Aslıhan Anarat Çötelioğlu yazdı: Pazarlamaya yön verecek 10 trend…
2029’da reklam harcamalarının yüzde 80’inin dijital mecralardan geleceği tahmin ediliyor, yüzde 89’unun da programatik reklamcılıktan geleceği ön görülüyor. Hedeflemenin, kişiselleştirilmiş iletişimin önemi artarken bunu mümkün kılacak teknolojilerin hayatımıza girmesi de elbette kaçınılmaz oluyor. Dijital platformların baskınlığı geleneksel medya dünyasını yeni şekiller almaya itiyor. Verimlilik için yeni yollar aranıyor, bunu mümkün kılacak yeni oyuncular devreye giriyor. Reklam endüstrisinin gördüğü en büyük konkurlar, yer değiştirmeler ve hatta muazzam büyük birleşmeler yaşanıyor.
Kaba bir hesapla, bir insanın varlığının ve hatırasının yaşam süresi maksimum 150 yıl. Kalıcı bir eseriniz yoksa, yolunda gitmeyen bir şeyleri iyi anlamda değiştirmediyseniz, toplumu, kültürü etkileyecek bir rol oynamadıysanız hatıranız maksimum 150 yıl yaşayabilir. Sonrası yok! Ama yaratan, üreten bir endüstride olmanın böyle bir güzelliği var; davranışları, dünyayı, yolunda gitmeyenleri değiştirme gücüne sahip, hatta bunun için kendisine ödeme yapılan şanslı bir meslek reklamcılık. “7/24 bunu yapıyoruz” demiyorum asla ama bunu yapabilecek şekilde teşvik edildiğimiz bir mesleğe sahibiz. Bu fikir bile daha iyisini yapmak için bizi ateşlemeye yetebiliyor olmalı. Zira daha iyisini yapmaya çok ihtiyacımız var. Daha iyi olmaya, ülkenin üstündeki rehaveti, renksizliği, vasatlığı silkeleyip atmaya bugün daha fazla ihtiyacımız var. Reklamcılık bunun için en doğru mesleklerden biri, birbirimize tutunmaya bugün daha fazla ihtiyaç var!
Daha sağlam alt markalar yaratmak üzere kolları sıvadık
Bugün biz de Reklamcılık Vakfı Yönetim Kurulu olarak yaptıklarımızı yeniden elden geçiriyoruz. Daha sağlam alt markalar yaratmak üzere kolları sıvadık. Birbirini tamamlayacak, genele yayılabilecek, tekrardan ve ezberden uzak, uygulamaya önem veren veya uzmanlıklara daha derin bilgi getirecek şekilde gelmiş geçmiş tüm envanterimizi elden geçiriyoruz. Reklamcı olmak isteyen gençlerin yolculuklarına dahil olmanın yanı sıra, sektör çalışanlarının mesleğe sahip çıkmalarını sağlayacak yeni inisiyatiflerin peşinde koşuyoruz. Global arenaya bizi taşıyabilecek iş birliği fırsatlarını değerlendiriyoruz. Sektöre girecek gençlere heyecan ve deneyim yaratacak yeni projeler geliştirmeye çalışıyoruz. Usta-çırak ilişkisindeki fiziksel ortam paylaşımının değerini biliyoruz ve kaybettiğimiz bu pratiği eğitimlerimizde ve inisiyatiflerimizde mümkün olduğunca hayata geçirmeye çalışacağız, elbette Türkiye’nin İstanbul’dan ibaret olmadığını her zaman hatırlayacağız. Umarız Reklamcılık Vakfı olarak bu yeniliklerle sektöre faydamızın artacağı bir yıl yaşayacağız.
“Nüfus yaşlanıyor, bu dünya için de Türkiye için de böyle. Türkiye’nin toplam doğurganlık hızı, 1,51 çocukla dünya ortalamasının altında gerçekleşti. Büyüme odaklı stratejiler için nüfus projeksiyonlarının müthiş önemli olacağı yıllara girdik.”
Pazarlamaya yön verecek 10 trend
Pazarlama dünyası da kabuk değiştirmeye ve gelişmeye devam ediyor. Aynı düzlemdeki reklamcılık da bu değişikliklere çoğu kez liderlik ediyor veya uyumlanıyor. Kantar 2025 Trendler raporunda pazarlama dünyasına dair 10 başlık öne çıkıyor:
- Mecrasından bağımsız video içeriklerin önemi zaten büyüktü, artmaya devam ediyor: Daha fazla içerik, daha alakalı içerik bu senenin de gündemi olmaya devam edecek.
- Sosyal medyanın kapladığı alan hala çok büyük, ama sosyal medya reklamları tüketicinin artık daha az dikkatini çekiyor: Yaratıcılığını parlatma zamanı!
- Yapay zekanın pazarlama entegrasyonu hızla gerçekleşiyor, güven ve etik konuları daha çok önem kazanıyor…
- Sürdürülebilirlik çok daha büyük bir gündeme dönüşüyor, insanların yüzde 93’ü daha sürdürülebilir bir hayat yaşamak istediğini söylüyor, bu da pazarlama dünyasını elbette daha anlamlı arayışlara ve geliştirmelere odaklanmaya yöneltiyor.
- Creator topluluklar gün geçtikçe daha çok önem kazanıyor, her 10 kişiden 8’i kapsayıcı ve eşitlikçi markaları tercih ettiğini söylüyor, iletişimde bu olmazsa olmazlar daha fazla dikkat ihtiyacı doğuruyor, biraz daha eşitlikçi bir dünyanın tadını almak istiyor tüketiciler…
- Nüfus yaşlanıyor. Bu, dünya için de Türkiye için de böyle. Türkiye’nin toplam doğurganlık hızı, 1,51 çocukla dünya ortalamasının altında gerçekleşti. Büyüme odaklı stratejiler için nüfus projeksiyonlarının müthiş önemli olacağı yıllara girdik.
- Nüfus azalıyor, buna bağlı büyüme hızı yavaşlıyorsa, doğal olarak büyümenin inovasyonlarla sağlanacağı bir pazarlama dönemine giriyoruz. Lansmanlarımız bol olsun!
- Perakende mecralarının ve buradaki verinin önemini artıracağı bir dönemdeyiz. Kalbimizin sesini dinlediğimiz ama verisiz iş yapmadığımız bir yılımız daha olsun.
- Ticaretin “livestreaming” gibi yeni kurgularla gelişeceği bir döneme şahitlik ediyoruz. “Shopable” içerikler yaratmak yükselişte.
- Artı olarak yıllardır önemini kaybetmeyen gaming, çoklu mecra pazarlaması, deneyim mimarisi, satın alma sonrası yaratılan topluluklarla iletişim, sadakat programlarının veri odaklı stratejileri de markanın ilgi odağında kalmasını sağlayan, pozisyonunu güçlendiren tüm diğer uygulamalar gibi dikkat edilmesi gereken trendler arasında yerini alıyor.
Aynı gemide olduğumuzu bilmek önemli
Hangi taşı kaldırsanız reklam dünyasına bir iş düşüyor. İş ortağı olarak büyümeyi getirecek stratejilere odaklanan reklamveren-reklam&medya ajansı ilişkisi bu nedenle muazzam önemli. Aynı gemide olduğumuzu bilmek, buna göre birbirimize yoldaşlık etmek önemli. REPİD raporu da bunun karşılığını ortaya koyuyor; son beş buçuk yılda yapılan her 1 TL’lik reklam ve medya yatırımı, milli gelirde ortalama 19,3 TL değer yaratmaya devam ediyor.
Bazı yıllardan bahsederken fonetik olarak sizde yarattığı hislerden söz edilebilir. 2025 bu anlamda bana güzel geliyor, ağız dolusu söylenebilen, vurguları olan, güzel etkiler yaratmış, tadı damağımızda kalan bir yıl olarak hatırlayalım.
Ünlü YouTuber Mr Beast, TikTok’u satın almak için harekete geçti!