Anlamsız talepler anksiyete yaratıyor
2022 ekonomik, siyasi, teknolojik ve sosyal alanda değişim ve dönüşümlerin olduğu, sürdürülebilirlik kavramının ön planda olduğu, iyi iletişimin, tüm canlılara ve gezegene odaklı çalışmalar yapmanın öneminin giderek arttığı bir yıl oldu.
Pandemi etkilerine Rusya ve Ukrayna savaşının çok boyutlu etkileri eklendi. Markaların Rusya’dan çekilme kararları, Ruslara uygulanan yaptırımlar, dünyanın en büyük tahıl tedarikçilerinden biri olan Ukrayna’dan Türkiye’nin tahıl koridoru konusundaki uzlaşmacı rolü, Avrupa’yı saran enerji krizi, sınırlarımızla birlikte İstanbul’un kalbinde terörü yaşadığımız, iklim krizinden kaynaklanan afetlerle kayıplar verdiğimiz, toplumsal anksiyete ve kaygılar yaşadığımız bir yıl oldu 2022.
İran’da Mahsa Amini’nin yaşamını kaybetmesiyle başlayan olaylar toplumsal cinsiyete dayalı ayrımcılığın ve şiddetin bedelini daha net görmemize, hissetmemize neden oldu. İngiltere Kraliçesi II. Elizabeth’in vefatının yıllardan bu yana proaktif olarak adım adım hazırlıkları yapılan müthiş bir iletişim yönetimi olduğunu gördüğümüz, Katar’da düzenlenen FIFA Dünya Kupası’nın milyarlarca insanı ekrana kilitlediği, Elon Musk’ın Twitter’ı olaylı şekilde satın aldığı, COP27 Mısır toplantısına odaklanılan bir yıl oldu 2022. 2022, TÜHİD için de çok önemli bir yıl oldu. Türkiye’deki halkla ilişkiler uzmanlarını bir çatı altında toplayarak meslek içi dayanışma sağlamak, mesleğin tanınması, yerleşmesi ve gelişmesi yolunda çalışmalar yapmak üzere 1972 yılında kurulan derneğimizin 2022 yılında 50. yılını kutladık. TÜHİD’in 50 yıllık köklü mirasını yeni yönetim kurulumuz ve tüm üyelerimizle hep birlikte geleceğe taşımak, iletişimin değerini daha da yükseltmek için çalıştık.
“Küresek Halkla İlişkiler ve İletişim Modeli”ni sektörle paylaştık
TÜHİD olarak Yönetim Kurulu Üyesi ve Türkiye Büyük Bölge Temsilcisi olduğumuz uluslararası halkla İlişkiler ve iletişim yönetimi derneklerinin konfederasyonu Global Alliance ile itibar, iletişim, marka yönetiminde profesyonelliği teşvik etmek için çalışmalar yapan Corporate Excellence tarafından gerçekleştirilen “Küresel Halkla İlişkiler ve İletişim Modeli” çalışması, Mart 2022’de iletişim profesyonelleri, iş dünyası, akademisyenler ve genç iletişimcilerle paylaşıldı.
Küresel Halkla İlişkiler ve İletişim Modeli, halkla ilişkiler profesyonellerinin kurumsal başarıyı ilerletmede oynadıkları kritik rolü anlatıyor. İletişimcilerin hem stratejik planlayıcılar hem de fikir üretenler olduğu, sağlam ve vizyoner bir yolun ana hatlarını çizdiğini, aynı zamanda, halkla ilişkiler eğitimini geliştirmek için mükemmel yönergeler ve onları bekleyen geleceğe ışık tutarak bugünün öğrencileri için heyecan verici bir yol haritası sunuyor.
Günümüz dünyasında değer üretmek için gerekli olan beş stratejik “Yapı Taşı” etrafında oluşturulan Küresel Halkla İlişkiler ve İletişim Modeli, 1) Kurumsal amaç, 2) Marka ve kurum kültürü, 3) İtibar ve itibarla ilgili riskler, 4) İletişim, 5) Birleştirilmiş bilgi toplama ve soyut varlık metrikleri başlıklarından oluşuyor. Beş farklı bölgede, 47 ülkeden, bin 400 profesyonel ve akademisyenin katkılarıyla hazırlanan model; halkla ilişkiler ve iletişim direktörleri için kuruluşlarını amaçlarına daha uyumlu hale getirmek, paydaşlarının beklentilerini birleştirmek için bir liderlik rolü fırsatı sunarken, yetkinlikleri de geliştirmeyi hedefliyor.
Her kurumun iletişim karnesi olacak
Modelin çıktılarına göre, iletişimciler; Kurumsal Marka Yöneticisi, Kurumsal Amaç Küratörü ve İletişim Lideri olarak konumlanacak. Her kurumun iletişim karnesi olacak. İş dünyası, kamu ve sivil toplum kuruluşlarıyla akademik dünyanın yakından takip ettiği başarılı halkla ilişkiler çalışmalarının teşvik edildiği ödül programı “Altın Pusula” 2022 yılında yirminci kez sahipleriyle buluştu. 20. yılında Altın Pusula’ya katılan proje sayısı 400’e ulaştı.
Metaverse’den araştırma okur yazarlığına, sürdürülebilirlikten siyasal iletişime pek çok konuyu konuştuğumuz “TÜHİD Vizyon Buluşmaları”, deneyimli iletişimciler ve gazeteci dostlarımızla birlikte genç iletişimciler için hazırlanmayı planladığımız “Medya İlişkileri Rehberi ve Eğitimi” Mesleğimizin standardını yükseltmek için aldığımız aksiyonlar oldu.
Sektörümüzün çevik, dinamik ve kapsama alanı çok yüksek bir sektör olduğunu söylesek de tüm sektörlerde olduğu gibi halkla ilişkiler sektöründe de aşırı baskılardan kaynaklanan problemler, sınırsız, gereksiz ve anlamsız taleplerin yarattığı anksiyetelerle mesleği bırakan çok sayıda PR profesyoneli olduğunu görüyoruz. Bu tür yaklaşımlar mesleğin itibarını da zedeliyor. Kurumlarda iletişim performansının yükselmesi gereken dönemde iletişimcilerinin yetkinliklerinin de yükselmesi gerekiyor.
2023’te halkla ilişkiler alanında neler ön plana çıkacak?
Halkla İlişkiler profesyonelleri, dijitalleşmeyliderle kurumsal marka ve pazarlama yönetiminde liderlik rolünü daha fazla üstlenmeye başladı. Paydaşları hedeflere ve amaca ortak etmek, değerlerin ve kültürün etkin yayılımı, sürdürülebilirlik anlayışının yerleştirilmesi ve sosyal etki yönetimi, müşteriyle kurulan çift yönlü iletişim, markanın pazarını ileriye taşıyan konu ve gündem yönetimi, çoklu mecra kullanımının markaları krize açık hale getirmesi, artık halka ilişkiler mesleğini organizasyonel stratejilerinin geliştirildiği ve liderlik kararlarının alındığı yönetim kurulu odasına yerleştirdi. Amaç ve sürdürülebilirlik odaklılık, veriye dayalı strateji, kişiselleştirilmiş içerik, yaratıcılık ve özgünlük, değer ve kültür yönetimi, duygular ile birlikte insan-insan iletişimi, iletişim ve etki liderliği, kriz iletişimi ön plana çıkacak.
Ayrıca iletişimde gelecek yaklaşımı odaklı küresel iletişim araştırmalarında trendler odağında 16 eğilim öne çıkıyor:
- Kurumsal amaç
- Sorumlu liderlik
- Dijitalleşme
- Çeşitlilik, eşitlik ve kapsayıcılık
- Kurumsal yönetim ve etik
- İtibar ve itibar riski
- İletişim ve tanıtım
- Paydaş güveni
- Gündemi
- ESG metriği ve raporlama
- İşin geleceği
- Siber güvenlik
- Marka aktivizmi
- CEO itibarı
- İklim değişikliği
- Sürdürülebilir yatırım
Ek olarak TikTok’un sosyal medyayı içine almaya başlaması, verilerin önemi, dijital iletişimin olası krizlerde çarpan etkisi yaratması, herkesin medya olduğu dönemde haber kaynağının önemi, podcast gibi mecraların yükselişi gibi konular gündemimizde olacak.
Şimdi iş birliği zamanı
World Economic Forum’un 2023 teması: “Parçalanmış Bir Dünyada İş Birliği” olarak açıklandı. Forum yöneticileri, iş dünyası, sivil toplum liderleri ve hükümetler çok sayıdaki kriz karşısında kolektif eylem çağrısında bulunuyor. 2023 yılı aynı zamanda UNESCO Âşık Veysel yılı. Şiirlerinde yansıttığı vatanseverlik, hoşgörü, yaşama sevinci ve sevgi mesajlarıyla hem kendi dünyasını aydınlatan hem de bugünlere ışık tutan Âşık Veysel’in kalbinden yazdığı güzel sözlerin yeniden ışık olması dileğiyle iletişimin her işin başında, içinde, arkasında olduğu bütünleştirici, birleştirici samimi bir yıl dileriz…