Apple’ın veri gizliliği kararı sosyal medya şirketlerine ne kadar zarar ettirdi?
Apple’ın yeni veri gizliliği politikası sebebiyle Nisan 2021’de yürürlüğe soktuğu Uygulama Takibi Şeffaflığı güncellemesi, sosyal medya şirketlerini zora soktu. Financial Times tarafından yayınlanan bir habere göre sosyal medya devleri Nisan’dan bu yana dudak uçuklatan cinsten bir zarara uğradı.
Geçen yıl yeni veri gizliliği politikalarını duyuran Apple, artık uygulamaların kullanıcı verilerini izlemek için izin istemesi gerekeceğini açıklamıştı. Açıklamayı takiben Nisan 2021’de Uygulama İzleme Şeffaflığı (ATT) politikasını devreye sokan teknoloji devi, kullanıcılara, verilerinin izlenmesini engelleme imkanı sunmuştu.
Bu, özellikle verilerinin takip edilmesinden rahatsız olan kullanıcılar için muhteşem bir gelişme olsa da uygulama geliştiriciler açısından büyük bir sorun olmuştu. Zaten App Store ve Google Play’e büyük komisyonlar veren ve gelirinin büyük kısmını reklamdan elde eden uygulamalar için bu güncelleme ciddi bir maddi zarar anlamına geliyordu.
Nitekim son rakamlar da durumu ortaya koydu. Financial Times tarafından yayınlanan verilerde 4 sosyal medya devi Facebook, Twitter, YouTube ve Snapchat’in bir yılda ortalama 9.85 milyar dolar zarara uğradığı ortaya çıktı. Rapora göre, en fazla zarara uğrayan şirket ise, başından beri bu güncellemeyi eleştiren Facebook oldu. Yalnızca akıllı telefonlarda yer alıp bilgisayardan erişilmeyen Snapchat ise yılı oldukça kötü geçiren firmalardan biri oldu.
Veri gizliliğine uygun yeni reklam modelleri yolda
Apple kararını açıkladığından beri başta Facebook olmak üzere pek çok firmanın ne yapacakları konusunda kara kara düşündüğü bir gerçek. Artık kullanıcıların verilerine bağlı olmayan kişiselleştirilmiş reklamlar için bir model bulunması şart görünüyor. Bu konu üzerinde ciddi şekilde çalışan Facebook, tüm geliştiricileri kurtaracak bir çözüm bulmuş gibi görünse de henüz kesin bir sonuca ulaşılması için en az bir yıl gerekli gibi duruyor.