Amazon Flex’in robot patronları çalışanları kovabiliyor
İş gücünüzü ve kalitesini değerlendiren bir yapay zeka düşünün. Hatta performansınızdan memnun kalmazsa gözünüzün yaşına bakmaksızın sizi kovma yetkisine sahip… İşte, Amazon Flex teslimat uygulaması için kullanılan yapay zeka, acımasız değerlendirmeleri ve kötü hava koşulları ya da müşteri problemlerine aldırmadan işçileri kovmasıyla tartışmalara yol açtı.
Amazon Flex çalışanları yapay zeka tarafından kovuluyor
Amazon’un, Flex teslimat uygulamasını denetlemesi için bir süredir kullandığı botlar birçok işçiyi kovmalarıyla gündeme geldi. Çalışanlar kovulduklarını bir e-posta ile öğrenirken robotlar tarafından bu şekilde değerlendirilmenin insanlık dışı olduğunu dile getiriyor. Bazen kendi kontrollerinin dışında durumlarla karşılaştıklarını belirten sürücüler, bu gibi durumlarda dertlerini anlatabilecek bir insan olmadığını söylüyor.
Aslında Amazon’un Flex için bot kullanmasında kendince mantıklı sebepleri var. 2015 yılında başlatılan Flex programı, pek çok sürücünün bir mobil uygulama aracılığıyla, Amazon teslimatlarını gerçekleştirip para kazanmasına olanak tanıyor. Pandemi sırasında giderek önem kazanan uygulama, 2,9 milyonu ABD’de olmak üzere dünya çapında yaklaşık 4 milyon sürücü tarafından indirildi.
Sonuç olarak, tüm bu esnek çalışan kuryeler baştan sona bir yazılım tarafından koordine ediliyor. Algoritmalar, işe alım, vardiya ve teslimatların düzenlenmesinin yanı sıra sürücüleri, ne zaman depoya gelindiği, kargonun zamanında ulaşıp ulaşmadığı ve müşteri memnuniyeti gibi konularda değerlendiriyor. Şayet sürücünün performansından memnun kalmazsa, bir insana ihtiyaç duymadan sürücüyü kovabiliyor.
Bloomberg‘e zor çalışma koşullarını anlatan Flex sürücüleri, eğer haksız yere işten çıkarıldıklarını düşünüyorlarsa bile yapabilecekleri pek bir şey olmadığını belitti. Anlatılanlara göre, sürücülerin herhangi bir fesih işlemine itiraz etmek için 200 dolar ödemesi gerekiyor ve birçoğu bu çabaya değmeyeceğini düşünüyor.
Bu konudaki deneyimini anlatan bir sürücü, Amazon teslim dolabı açılmadığı için puanının düştüğünü, altı hafta puanını yeniden artırmak için çabaladığını, buna karşın ne kadar uğraşsa da beklenen seviyenin altında kaldığı için kovulduğunu söylüyor.
Benzer şekilde, özçekimleri “Amazon Flex programının gereksinimlerini karşılamadığı” için hesaplarının sonlandırıldığından şikayet edenler de mevcut. Sürücülerin, vardiyada çalışan kişinin kendileri olduğunu kanıtlamak için her seferinde fotoğraflarını çekmeleri gerekiyor. Kilo veren, tıraş olan veya gece vardiyasında düşük ışıkla fotoğraf çeken sürücüler vardiyalarının onaylanmaması ve haliyle geç kalma gibi sorunlar yaşadıklarını anlatıyor.
Bununla birlikte, Amazon sözcüsü Kate Kudrna, bu şikayetlerin çoğunluğu temsil etmediğini belirtiyor. Her ne kadar bazı eski Amazon çalışanları da uygulamanın hatalarını onaylasa da Kudrna, “Sürücülerin durumlarını ve uygunluklarını görünür kılmak ve tüm sürücü itirazlarını araştırmak için teknolojiye ve kaynaklara büyük yatırım yaptık,” diyor.
“Yapay zeka işimizi elimizden mi alacak?” haberini okumak için tıklayın!