Annelerin tercihleri zamanın ruhuyla şekilleniyor-1
Evi çekip çeviren, ev halkının üzerinde her daim eli bulunan anneler; kelimenin tam anlamıyla ekonomiyi şekillendiren gizli kahramanlar. Öyle ki anneler tüm evi idare ederken, hane halkının alışveriş tercihlerine de yön veriyor. Peki, annelerin bu motivasyonunun altında neler yatıyor? Anneler en çok hangi sosyal mecraları takip ediyor, alışveriş tercihlerini neler belirliyor? Kendilerine en çok hangi hediyenin alınmasını istiyorlar? Bu soruların ve çok daha fazlasının yanıtını Marketing Türkiye için PRAGMA Research araştırdı.
Evin bütçesini yönetmekten alışveriş alışkanlıklarını şekillendirmeye kadar pek çok sorumluluk üstlenen anneler, tercihleriyle ekonomiyi de şekillendiriyor. PRAGMA Research Marketing Türkiye için annelerin alışveriş tercihlerine, alışkanlıklarına ve motivasyonlarına gerçekleştirdiği kapsamlı araştırmayla ışık tuttu. Annelerin hayatlarında hangi sosyal mecraları takip ettikleri, hangi alışveriş tercihlerini etkilediği ve daha da önemlisi hangi hediyelerin onları mutlu ettiği gibi konulara ışık tutan çalışma, annelerin günlük yaşamlarındaki dinamik rollerini ve ekonomik etkilerini gözler önüne seriyor.
Annelerin favorisi Instagram
Araştırmaya göre annelerin sosyal medyada gözdesi görsel ve video içerikli platformlar. Buna göre annelerin yüzde 97 ile açık ara takip ettiği sosyal medya mecrası Instagram. Onu yüzde 79 ile YouTube takip ederken, Facebook da yüzde 70 ile anneler arasında oldukça popüler. Bu sosyal mecraları yüzde 52 ile X (Twitter), yüzde 41 ile Pinterest, yüzde 26 ile LinkedIn ve yüzde 25 ile TikTok takip ediyor.
Annelerin hayali “esnek” çalışma
Araştırmaya katılan annelerin yüzde 25’i çalışmadığını ifade ediyor. Çalışan annelerin yüzde 63’ü iş yerinde, yüzde 30’u hibrit, yüzde 7’si ise uzaktan çalışıyor. Annelerin yüzde 79’unun iş yaşamından beklentisi esnek çalışma saatleri ya da uzaktan çalışma imkanı. Bu orandan da çalışan annelerin hem iş hem de aile sorumluluklarını daha iyi yönetebilmek için esneklik arzuladıkları anlaşılıyor.
Çocuk yetiştirmek çok zor!
Annelerin yüzde 81’i çocuk yetiştirmeyi “çok zor” olarak değerlendiriyor. Yine annelerin yüzde 13’ü “ne zor ne kolay” yüzde 6’sı ise çocuk yetiştirmeyi kolay bulduğunu söylüyor. Günümüz şartlarında çocuk yetiştirmeyi en fazla zor bulanlar ise 55-59 yaş aralığında olan anneler. Zorluklar içerisinde en öne çıkanı ise yüzde 29 ile yaşam şartları. Yaşam şartlarını yüzde 17 ile “ekonomik durum” takip ederken, zorluklar arasında yüzde 16 ile “çocuklara zaman ayıramamak” da yer alıyor.
Büyüklere ve yakın çevreye güven tam
Çalışmaya göre anneler çocuk yetiştirme konusunda yüzde 77 ile en çok aile büyükleri ve yakın çevrelerine başvuruyor. Yüzde 64 ile uzmanlar ikinci sırada yer alırken, bu durum annelerin profesyonel tavsiyeleri ve rehberliği önemsediğine işaret ediyor. Üçüncü sırada ise yüzde 50 ile internet ve sosyal medya platformları yer alıyor. Veriler bize, çocuk yetiştirirken geleneksel ve modern yöntemlerin anneler tarafından bir arada kullanıldığına işaret ediyor.
“Çocuğum doktor olsun!”
Çalışma kapsamında annelere çocuklarının hangi sektörde çalışmasını istedikleri de sorudu. Araştırmaya göre sağlık sektörü, annelerin yüzde 67’sinin tercihiyle öne çıkıyor. Sağlık sektöründeki bu yüksek tercihin nedeni ise iş güvencesi olması, saygınlık ve toplumsal katkı gibi faktörler. Öte yandan anneler çocukları için çoğunlukla finans sektörünü isterken; ulaşım, gayrimenkul ve hizmet sektörleri orta düzeyde tercih ediliyor. Daha düşük tercih oranına sahip sektörler ise eğlence ve sanayi.
Sağlıkta bayrak Eczacıbaşı ve Acıbadem’de
Çalışmaya göre annelerin sağlık sektöründe çocuklarının çalışmasını tercih ettiği şirketlerin başında Eczacıbaşı ve Acıbadem geliyor. Finans sektöründe Garanti Bankası ve İş Bankası öne çıkarken, sanayi sektöründe Koç Holding ve Sabancı gibi büyük holdingler annelerin tercihi oluyor. İfade edilen şirketlerin genellikle sektörde lider konumunda ve istikrar sunabilecek şirketler olması annelerin ço¬cukları için güvenilir ve kaliteli iş ortamını önemsediklerini ortaya koyuyor.
Anneler akşamları TV başında
Annelerin popüler akşam aktivitesine bakıldığında, araştırmaya göre yüzde 86 ile TV izlemek başı çekiyor. Çocuklarla ilgilenmek yüzde 77 ile ikinci sırada yerini alırken, anneler için yüzde 62 ile en popüler üçüncü aktivite kitap okumak.
Anneler Netflix başında
Çalışmanın verilerine göre annelerin üye olduğu dijital yayın platformları arasında yüzde 90 ile en popüler platform Netflix. Onu yüzde 50 ile Amazon Prime, yüzde 44 ile de yerli platform Exxen takip ediyor. BluTV ve beIN Connect de sırasıyla yüzde 37 ve yüzde 19 oranlarıyla annelerin abone olduğu diğer platformlar.
“Bahar” sevgisi bir başka
Araştırmada annelerin takip ettiği diziler de sorgulandı. Buna göre yüzde 22 ile diziler arasında liderlik Bahar’ın oldu. Akabinde ise yüzde 12 ile Kızıl Goncalar, yüzde 11 ile Kızılcık Şerbeti geliyor. Annelerin yüzde 23’ü TV’de dizi takip etmediklerini söylerken, yarışma programları da annelerin favorileri arasında yerini alıyor. Takip edilen yarışmalar arasında da yüzde 17 ile liderlik Survivor’ın.
Gözler Kıvanç Tatlıtuğ ve Demet Evgar’da
Çalışmaya göre anneler ünlüler arasında en çok Kıvanç Tatlıtuğ’u beğeniyor. Tatlıtuğ’u Bahar dizisinin yıldızı Demet Evgar takip ederken, Afra Saraçoğlu ve Kenan İmirzalıoğlu da annelerin favori ünlüleri arasında yerini alıyor.
Alışverişte eğlenceden kısıyorlar
Eğlence kategorisi, annelerin yüzde 60 ile en fazla kısıtlama yaptığı alan olarak öne çıkıyor. Bunu yüzde 58 ile giyim, yüzde 55 ile elektronik ve yine yüzde 55 ile seyahat takip ediyor. Özellikle E SES grubuna mensup olanların eğlence harcamalarından daha fazla kıstıkları araştırmaya yansıyor. Kozmetik ve ev ürünleri de sırasıyla yüzde 51 ve yüzde 44 ile kısıtlama yapılan diğer önemli kategoriler olarak öne çıkıyor. Kişisel bakım ve gıda alışverişlerinde ise kısıtlamaların görece daha az olduğu çalışmada ortaya konuyor. Sağlık kategorisi ise yüzde 20 ile en az kısıtlama yapılan alan.
Annelerin ETİ’ye güveni tam!
Anneler nezdinde ETİ yüzde 28 ile gıda kategorisinde en fazla tercih edilen marka olarak öne çıkıyor. Ülker yüzde 23 ile ikinci sırada yer alırken, Nestlé, yüzde 11 ile üçüncü sırada kendine yer buluyor.
Devamı yarın…