1993 yılından bugüne web’in zirve platformları!
İnternet, ortaya çıktığı günden beri hayatlarımızın giderek daha önemli bir parçası olmaya devam ediyor. Google veya YouTube olmadan modern bir hayatı hayal etmek zor olsa da, son birkaç on yılda web’in ne kadar değiştiğini düşünmek dahi ilginç. Öyle ki, bu listeyi okuyan kimilerimiz bir dönemin en popüler sitesini duymamış bile olabilir! Gelin 1993 yılından bu güne süren web’in zirve yarışına birlikte göz atalım!
En iyi web siteleri
Web, yıllar içinde büyük ölçüde değişmiş olsa da, üst düzey web siteleri nispeten tutarlı kalmayı başardılar diyebiliriz. 1993’ten bu yana en yüksek trafiğe sahip web sitelerine ve zirvede olduğu zamanlara bakalım ve onları yeniden tanıyalım…
AOL
AOL; CD-ROM’lar ve çevirmeli modemler çağında ilk büyük web portallarından biriydi. Şirket altın çağında, geniş kapsamlı ve milyonlarca (hatta milyarlarca) dolara mal olan agresif bir ücretsiz deneme kampanyası sayesinde piyasaya hakim oldu.
Büyük yatırımla birlikte kampanya, misyonunu hakkıyla yerine getirdi ve zirvede olduğu dönemde AOL, 30 milyondan fazla kullanıcıya ve 200 milyar doların üzerinde bir piyasa değerine ulaştı. Hatta öyle ki; 2000’li yılların başına, geniş bant çevirmeli bağlantının yerini alana dek, en popüler web sitesi unvanını korudu. Her ne kadar 1993 yılında oyuna girip 2000’lerin başına dek başarısını korusa da geleceği görebilme başarısını sürdüremeyen AOL, güncelliğini koruyamadı ve sonunda sadece 4,4 milyar dolara Verizon’a satıldı.
Yahoo
AOL’un çöküşünün ardından Yahoo, bir sonraki internet devi oldu.
Bir web dizini olarak yola çıkan Yahoo, büyük şehirler için yerelleştirilmiş içerikler sunan ilk web sitesiydi. Yahoo zirveye ulaştığında, 125 milyar dolar değerindeydi, ancak bir dizi “kaçırılan fırsat” ve “başarısız satın alma”, onun sürdürülebilir olmadığı anlamına geliyordu. Bugün AOL gibi, Yahoo da Verizon’a ait, ancak AOL’dan farklı olarak dünya çapında ilk 10 web sitesi arasında yer almaya devam ediyor.
Ve hepimizin yakından tanıdığı Google!
90’ların başında bir üniversite araştırma projesi olarak başlayan Google’ın şu anda bir numarada yer alması şaşırtıcı değil. İnternet ile neredeyse eşanlamlı hale gelmeyi başaran teknoloji devi bugün tüm internet aramalarının yüzde 90’ına ev sahipliği yapıyor…
Old School arama motorları
Google’ın başarısından önce, birçok yönden Google’ın önünü açan birkaç arama motoru da sahneye çıktı
WebCrawler: Daha önceki arama motorlarından biri olan WebCrawler, tam metin aramayı sağlayan ilk arama motoruydu. Bir zamanlar, web sitesi o kadar popülerdi ki, sunucusu sürekli çöküyordu ve yoğun saatlerde neredeyse kullanılamaz hale geliyordu.
Lycos: Bu, 1994’te (Yahoo’dan bir yıl önce) oluşturulan başka bir önemli arama motoruydu. Lycos, alaka düzeyini geri getirme, örnek eşleştirme ve kelime yakınlığını bir araya getiren türünün ilk örneğiydi.
Infoseek: Netscape’in varsayılan arama motoru olan Infoseek, web tarayıcısının altın çağında popülerdi. Sonunda, Infoseek Disney tarafından satın alındı ve go.com olarak yeniden markalandı.
Infoseek’in aksine, Lycos ve WebCrawler bir şekilde bağımsızlıklarını korumayı başardılar. Her iki şirket de bugün hala varlığını sürdürse de, gelir veya günlük arama hacmi açısından Google ile kıyaslanamazlar.
Sosyal Medyanın Evrimi
Eğer Z kuşağından değilseniz, muhtemelen MySpace’i hatırlarsınız. Lycos ve WebCrawler gibi, MySpace de hala varlığını sürdürüyor. Ancak kesinlikle eskiden olduğu gibi yüksek trafikli bir site değil.
2004 yılında kurulan MySpace, web’deki müzisyenler ve müzik hayranları için bir merkez haline geldi. Sadece bir yıl içinde web sitesi muazzam bir büyüme kaydetti ve 2005 yılına kadar News Corp tarafından satın alındı. MySpace, Facebook’un internetin en popüler sosyal medya platformu olarak devraldığı 2008 yılına kadar sosyal medya dünyasına hakim olmaya devam etti.
Facebook’un hikayesi bu noktada tüm dünya tarafından iyi biliniyor. Zuckerberg liderliğindeki yaratım, Harvard öğrencilerine özel bir sosyal ağ olarak başladı, ancak kısa süre sonra düzinelerce başka üniversiteye ve ardından 2006’da genel halka açıldı. Sadece iki yıl sonra ve site 100 milyon aktif kullanıcıya sahip olarak sosyal medyanın zirvesine oturmayı başardı.
Facebook bugün kendini sıklıkla tartışmalar ve meclis karşısında ifadeler verirken bulsa da, 3 milyara yakın kullanıcısı ile dünyanın en popüler sosyal medya platformu olmaya devam ediyor.
Sırada ne var ?
Geleceğin Facebook veya şu anda web’e hakim olan diğer web sitelerinden herhangi biri için neler getireceğini tahmin etmek zor. Ancak bu derlemenin başında animasyonun da gösterdiği gibi, dijital dünyanın popülerlik listesinin sürekli olarak değişime açık olduğunu net bir biçimde gösteriyor. Önümüzdeki on yıl bize neler getirecek? Bu sorunun cevabını MySpace’i muhtemelen bilmeyen altın kuşak Z, çok daha doğru içgörülerle yanıtlayacaktır…
Kaynak: Visual Capitalist