Paket serviste restoran tercihi kuşaklara göre değişiyor
Pandemiyle geçen bir yılı aşkın süre sürede paket servis hizmeti sektör sektörü için de en kritik konu haline geldi. Dolayısıyla restoranların yeni normale ayak uydurup, kendilerini pandeminin açmazlarından kurtarma girişiminin en net sonucunu yollardaki moto kurye sayısındaki artışta görüyoruz. YouGov Türkiye’nin, Marketing Türkiye için gerçekleştirdiği “Hızlı ve Lezzetli” araştırması en çok yemek siparişi verenlerin 14-17 yaş arası tüketiciler olduğuna işaret ediyor. Fakat siparişe ayrılan bütçe yaşla birlikte yükseliyor. Tabii hizmet beklentileri de… Telefonla sipariş hâlâ geniş bir kitle tarafından kullanılıyor. Gelin paket servis tüketicisini daha yakından tanıyalım…
En çok sipariş veren grup: teenagers
Verilere göre ayda ortalama 6 kez dışarıdan yemek siparişi veriliyor. Kadınlarda bu ortalama ayda 5’ken erkeklerde 7’ye yükseliyor. 14-17 yaş arası katılımcılar ayda ortalama 12 kez ile en çok sipariş veren grup olurken, 45 yaş üzeri katılımcılar ayda ortalama 7 kez sipariş veriyor. En şaşırtıcı sonuç ise 18-24 yaş arasındaki katılımcıların en az sipariş veren grup olması.
Yaş ilerledikçe beklenti artıyor
Yemek dışında memnuniyeti etkileyen diğer faktörler şöyle sıralanıyor: Kuryenin davranışları (yüzde 73), ıslak mendil, plastik çatal gibi ürünler (yüzde 58) ve ikram (yüzde 55). Ancak, ikram bir ürün verilmesine 14-17 yaş aralığındaki katılımcıların yüzde 34’ü önem verirken, bu oran 35-44 yaş aralığında yüzde 60’a, 45-50 yaş aralığında ise yüzde 66’ya yükseliyor. Kuryenin davranışlarının da 18-24 yaş grubundakilere (yüzde 70) göre 45-50 aralığındakiler için (yüzde 84) daha önemli olduğu görülüyor. Sonuçlara göre yaş ilerledikçe katılımcıların yemek dışındaki ikram ve kurye davranışı gibi faktörlere verdikleri önem artıyor. Ayrıca, Ankara’da yaşayan katılımcılar (yüzde 66) ikram bir ürünün olmasına İstanbul’da (yüzde 50) yaşayanlardan daha çok önem veriyor. Bu sonuçlar paket serviste restoranların ikram ürünlerin yanında kuryelerinin eğitimini de önemsemesi gerektiğini gösteriyor.
45-50 yaş grubundakiler paket servis siparişlerine daha çok bütçe ayırıyor
Yüzde 64’lük bir kesim kişi başı ortalama “20-50 TL” fiyat aralığında sipariş verdiklerini belirtiyor. 25-34 yaş arasındakiler kişi başı ortalama 35 TL’lik sipariş verirken, bu ortalama 45-50 yaş arasında 44 TL’ye yükseliyor.
Türkler özel günlerde evde yemek pişirmeyi tercih ediyor
Türkiye’de “Yemeği genellikle dışarıdan söylerim” ifadesine katılanların oranı 18-24 yaş arasında yüzde 12’de, 35-44 yaş arasında ise yüzde 7’de kalıyor. ABD’de bu önermeye katılanların oranı 18-24 yaş arasında yüzde 59, 35-44 yaş arasında da yüzde 51. İngiltere’de ise 18-24 yaş arasında yüzde 42’lik bir kesim yemeği genellikle dışarıdan söylüyor. 35-44 yaş aralığında da bu oran değişmiyor. Sonuçlar Türkiye’deki tüketicinin dışarıdan yemek söylemeyi sadece özel günlerle bağdaştırma oranının daha az olmasına karşın yemek siparişlerinin daha seyrek olduğunu gösteriyor. Bu durumu Türkiye’deki satın alım gücünün daha az olmasıyla açıklamak mümkün.
Telefonla siparişin modası geçmiyor
Kullanıcıların yemek siparişi verdiği kanallarda yüzde 73 ile Yemeksepeti başı çekerken, onun ardından yüzde 56 ile telefonla sipariş ve yüzde 37 ile Getir geliyor. Online yemek sipariş kanallarında son yıllarda önemli ölçüde artış olmasına rağmen, telefonla sipariş hâlâ Getir gibi yaygın bir online sipariş kanalının önünde… Bu da restoranlar için online pazarlama stratejilerinin yanı sıra, online sipariş kanalları açılmadan önce yürüttükleri geleneksel pazarlama yöntemlerinin hâlâ önemini koruduğunu gösteriyor. Bunlara ek olarak, telefonla sipariş veren 14-17 yaş arası katılımcıların oranı yüzde 45’ken, bu oran 45-50 yaş arasında yüzde 64’e yükseliyor.
Nakit ödemeye rağbet var
Kullanıcılar en çok nakit (yüzde 60) ödemeyi tercih ediyor. Yüzde 58’lik bir kesim kredi kartıyla online ödemeyi, yüzde 46’lık bir kesim ise kredi kartıyla kapıda ödemeyi seçiyor. Tercih edilen diğer ödeme yöntemleri; yemek kartıyla kapıda ödeme (yüzde 14), BKM Express ile online ödeme (yüzde 9) ve app cüzdanlar (yüzde 7) oluyor. Bir önceki soruda Getir’in, telefonla siparişin gerisinde kalmasının sebebi kullanıcıların en çok nakit ödeme yapmak istemesine karşın Getir’de böyle bir seçenek olmaması ya da kişisel verilerini emanet etmek konusundaki tedirginliğinin bir yansıması olabilir.
Araştırmanın Metodolojisi:
Marketing Türkiye için YouGov Türkiye’nin gerçekleştirdiği Hızlı ve Lezzetli” araştırması, paket servis kullanan 14-50 yaş arası 609 kişiyle gerçekleştirildi. A, B, C1 ve C2 sosyo-ekonomik gruplarına dahil olan bu katılımcıların yüzde 50’si kadın, yüzde 50’si erkek. Görüşmelerin tamamı CAWI yöntemiyle online olarak YouGov’un 46 başka ülkede de faaliyet gösteren 160 bin kişilik paneli üzerinden gerçekleştirildi.