Kuşakların marka tercihleri
Marketing Türkiye için Areda Araştırma tarafından gerçekleştirilen “Kuşakların Marka Tercihleri” araştırmasının ilki hazır giyim tercihlerini hangi motivasyonların yönettiğine işaret ediyor. Hangi kuşağın hangi markaları tercih ettiğini ortaya koyan araştırma, tercihlerin gerisindeki derin uçuruma da ışık tutuyor.
Hazır giyim tercihlerine etki eden faktörler kuşak farkına dikkat çekiyor
Tüketicilerin hazır giyim tercihinde en çok dikkat ettikleri faktör, farklı mal ve hizmet tercihlerinde olduğu gibi, fiyat. Ancak kuşaklar arasındaki yaklaşım farkını fiyat dışındaki unsurlarda görmek mümkün. Fiyat dışında da hazır giyim tercihini etkileyen pek çok unsur var: Tüketicinin tarzını yansıtması, kullanışlı ve konforlu olması, kumaş ve dikim kalitesi, vücuda uygunluk, trende uygunluk, markalı olması ve karşı cinsi etkileyebilmesi… Kuşakların tercihini etkileyen faktörlere dikkat kesildiğimizde, Z kuşağı yüzde 61 ile tarzını yansıtmasını önceliyor. Y (yüzde 54,6) ve X (yüzde 50,2) kuşakları hazır giyimin kullanışlı ve konforlu olmasına dikkat ediyor. Baby Boomers ise klasını konuşturarak yüzde 54,7 ile kumaş ve dikim kalitesine odaklanıyor.
Kuşakların satın alma motivasyonu farklı!
Kuşakların markalara olan güvenleri, marka deneyimleri, markalardan duydukları memnuniyet, markaların hileli davranmayacaklarına olan inançları, ısrarla tercih ettikleri markaları arama istekleri ve markaları satın almayı sürdürme niyetleri pek çok satın alma davranışında olduğu gibi hazır giyim tercihinde de davranışsal bir kompozisyonu ortaya koyuyor. Z kuşağının satın alma motivasyonunun başında “memnuniyet” yer alırken Y kuşağında “güven”, X ve Baby Boomers’da ise kullanıcı deneyimi öne çıkıyor. Marka sadakatinin göstergesi niteliğindeki ısrarla tercih ettiği markayı satın alma dürtüsü ise Z kuşağında öne çıkıyor.
Araştırmanın metodolojisi:
Marketing Türkiye için Areda Araştırma’nın gerçekleştirdiği “Kuşakların Marka Tercihleri” araştırma serisinin ilk ayağında farklı kuşakların hazır giyim sektörüne yönelik tercihleri sorgulandı. Araştırmanın veri toplama çalışması 14-18 Mayıs 2021 tarihleri arasında kantitatif araştırma yöntemlerinden CAWI (Computer Aided Web Interviewing) ile gerçekleştirildi. Çalışma kapsamında Türkiye genelini temsil eden bin 64 kişiyle görüşüldü.
Z kuşağı memnuniyet Y kuşağı güven arayışında
- Tüketicinin hafızasında yer edinen markaların satın alma kararlarını daha kolay etkileyebilme potansiyeline sahip olduğuna işaret ediyoruz. Markaların sahip oldukları e-ticaret alt yapısı da bu potansiyelin pandemi şartlarında dahi devam etmesini sağlıyor.
- Kuşaklar en bilinene, en tanıdığa, en yakına odaklanmış durumda. Kuşakların hissiyatına karşılık veren markaların şansı oldukça fazla.
- Kuşakların ihtiyaçlarıyla marka hedeflerini bir araya getirme yeteneğini sergileyebilen markalar her daim ön planda olmayı sürdürecek.
- Kuşakların özellikle hazır giyim açısından etkilendikleri faktörler ortada iken ve her bir kuşak da aslında karakteristiğini ortaya koyarken buna duyarsız kalmamak, tüketicinin beklentisini karşılamak adına markalara önemli bir avantaj sunacak.
- Trendi önceleyen ve markalı ürüne önem veren Z’yi mercek altına almak geleceğin potansiyel tüketicilerini anlamak açısından önemli.
- Dijital tüketici; her daim bir arayış, bir keşif içerisinde. Bazen sosyal medyada bazen popüler web sitelerinde. Bazen film izlerken, bazen oyun oynarken… Dijitalin her cephesinde hayatın her anında tanışmayı bekleyen dijital bir tüketici kitlesi var artık.
- Artan rekabetin dijitalleşen ortamda etkisini hissettirdiği bu şartlarda tüketiciye, doğru zamanda doğru mesajı veren markaların bir adım önde olduğu bir dönemdeyiz.
- Kuşakların markası olabilmek için; Ağır reklam bombardımanı altında olan tüketiciyi yakalamak, kendi hikâyesini anlatmasına imkân vermek, tüketicinin sihirli ve bir bakıma gizemli dünyasına en etkileyici adımı atmak gerekiyor. Z Kuşağının duyduğu memnuniyeti pekiştirmek, Y kuşağının duyduğu güveni korumak, X ve Baby Boomers’ın deneyimlerine eşlik etmek gerekiyor. Z kuşağının inatçı ruhunu marka sadakatine yansıtmasını fırsata çevirmek gerek.