Alfa’ların alışveriş rehberi!
Her kuşağın kendine özgü iletişim kanalları ve öncelikleri olduğu gibi Alfa’ların da kendinden önceki kuşaklardan farklılaştığı pek çok alan var. Bu alanları şimdiden keşfetmekse geleceğe hazırlanmak adına muazzam bir fırsat sunuyor.Global Wunderman Thompson Commerce ekibinin hazırladığı “Generation Alpha: Preparing for the future consumer” raporundan ilhamla Wunderman Thompson Türkiye‘nin GroupM Türkiye iş birliğinde Türkiye’nin 81 ilinden 6-16 yaş aralığında katılımcılarla hazırladığı “Türkiye’de Alfa Jenerasyonunu Tanımak” raporunun ilk bölümünde Alfa kuşağını genel bir çerçevede incelemiş, ikinci bölümünde ise medya kanalları ile kurdukları ilişkiye daha yakından bakmıştık. Şimdi ise sırada Alfa’ların alışveriş rehberi var…
Henüz ekonomik özgürlüklerini kazanmamış olsalar da Afa’lar oldukça güçlü bir tüketici kitlesini oluşturuyorlar. Öyle ki halihazırda Alfa kuşağının yüzde 91,3’ü e-ticaretin ne olduğunun bilincinde ve yüzde 61,8’inin en az bir e-ticaret platformuna erişimi var… Üstelik geleceğin çok da uzakta olmadığını göz önüne aldığımızda raporun 3. bölümü markalara ve pazarlama liderlerine oldukça güçlü ipuçları sunduğunu söylemek gerekiyor. Öyleyse gelin raporun öne çıkan bulgularına daha yakından bakalım…
Markalar iletişim planlarını çok daha entegre düşünmeli…
Alfa kuşağında satın alma isteği uyandıran en etkili mecra YouTube. Televizyon reklamları ise bu jenerasyonda da satın alma kararlarını etkileyen ikinci mecra olarak yerini koruyor. Ancak dijital mecra çeşitliliği içinde çok büyük bir fark yarattığı söylenemez. Türkiye’de yüzde 31 olan TV reklamlarının etkileme oranı, Birleşik Krallık’ta yüzde 21 ve ABD’de yüzde 15 olarak verilere yansıyor.
Diğer yandan influencer’lar Türkiye’deki Alfa’ları etkileme konusunda Birleşik Krallık ve ABD’deki akranlarından daha geride. Türkiye’de influencer’ların reklam/iş birliği paylaşımlarının etkileme oranı yüzde 14,9’da, yani yarısında kalıyor.
Türkiye’de basılı kataloglar hala sosyal medya infleuncer’larıyla eşit etkileme oranına sahipken globalde “kataloglardan etkilenirim” diyen Alfa’ların oranı sadece yüzde 3. Nasıl ki hayatlarındaki önemli değerler yaklaşık eşit ağırlıklarda ve çok çeşitliyse onları etkileyen mecra dağılımı da aynı şekilde çeşitli ve eşit ağırlıklarda etkili.
Bu jenerasyon için bir iletişim yolculuğu kurgularken içerikleri dijitalde “cross-channel” düşünerek toplu bir hikaye yaratımı artık olmazsa olmaz.
Sosyal medya ve fenomenlerin etkisi “ünlüleri” arka sıraya atıyor
Ünlü isimlerin hangilerini tanıdıkları sorulduğunda “yerli online influencer”ların bilinirlik seviyeleriyle üst sıralarda yer aldığı gözlemleniyor. Bir şeyi satın alma konusunda ise en çok etkilendiği kişiler arkadaşları. Sosyal medya fenomenleri ise globalde ikinci sıraya yerleşmişken Türkiye’deki Alfa’lar için hala ikinci sırada aileleri geliyor. Türkiye’de “ünlülerin” satın almaya etkisi hâlâ globalin üzerinde olsa da sosyal medya fenomenlerinin etkisi “ünlüleri” geçmiş durumda.
Sporcular da Türkiye’de hâlâ globaldekine nazaran daha fazla etkisi olan kişiler. Bunun yanında globalde tamamen önemini yitirmiş olan mağaza danışmanları, gazeteciler, politikacılar gibi figürlerin Türkiye’de hâlâ az da olsa etki güçlerini korudukları görülüyor.
Online pazaryerleri zirvede!
Alfa kuşağının en çok harcama yaptığı ilk üç kategori “yiyecek/içecek”, “giyim/aksesuar” ve “atıştırmalık/abur cubur” olarak verilere yansıyor. Bu harcamaları en çok yaptıkları satış kanallarında ise “online pazaryerleri” zirveyi temsil ediyor. Diğer iki alışveriş kanalı olaraksa süpermarketler ve AVM’ler ön plana çıkıyor.
Fiziksel mağaza olmazsa olmaz değil
Bir şeyi satın almayı e-ticaretten sevenlerle fiziksel mağazadan almayı sevenlerin oranı yüzde 50 – yüzde 50… Ancak gerçek bir mağazaya gitmek, aynı ürünü hem mağazada hem internette karşılaştırmak ya da ürünlere bakarken dokunup incelemek çoğunluğu için sevdikleri ve alışverişin olmazsa olmazı değil.
Pazaryeri markaları jenerasyonun zihninde yer etmiş
Açık uçlu olarak favori markaları sorulduğunda ilk beş markanın üçü giyim-perakende olurken ikisi online pazaryeri markası oluyor. Özellikle online pazaryeri veya hızlı teslimat uygulamaları, içeride sattıkları markaların önüne geçmiş durumda. Ayrıca Türkiye’de marka bilinirliğinde teknoloji şirketleri listenin üst sıralarında yer alıyor.
Hayallerindeki alışveriş deneyimi daha kişisel, daha hızlı, daha zeki
Mevcut alışveriş deneyimiyle ilgili değiştirmek istedikleri şeylerin başında teslimat süreleri geliyor. Buna karşın e-ticaretten verilen siparişin gelmesini beklemek heyecan uyandırıyor ancak teslimatı geciktiğinde rahatsız oluyorlar.
Geleceğe dair hayallerin başında ise “zihinleriyle” onlar bir şey yapmadan otomatik verilecek siparişler var. Yani yine bir “eylemsizlik” hali hâkim… Özetle, onların kişisel ihtiyaçlarına özel, onları onlardan önce düşünen, onların hayatına hız kazandıran deneyimleri hayal ediyorlar.
Araştırmanın metodolojisi
Global Wunderman Thompson Commerce, 2019’da, ABD ve Birleşik Krallık’ta hazırladığı “Generation Alpha: Preparing for the future consumer” raporunu yayınladı. Wunderman Thompson Türkiye Strateji Direktörü Pelin Hüner de GroupM Türkiye Data Analytics & Services ekibinden Simge Ayzit, Aslıhan Delice, Başak Tunçalp ve Elif Doyran’la “Türkiye’de Alfa Jenerasyonunu Tanımak” çalışmasını tasarladı. Bu kapsamda Aralık 2021’de Türkiye’nin 81 ilinden, 6-16 yaş arası, yüzde 48’i erkek ve yüzde 52’si kız toplam bin 44 kişiyle online anket formatında bir araştırma gerçekleştirildi.