Pandemi sonrası değişen dijital pazarlamada e-turizm haritası
Türkiye’nin turizm gelirleri ve turist sayısı salgın dönemi ve yeni normal şartlarına rağmen her geçen gün yükselirken, gerçekleştirilen e-turizm faaliyetleri sayesinde 2022 için Rusya, Ukrayna, Almanya, İngiltere ve Fransa gibi ülkelerden yapılan rezervasyonlarda önemli bir artış kaydedildi. Digital Exchange’in uzman ekibi, “Zincir oteller ve tatil grupları sadece konaklama imkanlarıyla değil, bulundukları bölgeyi de anlattıkları dijital pazarlamayla e-turizmde başarıya ulaşıyorlar” bilgisini verdi. Digital Exchange ekibi, e-turizmde başarı için gereken 5 altın kuralı “web sitesi”, “doğru içerik”, “call center yönetimi”, “doğru influencer kullanımı” ve “sosyal medyada etkinlik” şeklinde açıkladı.
Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın verilerine göre Türkiye, salgının etkilerinin sürdüğü ve yeni normal dönemine girilen 2021’i 29 milyon ziyaretçi ve 24 milyar dolar turizm geliriyle kapatacak. 2022 turizm hedefi ise 12 aya yayılacak ve gastronomi turizmiyle desteklenecek sektör gelirinin 30 milyar dolara ulaşması bekleniyor. Bu noktada şimdiden erken rezervasyon fırsatlarından yararlanmak isteyen yabancı turistler, başta Antalya olmak üzere Akdeniz, Ege ve İstanbul otellerindeki yerlerini ayırtmaya başladı. Türkiye’de otel ve turizm grupları, dijital pazarlamayla bir adım öne çıkabilirler. Bu alanda 126 ülkede influencer ve dijital pazarlama çalışmaları yapan Digital Exchange’in uzman ekibi, şirketlere e-turizm konusunda bir dizi öneride bulundu.
Rus eğlence, Alman ve İngiliz deniz ister
“Zincir tatil grupları yoğunlukla Akdeniz Bölgesi’nde. 1000 kadar önemli otel ve tatil mekanı var. Salgına kadar acente dediğimiz şekilde iş bağlantılarıyla yapılan çalışmalara imza attılar. Moskova, Berlin ve Londra’da düzenlenen uluslararası turizm fuarları var. Salgın nedeniyle bu fuarlara katılamayan turizmciler dijital pazarlamaya ve e-turizme yöneldi. Böylece en büyük pazarlar olarak bilinen Rusya, Almanya, Ukrayna, İngiltere gibi bölgelerde başarı sağlandı. Bunun yanında çeşitli nedenlerle Amerika ve Fransa gibi ülkelerden Antalya’ya turist çekmek zordu. Dijital pazarlamayla e-turizm sayesinde bu destinasyonlardan da turist geldi. Şimdi Antalya’da 70-80 ülkeden turiste rastlamak mümkün. Avusturalya’dan Ortadoğu ülkelerine kadar birçok turist geliyor. Burada önemli bir nokta var: Turizmciler diyor ki ‘Dijital pazarlama yapmalıyız ama her pazarda değil.’ Aksine her pazar özelinde dijital pazarlama yapılmalı, ama pazarlama dili mutlaka bölgeye uygun olmalı. Rus turist gece eğlencesine, Alman ve İngiliz deniz ve güneşin kalitesine, Ortadoğulu turist ise kendisine daha özel mekanlarda hizmet verilmesi unsurlarına dikkat eder.”
E-turizmde Antalya bölge bölge tanıtılmalı
E-turizmde fark yaratmak isteyen turizm şirketlerinin destinasyonlarda uygulayacakları stratejiyi iyi belirlemelerinin önemine dikkat çeken Digital Exchange’in uzman e-turizm ekibi, “Pazarlama yaparken sadece Antalya’yı genellemek bile doğru bir yaklaşım değil. Side, Lara, Kaş, Serik… Hepsi ayrı özelliklere sahip bölgeler. Burada Ege bölgesi daha çok yerli turizme ayrılmış gibi. Bodrum ve Çeşme’nin yurt dışı tanıtım çalışmaları pek yapılmıyor. Öte yandan Antalya özelinde turizm şirketleri dijital pazarlamayı sadece otel odasında konaklama olarak sınırlandırmamalı. Dijital pazarlamada bulundukları çevrenin özelliklerini de dile getirmeliler. Bunu mimaride yakalayan; yeri gelince Kremlin Sarayı, yeri gelince Felemenk evlerinin replikalarını otellerinde kullanan şirketler farklı kültürlere farklı şekilde yaklaşmalılar. Dijital pazarlama yaparken; hedef kitleyi belirlemek ve ona uygun içerik üretmek ve sadece oteli tanıtmakla kalmayıp tatil sırasındaki deneyimi ön plana çıkartmak başarı sağlar” bilgisini paylaştı.
Sadece oteli doldurmak başarı getirmiyor
Otel gruplarının bir ticari işletme olduğunu ve hem doluluk oranının hem de cironun kendileri için çok önemli olduğunu hatırlatan Digital Exchange ekibi, şunları söyledi: “Bölgenin tanıtımı da turist sayısı ve ciroya önemli bir katkı sunar. Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın ‘Go Türkiye’ çalışması çok önemli. Oteller dijital pazarlama yaparken e-turizm noktasında yüzde 60-70 oranında oteli doldurmak, yüzde 30-40 oranında da bölgeyi tanıtmak yoluna giderlerse doğru bir pazarlama stratejisi izlemiş olurlar.”
Termal turizmin önemi artacak
Türkiye’nin 12 aylık gastronominin başrolde olacağı bir turizm pazarlamasını devreye aldığını belirten Digital Exchange’in uzman ekibi, şu ifadeleri kullandı: “Bu yıl Avrupalı turistin yoğun ilgisiyle karşı karşıyayız. Rusya, Ukrayna ve İngiltere ile Almanya’dan ciddi rezervasyon var. İngiltere, Almanya gibi ülkelerden yaza rezervasyon alıyoruz. Rusya’nın yanı sıra Balkan ülkelerinden de ciddi oranda talep geliyor. Sadece Antalya otellerini değil, bu yıl Afyon ve Kütahya’daki termal otelleri de ‘Her yaşta termal’ mottosuyla tanıtıyoruz. Bölgenin gastronomi zenginliğini de tatilcilere duyuruyoruz.”
Deneyimi anlatan oteller kazanır
Sosyal medyada dijital pazarlama yaparken e-turizm için İnstagram, TikTok ve Facebook’un önemli bir potansiyel taşıdığını belirten Digital Exchange CEO’su Emrah Pamuk ise “Rusya için VK gibi bölgeye özel kuruluşlarla çalışmalar yapmak gerekiyor” dedi. Otellerin güzelliğiyle öne çıkan ve çok takipçiye sahip infuluencer’ler ile havuz başında ya da odada fotoğrafa dayalı, daha çok görselliğin ön planda olduğu pazarlama çalışmalarının faydalı olmaktan uzak olduğunu vurgulayan Pamuk, “Önemli olan otel deneyimini anlatmaktır. Biz burada aileyle gidilecek otellere aile deneyimini anlatan influencerlar’ı, çiftlerin kalması için tasarlanmış oteller için ise çiftleri davet ediyoruz. Burada deneyimi ön plana çıkartarak bir sunum gerçekleştiriyoruz” dedi.
E-turizmde bu kurallara dikkat edin
Pamuk, otel gruplarının e-turizm çalışmalarında uygulaması gereken altın kuralları şöyle sıralıyor:
- Otel grupları içinde hitap ettikleri tüm ülkelerin dillerini İngilizce, Almanca, Fransızca, Rusça ve Ukrayna dilini barındıran web sitelerine sahip olmalı. Bu web siteleri daima güncellenmeli. Otel odası fotoğraflarının yanında, tatil deneyimlerine yer verilmeli.
- İnfluencer marketing yaparken tüm guruplara hitap edilmeli.
- Turizm gruplarının sosyal medya hesapları aktif şekilde kullanılmalı.
- Dijital pazarlama çalışması call center altyapısıyla gerçekleştirilmeli. Her pazara aynı reklam diliyle hitap edilmeli.