İzleyici gülmekle ağlamak arasında
2021 yılında normalleşme adımlarının sıklaştırılması TV izleme sürelerine de yansıdı. Buna karşın Türk dizileri iddiasını korumakla kalmadı izlenme oranlarını da önemli ölçüde artırdı. Peki, Türk halkı en çok hangi tür dizileri izliyor? Yılın en beğenilen dizileri ve dizi karakterleri hangileri oldu? İzleyici bağımlısı olduğu dizileri hangi mecralardan izliyor? Detaylar Marketing Türkiye için Xsights’ın gerçekleştirdiği araştırmada…
TV izleme oranlarında pandeminin başlangıcından bu yana bir saatlik düşüş kaydedildi. Fakat buna rağmen Türk dizilerine olan ilgi katlanarak artıyor. Zira Türk dizilerini takip edenlerin oranı geçtiğimiz yıl yüzde 63’ken bu yıl yüzde 70,9’a kadar yükseldi. Son dönemde psikoloji içerikli dizilerin ele geçirdiği ekranlarda komedi temalı dizi sayısı ise bir türlü talep edilen noktaya yaklaşamıyor. Oysa her ne kadar izleyiciler ilk tercihini dramlardan yana kullansa da zorlu hayat koşullarında yüzünü güldürecek diziler de istiyor. Gelin Marketing Türkiye adına Xsights Araştırma ve Danışmanlık tarafından gerçekleştirilen “En Beğenilen Diziler Araştırması”nın verileriyle Türkiye’deki dizi izleme motivasyonlarına ve izleyicilerin taleplerine daha yakından bakalım…
FOX TV zirvede
Katılımcıların en sık tuşladıkları kanal yüzde 69 ile FOX TV oluyor. Kanal D (yüzde 58,9) ve Star TV (yüzde 50,3) izlenme oranlarıyla dikkat çeken diğer kanallar. ATV, Show TV, TRT 1 ve TV8 de yüzde 20’nin üzerinde izlenme oranlarına ulaşıyor. Spor, belgesel, çocuk ve müzik içeriğiyle öne çıkan kanalların listenin sonlarında yer aldığı göze çarpıyor.
Genel izleyici yayın akışına sadık
Katılımcıların yüzde 86,9 gibi büyük bir kesimi dizisini TV’de yayınlandığı saatte izlemeyi tercih etse de TV ekranlarının kullanımında gözle görülür değişiklikler olduğu da aşikâr. Zira katılımcıların yüzde 35,8’i dizisini YouTube üzerinden, yüzde 16,8’i dizi sitelerinden ve yüzde 13,6’si ise TV kanallarının web siteleri üzerinden takip ediyor. Katılımcıların dizileri izlemeyi tercih ettikleri web siteleri ise puhutv (yüzde 26,2), YouTube (yüzde 20,7) ve Netflix (yüzde 14,9) olarak öne çıkıyor.
Ekran başında geçirilen 4 saatin 2,6’sı dizi için
2020 yılında günlük TV izleme süresi 5 saatken bu yıl gerçekleştirilen araştırmanın sonucu bu sürenin 4 saate düştüğüne işaret ediyor. Bu 4 saatlik zaman diliminin 2,6 saat gibi önemli bir bölümü ise dizilere ayırılıyor.
Dram izleniyor fakat gönül komediden yana
En çok takip edilen Türk dizileri tür kapsamında mercek altına alındığında yüzde 47,8 ile dram, yüzde 45,6 ile komedi ve yüzde 41,2 ile aile yanıtları öne çıkıyor. Tür konusunda hepsi yanıtını vererek çeşitliliği savunan yüzde 5,3’lük bir kesim de var. En çok dram türünde diziler seyrettiğini belirten izleyiciye tercih hakkı tanındığında ekranda daha çok komedi içerikli dizi (yüzde 58,6) görmek istediği ortaya çıkıyor. Aile (yüzde 38,6) ve tarihi dönem dizileri (yüzde 30,8) de talep listesinin ilk sıralarına yerleşiyor.
Gönül dağı yılın en beğenilen dizisi
Yasak Elma’nın Yıldız’ı parlıyor
Yasak Elma’nın dobra ve komik karakteri Yıldız, diziden bağımsız olarak bir sosyal medya fenomeni haline geldi. Öyle ki hemen her platformda caps’lerine rastladığımız gibi araştırmanın sonucuna göre en beğenilen dizi karakteri oldu. Üç Kuruş dizisindeki Kartal (yüzde 73,4) ve Aziz (yüzde 66,4) karakterleri de listenin öne çıkan isimleri.
En beğenilen online dizi karakteri Gazanfer
En beğenilen online dizi karakteri katılımcılardan azınlık diyebileceğimiz bir kesim tarafından takip edildiği belirtilen Gün On4’ten Gazanfer (yüzde 90,8) oluyor. Fatma karakteri yüzde 80,1 ile ikinci sırayı alırken Atiye (yüzde 80) ikinciliği kıl payı kaçırıyor. Listede öne çıkan diğer karakterler şöyle; Azizler/ Cevdet (yüzde 72,3), On Bin Adım/Ezgi (yüzde 71,7), Bir Yeraltı Sitcom’u/Hasan Can Kaya (yüzde 69,9), İlk ve Son/Deniz (yüzde 64,8), Terapist Berna (yüzde 61,7)… Katılımcılara düzenli olarak takip ettikleri online diziler sorulduğunda ise yüzde 43,7’sinde Leyla ile Mecnun, yüzde 26,9’undan Atiye ve yüzde 23,8’inden Aşk 101 yanıtı geliyor.
Reklamlar uzun, şiddet fazla
Türk dizileriyle ilgili en çok kabul gören yorumlar; gerçek hayat hikayelerini izlemenin keyif vermesi (yüzde 73), dizilerin yeni yetenekleri ortaya çıkarması (yüzde 73), şiddet içeriğinin fazla olması (yüzde 72) ve reklam sürelerinin dizi izleme keyfini azaltması (yüzde 71) olarak öne çıkıyor. Diğer taraftan en güçlü şekilde karşı çıkılan yorumlar şöyle: Türk dizilerinin izleyiciyi ekrana kilitleyecek kadar güzel olması (yüzde 25), dizilerin günlük endişelerden uzaklaştırması (yüzde 22) ve dizi sürelerinin çok uzun olması (yüzde 21).
Araştırmanın Metodolojisi:
“En Beğenilen Diziler Araştırması” toplumda en beğenilen dizileri belirlemek için Xsights Araştırma ve Danışmanlık A.Ş. tarafından, Marketing Türkiye adına gerçekleştirildi. Söz konusu araştırma 10-24 Kasım 2021 tarihleri arasında online araştırma yöntemiyle gerçekleştirildi. En Beğenilen Diziler Araştırmasına 500 kişi katıldı. Araştırma kapsamında veriler yüzde 95 güven düzeyinde anlamlılık testine tabi tutuldu.