Hayatı neresinden sigortalamalı?
Ardı ardına yaşanan doğal afetler ve salgın insanların korkularını önemli ölçüde tetikledi. Bunun en net yansımasını geçtiğimiz yıl sigorta sektörünün çift haneli olarak büyümesinde gördük. Peki, tüketiciler daha çok hangi sigorta türlerine ilgi gösteriyor? Tüketicilerin sigorta yaptırma eğilimlerini neler belirliyor? Daha da önemlisi hangi sigorta şirketinden ne kadar memnunlar? Marketing Türkiye için Pragma Research’ün yaptığı “Sigortalı Hayat” araştırması detaylı analizlerle bu soruların yanıtlarını veriyor…
Marketing Türkiye için Pragma Research’ün gerçekleştirdiği araştırma sonuçlarına göre finans sektörünün en önemli alt sektörlerinden biri olan sigortacılık Türk halkında “güvence” olarak kabul görüyor. Salgın sürecinde diğer sektörlerden pozitif olarak ayrışan ve çift haneli büyüme kaydeden sektördeki bu yükseliş belirsizliğin hâkim olduğu zamanlarda insanların “güvenlik” endişelerinin ne denli arttığının da en büyük kanıtlarından biri. Sigortalı Hayat araştırması da işte bu tansiyon noktaları üzerinden Türk toplumunun sigorta sektörüne yaklaşımını ortaya koyuyor. Peki, sigortada yaş gruplarına göre tercihler nasıl değişiyor? Marka tercihini etkileyen unsurlar neler? Sigorta sektöründeki gelişmeler hangi kaynaklardan takip ediliyor? Müşteri memnuniyetinde tam puan alan markalar hangileri? İşte yanıtlar…
Beyaz yakalılar için sigorta “SGK” demek
Katılımcıların neredeyse yarısı sigorta kavramını “güvence” ile eşleştiriyor. İkinci sırada ise “sağlık” çağrışımı yer alıyor. Zira sadece “sağlık” çağrışımını belirtenlerle “sağlık sigortası” ve “hastane” cevaplarını belirtenlerin toplamı yüzde 25’i buluyor. Buna göre sigorta denildiğinde her 4 kişiden 1’inin aklına sağlıkla ilgili kavramlar geliyor. Özellikle sağlık çağrışımını yapanlar anlamlı olarak 55 yaş üstü kişiler olarak kaydediliyor. Beyaz yakalı çalışanların yanıtı ise SGK oluyor.
Sigortanın temel bir ihtiyaç olduğu konusunda netiz!
Genel olarak katılımcılar maddi imkanlardan bağımsız olarak sigortayı temel bir ihtiyaç olarak değerlendiriyor (yüzde 86). Bunun ardındaki içgörü ise geleceği garanti altına almak ve rahat etmek. Yaş yükseldikçe sigortanın temel bir ihtiyaç olduğu düşüncesinde anlamlı bir artış görülüyor.
Herkesin dilinde bireysel emeklilik
Sigorta türleri arasında bilinirliği en yüksek ilk üç hizmet bireysel emeklilik (yüzde 92), kasko (yüzde 90) ve özel sağlık (yüzde 89) sigortası.
35-44 yaş arası katılımcıların diğer yaş gruplarına nazaran işsizlik sigortasının bilinirliği anlamlı düzeyde daha yüksek (yüzde 65).
İzmirlilerin sigortası yok
Önemli bir gündem konumuz olan deprem, katılımcıların sahip olunan sigorta türünü önemli ölçüde etkiliyor. Zira, katılımcılar en fazla zorunlu deprem sigortasına sahip olduğunu belirtiyor (yüzde 37). Onun ardından en fazla sahip olunan sigorta türü trafik (yüzde 33) ve kasko ile özel sağlık sigortası (yüzde 30) oluyor. Sigorta sahibi olmadığını belirtenlerde 18-24 yaş arası gençlerin ve İzmirlilerin yoğunlukta olduğu dikkat çekiyor.
18-24 yaş grubu sigortaya karşı mesafeli
Gelecekte tercih etme eğilimi en yüksek sigorta hizmetlerinin başında özel sağlık ve bireysel emeklilik geliyor. 55 yaş üzeri katılımcılar gelecekte daha fazla konut sigortası yaptırmayı düşünürken, 45 yaş altı kitlede ferdi kaza sigortası yaptırma eğilimi daha yüksek. Gelecekte herhangi bir sigorta yaptırmayı düşünmeyen kitlede 18-24 yaş arası gençler dikkat çekiyor. Gelecekte herhangi bir sigorta hizmetinden faydalanmanın önündeki en temel bariyer bütçe ayıramamak (yüzde 48) olsa da ihtiyaç duymadığı için gelecekte faydalanmayı düşünmeyenlerin oranı da bir hayli yüksek (yüzde 30).
Marka tercihinde sigorta türü belirleyici
Genelde tercih oranlarına bakıldığında AXA Sigorta öne çıkıyor (yüzde 34). Fakat tercihlerin daha çok sigorta türüne göre yapıldığı da dikkat çekiyor. Bu noktada AXA Sigorta; trafik (yüzde 43), özel sağlık (yüzde 79), konut (yüzde 35) ve kasko (yüzde 50) sigortalarıyla öne çıkarken Anadolu Hayat bireysel emeklilik (yüzde 30) sigortasıyla tercih ediliyor. Allianz ise tamamlayıcı sağlık (yüzde 38), hayat (yüzde 39) ve DASK (yüzde 36) sigorta türleriyle akıllara kazınıyor.
Üç büyükler zirvede…
Sigorta sektörünün genel memnuniyet düzeyi yüzde 84’leri buluyor. Mevcut müşterisi nezdinde yüzde 100 memnuniyet sağlayarak ilk üçte yer alan markalar Allianz, Mapfre ve Sompo Sigorta oluyor. AXA Sigorta ise yüzde 94 ile yakın takipte…
Yaş ilerledikçe güven konusu daha da önem kazanıyor
Özel sigorta hizmeti satın alımında sigorta şirketini değerlendirirken en önem verilen kriterler müşteri iletişimi, marka güvenilirliği ve teminat içeriği. 45-54 yaş arası katılımcılar özel sigorta hizmeti alımında yakın çevrenin tavsiyesini önemsediğini belirtiyor. Promosyon ve teminat içeriğini önemseyen kitledeyse 55 yaş üzeri katılımcılar öne çıkıyor.
Acenteler etkinliğini koruyor
Genel olarak özel sigorta hizmeti acentelerin aracılığıyla alınıyor. Ancak özellikle gençler ve 35-44 yaş arasındaki tüketiciler sigorta hizmeti için dijital kanalları daha fazla tercih ediyor.
İlk haber kaynağı acente
Sigorta ürünleriyle ilgili haberleri nereden aldıkları sorulduğunda katılımcılar yine acenteleri (yüzde 71) işaret ediyor. Diğer öne çıkan haber kaynağı yakın çevre (yüzde 48) olurken internet/mobil reklamlar (yüzde 37) ve bankalar da (yüzde 36) azımsanamayacak oranlarla listede yer alıyor.
Siber güvenlik konusunda endişemiz az
Katılımcıların siber güvenlik endişe düzeyleri ortalamanın altında (5 üzerinden 2,5). Dijital güvenlik sahibi olanlar ise örneklemin sadece yüzde 7’sini oluşturuyor. Bu kişiler başta Twitter olmak üzere sırasıyla WhatsApp, Instagram, YouTube ve Facebook için güvenlik sigortasına sahip olduklarını belirtiyor.
Sosyal medya endişelerinin merkezinde “Twitter” var
Dijital platform olarak sigorta yapılmasını tercih edenler en çok Twitter ve Instagram gibi sosyal medya platformları ile Gittigidiyor gibi e-ticaret sitelerini belirtiyor. Özellikle 35-45 yaş arası yoğun sosyal medya kullanıcılarıyla online alışveriş yapanlar bu platformlarda dijital olarak korunmak istediklerini ifade ediyor.
Araştırmanın Metodolojisi:
Marketing Türkiye adına Pragma Araştırma ve Danışmanlık tarafından yapılan araştırma, 9-13 Eylül 2021 tarihleri arasında online araştırma yöntemiyle gerçekleştirildi. Örneklem oluşturma için PRAGMA Panel’in katılımcılarından yararlanıldı. Araştırmada, üç büyük ilde rassal olarak 18-65 yaş arası 400 tüketiciye ulaşıldı.