
Alfa’ları anlamadan yenisi geldi: Huzurlarınızda “Beta Kuşağı”
Beta Kuşağı, X, Y ve Z kuşaklarının ardından, kuşak tanımlamalarında yeni bir dönemin habercisi. “Alfa Kuşağı” teriminin literatüre kazandırılmasında önemli bir rol oynayan Mark McCrindle, Beta Kuşağı döneminin başladığını duyurdu. 2035’e kadar dünya nüfusunun yüzde 16’sını oluşturması beklenen Beta Kuşağı, dijitalleşmiş bir dünyada büyüyerek önceki nesillerden farklı alışkanlıklar geliştirecek. Youthall’un konuyla ilgili yapılan son iki araştırmasını değerlendiren CEO Emre Aykan, her kuşağın toplum ve ekonomiyi dönüştürdüğünü belirtti ve iş dünyasının da bu değişime uyum sağlayarak başarılı olacağını vurguladı.
Tablet kullanan çocukları “Alfa Kuşağı” olarak tanımlayan ve kuşakların isim babası olarak anılan araştırma şirketi McCrindle’ın sahibi, Avustralyalı sosyal analist ve nüfus bilimcisi Mark McCrindle, 2025’e girerken yazdığı son yazıda yeni bir kuşağın doğuşunu müjdeledi. McCrindle, yeni yıl yazısında Alfa Kuşağı döneminin kapandığını ve Beta Kuşağı çağının başladığını belirterek, 1 Ocak 2025’ten 2039 yılına kadar doğanları kapsayacak bu neslin, 2035’e kadar dünya nüfusunun yüzde 16’sını oluşturacağını ve çoğunluğunun 22’nci yüzyılı da göreceğini ifade etti.
McCrindle’ın yazısının ardından konuyu analiz eden uzmanlar, Beta Kuşağı’nın tamamen dijitalleşmiş bir dünyada yetişeceğini, geleneksel eğitim modelleri yerine yapay zeka destekli kişiselleştirilmiş eğitim modelleriyle öğrenim göreceğini ve çevresel sorunlara daha duyarlı ve sürdürülebilirliğe odaklı bireyler olacağını öngörüyor. Teknolojinin hızla gelişmesi nedeniyle Beta Kuşağı’nı kesin çizgilerle tanımlamanın zor olduğu ve bu neslin, günümüzde var olmayan kariyer seçenekleri ile hayatlarını sürdüreceği ifade ediliyor.
Kuşakların değişen alışkanlıkları, eğilimleri ve yönelimleri üzerine gerçekleştirdiği çalışmalarla önemli çıktılar sunan Youthall, son olarak yayımladığı “Gençlerin Beklenti ve Yönelimleri Araştırması” ve “Türkiye’de İK’nın Geleceği: 2025 İK Trendleri Araştırması” ile gençlerin değişen davranışlarına yönelik veriler ortaya koydu.
Z Kuşağı yapay zekaya karşı temkinli, Beta Kuşağı ise bu teknolojinin içine doğdu
Beta Kuşağı’nın yapay zeka odaklı teknolojilerin içine doğduğu kabulüne karşın, eylül ayında yayımlanan ve Z kuşağından gençlerin görüş belirttiği “Gençlerin Beklenti ve Yönelimleri Araştırması”, Z Kuşağı gençlerin yapay zekaya tereddütle yaklaştığını ortaya koymuştu. Araştırmaya katılan öğrencilerin yüzde 47,2’si yapay zeka uygulamalarını sık sık kullandığını belirtirken, bu oran mezunlar arasında yüzde 29,7’ye düşüyordu. Ankete katılan öğrencilerin yüzde 44,5’i yapay zeka tabanlı CV oluşturma araçlarına güven konusunda kararsız olduğunu ifade etmişti. Yapay zeka taramalarının kesinlikle adil olmadığını düşünenler yüzde 10,8 iken sadece yüzde 10,5’i bu süreçlerin adil olduğuna kesin olarak inanıyordu.
Beta Kuşağı’na yönelik stratejiler geliştirmek şart!
Ocak ayında yayımlanan, 136 farklı şirketten insan kaynakları profesyonelinin katılımıyla gerçekleşen “Türkiye’de İK’nın Geleceği: 2025 İK Trendleri Araştırması” ise, Beta Kuşağı alışkanlıklarının öncüsü olabilecek yeni trendleri ortaya koymuştu.
Mark McCrindle’ın Beta Kuşağı’na dair yazısında, teknolojiyle uyumlu ve farklı önceliklere sahip eğilimlere benzer bulgular paylaşıldı. Araştırmaya göre, kendini sürekli güncelleyen, dijitalleşme ve yapay zekayı daha fazla kullanan, hibrit çalışmayı benimseyen, uzun vadeli iş gücü planlaması yapan, çalışan mutluluğuna odaklanan, veri odaklı İK yönetimiyle bağlılık artıran şirketler başarılı olacak. Ayrıca, dijital dönüşümün İK alanındaki etkisinin arttığı ve yapay zekanın organizasyonel süreçlerde stratejik rol oynayacağı vurgulandı. Bu bulgular, yapay zekanın doğru yetenekleri bulma ve çalışan gelişimini desteklemede önemli bir rol oynayacağını gösteriyor.
“Geleceğin şirketleri Beta Kuşağı’nı anlamalı”

Youthall CEO’su
Youthall CEO’su Emre Aykan, Beta Kuşağı’yla birlikte iş yaşamında yaşanabilecek dönüşümlere ilişkin olarak yaptığı açıklamada şunları söylüyor:
“Teknolojinin hızla ilerlemesi ve toplumsal dönüşümler, kuşaklar arasında belirgin farklılıklar yaratıyor. X Kuşağı, dijital dünyaya uyum sağlamak zorunda olan ilk nesil oldu. Z Kuşağı dijital dünya ile şekillendi. Beta Kuşağı ise yapay zeka, sanal gerçeklik ve sürdürülebilirlik gibi kavramlarla büyüyen, henüz tam olarak oluşum aşamasında bir nesil olarak karşımıza çıkmış görünüyor. Her kuşak, bir öncekinden farklı alışkanlıklar geliştirerek toplumun ve ekonominin dinamiklerini yeniden şekillendiriyor. Kendisiyle birlikte dünyayı değiştiriyor, dönüştürüyor. Dolayısıyla iş yaşamı da bu değişimi mutlaka yaşayacak. Geleceğin başarılı olacak şirketleri, kuşaklar arası bu değişim ve beklentileri anlayıp, buna göre hazırlık yapanlardan oluşacak.”