Pandemide 2. el otomobil alım-satım platformları tavan yaptı!
Pandemiyle birlikte hem sağlık önlemlerine uymaya çalışan hem de seyahat özgürlüğünden ödün vermek istemeyen tüketicilerin kurtarıcısı otomobiller oldu. Ancak bu süreçte sıfır araç arzında yaşanan sorunlara yükselen döviz kuru da eklenince ikinci el araç sektörüne rağbet daha da arttı. Elbette bu çetin rekabetin merkezi de 2. el araç platformları oldu. Peki, 2. el araçta en çok hangi dijital platformlar tercih ediliyor, en çok hangilerine güveniliyor? Tüketiciler hangi motivasyonlarla araç satın alıyor? Marketing Türkiye için FutureBright Group’un gerçekleştirdiği kapsamlı araştırma 2. el otomobil pazarına ışık tutuyor.
2020 birçok sektörü ve iş yapış biçimini derinden etkiledi, dönüştürdü ve dönüştürmeye de devam ediyor. Kuşkusuz otomobil sektörü en derin etkilenen alanların başında geliyor. Araç sahibi olmanın onlarca motivasyonu olduğunu biliyoruz ancak bu sıralar en öne çıkanı “korunma” oldu. Pek çok tüketici için otomobil artık devasa bir çelik maske görevi görüyor! Ancak bir yandan pandemiyle artan sağlık endişesi araç alma arzusunu tetiklerken diğer yandan yükselen döviz ve sıfır araç tarafındaki arz sıkıntısı otomobilde 2. el pazarına tarihi günler yaşattı. Adeta otomobil pazarının kalbi 2. elde atmaya başladı. Marketing Türkiye için FutureBright Group’un “Sence” platformu üzerinden gerçekleştirdiği “2. El Araç Pazarı” araştırması otomobilde rekabetin merkezi haline gelen 2. el otomobil sektörünü tüketici tercihleri ve satın alma motivasyonları üzerinden ele alıyor.
Dijital platformlar otomobil galerilerine tur bindirdi!
Dijitalleşme hayatımızın artık merkezinde yer alıyor. Kendi dönüşümünü pandemiden çok önce başlatan dijital araç alım-satım platformlarının tüketicide nasıl bir karşılığı olduğunu görebilmek için araştırma kapsamında “2. el otomobil alım/satımı için dijital platformları mı otomobil galerilerini mi tercih ediyorsunuz?” diye sorduğumuzda katılımcıların yüzde 70’inin dijital platformları önceliklendirdiği görülüyor.
Facebook daha yeni ısınıyor!
Araştırma sonuçlarına göre 2. el araç alımsatımında kullanılan platformlar arasında Sahibinden.com, Letgo ve Arabam.com öne çıkıyor. Piyasayı – araç fiyatlarını takip etmek için ziyaret edilen platformları sorduğumuzda yine benzeri bir tablo ortaya çıkarken, Facebook Marketplace ise bu alanda sessiz sedasız büyüyen bir oyuncu olarak dikkat çekiyor.
Popüler olan kazanır!
2. el otomobil pazarınadaki dijital platform tercihlerini etkileyen unsurlar ise şöyle sıralanıyor: Platformun popülerliği, fazla sayıda ilan olması, güvenilirliği ve kullanım kolaylığı. AB SES grubunda ilan sayısı ve kullanım kolaylığı öne çıkan unsurlar olurken daha önce hem 2. el araç almış hem de satmış kitlenin önceliğiyse güvenilirlik. Bu noktada platformlardan alıcı satıcı arasında güveni arttırıcı hizmetleri iyileştirmesi, güçlendirmesi bekleniyor.
Tüketici piyasayı yakından takip ediyor
2. el otomobil pazarındaki dijital platform tercihlerini etkileyen unsurlar ise şöyle sıralanıyor: Platformun popülerliği, fazla sayıda ilan olması, güvenilirliği ve kullanım kolaylığı. AB SES grubunda ilan sayısı ve kullanım kolaylığı öne çıkan unsurlar olurken daha önce hem 2. el araç almış hem de satmış kitlenin önceliğiyse güvenilirlik. Bu noktada platformlardan alıcı satıcı arasında güveni arttırıcı hizmetleri iyileştirmesi, güçlendirmesi bekleniyor.
Tüketici fiyatlardan şikâyetçi
Son dönemde 2. el araç piyasasında en çok konuşulan konu fiyatların yüksekliği… Bu durum araştırmaya da yansımış durumda. Katılımcılara otomobil fiyatlarını nasıl değerlendirdikleri sorulduğunda fiyatları çok yüksek bulanların oranı yüzde 64 olarak karşımıza çıkıyor. Fiyatların olması gerektiği gibi, ya da düşük olduğunu düşünenlerin oranıysa yalnızca yüzde 13.
Araç Tercihinde ilk kriter fiyat
Katılımcılara 2. el araç satın alma durumunda nelerin önemli olduğu sorulduğunda katılımcılar öncelikle ellerindeki bütçeye en uygun, fazla yıpranmamış bir araç alma eğiliminde olduklarını söylüyor. Öte yandan tüketiciler kalplerindeki markadan da kolay kolay vazgeçmek istemiyor. Değişeni olmaması, boya görmemiş olması da diğer etkili faktörler.
Lider Volkswagen
Araştırma kapsamında katılımcılara 2.el araç tercihleri de soruldu. Bu doğrultuda yüzde 14’le Volkswagen en çok öne çıkan marka olurken onu yüzde 12’yle Ford ve yüzde 10’la Renault takip ediyor.
Araştırmanın Metodolojisi
Marketing Türkiye için FutureBright Group’un “Sence” platformu üzerinden 19-22 Ocak tarihleri arasında gerçekleştirdiği araştırmaya, Türkiye’nin 57 farklı ilinde yaşayan, 18 yaş üstü, farklı meslek grupları ve sosyo-ekonomik statüden, 2.el araç almış ya da satmış 450 kişi katıldı. Marketing Türkiye için FutureBright Group’un gerçekleştirdiği “2. El Araç Pazarı” araştırmasını FutureBright Group Genel Müdür Yardımcısı Eray Biçici yorumladı.