Geleceğin akaryakıt istasyonları
Yakın geçmişe dek yalnızca araçlarımıza yakıt alabildiğimiz ve temel ihtiyaçlarımıza karşılık veren akaryakıt istasyonları şimdilerde kapsamlı bir dönüşüm içinde… Öyle ki taze kahvesinden lezzetli sandviçlerine, temassız ödeme sistemlerinden geniş market bölümlerine kadar akaryakıt istasyonları yepyeni bir deneyim sunuyor ziyaretçilerine. Peki, akaryakıt istasyonlarındaki bu dönüşüm hangi alanlarda yoğunlaşıyor? Tüketiciler akaryakıt istasyonlarından neler bekliyor? Geleceğin akaryakıt istasyonları nasıl olacak? Tüm bu soruların yanıtları Marketing Türkiye için Wunderman Thompson’ın gerçekleştirdiği kapsamlı analizde…
Wunderman Thompson Sohbetleri’nde Shell Brands International AG’nin CEO’su ve Başkan Yardımcısı Dean Aragon “İlerleme enerji gerektirir, ancak bu sadece daha fazla enerji sunarak olamaz” derken, sadece enerji sektörünün değil aynı zamanda birçok marka için amaçların tazelendiği ve kendilerini yeniden tanımladığı, yapılandırmaya başladığı bir dönemi işaret ediyor. İklim değişikliğinin nedenlerini ortadan kaldırma gerekliliğini kabul eden enerji sektörü, daha temiz ve sürdürülebilir enerji için seferber olurken akaryakıt istasyonları da önemli bir değişim sürecinden geçiyor… Çok yakın bir zamana kadar belki de sadece aracımıza yakıt almak, lastiğimizin havasını şişirmek üzere uğradığımız akaryakıt istasyonları, günümüzde sürekli hareket eden ve birçok ihtiyacını yolda karşılaması gereken insan için, bu gereksinimlerini güvenle karşıladığı, rahat bir soluk aldığı yeni bir deneyim alanına dönüşüyor.
Akaryakıt istasyonları kendini yeniden tanımlıyor
Zamanı daha verimli kullanma ve tek bir noktadan pek çok ihtiyacımızı karşılama beklentimiz artıyor. En hızlı biçimde, en kısa yoldan, en iyi ürünlere ve hizmetlere, en iyi teklifle ulaşmak ve hayatı sadeleştirmek isterken yoğun mesaja maruz kalan zihinlerimizi hayatın akışı içinde bir nebze rahatlatmak ve enerjimizi doğru kullanmak istiyoruz. İşte bu noktada akaryakıt istasyonları yeni amacını tanımlıyor: Sadece bir pitstop değil, iş dönüşü trafikte karnımız acıktığında taptaze sandviç alternatifleri sunan bir mekân, sabah erkenden uzun bir yolculuğa çıkmadan önce arkadaşlarınızla mis gibi bir kahve içebileceğimiz buluşma noktası, 7/24 yol arkadaşı olmak…
Ziyaret amaçları çeşitleniyor
İstasyonların bulunduğu lokasyon ve büyüklüğünün elverdiği ölçüde akaryakıt dışı faaliyetler çeşitleniyor. Araç yıkama, yakıt alımı, oto bakım ve market alışverişi ilk öne çıkan ziyaret sebepleri oluyor. İstasyonlarda, sandviçten kahveye, soğuk içeceklerden atıştırmalık ürünlere kadar aradığımız birçok ürün kaliteli bir biçimde sunuluyor. Üstelik vegan ürünler, sağlıklı atıştırmalıklar gibi farklı ihtiyaçlara hitap eden ürünlere de yer veriliyor.
İstasyonlar dijital dönüşümde
Akaryakıt istasyonlarının dönüşümü bununla da kalmıyor. Dijital dönüşüm birçok alanda çokça telaffuz edilmesine rağmen, DNA’sı dijital olmayan, dijital doğmamış birçok markanın henüz yolun başında olduğu bir kavram. Ancak, pandeminin de getirdiği gerçeklikle, hayatımızda artık çok daha üst sıralara tırmanmış bir kavram olan hijyen ve beraberinde gelen temassızlık, akaryakıt istasyonlarında verilen hizmetlerin içeriğinde de dijitalleşmeyi hızlandırdı. Tüketiciler tarafından en sık tercih edilen dijital çözüm olarak araçtan inmeden mobil ödeme uygulamaları, sadakat kartlarının dijitalleşmesi ve bu sayede kişiselleştirilmiş tekliflerin oluşturularak müşteri yolculuğu çerçevesinde sunulması olmazsa olmaz hale geliyor.
Dijital dönüşüm geçiren istasyonların kendi müşterisini, müşterinin izin verdiği ölçüde iyi tanıması ve bu sayede beklenti ve alışkanlıklarına uygun teklifler ve ödül mekanizmaları geliştirmesi mümkün oluyor. Üstelik farklı markalar, servis ve ürünlerle buna göre iş birlikleri de geliştirerek müşterilerine daha anlamlı ve faydalı olacak kısa yollar oluşturabiliyor.
Yenilenebilir enerji yatırımları yükselişte
Temiz enerji sistemlerine ve sürdürülebilirliğe yatırım yapan ve sıfır karbon hedefine yönelik hızlanan çalışmalarıyla enerji sektörü dönüşüyor. Beraberinde istasyonlarının da perakende, dinlenme ve yeni nesil araçlar için yeni yakıt sistemleri sunan bir noktaya gittiğini, bugün yaşanan dönüşümün dün başlamış olduğunu ve hızlı bir şekilde süreceğini öngörebiliyoruz.
Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri’nden Erişilebilir ve Temiz Enerji maddesinde de ifade edildiği gibi “Herkes için karşılanabilir, güvenilir, sürdürülebilir ve modern enerjiye erişimi sağlamak” hedefiyle birçok marka “sürdürülebilir” iş modelleri ve temiz enerji üzerine Ar-Ge çalışmalarına başladı. Akaryakıt şirketleri de bu süreçte sessiz kalmadı, temiz enerji dönüşümünde geri kalmamak için arka arkaya yenilenebilir enerji yatırımlarını hızlandırmış durumda…
COVID-19 ile ilgili endişelere rağmen, BNEF’in son rakamlarına göre şirketler 2020’de, yenilenebilir enerji kapasitelerine 2019’a göre yüzde 2 artışla tahmini 303,5 milyar dolar yatırım yaptı. Borsada da iyi bir peformansa sahip temiz enerji ile ilgili Bloomberg New Energy Finance’in (BNEF) baş editörü Angus McCrone, WilderHill New Energy Global İnovasyon Endeksi’nin (NEX) bir önceki yıla göre yüzde 142’lik olağanüstü bir artışla temiz enerji hisselerinin yeni rekorlara yükseldiğini bildiriyor.
Elektrikli araçlar geliyor
Elektrikli araçların yaygınlaşmasıyla birlikte sürücüler yakıt doldurmak için artık bir akaryakıt istasyonuna gitmek zorunda kalmadan araçlarını evde, işte, alışveriş merkezlerinde, otoparklarda şarj edebilecek. Ancak buna rağmen sektör liderlerinin bu alanda gerçekleştirdiği yatırımlar oldukça dikkat çekici. Örneğin Shell, 2025 yılına kadar küresel olarak elektrikli araç şarj noktalarını 60.000’den 500.000’e çıkarmayı planladığını duyurdu. 2030’da elektrikli araç şarj istasyonlarına yapılan yatırımların 30 milyar dolara yükselmesini öngören McKinsey raporuna göre piyasalar açısından, en büyük fırsatların Çin, Avrupa Birliği ve Amerika Birleşik Devletleri’nin Kaliforniya gibi belirli bölgelerinde olması muhtemel gözüküyor.
Tüketiciler “gerçeklik ve şeffaflık” istiyor
Ender Buruk, Wunderman Thompson Türkiye CEO’su
- Hayatımızda kapladıkları alan ivmelenerek artan konular içerisinde sürdürülebilirlik ve yenilenebilir enerjiler önemli yer tutuyor. İletişim sektörü olarak da hem marka stratejileri içinde “marka amaçlarının” bu tarafa doğru geliştiğini hem de iletişimde bu konuların her geçen gün daha fazla yer aldığını görüyoruz.
- Yeni dünya düzeninde markalar için, özellikle de enerji ve akaryakıt markaları için sürdürülebilirlik ve yenilenebilir enerjinin son derece önemli olduğu aşikâr. Bunun önemi, tüketicilerin artan “şeffaflık ve gerçeklik” arayışıyla birleşince daha da artıyor. Bu tüketicilerin satın alma alışkanlıklarına da yansımış durumda ve tüketici markaları eskisinden çok fazla sorguluyor ve araştırıyor.
- Yenilenebilir enerji kaynaklarına yapılan yatırım ve elektrikli araçların pazara girişiyle, bu “yeni” gelecekte istasyonların neye evirileceğini görünür kılıyor. Bu bağlamda dünyanın önde gelen fosil yakıt markalarından Shell önemli adımlar atıyor ve tüm şeffaflığıyla değişim sürecini tüketicilerle paylaşıyor. Shell, gelecek hedeflerinde “karbondan arındırma” ve “net sıfır emisyon” taahhüdünün arkasında olan en etkili şirketlerden biri. İstasyonlarında yenilenebilir enerji kaynaklarını kullanmaya başlayan marka, enerji ürünlerinde net karbon ayak izini azaltmak için birçok çalışma yapıyor. Shell istasyonlarında kanopi üzerlerinde yer alan güneş panelleri ve gittikçe yaygınlaşan elektrikli otomobil dolum alanları bunun en güzel örnekleri.
Kişiselleştirilmiş servisler öne çıkacak
Mustfa Dalcı, Userspots Kurucusu
- Akaryakıt istasyonlarında dijital deneyimleri aslında bireysel ve kurumsal müşteriler için ikiye ayırabiliriz. Özellikle kurumsal müşteriler için taşıt tanıma sistemleri ve filo yönetim sistemleriyle birlikte dijitalleşme çabalarının daha çok şirketlerin muhasebe ve takip süreçlerini kolaylaştırmaya odaklı olduğunu görüyoruz. Burada müşteri deneyimi ve dijitalleşme konusunda adımlar olmakla birlikte başvuru süreçlerinde hala dijitalleşecek birçok nokta olduğunu gözlemleyebiliyoruz. Bireysel tarafta ise istasyon deneyiminin ölçümlenmesi konusunda dijitalleşme çalışmaları bulunuyor. Neredeyse her şirket tablet, QR veya ölçümlemeye özel üretilmiş tabletleriyle birlikte deneyimi ölçme adına dijitalleşme içindeler.
- Kurumsal müşteriler için yapılan tanıma & kolaylaştırma süreçlerinin bireysel müşterilerin de temel ihtiyaçlarından biri olduğunu biliyoruz. Müşterilerin uzun ve/veya kısa gündelik yolculuklarının bir parçası olabilmek rekabette farklılaşma adına en önemli noktalardan biri olacak.
- Her fiziksel mekân pandemiyle birlikte belirli bir dönüşüme girmek zorunda kaldı. İstasyonlar da bundan ciddi bir etkilenme içinde olacak. Hijyen, istasyon çalışanlarının çalışma koşulları, müşterinin tanınması adına yapılacak dijitalleşme çalışmalarıyla birlikte daha kişisel bir servis aldığımız fiziksel mekânlara dönüşmelerini bekliyoruz.
Tüketici elektrikli otomobile sıcak bakıyor fakat önemli bir bariyer var!