1,5’uncu nesil iş başında!
Gaziantep’e doğru yola çıkarken heyecan verici bir gastronomi şehrine gideceğimin farkındaydım ancak bir “çikolata şehri”ne gittiğimden henüz habersizdim… 7 Temmuz Dünya Çikolata Günü sebebiyle Şölen CEO’su Erdoğan Çoban, Gaziantep fabrikasında bir basın daveti düzenledi. Gezide tattıklarım, gördüklerim ve duyduklarımla birlikte artık rahatlıkla söyleyebilirim ki; Gaziantep eşsiz bir gastronomi şehri olduğu kadar, dünyanın 120 ülkesine ulaştırdığı çikolatalarıyla da bir çikolata şehri olmaya aday!
Şehre adım attığımız ilk andan itibaren kelimenin tam anlamıyla lezzet şöleni bizi karşılıyor. Keyifli bir şehir turunun ardından Şölen’in “1,5’uncu nesil” yeni CEO’su Erdoğan Çoban’ın ev sahipliğinde gerçekleşen akşam yemeğinde, kurumun ilk günlerinden bugününe dek tanıklık eden Tedarik Zinciri Direktörü Mehmet Ali Aslan ve Kıdemli Kurumsal İletişim Müdürü Ebru Belen‘le bir araya geliyoruz.
Erdoğan Çoban için “1,5’uncu nesil” yakıştırması Mehmet Ali Aslan’dan geliyor. Aslan, “Aslında ona 2. Nesil dememiz gerekiyor ancak fabrikanın kurulduğu ilk yılların ardından, çocukluğundan ilk gençlik yıllarına kadar fabrikanın her yerinde, tüm dönüm noktalarında öylesine yer aldı ki, 2. nesil demeye dilim varmıyor” diyor. 36 yaşındaki genç CEO’nun işin mutfağından geldiğini ise ertesi gün gerçekleşen fabrika turunda her bir üründen makinelere dek olan hakimiyetinden anlıyoruz…
Erdoğan Çoban’ın hikayesini kendisinden dinlediğimdeyse “1,5’cu nesil” tam olarak ne anlama geliyor daha da iyi anlıyorum. Erdoğan Çoban, Yeditepe Üniversitesi’nde Elektrik-Elektronik Mühendisliği Bölümü lisans eğitimi almış. Ardından Amerika’da Proje Yönetimi Programı’nı tamamlarken aile şirketi olan Şölen’de tedarik zinciri ağırlıklı olmak üzere birçok pozisyonda tecrübe edinmeye başlamış.
Eğitimini tamamlamasının ardından tam zamanlı kariyerine 2014 yılında şirkette Proje ve Yatırımlar Müdürü olarak başlayan Çoban, 2016 yılında önce Kalite ve Ar-Ge Direktörü olmuş. İki senenin ardından mevcut sorumluluklarına paralel olarak Irak Bölgesi satış süreçleri eklenmiş. Devamında ise sorumluluklarına tüm ihracat süreçleri eklenerek 2020 yılında Uluslararası İş Birimi & Ar-Ge & Kalite Genel Müdürü olmuş. 2022 Temmuz itibarıyla Şölen İcra Kurulu Başkanı / CEO görevini alan Çoban, kariyerindeki yükselişte işin mutfağından gelmenin avantajlarını yaşamış…
Fabrikada bizi neler bekliyor?
Şölen’in Gaziantep fabrikasının “büyük” olduğundan haberdardım ancak kapısından içeri girdiğimde 17 futbol sahası büyüklüğünde (120 bin metrekare) bir fabrikayla karşılaşmış olmak heyecanımı pekiştirdi. Ancak asıl heyecan verici kısım bu büyüklükte değil, üretim bantlarından depolamaya dek birbiriyle entegre çalışan robotlar ve yapay zeka yazılımlarında gizli! Endüstri 4.0’ı böylesine yakından gözlemlemek gezinin ardından bende kalan en keyifli deneyimlerden biri oldu.
Hijyen her şeyin başı!
Hijyen önlemlerimizi Şölen standartlarında aldıktan sonra Erdoğan Çoban’ın liderliğinde üretim tesisini gezmeye başlıyoruz.
İlk durağımızda Çoban bizlere “iyi çikolata”ya dair ipuçları veriyor: “Gerçek çikolatanın tadı homojendir, kendine özgü aromasının ağızda uyum içinde dağılması, hızlı erimesi ve yumuşak olması gerekir. Metal tadı olmamalı ve ağız içinde yağlı, yapışkan kalıntı veya tabaka bırakmamalı. Tadı acı olan çikolatalar ürünün taze olmadığının işaretidir, iyi bitter çikolata gevrek ve keskin olarak kırılırken, sütlü çikolata ise bükülerek kırılır. Ayrıca çikolata kendine has kakao kokusuna sahip olmalıdır.”
Ar-Ge’deki başarının sırrı
Fabrika gezimiz sırasında şaşırdığım bir diğer nokta ise Şölen’in kendi üretim makinelerini de üretiyor olmasıydı. Şölen’in Bühler iş birliğiyle tasarlayıp hayata geçirdiği robotlarının yanı sıra henüz sonuçlanmamış prototip bir üretim makinesine tanıklık ediyoruz. Ar-Ge süresi devam eden üretim makinesinin başına geldiğimizde Çoban, “Nasıl sonuçlanacağını bilmiyoruz, umuyoruz ki bu tesislerde kullanabileceğimiz nitelikte bir makine üretme şansımız olur. Ancak olmasa da Ar-Ge’deki başarı için hataları ve yanılma paylarını da göze almanız gerekiyor” diyerek hem Ar-Ge’ye olan yaklaşımına hem de liderliğine ilişkin bir mesaj veriyor…
Endorfin gezisinden geriye kalan rakamlar
- Gaziantep 4. Organize Sanayi Bölgesi’nde bulunan Türkiye’nin Çikolata Fabrikası, sahip olduğu ileri teknoloji bakımından dünyanın ilk üç tesisi arasında gösteriliyor
- Tesislere 2012 yılından bu yana 300 milyon doları aşkın yatırım yapılmış bulunuyor.
- 2023’te kısmen ve 2024 yılında tamamen faaliyete geçmesi planlanan yeni tesisin yaklaşık 50 milyon Euro’luk bir yatırım öngörülürken, üretim merkezinin de yüzde 70 büyümesi ve yaklaşık 500 kişilik yeni istihdam yaratması hedefleniyor.
- 62 üretim hattı bulunan tesis günde 800 bin kg. üretim yapma kapasitesine sahip.
- Biscolata, Milango, Ozmo, Boombastic, Luppo, Lokkum, Nutymax’in arasında yer aldığı 200 çeşit ürünü bulunuyor.
- Ürünlerini 120 ülkede tüketicilerle buluşturan Şölen’in toplam tonajının yüzde 70’ini ihracat oluşturuyor. Şölen ürünlerinin en çok satıldığı pazarlarsa: Arap Yarımadası, Türki Cumhuriyetler, Avrupa, Belçika ve ABD olarak sıralanıyor.
- Çikolata denince ilk akla gelen Belçika’ya, Türkiye’den yapılan ihracatın yüzde 62’sini, kakao ülkesi Kolombiya’ya ise çikolata ihracatının yüzde 65’ini Şölen’in gerçekleştiriyor oluşu ise hayli dikkat çekici veriler arasında…
- Walmart’tan Amazon.com’a, Lidl’dan Biedronka’ya dünyanın önemli satış zincirleriyle iş birliği bulunan Şölen, Biscolata ile de Amerika’nın en ünlü gazetelerinden today.com’da “Top Cookie” seçilerek küresel bir başarıya imza atmış.
- “Yenilenebilir enerjiye yatırım kapsamında hayata geçirilen güneş enerji santralleri (GES) projesi üzerinde çalışmalarını sürdüren marka, güneş panelleri sayesinde 1 yılda, toplam 10 milyon 337 bin 600 kWh elektrik üretirken, 4 milyon 857 bin 366 kg CO2 emisyonu da önleniyor. Bu da yılda toplam 215 bin 883 ağacın önlediği CO2 emisyonuna denk geliyor.
Yarın için hedefler…
Uluslararası rekabette güçlerini her geçen yıl arttırdıklarını ifade eden Erdoğan Çoban, Şölen’in hedefini “küresel marka” olmak şeklinde ortaya koyuyor.
2023’de 2022’ye göre dolar bazında yurtiçi ve yurt dışı satışta yüzde 25 büyümeyi hedeflediklerini vurgulayan Çoban, “Markamızı dünyanın dört bir yanına ulaştırmaya ve güçlü olduğu pazarlarda derinleşmeye devam edeceğiz” diyor.
2024 yılı başında sağlıklı atıştırmalıklar kategorisine giriş yapma planları olduğunu ilk kez basınla paylaşan Çoban, önümüzdeki dönemde de sürdürülebilirlik çalışmalarına hız kesmeden devam edeceklerini vurguluyor…
“Çikolata her zaman bir tatlıdan çok daha fazlasıdır”
Gezinin sonunda bir araya gelmemize vesile olan Dünya Çikolata Günü’ne ilişkin açıklamalarda da bulunan Şölen CEO’su Erdoğan Çoban, çikolatanın kültürel, coğrafi fark tanımayan, tüm dünyanın, her yaştan insanın en sevdiği tatlardan biri olduğunu belirterek, “Çikolata her zaman bir tatlıdan çok daha fazlasıdır. Kendimize bir ödül, sevdiklerimize güzel bir ikram, özel günlerde ve kutlamalarda cümlelerimizin yanında güzel bir hediyedir. Öyle ki çikolata sevgisi 7 Temmuz’da bütün dünyada çikolata günü olarak kutlanan bir gün haline geldi. Biz de Şölen olarak bu özel günü sahipleniyoruz” diyor…
Bu lezzetli gezi ve deneyim aracılığıyla ben de sizlere kendinizi ödüllendirdiğiniz mutlu bir Dünya Çikolata Günü diliyorum…