Avni Dilber: “Reklamlara yeni düzenlemeler yolda!”
Reklamlar, tüketiciyi bilgilendirmenin ötesinde, onların karar verme süreçlerini etkileyen güçlü bir araç. Ancak bu gücün kötüye kullanılmaması adına Ticaret Bakanlığı hem geleneksel hem de dijital mecralarda sıkı denetimler uyguluyor. Reklamlarda tüketicinin yanıltılmaması, sağlık beyanlarının suistimal edilmemesi ve dijital platformlarda manipülatif tasarımların önlenmesi gibi kritik unsurlara dikkat çeken Ticaret Bakanlığı Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürü Avni Dilber, Marketing Türkiye Ekim sayısı için verdiği söyleşide 2024 yılında uygulamaya girecek yeni düzenlemeler hakkında da hayli kritik bilgiler veriyor… Dilber 2025 için planlanan yeni düzenlemelere de işaret ediyor…
İşte söyleşiden öne çıkan satırbaşları…
- Ticaret Bakanlığımız bünyesinde bulunan Reklam Kurulu tarafından alınan yaptırım kararları reklamların durdurulması şeklinde olabildiği gibi idari para cezası olarak da gerçekleşebiliyor. Bu kapsamda, idari para ceza yaptırım seçeneği altında 2023 yılında toplam 114 milyon 139 bin 768 TL, 2024 yılının ilk dokuz ayında ise 187 milyon 456 bin 473 TL idari para cezası uygulandı.
- Tüketicilerimizin dijital ortamlarda gerçekleştirdiği işlemler ve reklamlar konusunda bilinçlendirilmesi büyük önem arz ediyor. Bu kapsamda, global gelişmeler de dikkate alınarak kişisel verilerin izinsiz paylaşımını mümkün kılan reklamlar, tüketici tercihlerini manipüle edilmesini amaçlayan karanlık ticari tasarımlar, tüketicilerin çevresel hassasiyetlerini istismar eden yeşil aklama amaçlı reklamlar, tüketici tercihlerini anlamlı etkileme potansiyeli olan influencer pazarlama yöntemleri, ABD ve AB’de gündem olmaya başlayan ve özellikle genç tüketicilerin maruz kaldığı oyun reklamları ve arama motoru reklamları gibi konularda düzenlemelere ilişkin çalışmalarımız devam ediyor.
- Bakanlığımız salt cezalandırıcı faaliyetler yürütmekten ziyade sektöre yol göstermek, sektörü yönlendirmek ve ilgili tarafların görüşlerini değerlendirmek için sürekli bir biçimde faaliyet gösteriyor.”
- Tüketicilerimizin dijital ortamlarda gerçekleştirdiği işlemler ve reklamlar konusunda bilinçlendirilmesi büyük önem arz ediyor. Bu kapsamda, global gelişmeler de dikkate alınarak kişisel verilerin izinsiz paylaşımını mümkün kılan reklamlar, tüketici tercihlerini manipüle edilmesini amaçlayan karanlık ticari tasarımlar, tüketicilerin çevresel hassasiyetlerini istismar eden yeşil aklama amaçlı reklamlar, tüketici tercihlerini anlamlı etkileme potansiyeli olan influencer pazarlama yöntemleri, ABD ve AB’de gündem olmaya başlayan ve özellikle genç tüketicilerin maruz kaldığı oyun reklamları ve arama motoru reklamları gibi konularda düzenlemelere ilişkin çalışmalarımız devam ediyor.
- Bakanlığımıza ulaşan şikayetler temel olarak mal ve hizmetin niteliği ve fiyatı hakkında verilen yanıltıcı bilgiler, yapılması mevzuatla yasaklanan tanıtımlarla gıda ile sağlık alanlarında gerçekleştirilen tanıtımlar üzerinde yoğunlaşıyor.
- Bakanlığımız bünyesinde bulunan Haksız Fiyat Değerlendirme Kurulu yetki ve görev alanı dahilinde fiyat artışlarının makul bir biçimde yapılıp yapılmadığı inceleniyor ve gerçekleştirilen değerlendirmeler neticesinde uygulanan yaptırımlarla sorunuzda kâr enflasyonunun önüne geçmek için çalışmalar yürütülüyor.
Söyleşinin tamamı Marketing Türkiye Ekim sayısında!