2024 model sosyal medya trendleri
Kuşkusuz Türkiye tam bir sosyal medya ülkesi… Gündem ışık hızıyla değişirken Türk halkı da dakikalar içinde değişen gündemi buradan takip ediyor… Nitekim rakamlar da bunu doğruluyor. Araştırmalara göre Türkiye yüzde 80’leri aşan sosyal medya kullanım oranıyla pek çok ülkeyi geride bırakıyor. Hal böyle olunca markalar için sosyal medyanın önemi de bir kat daha artıyor. Trendleri yakalayan iyi bir sosyal medya yönetimi bilinirlikten satışa kadar pek çok parametreyi etkiliyor, markanın başarısında önemli bir rol oynuyor. Peki, 2024 hangi sosyal medya trendleriyle geliyor? Markalar için fırsat tam olarak nerede? İşte yanıtlar…
Kepios’un Ekim 2023’te açıkladığı verilere göre dünya çapında 4,95 milyar sosyal medya kullanıcısı var. Bu rakam, toplam dünya nüfusunun yüzde 61,4’üne denk geliyor. Önceki yılın aynı dönemine göre 215 milyon yeni sosyal medya kullanıcısı olduğu da verilere yansıyan sonuçlar arasında. CWI’ın analizine göre bu kullanıcıların çoğu hala aile ve arkadaşlarıyla temasa geçmek, boş zamanlarını doldurmak, yeni hikayeler keşfetmek ve içerik tüketmek için online oluyor. Öne çıkan sebeplerden biri de “sosyal medya aracılığıyla yeni şeyler denemek ve satın almak için ilham bulmak”… Ancak araştırmalar sosyal ticaretin gücünün artmasına karşın kullanıcıların markaların sosyal medyayı kullanım şeklinden pek de memnun olmadığını gösteriyor. Yine aynı araştırmalar markaların da sosyal medya yatırımlarının geri dönüşünden pek mutlu olmadığını ortaya koyuyor. Hal böyle olunca iki tarafı da mutlu edecek bir süreç için trendlerin önemi daha da artıyor. Gelin 2024’e damgasını vuracak sosyal medya trendlerine hep birlikte bakalım…
Tarihe bir not düşmek adına bu yıl sosyal medyada ilk kez bir reklamveren boykotu hareketi gerçekleştiğini hatırlamakta fayda var. Media Matters’ın yayınladığı bir antisemitizm raporu, X’in reklamları antisemitik içeriklerle yan yana getirdiğine dikkat çekti. Raporun ardından aralarında Walt Disney, Warner Bros Discovery ve NBCUniversal’ın ana şirketi Comcast’in de bulunduğu büyük ABD şirketleri reklamlarını askıya alarak platformu boykot etmeye başladı. Söz konusu boykotun X’i iflasa sürükleyebileceği öngörüleri de mevcut…
Meta’nın sosyal medya hakimiyeti sürüyor
Facebook dünyanın en yaygın kullanılan sosyal medya platformu olmaya devam ediyor ancak artık her biri bir milyarı aşkın aylık aktif kullanıcıya sahip yedi sosyal medya platformu var. Bu yedi platformun dördü Meta’ya ait.
AI kullanmak değil, AI ile fark yaratmak önemli olacak
Hootsuite Social Media Consumer 2024 araştırmasına göre her neslin AI tarafından oluşturulan içeriklere duyduğu güven düzeyi farklı. Örneğin, Z kuşağı gerçek olanla AI tarafından oluşturulan içeriği diğer nesillerden daha iyi ayırt edebildiğini iddia ediyor. Ayrıca AI içeriğine güvenme ve onunla etkileşim kurma eğilimindeler. Ancak, Baby Boomers için bunun tam tersi geçerli. Yapay zeka, sosyal medyada yeni bir çağ başlatıyor ve artık yapay zekanın olmadığı bir sosyal medya ortamı düşünmek bilgisayardan daktiloya dönmeyi düşünmekle eşdeğer…
Bu yeni ortamda başarılı olabilmek için pazarlamacıların ve markaların, “AI” ya da “gerçek” içerik tanımlamalarının ötesine geçmesi gerekiyor.
Bu doğrultuda 2024 yılının, en başarılı markaların “özgünlüğü” yeniden tanımlayacağı bir yıl olacağı öngörülüyor. Artık içeriği kimin (veya neyin) oluşturduğu önemli değil; içeriğin müşteri için yarattığı deneyim önem kazanıyor… Yapay zekayı daha verimli kullanmak için markaların öncelikle hedef kitlesinin yapay zeka hakkında ne hissettiğini öğrenmesi ve hangi görevlerin insanda kalacağı, hangilerinin yapay zekaya atanacağını belirlemesi gerekiyor. Ayrıca markaların ve ekiplerin yapay zekayı kullanma şekli konusunda uyumlu olması şart.
Yatırım getirisi yüksek olan platformlar güçlenecek
Her zaman kitlenizin olduğu yerde olun derler. Ancak bir sosyal medya kullanıcısının her ay ortalama yedi platformu ziyaret ettiği bir dünyada bu oldukça zor. Ve markaların çoğu bu kadar çok platformda yer almanın yatırım getirisinden pek mutlu değiller. Örneğin Twitter/X’i ele alalım. Hootsuite’e göre markaların çoğunluğunun (yüzde 60) orada varlığı var, ancak yalnızca üçte biri bunun işletmelerine fayda sağladığını düşünüyor.
Peki, birden fazla ağda aktif olmak markaların neden bu kadar çok zamanına ve enerjisine mal oluyor? Birincisi, içeriklerin her platformun benzersiz yapısına, hedef kitlesine, diline, trendlerine, hashtag’lerine, kelime sayılarına ve görsel özelliklerine göre uyarlanması gerekiyor.
İkincisi; platformlar sürekli değişiyor. Hem reklamveren hem de kullanıcı deneyimi adına o kadar sık güncelleme yayınlanıyor ki, pazarlamacıların yarısından fazlası buna ayak uydurmanın zor olduğunu söylüyor.
2024 yılında markaların her platformda yer alma gayretinden vazgeçip en iyi performans gösteren kanallara odaklanacağı öngörülüyor. Cesur pazarlamacılar için 2024 bazı platformlardan vazgeçme yılı olacak…
Uzun dönemli iş birlikleri
Markalar artık uzun dönemli iş birliklerine yöneliyor. Bu, marka ve içerik üreticisi birlikteliklerini tüketici nezdinde pekiştiriyor, içerik maliyetlerini düşürüyor, riskleri azaltıyor ve performans tahminlerini kolaylaştırıyor. 2024’te de bu trendin devam edeceği öngörülüyor.
Pandemi ve post pandemi döneminde dijitalde devam eden iş birliklerinin fiziksel dünyaya taşınması konusunda marka iştahının yüksek olduğu bir yılı geride bıraktık.
Uzun dönem iş birlikleri, bu tip fiziksel etkinlik ve davetlerde aktivasyonların planlanması ve konsept belirlenmesinden etkinlik başarısına dek tüm süreci olumlu anlamda etkileyebiliyor. Tabii her zaman en önemlisi iş birliklerini ölçümleyerek veriye dayalı kararları süreç içerisinde alabilmek olacaktır.
Özel satış kanalları ve affiliate programları
Pazaryerlerinin başarısı, markaları kendi affiliate programlarını başlatmaya teşvik ediyor. 2024, markaların pazaryeri iş birliklerini kendi programlarına kaydırma çabalarına sahne olacak. İçerik üreticileriyle satış ortaklığı yapmak için birçok şirket çözüm geliştirirken, Türkiye’de markaların içerik üreticisi pazarlaması için yeni ekipler kurmaları veya mevcut ekiplerini genişletmeleri bekleniyor.
Canlı yayında satış yükselişini sürdürecek
Canlı yayın satışları, büyük oyuncuların da sahneye çıkmasıyla, 2024 yılında büyük bir değişime uğrayacak.
Özellikle pazaryerlerinin ilgisiyle birlikte canlı yayın satış formatı, her markanın denemesi gereken bir strateji haline gelecek. Bugüne kadar farklı platformların bu alanda denemeler yaptıklarını gördük, önümüzdeki dönemde daha odaklı denemelerin yapılması bekleniyor.
ROI endişeleri kocaman bir düğüme dönüşüyor
Hootsuite verilerine göre insanların sosyal medyayı kullanmalarının en önemli nedeni eğlenmek ve zihinsel olarak rahatlamak. Araştırmada öne çıkan iki önemli veri daha var: Sosyal medya kullanıcıları (yüzde 34), markaların sosyal medyada “kendini çok fazla övmesinin” algılarını olumsuz etkilediğini söylüyor. Yüzde 56’lık bir kitle ise markaların sosyal medyada daha “insani” ve “anlaşılabilir” olmaları gerektiğini düşünüyor. Yani veriler, markaların ürün ve hizmetlerini satmaya odaklanmaktansa, tüketicilerle gerçek bir etkileşim kurmaları gerektiğini vurguluyor.
Sorun şu ki yine aynı araştırmaya göre markalar konudan oldukça uzak. Zira pazarlamacıların neredeyse yarısı haftada birden fazla, ürün veya marka güncellemesi yayınlıyor. Bu, markaların gönderdiği içerikle insanların gerçekten görmek istedikleri arasında büyük bir kopukluk olduğunu gösteriyor. O sebeple yatırım getirisini artırmak isteyen markaların içerik üretiminde daha dikkatli olması gereken bir döneme giriyoruz.
AR sosyal medya deneyimini dönüştürecek
Sosyal medya platformları AR özelliklerini kapsamlı bir şekilde benimseyerek kullanıcı deneyiminde devrim yaratabilir. Etkileyici filtrelerden etkileşimli ürün tanıtımlarına, geliştirilmiş hikaye anlatımı araçlarından etkileşimi artırmanın, kullanıcıların içerikle etkileşiminin ve içerik tüketme biçiminin yeniden şekillenmesine dek pek çok yeniliğe şahit olacağız.
Kısa videoların hakimiyeti
Kısa video formatı, platformlar tarafından en çok desteklenen içerik türü olmaya devam ediyor. Kısa video formatının hem kullanıcıların hem de sosyal medya platformlarının ilgisinin merkezinde olmasının bir sonucu olarak üretken yapay zeka da bu alana odaklanıyor. O sebeple de 2024’te kısa videolar, pazarlama dünyasının en etkili araçlarından biri olmaya devam edecek.
Toplulukların yükselişi
Sosyal medyada bu zamana kadar hep takipçi sayısı ön planda oldu. Ancak artık platformlar daha anlamlı etkileşimleri teşvik etmeye başlıyor ve birbirine sıkı sıkıya bağlı topluluklar oluşturmanın önemini vurguluyor. Bu doğrultuda markalar takipçiler arasındaki etkileşimi artırarak ve ortak ilgi alanlarını keşfederek kullanıcılarıyla arasındaki bağı güçlendirebilir ve marka sadakati hanesine artı puan ekleyebilir.