kenara bırakırsak Metaverse, Gen Z gibi ulaşılması ve bağ kurulması çok zor olan bir nesli hedeflemenin ve onlarla etkileşime geçmenin ötesinde pazarlama sektörüne de yeni bir iş modeli sunarak yeni gelir kapıları açma potansiyeline sahip. Bu yönde potansiyeli fark ederek erken benimseyen markalar en fazla geri dönüşü alanlar olacak. Ancak markaların bu yeni dünyaya adımlarını atarken yapmaları gereken ilk şey eski dünya kurallarının burada geçerli olduğunu unutmaları… Öyle ki en basitinden alıştığımız ölçüm ve takip metrikleri bile bu dünyada ya geçerli değil ya da eksik kalabiliyor.
- Bu nedenle ilk olmak adına eski kurallar ve iletişim anlayışıyla metaverse evrenlerine balıklama atlamak çok da doğru değil. Aksine, markaların metaverse’e özel başarı metriklerini ve stratejilerini doğru tanımlamaları, projelerinde işimizin özü olan “yaratıcılık” ve “deneyimi” unutmamaları hiç olmadığı kadar önemli.
Pazarlamanın kuralları baştan yazılıyor
Pepsico Türkiye Yiyecek Kategorisi Pazarlama Direktörü
- Her geçen gün önemi artan dijital pazarlama metaverse ile daha da önemli hale gelecek. Yakın bir gelecekte metaverse çok daha yaygın bir şekilde kullanılmaya başlandığında, insanların alışveriş alışkanlıklarının da değişeceği öngörülüyor. Böyle bir durumda şimdiye kadar yapılan hedef kitle analizleri ve pazarlama kuralları değişecek. Bizler gibi markaların yeni kurallara göre analizler yapması ve pazarlama planlarını değiştirmesi gerekecek. Baskılı materyal gibi daha geleneksel uygulamalar yerini online sanal gerçekliğe bırakacak. Metaverse için yapılan özel kampanyalar ve avatarlar için tasarlanan ürünler gibi gelişmeler göreceğiz.
- Pazarlama ve iletişim dünyası trendleri takip eder, yenilikçidir ve analizlerini iyi yapar… Dolayısıyla bu sürece hızlı bir şekilde uyum sağlayacağını düşünüyorum. Örneğin NFT konusu sektörde çok başarılı şekilde ilerledi. Biz de markalarımızdan Doritos ile Türkiye’de ilk NFT çıkaran markalar arasında yer alarak sürece başarılı bir şekilde dahil olduk. Tasarımcı Deniz Berdan’ın Doritos Bicesaret kampanyamız için yaptığı tasarım, Toplum Gönüllüleri Vakfı yararına satışa sunuldu.