Trafiği akaryakıt zamları bitirecek!
Ipsos Anti Kriz Monitörü bu kez akaryakıta gelen zamlar sonrasında değişen araç kullanım alışkanlıklarını inceledi. Genel olarak araç kullanım oranlarının işe gidiş geliş gibi sabit durumlarda bile azaldığını ortaya koyan araştırma, araç sahipleri tarafından geliştirilen tasarruf yöntemlerini de gözler önüne seriyor.
Her 10 araç sahibinden 9’u aracını daha az kullanıyor
Akaryakıta gelen zamlarla birlikte araç sahiplerinin araçlarını daha az kullanma eğiliminde olduğu izleniyor. Bugün araç sahiplerinin yüzde 91’i araçlarını daha az kullandığını belirtirken, kullanım sıklığının değişmediğini kaydedenlerin oranı yüzde 8.
Gerekmedikçe araçlar garajlardan çıkmıyor
Araç sahiplerinin yüzde 87’si daha önce istediği zaman aracını kullandığını ancak şimdi gerekli olmadıkça kullanmamaya çalıştığını belirtiyor. Hafta sonu gezilerinde artık araçlarını kullanmadığını söyleyenlerin oranı yüzde 76, alışverişe giderken araç kullanmayanların oranı ise yüzde 69.
Çalışanlar işe giderken artık toplu taşıma kullanıyor
Araç sahibi olan çalışanların yüzde 71’inin kendi araçlarıyla işe gitmektense toplu taşımayı tercih etmeye başladığı kaydediliyor. Araçla işe gitmeye devam edenlerde ise yakın çevrede oturan arkadaşlarla birlikte gitmek ve masrafları paylaşmak gibi tedbirler geliştirildiği görülüyor.
Tasarruf alışkanlıkları akaryakıt alımına da yansıyor
Araçları daha az kullanmanın yanı sıra akaryakıt alımında da daha dikkatli davranıldığı dikkat çekiyor. Her 100 araç sahibinden 9’u eskisine göre daha az miktarda benzin alıyor. Yüzde 51’lik bir kitle daha önce deposunu tam doldururken bugün gerektiği kadar alıyor, yüzde 39’luk bir kitle ise hiçbir zaman deposunu tam doldurmadığını ama şimdi eskisine göre daha az akaryakıt alıyor.
Her 10 kişiden 3’ü aracını satıp bir daha almama niyetinde
Araç sahiplerinin yüzde 60’ı aracını satmayı düşünmezken, yüzde 12’si aracını satıp yerine yenisini almayı istiyor. Diğer taraftan araç sahiplerinin yüzde 28’i araçlarını satıp yerine de yenisini almamayı düşünüyor.
Önümüzdeki dönemde ikinci el otomobil piyasasında önemli bir hareketlilik yaşanabilir
- “Ulaştırma harcama grubu için TÜİK tarafından açıklanan 12 aylık enflasyon yüzde123.4. Ve bu harcama kategorisi enflasyonun en doludizgin ilerlediği kategori. Hiç kuşkusuz bunun altında yatan önemli nedenlerden biri akaryakıt fiyatlarındaki artış. Bu arada, akaryakıt fiyatlarındaki artışın nakliye maliyetlerini de yükselterek diğer kategorileri de olumsuz etkilediğini söylemek gerekli. Ancak elbette ulaştırma harcamaları doğrudan etkileniyor. Bu durumun araç sahiplerine nasıl yansıdığına bakmaya çalıştık.
- Artan akaryakıt fiyatları nedeni ile araç sahiplerinin yarısı eskiden yakıt alırken depolarını tamamen doldurduklarını ancak artık bundan vazgeçtiklerini belirtiyorlar. Karşılaşılan yeni fiyat seviyesi her on araç sahibinden dokuzunun aracını daha az kullanmasına yol açmış. Özellikle elzem olmayan nedenlerle araç kullanımı düşmüş, mesela her dört araç sahibinden üçü artık ailecek araba gezintilerinden vazgeçtiklerini belirtiyor, yine her on araç sahibinden yedisi artık alışverişe araba ile gitmediğini ifade ediyor. On araç sahibinden dokuzu, aracını eskiden her istediğinde kullandığını ancak artık gerekli olmadıkça kullanmadığını belirtiyor. İşe gitmek gibi elzem bir nedenle araç kullananların sayısında dahi azalma var.
- Her on araç sahibinden yedisi eskiden işe araçla giderken artık bundan vazgeçtiğini belirtiyor. Bu duruma bir çare olarak yakın oturan iş arkadaşlarının araçlarını işe gidiş geliş için ortak kullanmaya başladıklarını görüyoruz. Araç sahiplerinin yarısından fazlası bu yönteme başvurarak yakıt masrafını paylaştıklarını ifade ediyorlar. Araç kullanım şeklindeki bu değişimler, önümüzdeki dönemde ikinci el otomobil piyasasında önemli bir hareketlilik yaratabilir, çünkü her on araç sahibinden üçü aracını yerine yenisini almamak üzere satmayı düşündüğünü belirtiyor. Ukrayna-Rusya savaşının da körüklediği küresel petrol fiyatları problemini de değerlendirdiğimizde ulaştırma maliyetleri açısından zor günlerin devam edeceğini tahmin edebiliriz.”
Araştırmanın künyesi:
Ipsos Anti Kriz Monitörü bulgularından derlenen bu dosya içeriğinin ait olduğu araştırma; 18 yaş üstü İBBS 1 düzeyinde Türkiye temsili 800 birey ile online anket yöntemi (CAWI) üzerinden gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın istatistiki hata payı, 95 güven aralığında ± 3.5’tir. Veriler, ADNKS 2019 verilerine (yaş, cinsiyet, eğitim ve İBBS1 12 bölge) göre ağırlıklandırılmıştır.