İntikam alışverişleri gerçek oluyor!
Sektör fark etmeksizin tüketiciyi anlamak elbette her zaman çok önemli, ancak küresel boyutlarda tüm dünyayı etkileyen olayların ardından değişen dünyayı ve tüketici davranışlarını yakalamak çok daha kritik bir öneme sahip. Son bir buçuk yılda e-ticaret her ne kadar rekor bir büyümeye imza atmış olsa da bazı ihtiyaçlar kısıtlandı ve uzmanlar “intikam alışverişi” uyarısı yapıyor… Peki ama tüketici bu konuda ne düşünüyor? Yaşanan ekonomik sıkıntılar ve kaygılar planlarını nasıl etkiliyor? İntikam alışverişi pazara nasıl yansıyacak, daha da önemlisi hangi kanallardan gerçekleşecek? Gelin FutureBright’ın Marketing Türkiye için gerçekleştirdiği “Pandemi Sonrasında Hayat” araştırmasının verileriyle tüm soruların yanıtlarını alalım…
Yeni bir hayat
Araştırmaya katılanlar pandemi döneminde iş ve özel hayata dair ertelediği büyük planlar için harekete geçeceğini belirtiyor. Yüzde 18’lik bir kesim pandemi sonrası çalışanı olduğu kuruma dönmemenin yolunu arıyor ve bir şekilde iş kurma ve mikro girişimcilik planları yapıyor. Öte yandan yüzde 11’lik bir kesim de iş değişikliği yapmak istiyor. Eğitim hayatları büyük ölçüde sekteye uğrayan 18-24 yaş arası genç kesimin yüzde 28’i ise eğitimi için adımlar atmayı planlıyor. Yüzde 15 nereye taşınsam derken, yüzde 11 ise yaşadığı ve çalıştığı mekân evi olunca, artık ev sahibi olması gerektiği kanısında. Genç profesyoneller eskiye göre artık daha çok evinin sahibi olmak istiyor… Evlenmek (yüzde 11) ve çocuk sahibi olmak (yüzde 11) da pandemi sonrası için öncelikli planlar arasında yer alıyor.
İntikam alışverişleri gerçek oluyor, online gücünü koruyor
Pandemi sürecinde keyfi alışveriş ve harcamalarını azaltan tüketiciler, şartlar normalleştiğinde daha özgür hissetmek ve harcamalarını kısmamak istiyor. Her üç kişiden ikisi, önümüzdeki dönemde harcamalarının artacağını düşünürken, yüzde 23 pandemi dönemine göre daha fazla alışveriş/harcama yapacağını öngörüyor. Yüzde 42’lik bir kesim ise pandemi bitince kendisini intikam alışverişine vereceğini, canı ne isterse satın alacağını ifade ediyor. Alım gücü daha yüksek olan AB sosyo-ekonomik statü grubu tüketicilerde bu motivasyon daha da güçleniyor. Kadınlar giyim/aksesuar ve kozmetik, erkekler ise teknolojik ürün alışverişi konusunda daha hevesli görünüyor. Pandemi ile altın çağına giren online alışveriş, pandemi sonrasında da gücünü koruyacak. Tüketicilerin yüzde 26’sı önümüzdeki süreçte mecbur kalmadıkça mağazaya gitmeyeceğini, yüzde 48’sı ise ara sıra mağazaya gitse bile ağırlıklı online alışverişe devam edeceğini belirtiyor. Bu da intikam alışverişinin online üzerinden gerçekleşeceğine işaret ediyor…
Pandemi bitiyor, yollara düşüyoruz
Normalleşmeyle birlikte, pandemiden büyük yara alan turizm sektörü de hızlı canlanma potansiyeli gösteriyor. Çünkü hemen hemen hepimizin en büyük özlemi gönlümüzce seyahat edebilmek ve tatile çıkmak. Her 10 kişiden 9’u pandemi sürecinin getirdiği duygusal yorgunluğu ve sıkışmışlık hissini seyahat ederek bir an önce kırmak ve rutininden uzaklaşmak istiyor. Turizm ilk defa “back to school” dönemine göre planlanmıyor, daha uzun süreli, Eylül’e kayacak tatil planlamaları söz konusu. Pandemi döneminde en çok ertelediğimiz konuların başında yüzde 61 ile yurt içi tatil/seyahat geliyor. Yüzde 55’imiz de şartlar normalleştiğinde tatile çıkmayı hayal ediyor. Yurt dışına seyahat ise yüzde 44 ile AB SES grubunun hayallerini süslüyor. Eğlence/gece hayatı yüzde 47, kültür-sanat etkinliklerine katılım yüzde 40 ile yine ilk yapılacaklar listesinde yer alıyor. Özellikle AB grupları gece hayatına ve gece 12.00 sonrası eğlencelere dönmek istiyor. Yani edemediğimiz seyahatlerden de intikam almak istiyoruz!
Sağlıklı hayata ilk adım
Pandemi bitişiyle birlikte daha “sağlıklı” bir hayata adım atmak da önemli motivasyonlar arasında yer alıyor. Bu süreçte hareketsiz ve izole kalan tüketici, şartlar normalleştiğinde spor ve hareketi daha düzenli olarak hayatına dâhil etmek istiyor (yüzde 43), özellikle erkekler ilk defa kadınlardan bu konuda daha motive görünüyor (yüzde 48). 35 yaş üstü kesimde ise ertelediği tedavi/ameliyat gibi sağlık problemlerinin çözümüne yönelik adımlar atacağını söyleyenler çoğunlukta.
Araştırmanın Metodolojisi:
Marketing Türkiye için FutureBright tarafından yürütülen “Pandemi Sonrasında Hayat” araştırması 15-17 Haziran 2021 tarihleri arasında gerçekleştirildi. Çalışma kapsamında Türkiye’nin üç büyük ilinde yaşayan, 18-45 yaş arası 510 kişi ile CAWI (Online Anket) yöntemiyle görüşüldü.
İstanbullular internet alışverişini sevdi
Aşırı tüketimin zararlarını biliyoruz ama kendimizi alışverişten de alamıyoruz!