Markalar için özel günleri kullanma kılavuzu -2
Marketing Türkiye için Digital Advice Lab Kurucusu Berk Kuşaksız liderliğinde, BoomSocial’ın sosyal medya analizleri ve DORinsight’ın kapsamlı saha araştırmasını temel alarak hazırlanan “Özel Günleri Kullanma Kılavuzu” markalara eşsiz bir yol haritası sunuyor. Gelin geçtiğimiz yılın yoğun etkileşim alan çalışmalarına daha yakından bakalım…
En çok etkileşim alan özel gün kampanyaları
BoomSocial’ın gerçekleştirdiği sosyal medya analinize göre son bir yılda markaların özel günler için hazırladığı içerikler arasında en çok etkileşimi 10 Kasım Atatürk’ü Anma Günü paylaşımları aldı. Zirvede ise Koç Holding’in 10 Kasım için hazırladığı #yaşıyor hashtagiyle yayınlanan ve Atatürk’ün ölüm haberini saklamaya çalışan küçük bir çocuğu anlatan film yer alıyor.
10 Kasım Atatürk’ü Anma Günü
Sosyal medya kullanıcılarının en fazla etkileşim sağladığı özel gün 10 Kasım Atatürk’ü Anma Günü. En çok etkileşim alan Top100 ileti incelendiğinde sırasıyla Holdingler, Hava Yolu Şirketleri ve Bankalar öne çıkan sektörler arasında.
10 Kasım Atatürk’ü Anma Günü’ne özel ürettikleri içeriklerle en çok etkileşimi Koç Holding, Sabancı Holding ve Türk Hava Yolları aldı. Koç Holding, 11 Kasım 1938 sabahı bir gazete satıcısı çocuğun yaşadıklarını #yaşıyor hashtagiyle yayına aldığı duygusal filmiyle anlatarak sosyal medya kullanıcılarının büyük beğenisini topladı. Film toplamda 823.307 etkileşimle son 1 yıldaki tüm özel günler arasında en çok etkileşime ulaşan içerik oldu. Sabancı Holding’in #dinmeyenyağmur hashtagiyle paylaştığı reklam filmi 1938 yılında yaşanan gerçek bir olaya dayanıyor. Reklam filmi sosyal medyada 508.540 etkileşime ulaştı. Türk Hava Yolları’nın #yerinesevemem hashtagiyle paylaştığı reklam filmi 304.808 etkileşimle üçüncü sırada yer alıyor.
Babalar Günü
Babalar Günü tüm özel günler arasında en düşük etkileşim sayısına sahip özel gün olarak görünüyor. Instagram dışındaki mecralarda kullanıcıların etkileşime geçmeyi tercih etmediği bu özel günde, reklamların hem bilinirlik hem de performans odaklı olduğu görülüyor.
En çok etkileşim alan Babalar Günü kampanyalarında “bilinirlik” üzerine çalışılan projeler öne çıkıyor. Babalar Günü’nün etkileşime doymayan markaları Arçelik, English Home ve Bonus Card… Arçelik, çocukları yanında olan bir babanın fotoğrafını paylaştığı sade içeriğiyle Babalar Günü’nü kutlayarak toplamda 64.782 etkileşim aldı. English Home, Babalar Günü için hazırladığı özel gün içeriğiyle Facebook, Twitter ve Instagram kanallarının tümünde 32.397 etkileşime elde etti. 27.621 etkileşim alan BonusCard, kullanıcılardan gelen yorumlardan derlediği babaların klasik sözlerinden oluşan eğlenceli şarkısıyla Babalar Günü’nü kutladı. Şarkı Oğuzhan Koç tarafından seslendirildi.
23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı
23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı yılbaşından sonra markalar tarafından en çok içerik üretilen özel gün. Milli bayramlar arasında markaların tercihi açısından ilk sırada yer aldığı ve etkileşim rakamlarının da yine bir hayli yüksek olduğu dikkat çekiyor. Diğer yandan araştırmaya katılan tüketicilerin yüzde 67 ile en çok kutlanmasını istediği özel gün ve milli bayram olma özelliğini de taşıyor. Markalar tüketiciyle bağ kurabilecekleri bu özel günde, onları da dahil edebilecek içeriklerle farklılaşabilirler.
23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı hakkında yaptıkları paylaşımlardan elde ettikleri etkileşimle öne çıkan markalar ING Türkiye, Türk Hava Yolları ve HDI Sigorta oldu. ING Türkiye, 23 Nisan filminde markanın yüzü Ezgi Mola çocukluk hayallerini kendi sesinden anlatıyor. “Sen Hayatını Yaşa” söylemiyle paylaşılan reklam filmi toplam 135.310 etkileşim aldı.
Sevgililer Günü
DORinsight’ın gerçekleştirdiği araştırmanın belki de en çarpıcı noktası Sevgililer Günü’ne yönelik tespitler oldu. Tüketicinin özel gün denilince aklına gelen en son gün olan Sevgililer Günü, BoomSocial’ın analizine göre marka paylaşımlarında da sondan bir önceki sırada yer alıyor. Markalar için paylaşım sayısı olarak çok önemli olmayan Sevgililer Günü, tüketici tarafında da yapılan az etkileşim sayısıyla vasat bir pozisyonda. Bu yıl Sevgililer Günü için Türkiye’deki markaların sosyal medya hesaplarından toplamda 10.524 paylaşım yapılmış. Bu içeriklerin yüzde 52’sinin Instagram kanalında paylaşıldığı görülüyor. Kullanıcıların içeriklerle girdikleri etkileşimin yüzde 85’i de yine Instagram’da.
En çok etkileşim alan Top100 ileti incelendiğinde sırasıyla online alışveriş, mobilya ve ev dekorasyon sektörlerinin paylaşım sayıları ve elde ettikleri etkileşimle öne çıktığı görülüyor. Sevgililer Günü’ndeki iletişim çalışmalarıyla en çok etkileşim alan markalar Yemeksepeti, Kiğılı ve Divanev olarak sıralanıyor. Yemeksepeti bu yıl Sevgililer Günü için hazırladığı esprili içerikleriyle toplamda 69.741 etkileşim yaratmış. Her şeye rağmen Sevgililer Günü markaların bulunduğu sektöre göre bilinirlik ya da satış amaçlı olarak kullanılma noktasında önemli bir potansiyel taşıyor.
Dünya Kadınlar Günü
Özel gün denilince tüketicinin aklına üçüncü sırada gelen Dünya Kadınlar Günü reklamverenler tarafından yapılan paylaşım miktarlarında son sıralarda yer alıyor. Üstelik bu paylaşılan içerikler de yine tüketiciler tarafından çok fazla etkileşim almıyor. Maalesef haberlerde sıkça gördüğümüz kadın cinayetleri, kadın istihdamı sorunları ve cinsiyet rolleri gibi konular yüzünden, bu konuyu işleyen markaların hassas olması ve bu işin sonucunun kesinlikle satışa bağlanmaması gerekiyor.
Bu yıl 8 Mart Dünya Kadınlar Günü hakkında yaptıkları paylaşımlarla en yüksek etkileşim rakamlarına ulaşan markalar sırasıyla Boyner, A101 ve Miss Farmasi oldu. Boyner Grup’un, #LÜTFENİNDİRMEYİN hashtagiyle yayınladığı kadın cinayetlerinde uygulanan ceza indirimlerine tepki gösterdiği film, bu yılın en çok etkileşim alan özel gün içeriği oldu. Sosyal medya kullanıcılarının beğenini toplayan film toplamda 259.820 etkileşim elde etti. A101’in sade bir mesajla kutladığı Dünya Kadınlar Günü içeriği özellikle Instagram kanalında yüksek etkileşim alarak en çok etkileşim alan içerikler arasına girdi. Vakıfbank ise iş görüşmelerinde sadece kadınlara sorulan #işinebak adlı reklam filmiyle eleştirdi.
Anneler Günü
Araştırma sonuçlarına göre, tüketicinin aklına ilk gelen özel gün olan Anneler Günü paylaşım sayısı ve etkileşim sayısı olarak en popüler özel günlerden biri değil. Markalar Anneler Günü’nü hem bilinirlik hem de satış kampanyaları için kullanmıyor. Anneler Günü’nde etkileşim yağmuruna tutulan markalar English Home, Halkbank ve ING Türkiye oldu. 48.245 etkileşime ulaşan English Home, oldukça sade bir post paylaşımıyla özel gün paylaşımları arasında en yüksek etkileşim alan içeriğe sahip. Halkbank, Anneler Günü’nde anneleri hayatta olmayan kişileri de unutmayarak duygusal bir film yayınladı ve toplam 46.866 etkileşim aldı. 42.067 etkileşim elde eden ING Türkiye, annelerimizin her anımızda yanımızda olduğu mesajını içeren duygusal filmiyle beğeni topladı.
29 Ekim Cumhuriyet Bayramı
Milli bayramlar arasında en çok içerik paylaşılan bir diğer özel gün 29 Ekim Cumhuriyet Bayramı oluyor. Paylaşımların aldığı etkileşimler ise 23 Nisan’a kıyasla daha yüksek. Yüzde 63 ile tüketici tarafından en çok kutlanması beklenen özel günlerden biri. Her yıl markalar tarafından hazırlanan dikkat çekici filmlere de tanıklık ettiğimiz bu önemli gün paylaşımlarının tüketici nezdinde karşılık bulduğu rakamlara da yansıyor. 29 Ekim Cumhuriyet Bayramı’nda ürettikleri içeriklerle en çok etkileşim alan markalar Garanti BBVA, Sabancı Holding ve Opet oldu. Garanti Bankası 29 Ekim’e özel hazırladığı ve “Adımların Adımlarımız, Cumhuriyet Kanatlarımız” söylemiyle yayına aldığı içeriğiyle toplam 398.961 etkileşim elde ederek zirvede yerini alıyor. Sabancı Holding her sene olduğu gibi bu yıl da 29 Ekim için hazırladığı içerikle öne çıkan markalar arasında yer aldı. Holding #BizBuCumhuriyeteAşığız etiketiyle yayına aldığı filmle 367.737 etkileşim yakaladı.
19 Mayıs Atatürk’ü Anma Gençlik ve Spor Bayramı
19 Mayıs Atatürk’ü Anma, Gençlik ve Spor Bayramı katılımcıların yüzde 59’u tarafından kutlanması istenen özel günler arasında dördüncü sırada olmasına rağmen markaların ürettiği içerik açısından 23 Nisan ve 29 Ekim Cumhuriyet Bayramı’nın gerisinde kalıyor. Etkileşim açısından da diğer iki milli bayrama göre düşük etkileşimler gerçekleştiği görülüyor. Markalar bu 19 Mayıs özelinde tüketicinin dikkatini çekmek istiyorsa, etkileşim yaratabilecekleri ve birbirlerinden ayrışabilecekleri içerikleri tercih etmeli. 19 Mayıs Gençlik ve Spor Bayramı’nın etkileşim liderleri Vodafone, Garanti BBVA ve Türk Hava Yolları oldu.
Vodafone, 139.092 etkileşim aldığı filmde Mustafa Kemal Atatürk’ün doğum günü olduğunu söylediği 19 Mayıs 1919 tarihi için hem Gençlik ve Spor Bayramı’nı kutladı hem de herkesi Atatürk’ün doğum gününü kutlamaya davet etti. Garanti BBVA, toplamda 128.466 etkileşim alan içeriğinde Atatürk’ün sevdiği şarkıları genç sanatçılar yorumladı. Türk Hava Yolları, herkesi A Milli Futbol Takımı’nın uçağına adını yazdırmaya davet ettiği #TarihiForma hashtagli reklam kampanyasıyla 115.561 etkileşim aldı.
15 Temmuz Demokrasi ve Milli Birlik Günü
En yeni milli bayramımız olan 15 Temmuz Demokrasi ve Milli Birlik Günü, markaların içerik hususunda daha temkinli yaklaştığı bir özel gün… Katılımcıların da sadece yüzde 27’si bu özel günün kutlanmasını istiyor.
30 Ağustos Zafer Bayramı
Katılımcıların yüzde 61’inin bu günün kutlanması istediği ancak markaların paylaştığı toplam içerik açısından diğer özel günlere kıyasla daha az paylaşım gerçekleştiği görülüyor. Paylaşılan toplam içerik sayısı öne çıkan diğer özel günlere göre düşük olsa da toplam etkileşim sayısına bakıldığında tüketicilerin Zafer Bayramı içeriklerine ilgili oldukları dikkat çekiyor. Tüketici tarafından ilgi beklenen milli bayramların başında geldiği için markaların bu özel gün için hazırlayacakları çalışmalar sosyal medyada karşılık bulacak gibi görünüyor. 30 Ağustos Zafer Bayramı hakkında yaptıkları paylaşımlardan elde ettikleri etkileşimle Turkcell, Kelebek Mobilya ve Vestel markaları öne çıktı. Turkcell, 125.352 etkileşim aldığı içeriğinde 30 Ağustos Zafer Bayramı’nda Kurtuluş Savaşı’nın nasıl kazanıldığını anlatıyor.
Kelebek Mobilya, İleri Marşı’na yer verdiği reklam filmiyle 82.575 etkileşim aldı. Tüm kanallarda 76.600 etkileşim alan Vestel, “Biz Atatürk Gençleriyiz!” mesajıyla sponsor olduğu spor takımları ve sporculara yer verdiği reklam filmiyle 30 Ağustos Zafer Bayramı’nı kutladı.
Yılbaşı
Markalar tarafından çok sevilen ve özellikle satış odaklı kampanyaların merkezi olan yılbaşı, paylaşılan içerik sayısında başı çekse de toplam ve içerik başına erişim sayılarına bakıldığında daha geriden geldiği görülüyor. Dikkat edilmesi gereken bir diğer nokta da tüketiciye ulaşılacak kanalın seçimi, özel günlerde push notification ve SMS benzeri iletişim yerine mail gönderimleri kullanıcıların tercih ettiği iletişim şekli olarak dikkat çekiyor. Akbank Opet ve Trendyol yeni yıl hakkında yaptıkları paylaşımlarla tüm dikkatleri üzerine toplamış. Akbank ise yeni yıl için hazırladığı reklam filminde Feyyaz Yiğit yeni yılın nasıl geçeceğine dair aldığı tüyoları paylaşmıştı. Sosyal medya kullanıcılarının beğenisini toplayan içerik toplamda 70.409 etkileşime ulaştı. Opet ise yeni yıl filminde kadının gücünü vurgulamıştı. “Kadın gücümüzle daha da güçlüyüz” diyerek engelli bir kadın çalışanına yer verdiği reklam filmiyle Opet izleyenlerden toplam 31.028 etkileşim elde etmeyi başardı.
İhmal edilen özel günler
Dünya Barış Günü, Hayvanları Koruma Günü, Dünya Kız Çocukları Günü, Çocuk Hakları Günü… Son derece önemli olan ve tüketiciler tarafından markaların desteklenmesi istenilen bu özel günlerde, sosyal sorumluluk bilinciyle kampanyalar düzenlenmeli, hatta markalar tarafından bilinirlik amacı bile geri planda bırakılmalı.
BoomSonar 143 bini aşkın iletiyi mercek altına aldı
Türkiye’nin ilk ve en gelişmiş Web ve Sosyal medya Takip, Raporlama, Analiz ve Akıllı İş Platformu BoomSonar Suite teknolojisiyle geliştirilen sosyal medya analiz ve ölçümleme platformu BoomSocial özel günlerde marka hesaplarından yapılan paylaşımları beğeni, yorum ve paylaşım kriterlerine göre inceleyerek öne çıkan çalışmaları belirledi. Bu kapsamda BoomSocial’da yer alan 59 bini aşkın marka hesaplarından paylaşılan özel günlere ait 143 bin 138 ileti ve 837 milyon 89 bin kullanıcı etkileşimi incelendi.
Tüketicinin özel günlere yönelik beklenti ve tercihlerinin yer aldığı araştırma için “Özel günleri kullanma kılavuzu” haberine, sektörün önde gelen isimlerinin etkileşim yağmuru başlatan kampanyaların stratejilerini anlattığı “Markalar için özel günleri kullanma kılavuzu -3” haberine göz atabilirsiniz.