Satış odaklı klasik pazarlama öğretisi bir üretim ve tüketim çılgınlığı içinde gittikçe büyüyen ancak sürdürülemeyen bir ekonomi yarattı. Mevcut sistem adeta kendisini sindirip tüketirken son yıllarda giderek artan bir ivmeyle benimsenen “Paydaş Kapitalizmi” şimdi bu köhne ve sürdürülemez yapıyı kökünden değiştirmeye hazırlanıyor… Zira klasik pazarlama sınırsız bir tüketime teşvik ederken bu yeni anlayış müşteri başta olmak üzere tüm paydaşların çıkarı için tüketimin dengelenmesi gerektiğini telkin ediyor. Peki, “Paydaş Kapitalizmi” pazarlama sektörünü nasıl değiştirecek? Bugüne kadar “hep daha fazla sat” anlayışıyla hareket eden pazarlamacılar yeni dönemde tüketiciye nasıl seslenecek? “Paydaş Kapitalizmi” pazarlama yöneticilerine ne tür fırsatlar sunuyor? Deloitte Türkiye Danışmanlık Lideri Hakan Göl öncülüğünde hazırlanan analizler ve sektörünün önde gelen yöneticileriyle bu sorulara yanıt aradık…
Ali Saydam yazdı: Mahalle yanarken su sosyal medyadan gelmiyor
Türkçeye “felaket kaydırması” olarak çevrilebilen “doom scrolling”… Sosyal medyada sürekli kötü haberlerin izini sürmek için ekranı kaydırma durumuna bu ad veriliyormuş… Zaman zaman içinde bulunabildiğimiz bu ruh hâlinin bizce tehlikeli iki yanı var. İlki, konuyla ilgili hiçbir şey yapmadığımız hâlde önümüze çıkan doğru ya da yanlış her türlü felaket haberini yaygınlaştırmak ve işlerin düzelmesi için bir katkımız olduğunu sanmak. İkincisi de önümüze geleni suçlamak, hatta bu kişilere iftira atılmasına alet olmak.
XCO’21’de katılımcılar değişen deneyim trendlerini dinleyecek
Bu yıl “The Biggest Challenge – From Competition to Cooperation” (En Büyük Mücadele – Yarıştan İş Birliğine) ana temasıyla gerçekleştirilecek olan Deneyim Tasarımı & Yönetimi Zirvesi XCO’21, farklı workshop ve sürpriz etkinlikleriyle katılımcılarına unutulmaz bir gün yaşatmayı hedefliyor. Bu yıl Ana Destekçisi Yapı Kredi olan zirve altı başlık altında deneyim dünyasındaki son gelişmeleri sahnesine taşıyacak. Türkiye’de UX, CX ve EX kavramlarına odaklanan ilk ve tek etkinlik olan Deneyim Tasarımı & Yönetimi Zirvesi XCO’21’in sonunda ise “Müşteri Deneyimini En İyi Yöneten Markalar” A.L.F.A. Awards Ödül Töreni ile “Customer Brands” olarak ödüllerine kavuşacak.
Evrim Kuran – Gitmek mi zor kalmak mı?
Son üç yılda 10 bin milyoner, 13 bin girişimci ve iş insanı terk etti ülkeyi. Sadece 2018’de Türkiye’den göç eden insan sayısı 136 binin üzerinde. Dahası gençlerin yüzde 81’i yurt dışında kariyer hayali kuruyor. Hâl böyle olunca her yıl katlanarak artan beyin göçü gelecek Türkiye’sinin önündeki en büyük engellerden birine dönüşüyor… Kendisi de bir göçmen olan Kuşak Araştırmacısı Evrim Kuran, işte bu önemli sorunu yeni kitabı “Onlar Göçtü Buradan”da araştırma verileri ve derin içgörülerle sorguluyor… Kuran ile hem göç motivasyonlarını hem göçmenlerin yaşadığı sorunları hem de beyin göçünü durdurmanın yollarını konuştuk…
Influencer büyüsünü güçlendirmek
Sosyal medyayı kasıp kavuran, pazarlamanın kurallarını yeniden yazdıran influencer pazarlaması, pek çok sektörden markanın da göz bebeği. Öyle ki artık markalar satışları artıracağından emin oldukları influencerları transfer etmek için kıran kırana bir yarış içinde… Ancak influencerlar ardı ardına markalı içerikler paylaştıkça takipçilerinin gözündeki perde de kalkıyor ve samimiyet de sorgulanmaya başlıyor. Peki, tüm bu markalı paylaşım trafiği influencerların satış performansını nasıl etkiliyor? Bu hareketli ortamda markalar etkili bir influencer pazarlaması için neler yapmalı?
İyiliği aşkla, pazarlamayı “çeviklikle” tasarlar!
Kuşkusuz Türkiye’nin en çevik markalarından Arçelik. Bunu da özellikle pandemi döneminde defalarca kanıtladı. Salgının o en çetin günlerinde iletişim kampanyasıyla tüketiciye ilk dokunan da sağlık çalışanlarının yardımına ilk koşan da ilk yerli ve milli mekanik ventilatörü yapan da o oldu. Yetmedi geliştirdiği Ultra Hijyen Serisi’yle tüketicinin hijyen kaygısına çözüm üretti. Onca zorluğun ortasında dev bir dönüşüm için kolları sıvayarak rotasını iyiliğe çevirdi, “İyiliği aşkla tasarlar” sloganıyla yeni bir dönem başlattı… Elbette bu çevik marka duruşunun ardında “zor” nedir bilmeyen bir pazarlama ekibi var. İşte o ekibin başındaki isimle, Arçelik Türkiye Pazarlama Direktörü Mehmet Tüfekçi ile Arçelik’teki bu baş döndürücü süreci konuştuk.
Siz de akıllı alışverişçilerden mısınız?
Pandemi öncesinde ülkenin belli bir bölümünün alım gücüne göre cebini daha çok düşünerek hareket ettiğini söylüyorduk. Pandemiyle birlikte alım gücünün azalması, evde olmanın ve her şeyi kontrol edebilmenin vermiş olduğu lüksle “akıllı alışverişçi” olmak ekonomik durumdan öte bir “motto” hâline geldi. Offline alışverişteki deneyim duygusunun kaybolması, eve gelen paketin, markanın artık görünmez olması, giderek azalan marka sadakati, her gelir düzeyinden insanı daha da rasyonel alışveriş yapmaya itti. Peki, “Akıllı alışverişçi” nasıl bir süreçle satın alma yapıyor? Markaların onlara ulaşmak için yapması gerekenler neler? Araştırma şirketi Ipsos’un Marketing Türkiye için hazırladığı “Rasyonel Tüketicinin Yol Haritası” raporu bu sorular ışığında “akıllı alışverişçi” kavramını tanımlıyor…
Türkiye’nin tutku markları
Akdeniz insanı için “tutku” ruhunun ayrılmaz bir parçası… Tutkuyla sahiplenmek ve sevmek adeta kodlarımıza işlemiş. Bu durum yalnızca insan ilişkilerinde değil hayatın içerisinde bağ kurabildiğimiz her alanda kendisini gösteriyor. Marketing Türkiye için araştırma şirketi YouGov’un gerçekleştirdiği “Türkiye’nin Tutku Markaları” araştırması da toplumun tutkuyu nasıl tanımladığından tutkunun hissedildiği markalara kadar pek çok noktaya ışık tutuyor.
Özel günleri kullanma kılavuzu
Anneler Günü, Babalar Günü, 10 Kasım Atatürk’ü Anma Günü, 29 Ekim Cumhuriyet Bayramı ve daha nicesi… Özel günler her geçen yıl daha da çetin bir rekabet platformuna dönüşüyor markalar için. Kimi milli duyguların yükseldiği özel günlerde kalplere dokunmaya çalışıyor kimi ise Sevgililer Günü gibi alışveriş çılgınlığına dönüşen günlerde satış odaklı kampanyalara yöneliyor. Peki, bu rekabeti yoğun ortamda öne çıkmanın yolları neler? Tüketiciler hangi özel günlerde markalardan neler bekliyor? Özel gün rekabetinde öne çıkan markalar hangileri? Digital Advice Lab Kurucusu Berk Kuşaksız liderliğinde, BoomSocial analizleri ve DORinsight’ın Marketing Türkiye için gerçekleştirdiği kapsamlı araştırma ışığında hazırladığımız “Özel Günleri Kullanma Kılavuzu” tüm bu sorulara yanıt veriyor…
Geleceğin akaryakıt istasyonları
Yakın geçmişe dek yalnızca araçlarımıza yakıt alabildiğimiz ve temel ihtiyaçlarımıza karşılık veren akaryakıt istasyonları şimdilerde kapsamlı bir dönüşüm içinde… Öyle ki taze kahvesinden lezzetli sandviçlerine, temassız ödeme sistemlerinden geniş market bölümlerine kadar akaryakıt istasyonları yepyeni bir deneyim sunuyor ziyaretçilerine. Peki, akaryakıt istasyonlarındaki bu dönüşüm hangi alanlarda yoğunlaşıyor? Tüketiciler akaryakıt istasyonlarından neler bekliyor? Geleceğin akaryakıt istasyonları nasıl olacak? Tüm bu soruların yanıtları Marketing Türkiye için Wunderman Thompson’ın gerçekleştirdiği kapsamlı analizde…
Lüks pazarı kıtlıkla sınanıyor
Lüks ürünler pazarında kelimenin tam anlamıyla bir devrim yaşanıyor… Başta Y ve Z kuşağı olmak üzere lüks tüketicisi markalardan “farkında” ve “uyanık” olmalarını beklerken sürdürülebilirlik de tüm stratejilerin merkezine yerleşiyor. İkinci el pazarı hızla yükseliyor, “kıtlık” stratejisiyle yaratılan “Flash satışlar” şaşırtıcı rakamlara ulaşıyor, üyelik modelleri ve kiralama lüksün yeni vazgeçilmezleri arasındaki yerini alıyor… Deloitte Danışmanlık Lideri Hakan Göl tüm bu değişimleri çarpıcı örneklerle ortaya koyan Global Powers of Luxury Goods raporunu Marketing Türkiye okurları için yorumladı.
Tüketicinin kalbini çalan kombiler
Çoğunlukla varlığını bile unuttuğumuz kombiler en küçük bir aksilikte bize ne denli hayati bir araç olduğunu hatırlatıyor… Markası, modeli, teknolojisi ve daha da önemlisi satın alma sonrası hizmetleri bir anda gündemimizin ilk sırasına yerleşiyor. Peki, bu hayati ürünü satın alırken tüketiciler en çok nelere dikkat ediyor? Tüketiciler kombilerinden neler bekliyor? Aksoy Araştırma’nın Marketing Türkiye için Vaillant Türkiye sponsorluğunda gerçekleştirdiği Kombi Kullanım ve Tercih Araştırması tüketicilerin kombi satın alma motivasyonlarını A’dan Z’ye gözler önüne seriyor…
Richard Dunn: Tembellik yapmayın!
Wunderman Thompson CSO’su Richard Dunn’a göre başarılı kampanyaların anahtarları hiç değişmedi. Hâlâ işin temelinde aynı kavramlar var: “Basitlik, cesaret ve özgünlük.” Ancak Dunn’a göre markaların bu esaslarla yapılan iletişimlerinde artık “ilham vermeye” odaklanmaları gerekiyor. Zira Dunn, yaptıkları “Inspiring Growth” araştırmasına göre ilham vermenin markanın büyüme potansiyelini artırdığını ve satış noktasında müşteri çekmeyi önemli ölçüde kolaylaştırdığını dile getiriyor. “Konu içgörü olunca son derece çalışkan olmalıyız. Tembelliğe yer yok!” diyen kreatif dünyanın tecrübeli isimi Richard Dunn ile yeni dünyanın yaratıcılık kodlarını ve öne çıkan trendleri konuştuk…
Türkiye nasıl voleybol ülkesi oldu?
Önce 2020 Tokyo Olimpiyatları ardından da 2021 Avrupa Voleybol Şampiyonası’nda gösterdiği başarılarla adeta tüm ülkenin en büyük mutluluk sebebi oldu Filenin Sultanları. Onlar başarı merdivenlerini tırmandıkça maç günlerinde şehir meydanlarına dev ekranlar kuruldu, nefesler tutuldu. Peki, nasıl oldu da Türkiye bir voleybol ülkesi oldu? Yıllardır süregelen hem kulüpler hem de Milli Takımlar seviyesindeki başarının ardındaki sır ne? Voleybolun destekçisi markalar bu yolculukta nasıl bir rol oynadı?
E-ticaretin kaderini yorumlar belirliyor
Marketing Türkiye için Areda Piar’ın gerçekleştirdiği “Kuşakların Marka Tercihleri” araştırma serisinin dördüncüsü “Kuşakların Online Alışveriş Eğilimleri” araştırmasına göre e-ticaretin kaderini müşteri yorumları belirliyor. Sonuçlara göre kuşak fark etmeksizin tüketicilerin yüzde 70’i alışverişten önce mutlaka yorumları okuyor. Z, Y ve Baby Boomers kuşaklarının ilk tercihi Trendyol olurken X kuşağı Hepsiburada’nın kalesi konumunda…
Medyada bir ilk: dinleye dinleye kazanacaklar…
Bünyesinde Süper FM, Metro FM, JoyTurk, Joy FM ve Virgin Radio Türkiye gibi Türkiye’nin en çok dinlenen radyo istasyonlarını bulunduran Karnaval Medya Grubu, medyada bir ilke imza atarak “dinleyici odaklı” sadakat programı “Karnaval’da Kazan”ı duyurdu. Bu iddialı projeyle Karnaval kullanıcıları “dinleye dinleye” ödüller kazanacak. Radyo mecrasına yeni bir heyecan getiren projenin detaylarını Karnaval Medya Grubu CEO’su Burak Can ile konuştuk…
Hayata anlam katan markalar
Son dönemde pazarlama sektörünün en sıcak konularından biri “Brand purpose…” Zira artık tüketiciler hayatlarına dahil ettikleri markaların fayda yaratmasını, daha iyi bir yaşam için hayatlarını kolaylaştırmasını bekliyor. Peki, Türk tüketicisine göre “Hayata Anlam Katan Markalar” hangileri? Tüketicilerin anlam arayışındaki en önemli öncelikleri neler? Yanıtlar Marketing Türkiye için Xsights’ın gerçekleştirdiği “Hayata Anlam Katan Markalar Araştırması”nda…
Normalleşmenin kalkanı: Güçlü bağışıklık sistemi
Sınırlamaların kaldırılıp normalleşmeye geçilmesiyle sokaklar da dolup taşmaya başladı. Kafe ve restoranlar eski günlerine döndü, ofise dönüşler hızlandı, yüz yüze eğitim başladı… Hayat eski ritmine kavuşurken usul usul yaklaşan bir kış da görünüyor kapıda… Tüm bunlar önümüzdeki günlerde bağışıklık sitemimizi daha da güçlendirmemizi zorunlu kılıyor… Peki ama bağışıklığı güçlendirmek için neler yapılmalı? Nasıl beslenmeli, hangi vitaminleri nasıl kullanmalı? Takviye gıdalar gerçekten işe yarıyor mu? Salgının yarattığı endişe gıda takviyesi pazarına nasıl yansıyor? Soruların yanıtlarını araştırma verileri ışığında uzman isimlerden aldık…