Hâlâ e-ticaretin taşıyıcı unsurunu pazaryerleri oluştursa da artık hayli güçlü rakipleri var: Markaların bizzat kendisi… Yıllar evvel trafik fırsatını değerlendirmek için pazaryerlerinde mağaza açan markalar, son dönemde “Direct to Consumer (DTC)” stratejisiyle müşterileriyle doğrudan iletişim kurabilecekleri yapılar inşa ediyor. Kendi e-ticaret sitelerini pazaryerine dönüştüren markalar, müşterisiyle arasındaki aracılardan kurtulurken sınırsız müşteri datasının da tek hakimi haline geliyor. Peki, dünyada hızla yükselen DTC iş modeli markalara ne tür fırsatlar vadediyor? DTC iş modelini benimseyen markaların dikkat etmesi gerekenler neler? Deloitte Türkiye Danışmanlık Lideri Hakan Göl öncülüğünde hazırlanan analizler ve sektörün önde gelen isimleriyle bu sorulara yanıt aradık.
Ali Saydam yazdı: Bilmek mi, yapmak mı?
En doğrusu; yaptığını ölçmektir… Çünkü ancak o zaman yaptığını bilir, bildiğini de yaparsın. Şu özlü sözü, özellikle de iletişim pratiğinde ne kadar sık kullansak yeridir: “Ölçmüyorsan yapma…”
Türkiye’nin en sevilen marka yüzleri!
Başarılı bir marka kimliği inşa etmek logosundan iletişim diline kadar dört başı mamur bir çalışma gerektiriyor. Tüketici zihninde markaların ete kemiğe bürünmüş yüzleri ise şüphesiz bu kimliğin görünen en önemli parçalarından biri. Peki, tüketici nezdinde marka yüzlerinin nasıl bir etkisi var? Marka yüzü olarak en çok kimleri görmek istiyorlar? Hangi ünlü isimler hangi özellikleriyle öne çıkıyor? Yanıtlar Marketing Türkiye adına Xsights Araştırma’nın gerçekleştirdiği “En Sevilen Marka Yüzleri Araştırması”nda…
Ve işte yeni PR
PR ajanslarının basın bülteni hazırlamak, röportaj organize etmek, etkinlik gerçekleştirmekle geçen günleri çok gerilerde kaldı. Dünyayı kasıp kavuran değişim fırtınası PR ajanslarına yeni ve daha büyük sorumluluklar yüklerken mesleğin tanımı da değişti. Artık karşımızda “hem daha iyi bir dünya yaratmaktan” hem de “büyümeden sorumlu” bir PR sektörü var… Peki, bu yeni dönemde “büyüme” ile “daha iyi bir dünya yaratma” sorumluluğunu dengeli bir şekilde yerine getirmenin formülü ne? Sektör liderleri PR’ın yeni sorumluluklarını nasıl tanımlıyor?
Metaverse pazarlamada neleri değiştirecek?
Metaverse kavramı hayatımıza girdiği andan itibaren anladık ki yaşayış biçimimizde A’dan Z’ye büyük değişiklikler bizleri bekliyor. Bu değişime ayak uydurmanın yanı sıra ufukta olduğu söylenen fırsatları da keşfetmek isteyen markalar, metaverse’ü gündemlerinin ilk sırasına yerleştirdi. Tüm bu fırsat ve tehditlerle dolu yeni evrende markalar için Şerpalık yapmak ise elbette pazarlamacıların sorumluluğu… Peki, sanal dünyalara açılan bu kapıların ardında markaları neler bekliyor? Metaverse pazarlama dünyasında neleri değiştirecek?
Türkiye’nin konfor markaları
Günlük hayatın içerisinde giderek daha sık duymaya başladığımız “konfor” kavramı kimi sektörler için de hayati bir kriter. Peki, sahiden tüketiciler “konfor” kelimesini hangi tanımla özdeşleştiriyor? Hangi sektörlerin konfor standartlarından memnun, hangilerinden atılım bekliyor? Dahası konfor aradıkları sektörlerde hangi markalar zirveyi temsil ediyor? Hepsi ve daha fazlası Marketing Türkiye için PRAGMA Araştırma ve Danışmanlık’ın gerçekleştirdiği “Türkiye’nin Konfor Markaları” araştırmasında…
ECHO Summit sahnesinde bu yıl “dolaysız markalar” var
Marketing Türkiye ve Deloitte iş birliğiyle dördüncü kez düzenlenecek olan ECHO Summit için heyecanlı bekleyiş başladı. Bu yıl zirvenin gündeminde ekonomisini her geçen gün büyüten “Dolaysız Markalar” var. Ana teması “Direct to Consumer” olarak belirlenen ECHO Summit, 31 Mart – 1 Nisan tarihlerinde katılımcılarını Radisson Blu Hotel, Vadistanbul’da ağırlayacak. 8 ana 30 alt başlıkta e-ticaret sektörünün tüm yönleriyle ala alınacağı zirvenin sonunda gerçekleşecek ECHO Awards’da ise halk jürisiyle belirlenen “E-ticaretin En İyileri” ödüllerine kavuşacak.
Kakofoniden senfoniye: Metaverse
Askeri eğitimden müziğe, kuramsal fizikten meta-enstrümanlara uzanan sıra dışı bir yolculuğu var Mehmet Ünal’ın. Herkesin NFT ve metaverse karşısında olan bitene anlam vermeye çalıştığı dönemde, yaklaşmakta olanın sesini önceden duyup, gözünü görünenin ötesine dikenlerden… Las Vegas Tüketici Elektroniği Şovunda sergilediği, yapay zekâ ve müziği bir araya getiren performansla adından söz ettiren Ünal’a yeni dünyanın getirilerini, işitsel evreni yeniden şekillendirebilecek meta-enstrümanları ve metaverse’ü sorduk. En önemlisi ise Ünal’dan, bir sonraki adımda “yaklaşmakta olan devrimi” dinledik.
Cam tavanları yıkanlar
Günümüz insanının kariyer mücadelesi verirken karşılaştığı görünmez engelleri anlatıyor “cam tavan” sendromu. Mağdurları ise çoğunlukla kadınlardan oluşuyor… International Labour Organization, dünya genelinde şirketlerin yüzde 75’inin eşit fırsat ve kapsayıcılık politikalarına sahip olmasına karşın bunun tek başına iş dünyasındaki cinsiyet dengesizliğini düzeltmeye yetmediğini açıklıyor. İş dünyasının kadın liderleri hâlâ oldukları yere gelmek için bu cam tavanları yıkma mücadelesi veriyor. 8 Mart Dünya Kadınlar Günü’ne az bir vakit kalmışken işte o cam tavanları yıkmayı başaran kadınlara bunu nasıl başardıklarını sorduk…
Markaların 8 yıllık itibar karnesi…
Sosyal medyada ardı ardına çıkan krizlerin sayısı arttıkça “itibar sermayesinin” ne denli önemli bir “koruma kalkanı” olduğu daha da iyi anlaşılıyor. Zira yüksek itibar değerine sahip markalar bu krizleri kolaylıkla bertaraf ederken, bu alanda yatırım yapmayanlar ağır hasarlar alıyor… Peki, yeni dönemin itibar kodları neler? Son dönemde itibar sermayesine en çok yatırım yapan markalar ve sektörler hangileri? AKADEMETRE Research & Strategic Planning Yönetim Kurulu Başkanı Dr. Halil İbrahim Zeytin öncülüğünde pazarlama sektörünün en önemli standartlarından biri olan “The ONE Awards”un sekiz yıllık verileri ışığında bu sorulara yanıt aradık…
Salim Kadıbeşegil yazdı: İtibar sermayesi “dekoratif” bir obje değildir!
Öyle bir dünyanın içine girdik ki şirketler ürün ve hizmetleriyle değil “itibarları” ile rekabet ediyorlar. Hatta “itibarlarını yönetmekten daha önemli bir işleri olmadığını” her fırsatta ifade ediyorlar. Peki konunun özünü oluşturan “İtibar Sermayesi” nedir ve nasıl yönetilir?
Dikkatten pay almanın formülü ne?
Uzmanların tahminlerine göre, her gün 4 ila 10 bin arasında reklama maruz kalıyoruz. 2000’li yıllarda ortalama 12 saniye olan dikkat süresi ise sekiz saniyelere kadar düşmüş durumda. Bu da reklamlarının çok büyük bir kısmının dikkat duvarına takıldığı, pazarlama alanında yapılan devasa yatırımlarının önemli bir bölümün boşa gittiği anlamına geliyor. Peki, uyaranların katlanarak arttığı günümüz dünyasında tüketicinin dikkatinden pay almanın formülü ne? Markalar dikkatleri üzerine çekmek için hangi stratejileri izlemeli? Influencerlar dikkat ticaretinin neresinde?
C Level Club’ta metaverse’ün 5N1D’si keşfedildi
Üst düzey pazarlama profesyonellerinin bilgi paylaşım platformu olarak Marketing Türkiye tarafından tasarlanan C Level Club, metaverse’ün kapısını bir kez daha araladı. 17 Şubat tarihinde Salt Galata’da gerçekleşen buluşmada STANDBY ME ile birlikte “Metaverse’ün 5N1D’si” keşfedilirken markalar için yaratılan fırsatlar ve deneyimlere ışık tutuldu.
Sağlıklı yaşam önem kazanıyor
Pandemiyle birlikte tüketim alışkanlıkları değişirken bitki, meyve ve yeşil çaylar tüketicinin değişmezleri arasındaki yerini korudu. Tüketici her ne kadar harcama kalemlerini düşürüp çeşitli ihtiyaçlarından vazgeçse de bitki, meyve ve yeşil çaylarını hayatından çıkarmayı tercih etmiyor. Hem psikolojik hem de fiziksel konularda bir destek olarak görülen bitki çayları pek çok tüketicinin vazgeçilmeziyken artık probiyotik ihtiyacı dahi bu çaylarla karşılanıyor. Marketing Türkiye için Aksoy Araştırma’nın gerçekleştirdiği “Wellness Araştırması”, tüketicinin sağlık kaynağı bitki çaylarıyla ilgili tutum ve davranışlarını ortaya koyuyor…
150 yaşındaki Mehmet Efendi’den genç markalara tavsiyeler
Araştırmalara göre her geçen gün markaların ömrü kısalıyor. Özellikle yeni şirketlerin yüzde 80’i beşinci yılını dahi göremezken ayakta kalanların da ortalama ömrü 25 yılı geçmiyor. Bu sene 150. yaşına merhaba diyen Türkiye’nin ikonik markalarından Kurukahveci Mehmet Efendi geçmişinde bu makus talihi değiştirmenin ve nesillere yayılan bir sadakat oluşturmanın da kodlarını taşıyor… Onca zorluğa rağmen bir buçuk asrı deviren Kurukahveci Mehmet Efendi’nin Pazar Araştırmacısı ve Analisti Tüzün Akyol ile asırlık marka olmanın sırlarını konuştuk…
Markalar için NFT’yi kullanma kılavuzu
Christie’s de gerçekleşen o malum müzayedede sanatçı Beeple’ın eserinin 69 milyon dolara satılmasının üzerinden sadece bir yıl geçti. Kelime anlamını dahi bilenlerin parmakla sayılı olduğu günlerden bu yana NFT, 50 milyar doları geçen dev bir ekonomiye dönüştü, hepimizin merak ettiği metaverse konusunun da hızla gündemimize girmesini sağladı. Peki, bu “çoğaltılamayan jeton” nasıl oldu da bir anda tüm dünyanın ilk gündem maddelerinden birine dönüştü? NFT markalar için ne ifade ediyor? Bu alana girecek markaların işe nereden başlaması gerekiyor? Türkiye’nin ilk NFT ajansı Tooken’ın Kurucu Ortağı Orkun Bulut liderliğinde bu soruların yanıtlarını ararken ortaya kapsamlı bir “Markalar için NFT’yi kullanma kılavuzu” çıktı…
Ev tekstilinde gelenekselciler yenilikçilere karşı!
Marketing Türkiye için araştırma şirketi Areda Piar’ın gerçekleştirdiği “Ev Tekstilinde Kuşakların Marka Tercihleri” araştırması sektöre dair önemli içgörüler sunuyor. Tüketicilerin ev tekstili alırken neleri önemsediklerinin ve marka tercihlerinde hangi kriterleri göz önünde bulundurduklarının belirlendiği araştırmaya göre ev tekstili markalarının en sadık müşterileri Baby Boomer kuşağı… Ev tekstili ürünleri arasında en çok mutfak ürünü satın alanlar Z’ler olurken marka tercihinde pazardaki rekabet kuşakların seçimine de yansıyor…
70 yıldır “bugünün” markası
Erkek giyimin 70 yıllık markası Altınyıldız Classics köklerinden beslenirken gençlerin ilgisini her dönem canlı tutmayı da başarıyor. Onca yıla, değişen onca kuşağa karşın markayı böylesi genç tutmanın formülünü sorduğumuz Altınyıldız Classics Kurumsal İletişim ve Görsel Tasarım Direktörü Uğur Gülce “doğru marka yüzü seçimi” ve “spor sponsorluklarını” işaret etse de asıl unsurun “pazarlamadaki koşulsuz müşteri memnuniyeti ve kusursuz müşteri deneyimi” olduğunu satır aralarında dile getiriyor. Uğur Gülce ile “daima genç” kalma stratejisinden markanın inovasyon odaklı üretimine kadar pek çok konuyu konuştuk…
Peynirin 50 tonu!
Kimi zaman simidin en güzel eşlikçisi kimi zaman mezelerin ilk sipariş edileni. Kahvaltıdan salataya, sandviçten böreğe ülkenin 7 bölgesinde ayrı zevklerle üretiliyor ve tüketiliyor peynir… Peki tüketicilerin onlarca peynir türü arasından en beğendikleri hangileri? En sık hangi peynirleri tüketiyor, peynir denince akıllarına hangi marka geliyor? Hepsi ve daha fazlası Marketing Türkiye adına Pulside Research’ün gerçekleştirdiği Peynir Tüketim Alışkanlıkları Araştırması’nda…
Antalya dünyayı bisikletle turladı!
Argeus Travel & Events ile Yedi İletişim’in ortak hayali olarak başlayan ve ilk kez 2018 yılında düzenlenen Tour of Antalya powered by AKRA, Covid-19 salgını sebebiyle 2021 yılında yapılamasa da sadece beş yıl içerisinde küresel bisiklet dünyasının en saygın yarışlarından biri haline geldi. Öyle ki bu yıl 14 ülkeden 23 takım ve 37 ülke vatandaşı 161 sporcunun katıldığı yarışma canlı yayınlarla onlarca ülkeden milyonlarca kişiye ulaştı. Global bir marka olma yolunda hızla ilerleyen etkinlik Antalya’nın tanıtımına da paha biçilmez bir katkı sağlıyor.