Yapay zekanın vaatlerinden biri de kreatif sektörlerde içerik üretimini kolaylaştırmak. Anahtar kelimeler ve “prompt”lar yardımıyla görseller hazırlayabilen ve benzersiz metinler yazabilen yapay zeka teknolojileri hem kreatif içerik üreticileri için işleri kolaylaştıran birer yardımcı rolünü üstleniyor hem de sektörün “insansızlaşması” ihtimali dahilinde bir endişe unsuru olarak öne çıkıyor. Peki, yapay zeka teknolojileri kreatif içerik üretme konusunda ne kadar başarılı? Sektörün hangi alanlarında yapay zekadan faydalanmak mümkün? Yapay zeka gerçekten de işimizi elimizden alacak mı? Yanıtlar Novus Writer AI öncülüğünde hazırladığımız dosyada…
Bu markaların geleceği parlak
Küçük balığın “inovasyonla” büyük balığı yuttuğu, sarsılmaz denilen markaların hızla yükselen “ezber bozanlara” yenik düştüğü yeni dönemde, isabetli gelecek öngörülerinde bulunmak markalar için hayati bir önem taşıyor. Tam da bu noktadan hareketle Marketing Türkiye için VeriNays’ın gerçekleştirdiği “Geleceğin Markaları” araştırması bugünün lider markalarının beş yıl sonrasına ışık tutuyor. Hangi markaların doğal sınırlarına ulaşıp düşüşe geçeceğini, hangilerininse parlak bir geleceğe sahip olacağını tüketiciler gözünden ortaya koyan çalışma, farklı sektörlerdeki fırsatları da gün yüzüne çıkarıyor…
Ali Saydam yazdı: Samsung: 1 – Apple: 0
Samsung reklam filminin başrolünü Apple’a vermiş… Bir çitle dünyayı ikiye ayırdıkları filmde, dünyanın Apple tarafındakiler “yenilikleri bekleyenler”, Samsung tarafındakiler ise “yenilikleri kullananlar” olarak niteleniyor.
Rakip yönelimli iletişim kampanyaları son derece eğlenceli, zekice ve mizah dolu olursa kabul görüyor ve işlevini yerine getiriyor…
Marka dedektifleri sahte ürün avında!
“Kanser ilacının sahtesinin olduğu yerde her şeyin sahtesi olur” sözleriyle aslında marka sahteciliğinin ulaştığı boyutları ve tehlikesini özetliyor marka dedektifi Uğur Akbal. Haksız da değil. Pazarda dünyaca ünlü giyim markalarından hızlı tüketim ürünlerine, kozmetik ürünlerinden ayakkabıya hatta teknolojik ürünlere dek aklınıza ne gelirse farklı kalitelerde taklit ürünler bulmak mümkün. Ülkemizde taklit ve sahte ürün pazarının yaklaşık 4 milyar dolarlık bir boyuta ulaştığı göz önüne alındığında, sahte ürünlerle mücadelede “marka dedektifleri”nin önemi daha da gün yüzüne çıkıyor. Deepx Marka Araştırma Şirketi Kurucusu Uğur Akbal ile hem marka dedektifliği yaparken yaşadığı deneyimleri hem de markaların önemli gündemlerinden biri olan marka sahteciliğini konuştuk…
Bir otomobilden fazlası: TOGG
Togg’un üretim tesisinin açılmasıyla birlikte ilk otomobili de banttan indi. Ülke gündeminden düşmeyen “yerli” otomobilin, pazar dinamiklerini değiştireceğine kuşku yok. Peki, toplum Togg hakkında neler düşünüyor? Araç satın alma kriterleri arasında yerlilik ne derece önemli ve dahası Togg’un ne kadar “yerli” olduğu düşünülüyor? Marketing Türkiye adına Pulside Araştırma’nın gerçekleştirdiği kapsamlı “Togg Araştırması” tüm bu sorulara ve daha fazlasına yanıt verirken Togg’un zihinlerde oluşturduğu portreyi de görünür kılıyor…
B2B Summit’23’ün ana teması: “Değer zincirinde yeni açılımlar”
Marketing Türkiye liderliğinde Deloitte Digital ve Kuantum Araştırma uzmanlığıyla tasarlanan B2B Marketing & Management Summit “Değer Zincirinde Yeni Açılımlar” ana temasıyla bu yıl 3. kez Şubat 2023’te gerçekleştirilecek. Yeni dünyanın gereklerinin dikey alanda paylaşıldığı büyük bir buluşma ve bir öğreti platformu olan zirvede sekiz ana başlıkta B2B sektörlerdeki yönetim ve pazarlamaya ilişkin güncel gelişmeler ayrıntılarıyla paylaşılacak. B2B markaların performansını değerlendiren çok kapsamlı bir araştırmanın sonuçlarının da açıklanacağı zirve sürecinde “B2B Excellence Awards” ile “Yılın En İtibarlı İş Ortakları” da ödüllerine kavuşacak…
Kahvede 4. dalga heyecanı başladı
2000’li yılların başında tüketicinin hayatında bir devrim yaratan 3. dalga kahve büyük bir heyecanla karşılanmıştı. Çünkü yeni doğan her kahve akımı gibi 3. dalga da bir önceki akıma eleştiri olarak geldi ve pek çok şeyi değiştirdi. Kimi uzmanlar kahve sektöründe devrim yaratan 3. dalganın henüz tamamlanmadığını söylese de 4. dalga çoktan kapıyı çalmaya başladı bile… Ve sektörün önde gelenlerine göre 4. dalga, kahveye dair yeni bir dünya vadediyor… Peki, bu yeni dünyada nasıl bir kahve deneyimi bekliyor tüketicileri? 4. dalga neleri değiştirecek?
Enflasyonun gölgesinde yeni yıl beklentileri
2022’deki ekonomik iklim “ihtiyaç ve lüks” denklemini de baştan aşağı değiştirdi. Alışveriş listesi gitgide daralırken lüks olarak görülen kalemlerin sayısı da artıkça arttı… Şimdi önümüzde yeni bir yıl, yeni bir sayfa var… Ancak dur durak bilmeyen enflasyonla yükselen karamsarlık, ufukta görünen yeni yıla dair beklentilerin de üzerini kara bir bulut gibi örtüyor. Peki, değişen alışkanlıklar ve tüketim tercihleri karşısında yeni yıldan beklentiler neler? 2023’te alışveriş listesi nasıl şekillenecek? Yanıtlar Marketing Türkiye için Pulside Araştırma’nın yaptığı “Enflasyonun Gölgesinde 2023’ten Beklentiler Araştırması”nda…
Oyun başladı: Markalar hala deneme sürümünde…
Son zamanlarda yayınlanan bütün araştırmalar oyun sektörünün yükselişine işaret ediyor. Öyle ki Türkiye’de neredeyse her iki kişiden biri oyun oynuyor. Bu ivme elbette markaların da gözünden kaçmıyor. Zira son yıllarda sıklıkla markaların gamer iletişimlerine denk geliyoruz. Peki, tüm bu iletişim çalışmaları gamer’ları ne kadar etkiliyor? Pazarlamacılar oyun dünyasını ne kadar tanıyor? Oyun meraklıları markalardan ne bekliyor? Marketing Türkiye için VeriNays’ın “InfluenceMe” yöntemiyle gerçekleştirdiği araştırma tüm bu sorulara ve daha fazlasına ışık tutuyor…
Çalışan deneyiminin yeni gerçekleri…
Dünya Sağlık Örgütü tükenmişliğin bir salgın gibi yayıldığını söylüyor. Merkezinde ise çalışanlar var. Başta “sessiz istifa” olmak üzere son dönemde şahit olduğumuz pek çok iş yeri akımını ateşleyenler de işte bu tükenmiş çalışanlar… Bu sebepledir ki güncel araştırmaların neredeyse tümü “çalışan deneyiminin” iyileştirilmesi, hatta sil baştan tanımlanması gerektiğine işaret ediyor. Çoğu şirket onlarca araştırmanın gör dediği “çalışan deneyimin yeni gerçeklerine” gözlerini kaparken bu devranın böyle dönmeyeceğinin farkında olanlar hazırlıklara başladı bile… Peki, çalışan deneyimin yeni gerçekleri neler? Başta Z kuşağı olmak üzere çalışanlar nasıl bir deneyim istiyor?
Oyunu değiştiren marka: Fairy!
Pazara girişinden yalnızca iki sene sonra “en çok haneye giren bulaşık deterjanı” olmayı başaran Fairy her yönüyle bir başarı hikayesi yazıyor… Üstelik bu pazarın toplumun en büyük hassasiyetlerinden biriyle, “temizlik”le doğrudan ilişkili olması ise hikâyeyi daha da cazip hâle getiriyor. P&G’nin Ev Bakım kategorisindeki lider markası Fairy’nin Türkiye’de 12. yılına girdiği bugünlerde pazarın lideri olarak konumlanmasında “game changer” stratejisinin de katkısı büyük… Peki, Fairy bunu nasıl başardı? Markayı sektördeki rakiplerinden farklılaştıran neydi ve dahası Türkiye pazarı Fairy için ne ifade ediyor? Gelin Fairy’nin “oyunu değiştiren” hikayesine daha yakından bakalım…
Beyaz eşyada yerliye sadakat bir başka
Marketing Türkiye için Areda Piar’ın gerçekleştirdiği Kuşakların Marka Tercihleri araştırmasında bu defa “beyaz eşya ürünleri” yer aldı. Çalışmaya göre Baby Boomer ve X kuşağının sıklıkla tercih ettiği beyaz eşya markası Arçelik… Y’ler tercihini Vestel’den, Z’ler ise Bosch’tan yana kullanıyor. Z,Y ve X kuşağı beyaz eşya satın almadan önce yakın çevresinden fikir alırken Baby Boomer’lar indirim ve promosyonlara bakıyor.
Modaya yön veren markalar
Söz konusu moda olduğunda bugünün tüketicilerinin tercih sebepleri arasında şık tasarımlar kadar “sürdürülebilirlik”, yılın trend renkleri kadar “kapsayıcılık” da yer tutuyor. Kendini ifade etme biçimlerinden biri olan kıyafetlerde “tarz” kadar markaların sahiplendiği kimlikler de göz önünde bulunduruluyor. Böylece tüketici zihninde modaya yön veren marka olmanın kriterleri de yeniden şekilleniyor… Marketing Türkiye adına YouGov’un gerçekleştirdiği “Modaya Yön Veren Markalar” araştırması, tüketicinin değişen alışveriş alışkanlıklarından talep ettikleri deneyime, 10 farklı kategoride modaya yön veren markadan en başarılı buldukları influencer’lara kadar kapsamlı bir moda karnesi koyuyor ortaya…
Rafın şampiyonu hangi şampuan markası?
Marketing Türkiye için Tasarist tarafından gerçekleştirilen ve REM People’ın “Raf Payı Analizi”nin baz alındığı “Rafın Şampiyonları” araştırmasında, 12 farklı şampuan markasının tasarım performansı analiz edildi. Tasarist tarafından tasarlanan ve yapay zeka desteğiyle saniyeler içinde ambalajların tasarımını test eden “5’li Raf Etkisi” yönteminin kullanıldığı çalışma şampuan kategorisinde rafın şampiyonlarını gözler önüne seriyor…
Aboneyiz abone…
Tüketiciler için dalgalanıp duran ekonomik belirsizlik ortamında fiyatları sabitlemenin bir yolu, markalar içinse giderek zorlaşan sadık tüketici yaratmanın en akılcı yöntemi… Hiç de yeni olamayan, “abonelik modeli” yeni konjonktürle birlikte bir trenden ziyade kalıcı bir kültüre dönüşüyor tüketici davranışında… Peki, abonelik modeli hem tüketiciye hem de markalara ne vadediyor? Başarılı bir abonelik modeli yaratmanın sırları neler?
Koltuğun ömrü kısaldı!
Mobilya sektöründe büyük bir dönüşüm yaşanıyor… Önceleri “ömürlük” olarak tanımlanan mobilyaların kullanım süresi hızla kısalırken dönemsel ihtiyaçlarla mobilya kiralama trendi günbegün yükseliyor. Evdeki mobilyaları “robot süpürgelerin işini kolaylaştıracak” şekilde seçme furyası ise yayılıyor… Tüm bunlar yaşanırken elbette tüketicilerin mobilya alma motivasyonları da aynı kalmıyor. İşte mobilya sektöründe yaşanan bu kapsamlı dönüşümün çıktıları Marketing Türkiye adına PRAGMA’nın gerçekleştirdiği araştırmada…
Türkiye’nin mutluluk veren markaları
İnsanlığın canı bu günlerde sıkkın. Pandemi, Rusya-Ukrayna savaşı ve elbette bitmek tükenmek bilmeyen ekonomik dalgalanma… Yakın zamanda yapılan pek çok araştırma global mutsuzluğun ve stresin tarihin en yüksek seviyelerine ulaştığına işaret ediyor. Türkiye için de tablo pek farklı değil. Hal böyle olunca markaların tüketiciyi mutlu etme sorumluluğu bir kat daha artıyor. Peki, bu kaotik ortamda tüketiciyi mutlu etmeyi başaran markalar hangileri? Marketing Türkiye için Xsights Araştırma’nın yaptığı ve gıdadan akaryakıt istasyonlarına, bankalardan tekstile kadar altı kategoriyi kapsayan “Türkiye’nin Mutluluk Markaları” araştırması işte bu sorunun yanıtını veriyor…