“Siber Pazartesi”, “Efsane Cuma”ya karşı!
Amerika’dan başlayıp tüm dünyaya yayılan Efsane Cuma (Black Friday) ve Siber Pazartesi dönemine sayılı günler kaldı. Her yıl tüketicilerin; markaların en büyük indirimlerini heyecanla beklediği Efsane Cuma ve Siber Pazartesi dönemi geldi çattı. Bu yıl 26 Kasım Cuma ve 29 Kasım Pazartesi günleri gerçekleşecek indirimler için markalar da hazırlıklarına başladı. Artık daha önceki yıllarda olduğu gibi yalnızca iki günle sınırlı kalmayan indirim dönemini markalar koskoca bir haftaya hatta bazen bir aya kadar yayıyor. AdColony’nin gerçekleştirdiği araştırma tüketicinin hangi günde sepetini hangi ürünlerle dolduracağına ışık tutuyor.
Katılımcıların yüzde 83,6’sı Efsane Cuma, yüzde 77,8’i Siber Pazartesi alışverişi yapacak
AdColony bu büyük indirim döneminde akıllı telefonların Türkiye’deki kullanıcıların üzerindeki etkisini ve markaların tüketicilerle nasıl etkileşim kurabileceğini analiz etmek için bir araştırma yaptı. Bağımsız araştırma şirketi GlobalWebIndex ile birlikte yapılan ‘Efsane Cuma & Siber Pazartesi Araştırması’ndan çıkan sonuçlar ise mobilin gücünü bir kez daha gözler önüne serdi. 1350 kişi ile online gerçekleştirilen ankete katılanların yüzde 83,6’sı Efsane Cuma günü alışveriş yapacağını belirtirken, yüzde 77,8’i Siber Pazartesi günü alışveriş yapacaklarını söylüyor. Tüketicilerin yüzde 7,9’u internet üzerinden alışveriş yaparken sadece akıllı telefonlarını kullandığını, yüzden 15,6’sı ise çoğu zaman akıllı telefonlarını ve bazen de masaüstü bilgisayarlarını kullandığını belirtiyor.
Promosyon beklentisi yüksek
Mobil cihazından alışveriş yapan tüketicilerin beklentileri ise her konuda olduğu gibi farklılık gösteriyor. Türkiye’deki kullanıcıların yüzde 80,8’i alışveriş yaparken basit, kullanımı kolay uygulamaları/web sayfalarını tercih ederken, yüzde 48,8’i ise ödeme sürecinin kolay olmasını tercih ediyor. Markalar için çok önemli olan bir diğer sonuç ise bu dönemde tüketicilere özel promosyonlar sağlamak. Ankete katılanların yüzde 47,8’i bu dönemde özel kuponlara ve tekliflere erişmek istiyor.
Kullanım kolaylığı mobili öne çıkarıyor
Akıllı telefonlarımızın her an ve en kolay ulaşılabilir cihazlar olması ise onları diğer cihazlardan bir adım öne çıkarıyor. İnternetten alışveriş yaparken masaüstü yerine mobil cihazların tercih edilmesinin en büyük nedeni yüzde 75,3’ün mobil cihazların daha hızlı olduğunu düşünmesi. yüzde 69,9 ile kişisel alışveriş deneyimi, yüzde 67,2 ile kolay kullanım, ve yüzde 63,5 ile güvenli olması ve iyi bir kullanıcı deneyimi sağlaması ise mobil cihazların masaüstü cihazlara kıyasla neden daha çok tercih edildiğini bir kez daha kanıtlıyor.
Tercih sebebi “düşük fiyat”
Tüketiciler, mağazalarda alışveriş yaparken ürün yorumlarına bakmak, rakiplerin fiyatlarını araştırmak, ürünlerle alakalı daha detaylı bilgi edinmek ve mağazaların promosyon ve indirimlerine kayıt olmak için akıllı telefonlarını kullandıklarını belirtiyorlar. Online alışverişin kolaylığını ise kimse inkar edemez. Ankete katılan tüketicilerin mağazalar yerine online alışverişi tercih etmesinin en büyük nedeni yüzde 68,9 ile internette mağazaya oranla daha uygun fiyata ürün bulunması.
Reklamların etkisi büyük
Mobil oyunlarda ve uygulamalarda tüketicilerin karşılarına çıkan reklamlar, satın alma davranışlarını çok büyük oranda etkiliyor. Tüketicilerin yüzde 52,2’si Efsane Cuma/Siber Pazartesi fırsatlarını mobil uygulamalardaki çevrimiçi reklamlar aracılığıyla keşfettiklerini söylerken, yüzde 21,9’u mobil oyun uygulamalarındaki reklamlar aracılığıyla keşfettiklerini söylüyor. Tüketicilerin yüzde 62’si Efsane Cuma/Siber Pazartesi döneminde mobil cihazlarında gördükleri reklamlardan sonra alışveriş yaptıklarını belirtiyor. Katılımcıların yüzde 34,9’u Efsane Cuma/Siber Pazartesi döneminde gördükleri mobil reklamların satın alma kararlarını büyük ölçüde etkilediğini belirtiyor. Bu dönemde mobil cihazlarında tüketicilere ulaşmak isteyen markaların tüketicilerin beklentilerini de karşılaması çok önemli. Katılımcıların yüzde 57,9’u mobil cihazlarındaki çevrimiçi reklamlardan kendileri ile ilgili teklif içermesini beklerken, yüzde 47,1’i reklamların kendilerine bir kupon/indirim sağlamasını, yüzde 38,2’si ise reklamın onları alışveriş sitesine yönlendirmesini bekliyor.
Tüketici Black Friday için sepetini donattı, peki markalarda durum ne?