Türk toplumunun online alışveriş alışkanlıkları nasıl şekilleniyor?
Online alışveriş, gördüğü ilgi, kanal tercihleri, geçirdiği dönüşüm açısından dünya çapında giderek daha çok önem kazanıyor. Peki, ekonomik endişelerin öne çıktığı günümüz Türkiyesinde trendler ne yöne evriliyor? Gelin, Ipsos’un “E-ticaret Paneli ve Dijital Alışverişçi Takip” verileriyle yakından bakalım…
Ipsos E-ticaret Paneli: Türkiye’de yılda en az 2 kez online alışveriş yapan bireylerle sosyoekonomik statü, yaş, çoğrafi bölge ve cinsiyet gibi demografik özelliklerine göre temsil edecek şekilde anket yapılan bir çalışma. Son olarak Mayıs 2022 verilerini kapsayan çalışmaya, son 3 gün içinde online market alışverişi yapmış, 15-55 yaşları aralığındaki 5000 kişi dahil edildi. Görüşülenlerin yüzde 34’ü anketin yapıldığı gün, yüzde 66’sı ise anketin yapıldığı günden 2 gün öncesine kadar online market alışverişi yapmış, dolayısıyla yoğun olarak online market alışverişi yapan bir kitle… Öne çıkan bulgular ise şu şekilde:
• Araştırmaya göre Nisan 21 – Mart22 dönemi verilerine göre online alışverişçiler ayda ortalama 2 kez alışveriş yaparken her sepete 210 TL ödediler.
• Genel online davranışlarını önceki 12 aylık dönemle karşılaştırdığımızda son dönemde tercih edilen kanal sayısının 6’dan 7’ye, kategori sayısı ise 12’den 17’ye çıktı.
• Tüketiciler, yaklaşık olarak ayda 1 kez hızlı tüketim ürünü alışverişi yaparken bir alışveriş sepetine ortalama 92 TL ödedi.
• Hızlı tüketim ürünlerinde satın alınan kategori sayısı 7’den 10’a yükseldi.
• Özetle, online dönüşüm sadece alışverişçi sayısının artışı ile değil, kanal ve kategori çeşitliliği olarak da kendini gösteriyor…
Ipsos Türkiye CEO’su Sidar GEDİK verilerle ilgili şu değerlendirmelerde bulundu:
- Online alışveriş, soru işareti taşıyan bir konu olmaktan çıkalı çok zaman oldu. Öte yandan, alışveriş dünyasında dijitalleşme kendi patikası içinde doğal hızında ilerlerken, karşımıza çıkan Covid-19 salgını ve getirdiği karantina uygulamaları birden vites büyümesine neden oldu.
- “Evde Kal” döneminde ülkemiz tüketicisinin kafasındaki son bariyerler de yıkılmaya başladı ve online alışveriş yapanların oranı katlanarak arttı. Aylar ilerledikçe online alışveriş hacminin ulaştığı bu seviyenin geçici olmadığını da gördük, evlerden çıkıp alışveriş yapabilmeye başladığımızda da online alışverişi terk etmedik. Mart 2020’de internet kullanan bireylerin yüzde 54’ü internetten alışveriş yapıyordu, 2022 yılına geldiğimizde bu oran 1.5 kat artmış halde, artık her on internet kullanıcısından sekizi online alışveriş yapıyor.
- Pandemi öncesi dönemde hızlı tüketim malları kategorisinde online alışveriş yapanlar daha sınırlı bir kesim iken pandemi ile birlikte burada da önemli artışlar gördük. Bu kategoride de istikrarlı bir tablo olduğunu söylemek gerek. Pandemi koşulları sona ermiş olmasına rağmen online alışverişin popüler olmaya devam etmesinin nedeni ne? Tüketicilerin tercih nedenlerini incelediğimizde promosyonların/kampanyaların öne çıktığını görüyoruz.
- Önde gelen nedenlerden biri de online alışveriş esnasında daha rahat fiyat karşılaştırması imkanı sayesinde daha hesaplı alışveriş yapabilmek. Promosyonlu, daha uygun fiyatlı, hesaplı alışveriş… Buradan hareketle online alışverişin tüketiciler açısından ekonomik zorluklar ile mücadelede bir yöntem olduğunu belirtebiliriz. Online perakendeciler önce salgın koşullarında, ardından da yüksek enflasyon döneminde tüketicilere can simidi oldular, olmaya devam ediyorlar gibi görünüyor.