Kuşakların banka tercihleri…
Marketing Türkiye için Areda Piar’ın gerçekleştirdiği “Kuşakların Marka Tercihleri” araştırmasının üçüncüsü Baby Boomers, X, Y ve Z kuşaklarının bankacılık tercihlerini çarpıcı sonuçlarla ortaya koyuyor. Bin 100 kişiyle görüşülerek gerçekleştirilen araştırmaya göre gençler “güçlü iletişim”, Baby Boomerlar ise “kullanım kolaylığı” arıyor. Banka tercih kriterinde ilk sıraya “mobil ve internet bankacılığının gelişmişliğini” koyanların başında ise Baby Boomerlar geliyor! Peki, hangi kuşaklar hangi bankaları tercih ediyor? Bankacılık hizmetlerinin kullanımında kuşak farklılıkları kendini nasıl gösteriyor?
Kuşakların ortak aklı Ziraat Bankası
Tek tıkla tüm maddi ihtiyaçlarımızı karşılayan bankalar, hayatımızı ciddi şekilde kolaylaştırıyor. Banka tercihleri ise kuşaklara göre farklılık gösteriyor. Bankacılık denince baby boomers kuşağında ilk akla gelen marka yüzde 44.7 ile asırlık geçmişiyle Türkiye İş Bankası oluyor. Bu sıralamayı yine emekli maaşları, kredi kolaylığı gibi etkenlerle yüzde 14.2 ile Ziraat Bankası ikinci sırada takip ederken onu yüzde 10.2 ile Garanti BBVA izliyor. X kuşağında en çok tercih edilen banka yüzde 33.1 ile Türkiye İş Bankası olurken, Ziraat Bankası yüzde 19.4, Garanti BBVA ise yüzde 13.2 ile onu izliyor. Y kuşağı katılımcılar tercihini yüzde 27.7 ile Ziraat Bankası’ndan yana kullanıyor. Bu oranı yüzde 13.3 ile Türkiye İş Bankası, yüzde 10.5 ile Garanti BBVA takip ediyor. Z kuşağı ise bankacılık sektöründe yüzde 37,92 ile Ziraat Bankası ve yüzde 33,9 ile Akbank’tan yana eğilim gösteriyor.
Ziraat Bankası hayatın her anında kuşakların yanında
Kuşaklara göre bankaların tercih sebeplerini emekli maaşları, kredi ve burs imkanlarıyla faiz durumları etkiliyor. Baby boomers kuşağının en sık tercih ettiği bankaların başında yüzde 46.1 ile Ziraat Bankası yer alıyor. İş hayatının göbeğinde olan X kuşağının en çok tercih ettiği banka yüzde 43.1 ile Garanti BBVA olurken, Y kuşağı ise yüzde 57,8 ile tercihini Ziraat Bankası’ndan yana kullanıyor. Yeni nesil de okul burs ve kredileri açısından yüzde 45.4 ile Ziraat Bankası’nı tercih ediyor.
Dedeler yüz yüze, torunlar online çözüm arıyor
Yeni nesil bankalarla iletişim kurarken yüzde 62.9 ile internet bankacılığını esas alıyor. Hızlı sonuç almak isteyen X kuşağı yüzde 45.3 ile internet bankacılığını tercih ederken, Y kuşağında bu oran yüzde 44.2 oluyor. Konvansiyonel çözümleri seven baby boomers kuşağı ise yüzde 41.8 ile şubeye giderek yüz yüze iletişimi tercih ediyor.
Gençler “güçlü iletişim”, baby boomer’lar “kullanım kolaylığı” istiyor
Günlük hayatın bir parçasına dönüşen bankacılık işlemlerinde tercihleri şekillendiren önemli kriterler var. Bankacılık sektöründe müşterilere sunulan güçlü iletişim altyapısı, işlem hızı, etkili hizmet, kullanım kolaylığı ve faiz gibi konular marka tercihini de derinden etkiliyor. Araştırmaya göre Z kuşağı yüzde 66.7 ile güçlü bir iletişim altyapısına sahip bankalarla çalışmak istediğini ifade ederken, yüzde 53.9 ile birçok noktada ATM hizmeti sunmasına önem veriyor. Baby boomerlar ise tercihini yüzde 53.3 ile mobil ve internet bankacılığının gelişmişliği ve kullanım kolaylığından yana kullanıyor, yüzde 52.1 ile de güçlü iletişim alt yapısı istiyor. X kuşağı bankalardan yüzde 57.1 ile hızlı ve etkili hizmet sunmasını beklerken yüzde 50.6 ile işlem ücreti almamasını talep ediyor. Y kuşağının yüzde 49’u hızlı ve etkili hizmet, yüzde 44.6’sı ise işlem ücreti alınmamasını önemsiyor.
Kullanım hızına önem veriyoruz
İnternet çağında doğan Z kuşağı mobil bankacılıkta yüzde 95,2 ile erişilebilirlik, yüzde 82.2 ile hız ve yüzde 87.8 ile güvenilirlik arıyor. Baby boomers kuşağı mobil bankacılıkta yüzde 80.7 ile önce güvenlik diyor. X kuşağı yüzde 70.4 ile kullanım kolaylığı, yüzde 70 ile güvenilirlik ve yüzde 52.3 ile erişilebilir ve pratik olmasını dikkate alıyor. Y kuşağının önceliği de yüzde 71.2 ile kullanım kolaylığı…
Hesap hareketleri mobilden izleniyor
Mobil bankacılık hayatımızı kolaylaştırırken ödemelerimizi aksatmamamız için de kurtarıcı bir rol üstleniyor. Baby boomers yüzde 77.6, Z kuşağı yüzde 80, X kuşağı yüzde 72.7 ile hesap hareketlerini mobil uygulamalardan takip ediyor. Y kuşağı ise yüzde 79.8 ile mobil uygulamalarla en çok para transferi yapıyor.
Yeni nesil kriptocu
Araştırmaya göre Z kuşağının yüzde 49,7’si parasını dövizle değerlendiriyor. Z’lerin yüzde 24.9’u kripto parayı yatırım amacı olarak görürken baby boomers kuşağı birikimini yüzde 25.5 ile değerli madenlerden yana yapıyor, 25.3’ü ise dövizi tercih ediyor. X kuşağı yüzde 31.9 ile değerli madene, yüzde 23.4 ile dövize yatırım yaparken, Y kuşağı ise tercihini 29.3 ile döviz, 23.9 ile kıymetli madenlerden yana kullanıyor.
X ve Z’nin derdi “taksit”
Kredi kartı kullanma alışkanlığı her geçen gün artıyor. Ancak kuşaklara göre kart kullanım alışkanlığı da çeşitlilik gösteriyor. X kuşağı yüzde 31.9 ile, Z kuşağı ise yüzde 34.9 ile taksit imkanı için kredi kartı kullandığını ifade ediyor. Baby boomers (yüzde 39.5), Y kuşağı (yüzde 35.6) ise para taşıma gereksinimini ortadan kaldırmak için kart kullanıyor.
Kredi kartından vazgeçmiyoruz
Kuşakların alışverişlerde ödeme tercihlerine de ışık tutan araştırmaya göre baby boomers kuşağı yüzde 36.9 ile banka kartı kullandığını ifade ediyor. Yüzde 41.2 ile kredi kartını en çok tercih eden kuşak ise Y oluyor. Onu yüzde 39.4 ile X kuşağı takip ediyor. Z’lerin kredi kartı kullanım oranı ise yüzde 38.5…
Kuşakların öncelikli başvuru mercii aile
Peki, acil paraya ihtiyaç olduğunda kuşaklar nereden kaynak buluyor? Araştırmaya göre acil paraya sıkıştığında yüzde 45.7 ile X kuşağının aklına gelen ilk seçenek kredi çekmek oluyor. Ancak diğer kuşaklar için ilk adres bankalar değil. Z kuşağı yüzde 61.6 ile baby boomers yüzde 45.7 ile Y kuşağı ise yüzde 43.8 ile acil paraya ihtiyacı olduğunda aile bireylerine başvuracağını söylüyor.
X ve Y faiz indirimi bekliyor
- Z’lerle olan iletişimin güçlendirilmesi bankacılık sektörünün geleceği açısından önem taşıyor. Her an nakit paraya ulaşma isteğinin benzer öneme sahip olması etkin bir ATM ağına olan ihtiyaca işaret ediyor.
- Kredi faizlerinin yüksek seyrettiği bu dönemlerde X ve Y bankalardan indirim bekliyor. Kuşaklar yaş aldıkça birikim üzerinden kazanma arzusunun arttığını görebiliyoruz. Bu noktada bankaların özellikle mevduat üzerinden kuşakların kazanma arzusunu konjonktüre göre destekleme motivasyonu göstermesi etkileşim açısından da önemli.
- Bankacılık sektörüne düşen, yenilikçi hizmetlerle dijital kuşakları araya mesafe koymaksızın buluşturmak.
- Ekonomik gelişmelere paralel olarak kuşakların tasarruf yöntemleri her ne kadar toplumun geleneksel birikim yöntemlerinin kesişim kümesinde buluşsa da geleceğin dijitalde olduğunu net olarak görebiliyoruz.