Duygulu hikaye daima kazanır
BoomSocial’ın Marketing Türkiye için gerçekleştirdiği “2021 Yılının En Çok Konuşulan Dijital Kampanyaları” analizinde özel gün reklamları yine zirvede. Bu yıl listede geçmişin gölgesinde kalmış, üzerine henüz çok söz edilmemiş duygu yüklü, tarihi anıların canlandırıldığı, birlik ve beraberlik çağrılarının yapıldığı kampanyalar öne çıktı.
Son bir yıl reklam sektörü için oldukça hareketli geçti. Global reklam sektöründe “sürdürülebilirlik” ve “amaç” temaları gündeme damga vururken perspektifimizi Türkiye’ye çevirdiğimizde tablo birden değişiyor. Yıllardır en çok etkileşim alan ve izlenen dijital kampanyalarda hep aynı temaya rastlıyoruz: “Milli duygular”… Türkiye için üzerinden ne kadar zaman geçerse geçsin anlamını hiç kaybetmeyen özel günler BoomSocial’ın analizlerinde de kendini gösteriyor. Listenin neredeyse tamamını oluşturan özel gün kampanyalarının arasına farklı bir renk de karışıyor elbette. Boyner’in kadın erkek eşitliğini vurguladığı kampanyası kendine etkileşim oranları listesinin başlarında yer buluyor. Gelin geçtiğimiz yıl en çok etkileşim alan 10 dijital kampanyayı yaratıcılarından dinleyelim…
Yılın en çok konuşulan dijital kampanyaları:
Koç Holding #BuHasretBizim
İzlenme: 14.601.668 Etkileşim: 629.218
Koç Holding, 10 Kasım filminde Yalova’daki “Yürüyen Köşk”ün gerçek hikâyesini milyonlarla buluşturdu. Atatürk’ün talimatıyla ulu bir çınar ağacının dallarının kesilmemesi için koca bir köşkün yerinin değiştirildiğini anlatan bu gerçek hikâyeden ilham alınan filmde bahçıvan ve şoför arasında kurgulanan diyalog şu şekilde gelişiyor: “Geçen gün buradaydı. Şu çınar ağacını kesecekken gördü beni. Kızdı da. ‘Paşam, bu ağaç çok büyüdü, köşke de zarar vermeye başladı. O yüzden kesmek lazım’ dedim ama… ‘Sen hayatında hiç böyle bir ağaç yetiştirdin mi ki onu kesmek istiyorsun! Ağaç kalsın, köşkü öte yana taşıyalım’ dedi.” Film, Nazım Hikmet’in “Davet” isimli şiirinin sonundaki şu dizelerle son buluyor: “Yaşamak bir ağaç gibi tek ve hür. Ve bir orman gibi kardeşçesine. #BuHasretBizim”
Sabancı Holding #SabancıCumhuriyetSeferberliği
İzlenme: 9.073.772 Etkileşim: 378.920
Sabancı Topluluğu Türkiye Cumhuriyeti’nin 98’inci kuruluş yıl dönümünde, tarihi bir seferberliğe imza attı. 29 Ekim’de #SabancıCumhuriyetSeferberliği adı altında başlattığı; doğaya, canlılara ve yeni nesillere güzel bir gelecek bırakmak için gerçekleştirilen tüm gönüllü faaliyetler 10 Kasım kampanyasıyla Mustafa Kemal Atatürk’e armağan edildi. “Gençlik Marşı”nın eşliğinde çalışan, üreten ve iyilik yayan Sabancı Gönüllüleri’ni izlediğimiz 10 Kasım filminde verilen mesaj ise şöyle; “Seni çalışarak anıyoruz. Sevgi ve özlemle.”
Yaraların sarılmasına destek olmak istedik
- Doğaya, canlılara ve yeni nesillere güzel bir gelecek bırakmak, Ata’mızın emanetine sahip çıkmak için Sabancı Cumhuriyet Seferberliği’ni başlattık.
- 13 günde, toplam 11 ilde, 60 binden fazla paydaşımızla yaşanan çevre felaketlerinin yaralarının sarılmasına destek olmayı amaçladık.
- Tamamen gönüllülük esasına dayalı seferberlikte, organik paylaşımlar hariç, 41 milyonun üzerinde erişim ve dijitalde 35 milyondan fazla izlenme elde ettik.
Brief’i ilk duyduğumdaki heyecanım hala aklımda
Sami Basut, AKQA Group (AKQA, Grey, Ogilvy) ECD / WPP, Chief Entertainment Officer
- Cesur bir marka yönetimi ve iletişim ekibi, harekete geçelim diyen bir CEO, 60 binden fazla gönüllü… Herkesi ortak bir duyguda birleştirecek bir kampanyaya ihtiyaç var. Yaraları sarmak hepimizin görevi dedik ve Göksel’in seslendirdiği Gençlik Marşı’yla başladık. Fidan diktik, okul boyadık, arı kovanları yeniledik.
- Samimiyetle, Cumhuriyet’i konuşmak yerine yaşatmak, Atamızı çalışarak anmak hepimize çok iyi geldi. Teşekkürler Sabancı. İyi ki varsınız.
Garanti BBVA #AtamızRahatUyusun
İzlenme: 11.646.340 Etkileşim: 295.462
Film, Atatürk hayata gözlerini yumduğunda, kabrine o zamanki 67 ilden toprak gittiğini öğrenen Düzceli Salih’in hikâyesini anlatıyor. Atatürk’ün kabrinin bulunduğu odada 81 ilden getirilen toprakların bulunduğunu bilmeyen Salih, #AtamızRahatUyusun diye Atatürk’ün kabrinde, ailesiyle birlikte yaşadığı ve son il olan Düzce’den de toprak bulunması gerektiğini düşünüyor… Kamyon şoförü olan babasıyla Anıtkabir’i ziyarete giden Salih’in yolculuğu izleyen herkese, bu memleketin her karış toprağında Atamızın sevgisi olduğunu hatırlatıyor.
Memleketin her karış toprağında Atamızın sevgisi var
Işıl Akdemir Evlioğlu, Garanti BBVA Genel Müdür Yardımcısı
- Ülkemiz için özel anlamlar taşıyan günlerde toplumun duygularını dile getirmeyi önemsiyoruz. Bu anlayışla hayata geçirdiğimiz 10 Kasım #AtamızRahatUyusun’a aldığımız tepkiler filmin binlerce insanın duygularına tercüman olduğunu bize gösterdi.
- Böylesi özel bir filme imza atmamızda önemli rol oynayan Alametifarika’ya, yönetmenimize, oyuncularımıza ve emeği geçen değerli çalışma arkadaşlarıma teşekkür ediyorum.
Salih hepimizin çocukluğudur
Ozan Özüm Özbey, Alametifarika Yönetici Kreatif Direktörü
- Atatürk sevgisi, çok küçük yaşlarda kalbimize giren naif, tertemiz bir sevgi. Böyle bakınca rahatlıkla küçük Salih, hepimizin çocukluğudur diyebiliriz.
- Filmin bu kadar sevilmesinin nedenini uzun zamandır ortak duyguda buluşacağımız hikâyelerin azlığına da bağlıyoruz. Reklam saniyeler içinde bizi bir araya getirebilir. Diğer özel gün filmlerinde de bu etkiyi gördüğümüz ve “Bu yıl Garanti BBVA ne yapacak acaba” sorusunu sordurduğumuz için çok mutluyuz, gururluyuz.
Boyner Grup #lütfenindirmeyin
İzleme: 2.446.999 Etkileşim: 257.788
Toplumsal cinsiyet eşitliğinin sadece “kadın-erkek” meselesi olmadığını, tüm toplumun huzur, güven ve refahını etkileyen bir “demokrasi” ve “haklar” meselesi olduğunu vurgulayan Boyner Grup, 8 Mart Dünya Kadınlar Günü kampanyasıyla, devam eden kadın cinayetlerine ve kadına karşı işlenen suçlardaki ceza indirimlerine dikkat çekti. Grup aynı zamanda İstanbul Sözleşmesi’nin önemini de vurguladı.
Ceza indirimlerine perakende indirimleriyle dikkat çektik
Oya Uzun, Boyner Grup & Boyner Büyük Mağazacılık Kurumsal İletişim Direktörü
- Türkiye’de 2020 yılında 300 kadın cinayeti işlendi. Faillerin ceza süreçleri “kravat takma, evden erkek sesi geliyordu, namus ve tahrik” gibi indirimlerle azaltıldı. Biz de ceza indirimlerine perakende dünyasının indirimleri üzerinden #LÜTFENİNDİRMEYİN hashtag’i ile dikkat çektik.
- Kampanyamız İstanbul Sözleşmesi’nin yürürlükten kaldırılmasına gönderme yaparken, içerdiği maddelerle kadın cinayetlerini engellemede koruyucu bir rol üstlendiğine de değindi ve sözleşmenin önemini hatırlattı.
Bir daha böyle bir iş yapmamak dileğiyle…
- Ajans ve marka heyecan kadar cesareti de paylaşıyorsa, o zaman iş değişiyor. “Bu topraklarda” 8 Mart işi yapıyorsanız daha cesur olmak durumundasınız.
- “İndirim iletişimi” tüm gürültüsüyle herkesin karşısına çıksın dedik. Sonrasında işin rengi değişir, hangi indirimlerin kabul edilemez olduğunu anlatır, çağrımızı yaparız…
- “İzleyiciler ilk beş saniye sonrası geçerler mi?”, “Gerçekten indirim sanılabilir.” demedik. Ne şans ki Boyner Grup da demedi.
- Sonuçları beklediğimiz gibi oldu. İstanbul Sözleşmesi konusunun da beklediğimiz gibi sonuçlanması dileğiyle.
Sabancı Holding Cumhuriyet Bayramımızı Çalışarak Kutluyoruz #SabancıCumhuriyetSeferberliği
İzlenme: 6.639.931 Etkileşim: 168.966
29 Ekim’de, 60 binden fazla çalışan ve paydaşıyla “Sabancı Cumhuriyet Seferberliği”ni başlatan Sabancı Topluluğu, cumhuriyet coşkusunu Adana’dan başlayarak Türkiye’nin pek çok iline yaydı. Tamamen gönüllülük esasına dayalı olarak gerçekleşen seferberlikte, fidan dikiminden toprak canlandırmaya; çevre temizliğinden biyoçeşitliliği desteklemeye ve okul yenilemeye kadar pek çok çevre etkinliği düzenlendi. Seferberlik, Sabancı Topluluğu’nun faaliyet gösterdiği, Adana, Aksaray, Ankara, Antalya, Balıkesir, Bursa, Çanakkale, İstanbul, Kocaeli ve Mersin olmak üzere toplam 10 ilde gerçekleştirildi. 29 Ekim-10 Kasım tarihleri arasında, 13 gün boyunca, sahalarda olan Sabancı Topluluğu gönüllüleri Ulu Önder Atatürk’ü çalışarak andı. Sabancı Gönüllülerinin çalışmalarından kesitlerin yer aldığı 29 Ekim filmine Gençlik Marşı da eşlik etti.
Türkiye İş Bankası #10Kasım
İzlenme: 1.297.046 Etkileşim: 152.500
İş Bankası 10 Kasım Atatürk’ü Anma Günü ve Haftası için yayınladığı filmle büyük bir beğeni topladı. Marka filmde aslında herkesin bildiği bir hikayeye farklı bir yorum getirdi, hikayeyi Atatürk’ün hayatından kesitler eşliğinde anlattı: “Her sabah doğan güneş gibi insan da doğup büyüyor ve bir gün yok oluyor. Fakat biri var ki, 1881’de doğup, ülkesinin kaderini değiştirmek için büyüyor, büyüyor ve hep büyük kalıyor.”
Ve hep büyük kaldı…
Erdinç Erdoğan, Pub1924 Reklam Ajansı Metin Yazarı
- Ulusal bayram ve anma günleri, her yıl tüm markaların gündeminde, sabit iletişim dönemleri olarak yerini alıyor. Ama bir ulusun kurucu lideri, bir bankanın da kurucusu ise anlamı herhangi bir iletişimden çok daha derin ve büyük oluyor. Gazi Mustafa Kemal Atatürk’ün direktifiyle kurulan İş Bankası için 10 Kasım, işte tam da bu yüzden kendine has anlamlar taşıyor.
- Bu yıl bu anlamı ortaya koymak için hayatın en temel gerçeğine, ölümlülüğe odaklandık. İnsanın kaderi hep aynıydı: Doğar, büyür ve bir gün yok olurdu. Fakat söz konusu Atatürk olduğunda, bu temel gerçek dahi etkisiz kalıyordu. O her gün bizimle yaşıyordu.
- Her bireyin doğal süreç içinde doğup bir gün hayatı terk ettiğini hatırlatarak başlayan filmimizde çocukluğundan son nefesine kadar ömrünü ülkesine ve halkına adayan Atatürk’ün, bedenen aramızdan ayrılsa da fikirlerimizde ve kalplerimizde yaşamaya devam ettiğini anlattık.
- Çünkü o doğdu, büyüdü, büyüdü ve hep büyük kaldı…
Türkiye Finans Katılım Bankası #20YaşChallenge
Etkileşim: 142.823
Türkiye Finans Katılım Bankası 10 Mayıs günü tüm sosyal medya hesaplarından paylaştığı görselle “20 yaş challenge” akımına farklı bir yorum getirdi. Markanın “Bu bakışlar, dünyaya meydan okuyacağını daha bu yaşlardan anlatıyor. En büyük meydan okumaya 9 gün kaldı” yorumuyla paylaştığı Atatürk’ün 20’li yaşlarına ait fotoğraf yüksek bir etkileşime ulaştı. Ardından marka 19 Mayıs günü yayınladığı animasyon filmiyle kampanyayı destekledi.
Gerçek zamanlı pazarlama adına örnek bir proje
Elif Bilge Ceylan, Türkiye Finans Katılım Bankası Kurumsal İletişim Müdürü
- 2021’in Mayıs’ında #20YearsChallenge gündemdeydi. 19 Mayıs öncesi sosyal medya hesaplarımızdan Atatürk’ün gençlik fotoğrafını paylaştık ve en büyük meydan okumaya sayılı günlerin kaldığını belirttik. Bu projemizin, hepimizin gündeminde olan gerçek zamanlı pazarlama kampanyaları arasında örnek gösterilecek bir çalışma olduğunu düşünüyorum.
- Doğru zamanda, doğru yaratıcı fikirle yapılmış bu güzel iş için tüm ekip arkadaşlarıma teşekkür ediyorum.
“20 Years Challenge” akımına farklı bir yorum getirdik
Ali Göral, Lokal Kurucusu ve Kreatif Direktörü
- Gündem, fikir bulan insanlar için çok önemli bir kaynaktır.
- Hatırlarsak, “20 years challenge” akımı başladığında, ünlü ünsüz hemen herkes gençlik fotoğraflarını paylaşmıştı. Biz de 19 Mayıs öncesi Atatürk’ün gençlik fotoğrafını paylaşarak, bu akıma farklı bir yorum getirmeye çalıştık. Sonrasında ise bir animasyon film yayımlayarak kampanyamızı büyüttük.
- Sonuçta bu iş sevildi, sayıldı, takdir gördü. Buralara kadar geldi. Ekip olarak çok mutluyuz.
Vodafone #İyiKiVarsınAtam
İzlenme: 1.890.274 Etkileşim: 138.336
Vodafone sosyal medya hesapları üzerinden yayınladığı kısa filmle “19 Mayıs Atatürk’ü Anma Gençlik ve Spor Bayramı’nı hep beraber kutlayalım” dedi. Atatürk’ün siyah beyaz fotoğraflarının yer aldığı videoya şu mesaj eşlik etti; “Mustafa Kemal’in doğum günüm dediği gün… Geleceğe ilk adım attığı gün… 19 Mayıs Atatürk’ü Anma Gençlik ve Spor Bayramı kutlu olsun. Doğum günün kutlu olsun…” Filmin sonunda takipçiler #İyikiVarsınAtam etiketiyle 19 Mayıs’ı beraber kutlamaya teşvik edildi.
Ulu Önder’in doğum gününü hep birlikte kutladık
Seçil Demiralp, Vodafone Türkiye Marka ve Pazarlama Strateji Direktörü
- Türk Tarih Kurumu’nun kayıtlarına göre 1936 yılında bir gün, Atatürk’ün doğum gününün bildirilmesi rica edildi. Fakat bu günü kendisi de tam olarak bilmeyen Atatürk, doğduğu gün için “Bu bir 19 Mayıs günü niçin olmasın?..” dedi. Biz de daha önce pek ele alınmamış bu noktadan hareketle bir iletişim kampanyası kurguladık.
- Kampanyamızla hem bayram coşkusuna ortak olduk hem de Ulu Önder’in doğum gününü hep birlikte kutladık.
O’nu saygıyla andık…
Caner Apaydın, VMLY&R Kreatif Direktörü
- Ulu Önderimiz Atatürk’e dair hâlâ pek çok bilinmezlik var. Doğum yılını, doğum yerini, hatta nasıl bir evde doğduğunu bile biliyoruz. Ancak doğduğu günü tam olarak bilmiyoruz.
- Anlatılanlara göre bu soru Atatürk’e sorulduğunda doğum günü olarak Milli Mücadele’nin başladığı günü işaret etmişti.
- Vodafone olarak bu yıl 19 Mayıs’ta sosyal medyadan bir kutlama çağrısı yaptık. #İyiKiVarsınAtam etiketini kullanarak binlerce kişiyle birlikte Atatürk’ün doğum gününü kutladık.
- Ve O’nu saygıyla andık…
GAİN Hiç Yolumdan Döner Miyim?
İzlenme: 3.313.301 Etkileşim: 131.037
Gain 10 Kasım Atatürk’ü Anma Günü ve Haftası özelinde “Hiç Yolumdan Döner Miyim?” adlı bir film yayınladı. Atatürk’ün videolarının yer aldığı filme adını veren şarkının söz ve müziği Doğukan Manço’ya ait. “Ulu Önderimiz Atatürk’ü sevgi, saygı ve özlemle anıyoruz. #dönmem” mesajıyla yayınlanan film sosyal medyada yüksek bir etkileşim oranına ulaştı.
Turkcell #DönümNoktası
İzlenme: 2.455.460 Etkileşim: 125.601
Turkcell’in “Tarihimizin dönüm noktası 30 Ağustos Zafer Bayramı kutlu olsun” mesajıyla yayınladığı film, 30 Ağustos gününü canlandırırken kahramanlarını anmayı da ihmal etmiyor. Turkcell’in #DönümNoktası filmi, Mustafa Kemal ve Büyük Taarruz’da mücadele ederek evlerine zaferle dönen herkese bir saygı duruşu niteliğinde.
Araştırmanın Metodolojisi:
Çalışma kapsamında BoomSonar Suite teknolojisiyle geliştirilen sosyal medya analiz ve ölçümleme aracı BoomSocial, 1 Aralık 2020 – 30 Kasım 2021 döneminde sosyal medyada yayınlanan 24 milyondan fazla içeriği inceledi. Yılın projelerinin belirlendiği çalışmada markalara ait Facebook, Twitter, Instagram ve YouTube mecralarında yayınlanan dijital kampanyalara dair beğeni, yorum ve paylaşım etkileşim verileri dikkate alındı. BoomSonar Suite’in gelişmiş alt yapısı kullanılarak yapılan büyük veri analiziyle yılın öne çıkan dijital çalışmaları belirlendi. BoomSonar Suite tarafından 48 binden fazla markanın sosyal medya hesabına ait 25 milyar 636 milyon etkileşimin analizi doğrultusunda sosyal medya kullanıcılarının en yoğun ilgiyi özel günlerde paylaşılan duygu yüklü içeriklere gösterdiği gözlemlendi.