Ayrı menülerin insanlarıyız!
“Kuşakların Marka Tercihleri” araştırmasının ikincisi; Z, Y, X ve Baby Boomers kuşaklarının fast food tercihlerini ortaya koyarken bu alanda rekabet eden markalara da eşsiz içgörüler sunuyor. Marketing Türkiye için Areda Piar’ın gerçekleştirdiği araştırma mağaza deneyimine odaklanan, menülerini kuşaklara göre özelleştiren markaların bu kıyasıya rekabette öne çıkacağını söylüyor. Peki, hangi kuşaklar hangi fast food markalarını tercih ediyor? Fast food tüketiminde kuşak farklılıkları kendini nasıl gösteriyor? İşte yanıtlar…
Tüm kuşakların aklına gelen ilk marka aynı
Araştırma sonuçlarına göre fast food sektöründe tüm kuşakların aklına gelen ilk marka Burger King. Markanın Z kuşağında ilk akla gelme oranı yüzde 43,6, Y kuşağında yüzde 24, X kuşağında yüzde 28,6, Baby Boomers’lardaysa yüzde 25,3… Z kuşağında ikinci ve üçüncü olarak akla gelenler sırasıyla McDonald’s ve KFC… Y kuşağında ikinci değişmese de üçüncü sıra değişiyor ve KFC’nin yerini Domino’s Pizza alıyor. X kuşağında ise ikinci akla gelen yine değişmeyerek McDonald’s olurken üçüncü sırada KFC konumlanıyor. Baby Boomers’lar ise farkını üçüncü akla gelen markada gösteriyor. Köfteci Yusuf, Boomer kuşağını farklı kılan marka olarak dikkat çekiyor.
Pazarın hakimi: Burger King
Sıklıkla tercih edilen markalar incelendiğinde, özellikle daha genç kuşaklarda (Z ve Y) Burger King’in ağırlığını hissettirdiğini söyleyebiliriz. Kuşakların gündelik hayatta bazen zamandan kazanmak bazen anı paylaşmak bazen de kendini şımartmak için tercih edilen fast food markalarında Burger King; Z kuşağında yüzde 51,69, Y Kuşağında yüzde 53,46, X Kuşağında yüzde 35, 19, Baby Boomer’larda ise yüzde 35,52 tercih oranıyla öne çıkıyor. X ve Boomer kuşağının fast food tercihlerinin Z ve Y kuşaklarına nazaran geniş bir tabana yayıldığını, markaların özellikle bu kuşaklar için kıyasıya bir rekabet içerisinde olduğunu söylemek yanlış olmaz.
Z’ye kola, Baby Boomers’a ayran
Elbette fast food tüketimin tamamlayıcı unsurlarından biri de içecekler. Kuşakların tükettikleri ürünlerinin yanına tercih ettikleri, kuşaklararası lezzet anlayışına da dikkat çekiyor. Z kuşağı yüzde 69,2 ile kolayı tercih ederken, Baby Boomers 55,6 ile tercihini ayrandan yana kullanabiliyor. Benzer ayrımı Y ve X’de de görebiliyoruz. Hatta X ve Baby Boomer’ların içecek seçiminde birbirlerine ne kadar benzediklerini de… Y kuşağı yüzde 49,3 ile kolayı tercih ederken, X kuşağı yüzde 53,3 ile ayranı tercih ediyor.
Kuşakların favorisi patetes kızartması
Yan ürünler için yapılan tercihler de kuşakların farklılıklarını yansıtıyor. Fast food yan ürünü tercihlerinde en baskın unsur patates kızartması olarak öne çıkıyor. Patates kızartmasından sonrası ise kuşaklar için teferruat… Ancak Baby Boomer’lar burada da farklarını ortaya koyarak mini böreklerle geleneksel mutfağa göz kırpıyor.
Araştırmanın Metodolojisi
Marketing Türkiye için Areda Piar Araştırma’nın fast food sektörüne yönelik olarak gerçekleştirdiği “Kuşakların Marka Tercihleri” araştırması Z, Y, X, Baby Boomers kuşaklarının fast food tercihlerini sorguluyor. Araştırmanın veri toplama çalışması 02-07 Haziran 2021 tarihleri arasında kantitatif araştırma yöntemlerinden CAWI (Computer Aided Web Interviewing) ile gerçekleştirildi. Çalışma kapsamında Türkiye genelini temsil eden 1.064 kişi ile görüşüldü.
Kitlelere özel menülere ihtiyaç var!
Yusuf Akın, Areda Piar Genel Müdürü
- Özellikle Z ve X ve Y kuşaklarının hatrı sayılır düzeylerde marka bilinirliğine önem verdiğini es geçmemek gerekiyor. Sektörde varlığını sürdürmek isteyen markaların bilinirlik üzerine aksiyon almaları hızlı tükenmemeleri adına önemli bir çaba olacak. Benzer şekilde mekanların iç ve dış tasarımlarına yönelik Z ve X kuşaklarının hassasiyeti de araştırmanın öne çıkan verileri arasında.
- Z’nin kuşaklar arasında fast food restoranlarına yalnız gitme oranının daha fazla olduğunu, Baby Boomer’ların aileleri dışında en çok arkadaşlarıyla bu mekanları paylaştıklarını da menü listemize ekliyoruz.
- Kuşakların menü ve yan ürün tercihlerindeki farklılıklar kitlelere özel menüler hazırlamanın karşılık bulabilecek bir aksiyon olduğunu gösteriyor.
- Fast food alışkanlığını bir sosyal aktivite alanına dönüştürmüş olan Z ve Baby Boomers beğeniyi önceliklendiriyor. Beğeni safhasını geçmiş olan Y ve X ise daha çok güvene önem veriyor. Aynı restoranda yemek yeme alışkanlığını sürdürme niyetiyse kuşaklar gençleştikçe artıyor.
- Pandemi sürecinde tüketicinin dijitalleşme atağına karşılık verebilen, kaliteli ve hızlı teslimat beklentilerini karşılayabilen markalar tüketiciyle güven ve beğeni ilişkisini tesis etmişe benziyor
Fast food devleri kapılarını açıyor
Yemek israf edenlerle, aşırı gıda tüketimini teşvik edenlere ceza!