“Atatürk’ün bankası” bugün 100 yaşına bastı!
1. Dünya Savaşı’nın ardından son derece ağır koşullar, yokluklar ve yoksunluklar içerisinde ulusumuzun Kurtuluş Savaşı ile yazdığı bağımsızlık destanından sonra 29 Ekim 1923’te Cumhuriyet ilan edilirken, Gazi Mustafa Kemal Atatürk, siyasi bağımsızlığın yanında ekonomik bağımsızlığın ne kadar önemli olduğunun farkındaydı. Türkiye Cumhuriyeti’nin ilk milli bankası olan İş Bankası tam da bu içgörüyle ve Atatürk’ün direktifleriyle İzmir İktisat Kongresi’nde kabul edilen genel ilkeler temelinde Celal Bayar’ın ilk Genel Müdürlüğünde 26 Ağustos 1924 tarihinde kuruldu. Bugünse “Türkiye’nin Bankası” olma misyonuyla yola çıkan İş Bankası 100’üncü yaşını kutluyor!
Türkiye Cumhuriyeti’nin ilk milli bankası olan İş Bankası 100 yıl boyunca kendini ve bu toprakların insanlarını hep yarına hazırlıyor. Hal böyleyken ilk bankamatikten ilk telefon şubesine, ilk internet şubesinden ilk mobil bankacılık uygulamasına dek pek çok ilke de imza atıyor. Tüm bu ilkleri gerçekleştirirken de kimsenin “arkada” kalmaması için kapsayıcı bir tutumla ilk gününden bu yana var gücüyle mücadele ediyor… Gelin koca bir asrı ardında bırakan Bankanın dönüm noktalarını birlikte inceleyelim.
100 yıllık yolculuğun kilometre taşları
- 2 şube ve 37 personel ile yola çıkan İş Bankası, yeni kurulan bir ülkede yaşamsal önemde olan bankacılık işlemlerini gerçekleştirmek, sanayi ve üretim alanında gelişmeyi başlatmak, temel ekonomik atılımları finanse etmek, ulusal tasarrufları harekete geçirmek ve kredi ihtiyaçlarını karşılamak için şubeleşmeye başladı. Bu şubeleri açarken, koşulların hiç kolay olmadığı bir ortamda ülkenin her tarafından ekonomik ihtiyaçların karşılanması için üretim yapmak isteyen tüccar, girişimci ve köylülerden gelen talepleri dikkate aldı.
- İstanbul’un yanı sıra Bursa, İzmir, Adana, Samsun, Trabzon gibi illerde de açtığı şubelerle 1929 krizi patlak verene kadar 27 şubeye ulaştı. Kurulduğu günden bu yana daha eşitlikçi bir Türkiye hayali kuran Banka, bu süre zarfında kadın çalışan oranını da yüzde 15’e ulaştırmayı başardı…
- Bu süreçte şubeler konusunda en önemli gelişmelerden biri, Bankanın yurt dışında şube açması oldu. Türkiye’de üretilen ürünlerin ihraç edilmesi ve yurt dışında pazarlanmasına, dış ticaretle uğraşan tüccarların yabancı bankalara ihtiyaç duymaksızın yurt dışında bankacılık işlemleri yaparak işlerinin kolaylaştırılmasına ve ihracata yönelenlerin finansman ihtiyaçlarının karşılanmasına destek olmak amacıyla 1932 yılında Almanya’nın Hamburg ve Mısır’ın İskenderiye kentlerinde şubeler açtı. Yurtdışında şube açan ilk Türk bankası olan İş Bankası, yurt dışı şubeleri aracılığıyla, ülkenin 1929 Büyük Buhranı nedeniyle daralan dış ticaret kanallarının genişlemesine ve bu ağır krizin yarattığı sıkıntıların hafifletilmesine katkı sağladı.
Hiçbir zaman sadece bir banka değildi…
İş Bankası, bir banka olmanın yanında ilk yıllarından itibaren Şişecam gibi cam sanayinden gıda ve otelciliğe, liman işletmeciliğinden gazete ve matbaaya, orman ürünlerine kadar uzanan geniş yelpazede faaliyet gösteren birçok şirkete iştirak etti.
Büyük sermaye gerektiren sektörlerde öncü rol üstlenen Banka, kömür ve maden, şeker, dokuma ve tekstilin yanı sıra sigortacılık alanında da etkin bir rol üstlendi. Türkiye’nin ilk milli sigorta şirketi Anadolu Anonim Türk Sigorta Şirketi 1925’te, ilk milli reasürans şirketi Milli Reasürans T.A.Ş. ise 1929’da İş Bankası tarafından kuruldu. Ülkenin ilk özel sermayeli kalkınma ve yatırım bankası olan Türkiye Sınai Kalkınma Bankası’nı (TSKB) da 1950’de hayata geçiren İş Bankası, kurulduğu günden bu yana 300’ü aşkın şirkete iştirak etti.
Dönüşüm 60’larda başlıyor ve Türkiye ATM’lerle tanışıyor!
1960’lı ve 1970’li yıllar, İş Bankası için değişikliği ve dinamizmi ifade etti. Banka büyüyen teşkilat yapısını şekillendirmeye, eğitim, araştırma, otomasyon gibi yeni unsurlara kendi yapısını uyarlamaya çalıştı.
1980’li yıllar artık İş Bankası için çok kanallı bankacılığın önem kazandığı yıllar oldu. Yurt dışındaki şube sayısını artıran Banka, müşterilerine daha geniş bir yelpazede ürün sunmaya başladı.
1982 yılında ilk ATM’leri Türkiye ile tanıştıran Banka, Bankamatik adıyla jenerik bir marka yarattı. 1993 yılında “803 kapılı tek şube” haline dönüştü.
“Dünyanın En İyi Mobil Bankacılık Uygulaması”
Bankacılık faaliyetlerini dijital teknolojilere odaklanarak yürüten İş Bankası, 1987 yılında ilk Bankamatik, 1996 yılında ilk telefon şubesi, 1997 yılında ilk internet şubesi gibi Türk bankacılığında pek çok “ilk”i hayata geçirdi.
Türkiye’nin ilk mobil bankacılık uygulaması İşCep’i 2007 yılında müşterilerinin kullanımına sunan Banka, geleceğin teknolojilerini müşterileriyle buluşturma ve geleceğin bankacılığını tasarlama vizyonu doğrultusunda İşCep’i süper uygulama olarak konumlandırıyor.
2023 yılında Global Finance tarafından “Dünyanın En İyi Mobil Bankacılık Uygulaması” seçilen İşCep, bugün 700’ün üzerinde fonksiyonuyla hizmet veriyor. Banka, müşterilerinin finansal ihtiyaçlarının yanı sıra yaşam döngülerinde ihtiyaç duydukları katma değerli ürün ve hizmetlere ulaşabilmelerini amaçladığı İşCep’te aktif kullanıcı sayısının 2024 sonunda 15,5 milyona, 2026 yılı sonu itibarıyla da 18 milyona ulaşmasını hedefliyor.
100 yıllık yoldaşlık
Türkiye’nin Bankası olma misyonu elbette ülkeye getirdiği ilklerin de çok daha ötesinde İş Bankası’nın. Banka 100 yıllık yolculuğu süresince toplumun tamamı için eğitimde fırsat eşitliğinden toplumsal cinsiyet eşitliğine, sürdürülebilirlikten sanata ve spora katkılarıyla tam anlamıyla “yoldaşlık” ediyor bu toprakların insanına… Hal böyleyken “İstikbalinizin Emniyeti” adı da çok yakışıyor Bankanın bir asrını anlattığı sergisine. Serginin detaylarını ve 100 yıllık yoldaşlık öyküsüne tanıklık etmek için TIKLAYIN!