2020’nin en beğenilen dizileri
Her yönüyle tüm dünyada sıra dışı bir yıl olan 2020 hayatın hemen her alanında alışkanlıklarımızı ve günlük rutinlerimizi değiştirdi… Pandemi döneminde evlerimizde geçirdiğimiz süreler uzarken bu durum televizyon izleme alışkanlıklarımıza da yansıdı ve geçtiğimiz yıl günlük televizyon izleme ortalamamız 4,4 saatken bu yıl 5 saate yükseldi. Üstelik bu sürenin 3 saatini dizi izleyerek geçiriyoruz! Peki, toplumun her gün 3 saatini ayırdığı dizilerden hangileri 2020’ye damgasını vurdu? İzleyicinin en sevdiği dizi karakterleri kimler? Türk halkı online platformlarda en çok hangi diziyi izliyor? Marketing Türkiye için Xsights Araştırma ve Danışmanlık’ın gerçekleştirdiği “2020’nin En Beğenilen Dizileri” araştırması tüm bu sorulara yanıt veriyor…
Toplumumuzun televizyonla ilişkisi uzun süredir çok güçlü. Hatta bu anlamda dünyada ABD’den sonra en çok televizyon izleyen ikinci ülke konumundayız. Televizyon izlediğimiz sürenin en büyük kısmını da diziler oluşturuyor. Dizi deyince izlemede olduğu kadar ihracatında da başarılıyız. Pandemi döneminde tüm dünyada evde kalma süreleri uzarken içerik talepleri de arttı. Bu durumu fırsata çeviren Türkiye dizi sektörü ihracatlarına hız kesmeden devam etti… Küresel salgın başlangıçta dizilerin çekimlerine ara verilmesine sebep olsa da sektör kısa sürede gerekli önlemleri alarak kendini toparladı ve projeler ardı ardına yayınlanmaya başladı. Xsights Araştırma ve Danışmanlık’ın Marketing Türkiye Almanak 2020 için Türkiye temsili 500 kişiyle gerçekleştirdiği “2020’nin En Beğenilen Dizileri” araştırması Türk halkının televizyon ve dizi izleme alışkanlıklarını gözler önüne seriyor. Araştırmada geçtiğimiz yıla nazaran en belirgin fark dizi izleme alışkanlıklarımızın hızla dijital mecralara kaymış olması… Dizilerdeki “şiddet” unsuru ise en şikayetçi olunan konular listesinde zirveyi bu yıl da kimseye kaptırmıyor…
En çok izlenen kanal hangisi?
Xsights Araştırma’nın Marketing Türkiye için gerçekleştirdiği 2020’nin En Beğenilen Dizileri Araştırması’na göre en çok izlenen TV kanalı yüzde 60 ile Kanal D olurken onu yüzde 54’le FOX TV ve yüzde 50 ile Show TV takip etti. Survivor, Masterchef gibi yarışmalarıyla sosyal medyada sık sık adından söz ettiren TV 8 ise yüzde 43 ile en çok izlenen dördüncü kanal olurken, yılın patlama yapan dizisi Masumlar Apartmanı’nın ev sahibi TRT 1 yüzde 34’le en çok izlenen beşinci kanal konumunda.
An zamanlı izleme alışkanlığımız sürüyor!
Araştırmada katılımcıların yüzde 72’si dizileri TV’de yayınlandığı saatte izlemeyi tercih ettiğini belirtiyor. Yüzde 37’siyse daha sonra YouTube’dan izlemeyi tercih ediyor. Katılımcıların yüzde 19’u ücretli TV hizmetleri üzerinden ve yüzde 17’si dizi sitelerinden televizyon dizilerini takip ettiğini ifade ediyor. Katılımcıların takip ettikleri dizi sitelerinde Puhu TV yüzde 59’la zirvede yer alırken onu yüzde 7 ile Diziizle ve yüzde 6 ile Netflix takip ediyor.
Tv ve dizi izleme süreleri yükselişte
Araştırmaya göre 2020 yılında ortalama televizyon izleme süresi 5 saate yükseldi. 2019 yılında bu süre 4,4 saatken bu yıl gerçekleşen belirgin artışın sebebi ise tahmin edilebileceği gibi evlerde geçirilen sürenin artması. Katılımcıların yanıtlarına göre bu yıl günlük Türk dizisi izleme süresi de geçtiğimiz yıla nazaran artış gösterdi. 2019’da günlük ortalama 2,7 saat olan dizi izleme süresi 2020’de 3 saate çıktı.
Bizi güldüren dizileri izliyor, daha çok gülmek istiyoruz!
Araştırma kapsamında katılımcılara son zamanlarda takip ettikleri dizi türleri ve hangi türleri TV’de daha çok görmek istedikleri soruldu. Oldukça stresli ve zor bir yıl geçiren toplumumuzun her iki soruya da yanıtının “komedi” olması dikkat çekiyor. Katılımcılara son zamanlarda takip ettikleri Türk dizilerinin türleri sorulduğunda, yüzde 25’i “komedi” yanıtını verirken yüzde 19’u “dram” ve yüzde 17’si “polisiye” yanıtını veriyor. Katılımcıların TV’de daha fazla görmeyi istedikleri dizi türünde ise; yüzde 55 ile “komedi”, yüzde 36 ile “polisiye” ve yüzde 22 ile “tarihi dönem dizileri” öne çıkıyor.
Masumlar Apartmanı yılın en beğenileni
Masumlar Apartmanı, araştırma katılımcılarının en beğendiği Türk dizisi oldu (yüzde 20). Masumlar Apartmanı’nın en yakın rakibi yüzde 18 ile Bir Zamanlar Çukurova olurken onu yüzde 12 ile takip eden en popüler üçüncü dizi, tıpkı zirvenin sahibi Masumlar Apartmanı gibi, Gülseren Buğdayıcıoğlu’nun “Madalyonun İçi” romanından uyarlanan Kırmızı Oda oldu.
2020’de kadın oyuncular gönüllere taht kurdu!
2020’de yılın en beğenilen dizileri kadın oyuncularıyla gönüllere taht kurdu. Masumlar Apartmanı’nda Ezgi Mola’nın hayat verdiği Safiye karakteri izleyicilerin en beğendiği karakter oldu (yüzde 64). Bir Zamanlar Çukurova’yı ikinciliğe taşıyan Hilal Altınbilek (Züleyha) ve Kırmızı Oda dizisinde oyunculuğuyla hayran bırakan Melisa Sözen (Alya) öne çıkan diğer oyuncular oldu.
Dijital platformların gözde dizisi: Atiye
Dijital platformların en sevilen dizileri sorulduğunda zirvedeki kıran kırana yarış dikkatleri çekiyor. Katılımcıların en beğendikleri online dizi yüzde 19’la Atiye olurken, Aşk 101 ve Hakan Muhafız yüzde 18’le ikinciliği paylaşıyor. Yayınlandıktan çok kısa bir süre sonra sosyal medyanın zirvesine oturan ve uzun süre konuşulan Berkun Oya’nın Bir Başkadır’ı yüzde 12 ile izleyicilerin en beğendiği beşinci dizi olarak karşımıza çıkıyor. Dijitalde en beğenilen beş yerli diziden dördünün Netflix imzası taşıyor olması da sektör açısından dikkat çekici bir detay… Katılımcıların yüzde 63’ü 2020 yılı boyunca sadece internetten yayınlanan Türk dizilerini takip ettiğini ifade ediyor. 2019 yılında yapılan araştırmada bu oran yüzde 42 iken, bu yıl online dizi izleme oranının yüzde 21 artmış olması sektöre dair artık köklenmiş bir trendi ortaya koyuyor.
Şiddet izlemek istemiyoruz!
“Türk dizileri seyircileri ekrana kilitleyecek kadar güzel” diyen kadınların oranı (yüzde 64) erkeklere göre (yüzde 12) anlamlı olarak yüksek. Katılımcılara Türk dizileri hakkındaki görüşleri sorulduğunda geçtiğimiz yıldan bu yana değişmeyen iki ortak şikâyet ön plana çıkıyor. İzleyicilerin yüzde 81’i dizilerdeki şiddet unsurlarından rahatsızlık duyduğunu dile getirirken, yüzde 71’inin de reklamların uzunluğundan şikayetçi olduğu görülüyor.
Araştırmanın metadolojisi
Marketing Türkiye için Xsights Araştırma ve Danışmanlık tarafından 500 kişinin katılımıyla gerçekleştirilen “2020’nin En Beğenilen Dizileri” araştırması 18-28 Kasım 2020 tarihleri arasında online araştırma yöntemiyle Xsights’ın online araştırma platformu olan Türkiye’nin Sesi Paneli’nde (www.türkiyeninsesipaneli.com) gerçekleştirildi. Araştırma kapsamında veriler yüzde 95 güven düzeyinde anlamlılık testine tabi tutuldu.