Markalar için özel günleri kullanma kılavuzu
Anneler Günü, Babalar Günü, 10 Kasım Atatürk’ü Anma Günü, 29 Ekim Cumhuriyet Bayramı ve daha nicesi… Özel günler her geçen yıl daha da çetin bir rekabet platformuna dönüşüyor markalar için. Kimi milli duyguların yükseldiği özel günlerde kalplere dokunmaya çalışıyor kimi ise Sevgililer Günü gibi alışveriş çılgınlığına dönüşen günlerde satış odaklı kampanyalara yöneliyor. Peki, bu rekabeti yoğun ortamda öne çıkmanın yolları neler? Tüketiciler hangi özel günlerde markalardan neler bekliyor? Özel gün rekabetinde öne çıkan markalar hangileri? Digital Advice Lab Kurucusu Berk Kuşaksız liderliğinde, BoomSocial analizleri ve DORinsight’ın Marketing Türkiye için gerçekleştirdiği kapsamlı araştırma ışığında hazırladığımız “Özel Günleri Kullanma Kılavuzu” tüm bu sorulara yanıt veriyor…
En özel gün “Anneler Günü”
DORinsight’ın gerçekleştirdiği araştırmaya göre özel günler denince akla ilk gelen “Anneler Günü” oluyor. Anketin sonucuna göre katılımcılar yüzde 72 ile “Anneler Günü”nün markalar tarafından kutlanması gerektiğini düşünüyor. Ardından Babalar Günü ve Dünya Kadınlar Günü geliyor. İlginç bir şekilde Sevgililer Günü ve yılbaşı son sıraları paylaşıyor.
Özel gün iletişiminde e-mail marketing talebi
Kullanıcıların yüzde 81’i kendilerine e-mail ile ulaşılmasını istiyor.
Mesajlar ve mobil uygulamalar üzerinden gönderilen iletilerin (push notification) kendileriyle olan iletişimde daha az kullanılmasını talep ediyorlar.
Kullanıcıların özel günlerde son derece kişisel bir ürün olan cep telefonlarından anlık olarak rahatsız edilmek istemedikleri görülüyor.
Tüketici 23 Nisan’da markaların daha aktif olmasını bekliyor
Tüketici markalardan en çok 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı’nın kutlamasını talep ediyor. 29 Ekim Cumhuriyet Bayramı ve 30 Ağustos Zafer Bayramı onu takip ederken, burada da son sıraları 15 Temmuz Demokrasi ve Millî Birlik Günü ve Tıp Bayramı paylaşıyor.
Özel gün kampanyaları satışa dönüşüyor
Markaların ulaştığı kullanıcıların yüzde 65’inde satın alma fikri oluşması özel günlerin hala pazarlama aktivitelerinde kullanılması gerektiğine işaret ediyor.
Yüzde 68’lik bir kesimin de mesajları olumlu bulması yine pazarlama aktivitelerinin hem bilinirliğe hem de satışa katkı sağladığını açıkça ortaya koyuyor.
Tüketici özel günlerinde “ayrıcalıklı” hissetmek istiyor
Kullanıcılar en çok doğum günlerinde markalardan özel kutlama mesajı almak istediklerini belirtirken, yüzde 96 oranında katılımcı özel güne ait indirim, promosyon ve hediye çeki ayrıcalıkları istiyor. Sosyal sorumluluk bilinci yaratan özel günler katılımcıların yüzde 81’inde markaya dair daha olumlu imaj sağlarken, yüzde 74’ü markaların yaptığı etkinlik, yardım ve kampanyalarda yer almak istiyor.
Markalar özel günler için daha çok efor sarf etmeli
Berk Kuşaksız, Digital Advice Lab Kurucusu
- Özel günler yıl içinde ayda ortalama iki defa karşımıza çıkıyor. Markalar ise bu günler özelinde hazırladığı reklam filmleri ve sosyal medya içerikleriyle özel günlerin coşkusunu, heyecanını, duygusunu yaşatmak için adeta birbirleriyle yarışıyor. Özellikle ciro beklentisinin yaşandığı yılbaşı, Sevgililer Günü, Anneler Günü, Babalar Günü gibi özel günlerde tüketici birçok farklı kanaldan karşısına çıkan reklama maruz kalabiliyor. Milli bayramlarda ya da anma günlerinde ise her yıl birbirinden yaratıcı işler tüketicinin beğenisi için podyuma çıkıyorlar. İşlerin yaratıcılıkları, duygusu birbirleriyle karşılaştırılıyor ve zihnimizde bir sıralamaya sokuluyor.
- Durum böyle olunca da birçok markadan bize özel gün kampanya ve iletişimleri hakkında sorular geliyor. Tüketicinin beklentisini anlamak ve iletişimlerin karşılığında ne gerçekleşmiş görmek amacıyla Marketing Türkiye iş birliğiyle DORinsight ve BoomSocial özelinde bir araştırma gerçekleştirdik. “Özel günlerin farklı markalar tarafından gün içerisinde defalarca kutlanması kullanıcılarda bir rahatsızlık yaratıyor mu, yoksa bu iletişimlerden memnunlar mı, marka pazarlama aktiviteleri için bir fayda sağlıyor mu” gibi konuları merak ettik ve ilginç sonuçlara ulaştık.
- Tüketiciler milli duyguların yaşatılmasından, unutulmamasından yanalar. Markalardan da beklentileri bu günleri atlamamaları yönünde. Bu noktada da markaların bu günlere yönelik çalışmalarında daha çok efor sarf etmeleri onları tüketici zihninde üst sıralara taşımaya yardımcı olacaktır.