2024’ün en beğenilen dizileri
Teknoloji değişiyor, mecralar değişiyor, tüketim alışkanlıkları değişiyor, “insan” değişiyor, hâsılı dünya değişiyor… Ancak değişmeyen bir şey var ki o da içimizdeki dizi sevgisi! İster TV olsun ister dijital platformlar, bir bölüm biterken diğer bölümün jeneriği duyuluyor ve dizi aşkı her geçen gün güç kazanıyor. Elbette bu durum pazarlama dünyasındaki trendleri de etkiliyor… Peki, izleyiciler ekranda en çok hangi dizileri görmek istiyor? Dizileri nerelerden takip ediyor, hangilerinden gözlerini alamıyor? Marketing Türkiye adına XSights’ın gerçekleştirdiği “Türkiye’nin En Beğenilen Dizileri” araştırması hem bu soruların yanıtlarına ışık tutuyor hem de izleyicilerin alışkanlıklarına dair kapsamlı içgörüler sunuyor.
Bir yılı daha geride bırakırken, Türk televizyonları yine pek çok çarpıcı hikâye ve unutulmaz karakterle izleyicilerin gündemini belirledi. Bazı diziler, toplumsal olaylarla paralel ilerleyen kurgularıyla izleyicinin hayatına dokunurken; bazıları ise karakterleriyle izleyicilerin duygularını etkisi altına aldı. Sosyal medyada da sıkça konuşulan bu yapımlar, günlük sohbetlerin vazgeçilmez konusu haline gelirken, pazarlama dünyası da bu popülerliği fırsata çevirmeyi bildi. Markalar, hedef kitlelerine daha etkili ulaşmak için dizilerin gücünden yararlandı. Peki, geçtiğimiz yıl hangi diziler öne çıktı? Hangi yapımlar izleyicinin kalbine dokundu, gündemi belirledi? Marketing Türkiye adına XSights tarafından gerçekleştirilen “Türkiye’nin En Beğenilen Dizileri” araştırması, yalnızca en beğenilen yapımları değil, aynı zamanda izleyici davranışlarındaki dikkat çekici eğilimleri de ortaya koyuyor…
Ekranda dramdan vazgeçmiyoruz
Araştırmaya göre katılımcıların takip ettikleri dizilerin kategorisel dağılımında yüzde 47 ile dram öne çıkıyor. Komedi kategorisi yüzde 37 ile ikinci sıradayken, aile yüzde 33 ve polisiye yüzde 29 ile yerini alıyor. Birçok dizi kategorisinde kadın katılımcıların daha yüksek takip oranları görülürken; polisiye ve tarihi dizi kategorilerinde erkek katılımcıların istatistiksel olarak anlamlı bir farkla yüksek yüzdelere sahip olduğu dikkat çekiyor.
Çalışmada yaş gruplarının son zamanlarda takip ettikleri dizi kategorileri de incelendi. Buna göre 25-35 yaş grubunun en sık takip ettiği kategori dram olarak öne çıkıyor. 18-24 yaş grubu ise tercihini yüzde 67 ile komediden yana kullanıyor. 45+ yaş grubunun favorisi ise yüzde 50 ile polisiye olarak öne çıkıyor.
Kızılcık Şerbeti zirveyi kaptırmıyor!
Katılımcıların Türk televizyon dizileri arasında düzenli olarak takip ettikleri yapımların arasında yüzde 28 ile Kızılcık Şerbeti, yüzde 27 ile Kuruluş Osman, yüzde 24 ile Arka Sokaklar ön sıralarda yer alıyor. Teşkilat yüzde 17, Gönül Dağı ve Bahar ise yüzde 16 ile düzenli takip edilen diziler arasında. Yaş gruplarına bakıldığında; Kızılcık Şerbeti, Kuruluş Osman, Teşkilat ve Bahar dizileri 18-24 yaş aralığında diğer gruplardan daha yüksek düzenli takip oranlarına sahip. Arka Sokaklar, 45 yaş üstü grubunda, Gönül Dağı ise 35-44 yaş grubunda en çok takip edilen dizi olarak dikkat çekiyor.
En beğenilen dizi: Kuruluş Osman
En çok beğenilen yapımlar sıralamasında Kuruluş Osman, yüzde 23’lük oranla zirvede yer alıyor. Onu, yüzde 12 beğeni oranıyla Kızılcık Şerbeti takip ediyor. Arka Sokaklar yüzde 10, Teşkilat ve Gönül Dağı yüzde 9 ile araştırmada yer alırken, Bahar dizisi yüzde 8 beğeni oranıyla en çok beğenilen diziler arasına kendine yer buluyor.
Gençler diziyi internetten izliyor
Araştırmaya göre katılımcıların yüzde 59’u internet dizilerini izliyor. Yaş aralıklarına bakıldığında, 18-24 yaş grubu yüzde 64’lük oranla internet dizilerini en fazla takip eden kesim olarak öne çıkıyor. Katılımcılar tarafından en çok takip edilen Türk internet dizisi yüzde 40 ile Zeytin Ağacı olurken, onu yüzde 36 ile Erşan Kuneri takip ediyor. Prens dizisi yüzde 16 oranında, Mahsun J ise yüzde 15 oranında takip ediliyor. Cinsiyet dağılımı dikkate alındığında, Zeytin Ağacı dizisini kadınların yüzde 59’u takip ederken, erkeklerde bu oran yüzde 23’te kalıyor. Öte yandan, Gibi dizisini takip eden erkek izleyiciler yüzde 20 oranında yer alırken, kadın izleyici oranı yalnızca yüzde 1 olarak araştırmaya yansıyor.
Düzenli takip edilen internet dizileri içinde ise beğenme oranı en yüksek diziler komedi kategorisinde öne çıkıyor. En beğenilen dizilerin başında ise Gibi, Erşan Kuneri ve Prens geliyor.
Reklam süreleri keyfe gölge düşürüyor
Araştırmaya göre katılımcıların yüzde 36’sı, Türk dizilerindeki uzun reklam sürelerinin izleme keyfini “kesinlikle azalttığını” belirtiyor. Ancak genel olarak, izleyicilerin Türk dizilerine bağlılıkları dikkat çekiyor. Katılımcılar, dizileri ekrana kitlenecek kadar sevdiklerini belirtiyor. Öte yandan izleyici, edebi eserlerden uyarlanan dizilerin de söz konusu eserlere bilinirlik kattığını düşünüyor. Dizi süreleri ve şiddet içeriğine dair net bir memnuniyetsizlik görülmezken, Türk aile yapısına aykırılık iddiası en az destek gören eleştiri oluyor. Katılımcıların yalnızca yüzde 10’u “Bazı diziler Türk aile yapısına aykırı” ifadesine “kesinlikle” katılmadığını belirtiyor.
İzleyici komediye hasret
Araştırmaya göre katılımcıların televizyonda en çok görmek istedikleri dizi türü yüzde 46 ile komedi. Polisiye diziler yüzde 35 ile ikinci sırada yer alırken aile ve dram türleri yüzde 32 oranla üçüncülüğü paylaşıyor. C2 SES grubu dışındaki tüm katılımcı gruplarında komedi en çok tercih edilen kategori olarak öne çıkarken, C2 grubunda tercihler değişiyor. Bu grupta aile dizileri yüzde 46 ve dram dizileri yüzde 45 ile en çok izlenmek istenen türler arasında yer alıyor.
Show TV zirvede
Araştırma sonuçlarına göre, katılımcıların en çok takip ettiği TV kanalı yüzde 55 ile Show TV olurken, onu yüzde 52 ile Kanal D izliyor. Üçüncü sırada ise yüzde 40 ile TRT 1 yer alıyor. atv ve Star TV ise yüzde 36 ile dördüncülüğü paylaşırken, NOW katılımcıların üçte biri (yüzde 32) tarafından tercih ediliyor.
Saatler TV başında geçiyor
Araştırmaya göre günde 3 saat boyunca televizyon izleme, yüzde 24 ile en sık belirtilen katılımcı davranışı olarak öne çıkarken onu yüzde 18 ile 2 saat cevabı takip ediyor. Katılımcıların yüzde 16’sı 4 saat yanıtını veriyor. Televizyon izleme süresi içinde ise katılımcıların yüzde 48’i 2 saati Türk dizisi izlemeye ayırdığını ifade ediyor. Öte yandan katılımcıların yüzde 88’i TV’de yayın saatinde takip ettikleri dizileri izlediğini belirtiyor. Dizileri YouTube üzerinden izleyenlerin oranı ise yüzde 25 olarak araştırmaya yansıyor. TV kanallarının web siteleri yüzde 7, ücretli TV hizmetleri ise yüzde 6 ile diğer seçenekler olarak araştırmada yerini alıyor.
Araştırmanın metodolojisi
Türkiye’deki dizi izleme alışkanlıklarını, internet ve TV dizilerine dair görüş ve beğenilerini ortaya koymayı amaçlayan “Türkiye’nin En Beğenilen Dizileri” Araştırması Marketing Türkiye adına XSights Araştırma ve Danışmanlık tarafından gerçekleştirildi. 28-29 Kasım 2024 tarihleri arasında 18 yaş ve üzeri 500 kişiyle yapılan araştırma kantitatif araştırma yöntemiyle yapılan araştırmaya katılanların yüzde 13’ü A-B, yüzde 22’si C1, yüzde 29’u C2 ve geriye kalan yüzde 36’sı da D-E gruplarından oluştu.