2024 yılına iz bırakan pazarlama stratejileri!
Her yeni yıl, Türkiye’de pazarlama profesyonelleri için zorlu bir sınav niteliğinde… Birçok ülkede yılda belki de bir kez yaşanıp haftalarca gündemde kalan krizler ve ekonomik dalgalanmalar, Türkiye’de sadece birkaç hafta içinde peşi sıra gerçekleşebiliyor. Böylesine dinamik ve çetin bir ortamda, markalarını büyütmek ve sektörde öne çıkmak için özveriyle çalışan pazarlama liderleri, bu yıl da her şeye rağmen fark yaratmayı başardı. Peki, bu dinamik ve çetin pazar şartlarında hangi stratejik hamleler öne çıktı? Hangi markalar, hızlı değişen gündemi lehine çevirmeyi başararak yıla damga vurdu? Türkiye’nin saygın marka danışmanları ve stratejistlerinin değerlendirmeleriyle, yılın dikkat çeken başarılarını ve bu başarıların ardındaki stratejik vizyonu yaratıcılarıyla konuştuk…
“2024’ün En Başarılı Pazarlama Stratejileri” listesinde yer alan proje ve markaları Türkiye’nin önde gelen marka danışmanları ve stratejistler seçti. İşte o isimler:
Pegasus
Pegasus, müşteri ilişkileri yönetimi (CRM) konusunda etkili çalışmalarıyla 2024’ün dikkat çekmeyi başaran markalarından oldu. Özellikle müşteri deneyimini önemli ölçüde geliştirmesi, müşteri deneyim haritalamasını seyahat öncesi, sırası ve sonrası aşamalarını dikkate alarak iyileştirmesi; Pegasus’u ileriye taşıyan faktör oldu.
Misafirlerimizin nabzını çok iyi tutuyoruz
✓ Pazarlama stratejimizi, müşteri odaklı yaklaşım ve yenilikçi teknolojilerin kullanımı üzerine kurguluyoruz. Günümüzde yolcular pratik bir seyahat süreci yaşamak istiyor. Geliştirdiğimiz dijital teknolojiler yoluyla bunu sağlamak, her zaman önceliğimiz. Misafirlerimizin nabzını çok iyi tutuyor ve beklentilerini karşılayacak projeler geliştirmeye yöneliyoruz. Bu doğrultuda hem yapay zeka hem de kullanıcı ihtiyaçlarından beslenen tekliflerle misafirlerimizin seyahate dair ihtiyaçlarını ve isteklerini önden tahmin ederek, kişiselleştirilmiş bir perspektifle kendilerine ulaşıyoruz.
✓ Dinamik fiyatlandırma modelimizle misafirlerimize erken rezervasyon yaparak avantajlı fiyatlardan yararlanma imkânı sağlıyoruz. BolBol sadakat programıyla sık seyahat eden misafirlerimize ödül puan biriktirme fırsatı sunuyoruz. Bunun yanında yıl boyunca sosyal medya platformlarında aktif olarak yer alıyor, dijital ve sosyal medya iletişimlerimizde misafirlerimize yeni destinasyonlara seyahat için ilham ve motivasyon veriyoruz.
Türk Eğitim Vakfı (TEV)
Eğitimde fırsat eşitsizliği, her dönemin yakıcı toplumsal sorunlarından biri… Tam da bu noktadan hareketle yola çıkan Türk Eğitim Vakfı’nın (TEV) “Gücüm Bu Kadarına Yetiyor” kampanyası, önemli bir toplumsal meseleyi etkili bir şekilde ele alarak dikkat çeken bir çalışmaya ve beraberinde gelen başarılara imza attı. Zamanlaması, mesajın netliği ve duygusal derinliğiyle öne çıkan kampanya, birçok yarışmadan da ödülle döndü. TEV, bu çalışmayla hem üniversiteli gençlerin öncelikli sorunlarından barınma sorununu etkileyici bir biçimde anlattı hem de toplumda farkındalık yaratmayı başardı.
Amacımız toplumsal umut köprüleri kurmak
✓ TEV olarak amacımız eğitimde fırsat eşitliği için toplumsal umut köprüleri kurmak. Stratejilerimizin özünde, nitelikli eğitimi herkes için erişilebilir kılmak ve gençlerin hayallerine ulaşmalarında rehberlik etmek yatıyor. Bu misyonu gerçekleştirmek adına, toplumsal farkındalık oluşturmayı en önemli önceliklerden biri olarak görüyoruz. Bu yıl gerçekleştirdiğimiz “Seçmeyelim” ve “Gücüm Bu Kadarına Yetiyor” gibi iletişim kampanyalarımızla, eğitimdeki fırsat eşitsizliğinin daha derinden hissedilmesini sağlayarak bireyleri sorumluluk almaya teşvik ettik. Bizi farklılaştıran nokta, yalnızca bir vakıf olmanın ötesinde, amacımızı güçlü ve dokunaklı bir iletişimle ifade edebilmemiz.
✓ Stratejilerimizin ardındaki temel içgörü, öğrencilerin eğitim hayatlarında karşılaştığı zorlukların derinliğini ve kapsamını anlamaktan geçiyor. Bizler, bu zorlukları görerek, desteklerimizin yalnızca bir burs değil, öğrencilerin hayatlarında bir dönüm noktası olabileceğine inanıyoruz. Kalplere dokunan ve kolektif bir iyilik hareketine dönüştürebilecek projeler tasarlıyoruz.
Beymen
Beymen, mağaza deneyimini online kanallarla bütünleşik bir şekilde ele alarak, premium ve lüks perakende segmentinde öne çıkan bir marka oldu ve stratejistlerin dikkatini çekmeyi başardı. Marka, etkili CRM yönetimiyle müşteri memnuniyetini artırdı ve müşterilerine kusursuz bir deneyim sundu. Dijital platformları da etkin bir şekilde kullanan Beymen, veri odaklı yaklaşımı ve kişiselleştirilmiş önerileriyle dikkat çekici bir kampanya yönetimi gerçekleştirdi. Bu sayede de müşteri beklentilerine uygun, hedefe yönelik ve etkili iletişim stratejileriyle rekabette fark yarattı.
“Güzel bir dünya bırakma” yaklaşımıyla adımlarımızı atıyoruz
✓ Beymen, Türkiye’nin lüks moda ve yaşam stili destinasyonu. Biz lüksü; sanatın, kültürün, yaratıcı düşüncenin ve kaliteli yaşam arzusunun birleşimi olarak görüyoruz. Bu alanda çok güçlü bir deneyimimiz, çok zengin bir mirasımız, dünya markalarıyla onlarca yıl içinde kurmuş olduğumuz çok güçlü ilişkilerimiz var. Bu yaklaşımla lüksün bu topraklardaki yolculuğu ve kültürel mirasımıza sahip çıkıp geleceğe taşımak, lüks moda ve perakendede liderlik, 360 derece lüks deneyim, sürdürülebilirlik, e-ticaret ve dijitalleşme farklılaşmamızı sağlayan stratejimizin ana odak konularını oluşturuyor. Başarımızın arkasında ise lüksün doğasını çok iyi biliyor, müşterilerimizi iyi tanıyor, pazarlamayı çok güçlü bir ekiple yönetiyor ve ilkleri başarıyor olmak yatıyor.
✓ Müşterilerimizin beklentilerini her daim anlamak ve en üst düzeyde karşılayabilmek adına düzenli olarak araştırmalar yapıyor, müşterilerimizi dinliyor ve buradan elde ettiğimiz içgörüden hareketle stratejimizi ve planlarımızı şekillendiriyoruz.
Dimes
“Cool Lime Mix – Göründüğünden Fazlası” kampanyasıyla dikkatleri üzerine çeken Dimes, yenilikçi yaklaşımını ve marka değerlerini başarılı bir şekilde yansıtmayı bildi. Ürün deneyimini zenginleştirirken, tüketicilere sunduğu farklı ve beklenmedik tatlarla da dikkat çekmeyi başardı. Dijital kanallarda ve gençlere yönelik iletişimleri oldukça başarılı bir şekilde yürüten Dimes, başarılı stratejileriyle fark yarattı.
Geleceği olsun isteyen her şirket gençlere yatırım yapmalı
✓ Tüm stratejilerimizin temelini tarıma dayalı içecek şirketine dönüşüm oluşturuyor. Öte yandan geleceği olmasını isteyen her şirketin, gençlere yatırım yapması gerektiğine inanıyoruz. Genç iletişimle sadece kendi ürünlerimizi değil, kategorileri ve pazarı da büyütüyoruz. Tüketicilerimize, onların hayatlarında fonksiyonel ya da duygusal, gerçek faydayla karşılığı olan ürünler ve iletişimlerle dokunmaya odaklanıyoruz.
✓ Dijital sosyalleşme kanallarında DİMES, sadece bir marka değil, yüksek etkileşimli bir fenomene dönüşmüş durumda. Bu yakın ve samimi etkileşimin ve çok önem verdiğimiz araştırmalarımızın gücüyle sadece trendlerin değil, mikro kimliklerin ve alt kültürlerin doğasını da yakalıyoruz. Genç ancak çok deneyimli bir ekibimiz var ve onlar da kendi hayatlarını bu dinamiklerle yaşıyorlar. İçgörüleri, doğal bir samimiyetle içselleştiriyoruz. Araştırmalar, trend analizleri ve sosyal medya üzerinden anlık ve samimi etkileşimlerimizle, tüketicilerimizle farklı alanlarda temas kurup, onların gerçek hayatını anlayıp, hayatın içinde var olabilmeyi önceliklendiriyoruz.
Penti
Özellikle yenilikçi ürünleri odağına alan büyüme stratejisiyle dikkatleri üzerine çeken Penti, tüketicilerin ihtiyaçlarına yönelik başarılı çözümler geliştirdi. İç giyimde rahatlık ve işlevselliği öne çıkaran marka hem geniş ürün yelpazesiyle hem de trendleri takip eden yaklaşımıyla başarılı stratejilerini sürdürdü. Markanın “cesur” iletişim dili ise onu hedef kitlesi nezdinde farklı bir yere taşıdı.
Anlamlı marka olma yolunda güçlü adımlar atıyoruz
✓ Düzenli olarak kadınları dinleyip ihtiyaçlarını anlıyor ve bunun sonucunda da doğru ürünleri onlarla buluşturuyoruz. Ancak sadece ürün odaklı bir marka değiliz, anlamlı marka olma yolunda çok güçlü adımlar atıyoruz. 75. yılımıza girerken ürünlerimizin yanında sürdürülebilirlik, toplumsal cinsiyet eşitliği ve dijitalleşme alanlarında aldığımız aksiyonlarla Penti’yi geleceğe güçlü bir şekilde taşıyoruz ve tüm bunlar da doğal olarak bizi farklılaştıran ve sektöre öncülük eden bir marka haline getiriyor.
✓ Her kadının alt ve üst beden ölçülerinin farklı olabileceği gerçeğinden yola çıkarak geliştirdiğimiz “Karıştır & Yakıştır” konseptini geliştirdik ve kombin özgürlüğünü sağladık. “Gayet Normal” regl külotumuzda kullandığımız sızdırmaz katmanlı teknolojiyi kullanarak emziren kadınlar için “Magic Mama” sütyeni, menopoz öncesi ve menopoz dönemindeki kadınların ihtiyaçlarını karşılayabilmek için de “Penti Aging” koleksiyonumuzu çıkardık. Üç farklı palpasyon yöntemini ve elle muayenenin önemini anlattığımız “Palpbox” projemizle meme kanserinde erken teşhisin önemini anlatıyoruz. Penti olarak kadınların bedenleriyle ilgili olan ihtiyaçlarını karşılarken hayatın her alanında onların yanında olma misyonumuzun farkındayız.
Teknosa
Teknosa, “benzersiz müşteri deneyimi” yaratma hedefi doğrultusunda online ve offline tüm kanallarını entegre ederek çok yönlü pazarlama stratejisiyle 2024’te öne çıktı. Üretken yapay zeka ve büyük veri analitiğini de e-ticaret platformuna entegre eden marka, müşteri ihtiyaçlarını doğru analiz ederek kişiselleştirilmiş önerileri müşterileriyle buluşturdu.
Büyük verilerden anlamlı içgörüler çıkarmaya odaklanıyoruz
✓ Teknosa olarak pazarlama stratejilerimizde önceliğimiz, online ve offline tüm kanallarımızda “benzersiz müşteri deneyimi” yaratmak. Bunu sağlamak için üretken yapay zeka teknolojisini veri analitiği ve e-ticaret platformumuza entegre ederek, büyük veriden anlamlı içgörüler çıkarmaya odaklanıyoruz. Ayrıca global benchmark’ları ve sektördeki trendleri yakından takip ederek iş yapış şeklimizi sürekli güncelliyor, çevik bir yönetim anlayışıyla ilerliyoruz. Marka olarak yaptığımız tüm iletişimlerde de bir elektronik market olarak sunduğumuz üründen çok, hayatları nasıl kolaylaştırdığımızı ön plana çıkarmaya odaklanıyoruz.
✓ Günümüzde müşteriler, geçmiş alışveriş alışkanlıkları ve tercihlerine göre özelleştirilmiş ürün önerileri ve içerikler bekliyor. Yapay zeka ve büyük veri analitiği bu konuda kritik rol oynuyor. Müşteriler için hız önemli bir kavram, markaların beklentiler karşısında çevik kararlar almasını bekliyorlar. Bir markanın sadece hız, güven, çeviklik sunması da yetmiyor. Bugün müşteri artık alışveriş yaptığı, tercih ettiği markalarla duygusal bir bağ kurmaya da çok önem veriyor.
Ülker
Ülker, özellikle “ürün ve ambalaj çeşitliliğiyle müşteri bazını konsolide etme stratejisi” doğrultusunda geniş bir tüketici kitlesine hitap ederek pazar gücünü sağlamlaştırdı. Farklı damak zevklerine ve yaşam tarzlarına yönelik sunduğu zengin ürün yelpazesiyle marka, her kesimden tüketicinin beğenisine cevap verdi. Ülker ayrıca ambalaj tasarımlarındaki çeşitlilik ve yenilikçi çözümlerle de dikkat çekti.
İnovatif ve dinamik yaklaşım farklılaştırıyor
✓ Farklılaşmamızın temelinde tüketici ihtiyaçlarını çok yakından takip eden inovatif ve dinamik yaklaşımımız yatıyor. 2024 yılının Ocak-Aralık döneminde sakız-şeker de dahil olmak üzere 62, son 5 yılda ise 220’nin üzerinde yeni ürünü tüketicilerimizle buluşturduk. Pazarlama, Ar-Ge ve üretim departmanlarımız arasındaki güçlü iş birliği sayesinde ürünlerimizi çok kısa sürede tüketicilerimizle buluşturuyoruz. Trendleri yakından takip ederek piyasaya sürdüğümüz Dubai Çikolatası, kısa sürede büyük ilgi gördü ve yankı uyandırdı. Ürün geliştirme stratejilerimiz, mevcut kategorilerdeki liderliğimizi güçlendirmekle kalmadı; aynı zamanda yeni kategorilere de adım atmamızı sağladı. Bunun bir diğer örneği Aralık ayında raflarda yerini alan olan Ülker Go Ahead markamız oldu. Hem Türkiye hem de global ölçekte ayrışacak yeni ürünlerimiz için heyecanlıyız.
✓ Bu stratejilerin ardında yalnızca ürün stratejileri değil, aynı zamanda tüketicilerle bağ kuracak güçlü içgörüler ve buna bağlı iletişim faaliyetlerimiz de yatıyor. Bu içgörülerde markamıza duyulan yakınlık ön plana çıkıyor.
Migros
2024 yılı boyunca gerçekleştirdiği iletişimlerle dikkat çeken markalardan biri de Migros oldu. Marka, “Deniz Market – Kusura Bakma Fedon” kampanyasıyla yenilikçi ve tüketici odaklı yaklaşımını ortaya koydu. Tüketici içgörülerini doğru analiz eden Migros deniz üstünde market alışverişini mümkün kılarak farklı ihtiyaçlara karşı yaratıcı çözümler ürettiğini de gösterdi. Öte yandan “Migros ile İyisin” kampanyasıyla da güçlü bir marka imajı oluşturdu ve bu iletişimi pratik ve erişilebilir hizmetleriyle destekledi.
İştiraklerimizle bir “yaşam evreni” oluşturuyoruz
✓ Pazarlama stratejimizin temelinde, Migros’tan alışveriş yapan ailelerin bütçesini, sağlığını ve sosyal yaşamını desteklemek; hayatlarına hız, kolaylık ve değer katmak yatıyor. Kalite standartlarımızdan ödün vermeden müşterilerimize en iyi alışveriş deneyimini sunmayı hedefliyoruz. Stratejik odağımızı “Pazarlama Çemberi” olarak adlandırdığımız dört temel başlıkta şekillendiriyoruz: Fiyat-kalite dengesi, farklılaşma, yenilikçilik ve güvenilirlik.
✓ 19 milyon üyesiyle Money, bizlere müşterilerimizin istek ve ihtiyaçları hakkında yol gösteriyor. Güçlü tedarik ve lojistik altyapımız sayesinde çevik ve yüksek adaptasyon kapasitesine sahip çözümlerle verimliliğimizi artırıyoruz. Entegre yapımız ve iştiraklerimizle bir yaşam evreni oluşturuyoruz. Migros One çatısı altındaki Migros Sanal Market, Migros Hemen, Migros Yemek, Migros Ekstra, Tazedirekt, Macroonline ve Mion ile müşteri ihtiyaç ve taleplerini tüm kanallardan karşılıyoruz. Tüm çalışmalarımız ile pazar payımızı artırmaya devam ederek modern perakende pazarında dokuz çeyrek dönemdir üst üste pazar payı kazanıyoruz.
PepsiCo
PepsiCo özellikle Sting Enerji İçeceği ile enerji içeceği pazarındaki dinamik ve yenilikçi yaklaşımını 2024’te pekiştirdi. Genç ve enerjik hedef kitlesine hitap eden Sting, dikkat çekici tasarımı, güçlü içerik vaadi ve etkili pazarlama stratejisiyle öne çıktı. PepsiCo, Sting’in kampanyalarında dijital platformları ve veri odaklı içgörüleri başarılı bir şekilde kullanarak marka etkileşimini artırdı. Marka, iletişimlerinde tüketicilerin ihtiyaç duyduğu enerjiyi sunarken, eğlenceli ve dinamik marka kimliğiyle rekabette yıl boyu fark yarattı.
Beklenti ve ihtiyaçları yakından takip ediyoruz
✓ PepsiCo, içecek ve atıştırmalık ürünlerinin kalitesiyle birlikte tüketiciye yaşattığı deneyime odaklanıyor. Markalarımız spordan müziğe, yemekten eğlenceye kadar birçok alanda pop kültürün merkezinde yer alıyor. İnsanların heyecan verici ve beklenmedik olana yönelik susuzluğunu sahipleniyor. Yenilikçi teknolojilerden, anlamlı içgörülerden ve yaratıcı ortaklıklardan yararlanarak tüketicilerle bağlantıda kalıyoruz. Dijital kanallardan etkin bir şekilde yararlanıyoruz.
✓ Ayrıca markalarımız ve ürünlerimizin yeni okazyonları sahiplenmesi ve farklı iş birliklerinde yer almasının olumlu etkisini görüyoruz. Örneğin Doritos ve Komagene iş birliğiyle “Doritos’lu Çiğ Köfte”, Doritos ve KFC iş birliğiyle “Doritos’lu Twister Dürüm” ya da Cheetos ve Reflect Studio iş birliğiyle çıkardığımız kapsül koleksiyon gibi… Tüketiciye yakın durarak onunla veriye dayalı etkileşim kurmak bizim için önemli. Böylece tüketicinin beklenti ve ihtiyaçlarını yakından takip ediyor ve bunları karşılayan ürün ve hizmetlerin yanı sıra özgün deneyimler de sunabiliyoruz.
Shell
Shell, “İnsanların Shell’i” anlayışıyla sektördeki öncü konumunu koruyarak müşteri odaklı yaklaşımıyla 2024’ün fark yaratan markalarından oldu. İnovasyon ve sürdürülebilirliği merkezine alan Shell, sunduğu hizmetlerle sadece bir akaryakıt markası olmanın ötesine geçerek tüketicileri için değer yaratan bir marka olarak adından söz ettirdi.
“İnsanların Shell’i”yiz
✓ Stratejimizi en iyi anlatan ifadenin “Shell bir akaryakıt istasyonu değil, insanların istasyonudur” olduğunu düşünüyorum. Taptaze deli2go ürünlerimiz, Select marketlerimiz, temiz tuvaletlerimiz ve kadın çalışan istihdamı önceliğimizle sektör standartlarını belirleyerek istasyonlarımızı bir akaryakıt istasyonunun ötesinde yaşam alanlarına dönüştürdük. Bu dönüşümle birlikte “Farklı beklentileri olan milyonlarca insanın istasyonuyuz” dediğimiz “İnsanların Shell’i” kampanyamız doğdu.
✓ Akaryakıt istasyonları artık yalnızca yakıt alınan yerler olmaktan çıktı; market alışverişi yapılan, tertemiz tuvalet beklenen, kahve içmek için aranılan, trafiği atlatmak için mola verilen, hatta lezzetli atıştırmalıklarla uzaktan çalışılabilen çok yönlü mekanlar haline geldi. Markaların da “akaryakıt sunan bir perakendeci” anlayışıyla kendilerini yenilemeleri gerekiyor. Shell olarak bu değişimi anlayan, her gün istasyonlarımıza gelen 1 milyondan fazla misafirimizin farklı ihtiyaçlarına çözüm sunan, “İnsanların Shell’i”yiz.
Züber
Züber’in tartışma yaratan ve yayından kaldırılan “Gerçek Atıştırmalık” reklamı 2024’ün akılda kalan ve iz bırakan kampanyalarından biri olarak listedeki yerini aldı. Karşı konumlandırmayı çok net ve anlaşılır bir şekilde uygulayan Züber, özellikle “ne olduğunu anlatmak için ne olmadığını anlatmanın” başarılı bir örneğini gösterdi. Öte yandan markanın sıradan bar ürünleri dışında cips ve sürülebilir çikolata gibi alanlara genişlemesi ürün stratejisinde de başarılı bir yol izlediğinin göstergesi.
Lezzet ve iyi içeriği aynı pakette buluşturuyoruz
✓ Züber’in farklılaşma hikayesi, atıştırmalık kategorisini daha iyiye dönüştürme hayalimizle başladı. Kuruyemiş ve meyve barlarıyla başlayan yolculuğumuzda, protein barlardan, ödüllü meyve toplarımız Züber Lokma’lara, bilinçli ebeveynlerin tercihi Züber Kidz çocuk atıştırmalıklarından, granola barlarına, fıstık ezmelerinden, Züber Noutos fırınlanmış nohut cipslerine, eşi benzeri bulunmayan kakaolu fındık kreması Nutzilla’dan, kakaolu fıstık kreması Peanutzilla’ya kadar 50’den fazla imza ürünle tüketicilerimizle buluştuk. İçerisinde doğada olmayan hiçbir şey barındırmayan ürün çeşitliliğimizin lezzeti ve gerçekliği tüketicimiz tarafından içtenlikle kabul gördü.
✓ İnovasyon tutkumuzla zenginleştirdiğimiz portföyümüzün tamamlayıcısı ise tüketicilerimiz ile kurduğumuz gerçek, samimi ve doğal iletişimimiz. DNA’mızda yer alan gerçekliği odağına alan pazarlama stratejimiz çerçevesinde, marka bilinirlik, düşünce seti, denenme ve sadakat değerlerimizi besleyen içerikler üreterek tüketicilerimizin ilk tercihi olmaya giden yolculuğumuzda keyifli adımlarla ilerliyoruz.
✓ Züber portföyündeki her ürünümüzle lezzet ve iyi içeriğin aynı pakette olabileceğini ortaya koyuyoruz. Lezzet, deneyim ve doğal içerik birlikteliğiyle atıştırmalık tüketicilerine pazardaki en iyi alternatifleri sunduğumuzu biliyor, her yeni ürünümüzle bunun altını yeniden çiziyoruz.
“2025’te yan haklar ve refah talepleri daha önemli hale gelecek”