“B2B Excellence Awards”da “Yılın En İtibarlı İş Ortakları” nasıl belirleniyor?
“Türkiye’nin En İtibarlı İş Ortakları”nın ödüllendirildiği B2B Excellence Awards için geri sayım başladı! Marketing Türkiye ve Kuantum Araştırma iş birliğiyle gerçekleştirilen, Deloitte Türkiye’nin de uzmanlığıyla sürece katkı sunduğu B2B Excellence Awards’un kazananları 24 Mayıs Çarşamba günü Divan Kuruçeşme’de Türkiye’nin ilk ve en kapsamlı B2B zirvesinin ardından gerçekleştirilecek olan törenle ödüllerine kavuşacak...
Türkiye’de markaların B2B alandaki performansını kapsamlı bir araştırmayla ölçümleyen ilk endeks olan “B2B Exellence Awards” üçüncü defa “Türkiye’nin En İtibarlı İş Ortaklar”nı belirleyecek. Marketing Türkiye ile Kuantum Araştırma ortaklığında ve Deloitte uzmanlığıyla ortaya çıkan “Mükemmel Marka Modeli” ölçümleri Türkiye ekosistemindeki küçük, orta ve büyük ölçekli işletmelerin değerlendirerek kategorik bazda en başarılı markaları “Yılın En İtibarlı İş Ortakları” olarak ödüllendirecek.
Peki “Yılın En İtibarlı İş Ortakları” nasıl belirleniyor?
“B2B Mükemmellik Modeli” 3 yıl önce Marketing Türkiye, Kuantum Araştırma ve Deloitte işbirliği ile hayata geçirildi. Modelin çıkış noktası da “İş yerlerinin ihtiyaçları nelerdir?” sorusuna cevap bulup, bu ihtiyaçlar için en mükemmel iş ortaklarını sektörde ilk kez ödüllendirmeye dayanıyor.
Bu noktada öncelikle Kuantum Araştırma’nın B2B Pazar know-how’ına ek olarak, iş yerlerinin satın alma profesyonelleri ile Indepth görüşmeler gerçekleştirildi ve marka, memnuniyet ve tercih nedenleri ölçüm modeli için birer değişken haline getirildi. Aynı zamanda model için kullanılacak soru formunun da işlevselliği ölçülerek “Mükemmel Marka Modeli” yaratıldı.
3 yıldır Türkiye temsili IBBS Düzey-1 12 ilde bulunan, küçük, orta ve büyük ölçekli işletmelerde, işyerlerinde satın almadan sorumlu veya satın alma kararında etkili kişilerle, yüzde 95 güven düzeyinde ±2,0 hata payı ile Mükemmel Marka Araştırması yapılıyor.
2022 yılında çalışmanın ana örneklemi olarak toplam 2 bin 715 görüşme, kategori bazlı temsiliyeti arttırmak için de 600 boost örneklem gerçekleştirildi ve değerlendirilmeler 3 bin 315 örneklem üzerinden gerçekleşti.
Çalışmanın örneklemi SGK verileri baz alınarak illerde bulunan iş yeri sayılarına, sektör ve işletme büyüklüğü bakımından tabakalandırılırken örneklemin temsiliyeti daha da artırılıyor.
Çalışma kurgusu, soru formunun işlevselliğini artırmak için 3 varyant oluşturularak gerçekleştiriliyor. 3 varyant toplam 14 kategoriyi içeriyor.
B2B Excellence Awards 2023’te sektör bazında ilk 3’te yer alan markalar ve Kuantum Araştırma’nın sektör değerlendirmeleri:
Liste alfabetik olarak sıralanmıştır. Kazanan markalar 9 Şubat 2023’te Divan Kuruçeşme’de düzenlenecek törende açıklanacaktır. *Sektör ortalamasının altında kalan markalar ilk üç içerisine dahil edilmemiştir…
Akaryakıt
Belirli markalar rekabete devam ediyor. Aynı zamanda kullandığı iletişim kanallarıyla müşteriye dokunma noktasında doğru adımlar atanlar bu rekabette öne çıkmaya devam ediyor. B2C pazardaki pazarlama ve iletişim stratejileri ile sınırlı kalmayıp B2B pazar için de pazarlama ve iletişim stratejileri yürüten markaların daha başarılı olduğu bir sektör haline dönüşmektedir.
- Opet
- Petrol Ofisi
- Shell
Araç Kiralama
Araç kiralama müşteri adedindeki düşüşle pandemiden olumsuz yönde etkilenen sektörlerden biri olup, küçülen pazarla birlikte rekabetin sertleştiği bir sektör haline gelmişti. Fiyata ek olarak araç tedariğinde sorun yaşamayan firmaların rekabete devam edebildiği tedarik sorunu yaşayanların gerilere düştüğü bir dönem geçirdi. Son dönemde bu beklentileri karşılamayı sürdürenlerin rekabete devam edebildiği, beklentileri karşılamaya başlayanların ise rekabete dahil olduğu bir sektör haline geldi. Sektörde faaliyet gösteren markalara rekabet edecekleri 2 unsur daha eklendiğinin altını çizelim: “Özmal araç” ve “kısa süreli araç kiralama”.
- Avis
- Garanti Filo
- Intercity
Banka
Hata götürmeyen, dijital deneyimin en üst seviyelere çıktığı bir sektör olan bankacılık, ekonomideki süregelen belirsizliklerle birlikte, daha köklü ve güven algısını yüksek tutan markalara yönelimin arttığı bir sektör olmaya devam etmektedir.
- Garanti BBVA
- İş Bankası
- Ziraat Bankası
Elektronik
Pandemi sonrasında, dijitalleşmenin en başında yer alan sektörlerden bir tanesi olan elektronik market kategorisi, artık pandeminin sıcak etkisinin azalmasıyla birlikte kalıcı hale dönüşün dijital davranışları, mağaza deneyimiyle de bütünleştirmek isteyen B2B tüketiciye kusursuz omnichannel deneyimi yaşatan veya bu deneyimi kusursuz dizayn eden markalar ön plana çıkmaktadır.
- MediaMarkt Türkiye
- Teknosa
Gıda/Mutfak
Dijital deneyimin de öneminin dikkat çekici hale geldiği bu kategoride, pandeminin alışkanlık haline getirdiği stokçu anlayış; 2021 yılında sürekli yükselen fiyat trendi ile daha kalıcı hale gelmişti. 2022 yılında ise daha da yükselişe geçen fiyatlara PL ürünlerin çözüm olduğu düşüncesi ile marka tercihlerinin yapıldığını ve stokçu anlayışın da normale döndüğünü görüyoruz.
- BİM
- Migros
- Trendyol
GSM
2021 senesinde başlayan fiyat odaklı rekabet 2022 senesinde de hız kesmeden devam etmekle birlikte özellikle müşteri transferi ve yeni müşteri kazanımında fiyat stratejilerinde rakipler sınır tanımamaya başlamıştır.
- Turkcell
- Türk Telekom
- Vodafone Türkiye
Güvenlik Sistemleri
- Kale Alarm
- Pronet
- Securitas Alarm
İnternet Servis Sağlayıcısı
Yaptığı sürekli yenilikleri ve kullandığı yeni teknolojileri daha uygun fiyatla sunarak tüketicileri kendine çekerek markaların öne çıktığı bir sektördür.
- Turkcell Superonline
- Türk Telekom
- Vodafone Net
Kargo
Bu sektörde 2021 yılında en büyük değişimin; fiyat odaklı kargo seçimi davranışının yerini hızlı ve kaliteli teslimat yapan kargo seçimi davranışının aldığını görmüştük.
Yeni oyuncuların 2022 yılında da sürekli rekabete dahil olduğunu gördük. Bunun da itici gücüyle hizmet kalitesinde belirli bir standardı sağlayanların tercih edileceği bir sektör haline gelmiştir.
- PTT
- Sürat Kargo
- Yurtiçi Kargo
Ofis/Kırtasiye
2021 yılında ofis / kırtasiye kategorisinde yaşanan değişime; dijitalleşme, dijitaldeki B2B pazarın büyümesi ve işletmelerin alışveriş alışkanlıklarında meydana gelen değişim neden olmuştu. 2022 yılında ise işletmelerin online alışveriş alışkanlıklarındaki değişimin devam etmesinden öte artık davranışa dönüştüğünü görmekteyiz. Bunun yanı sıra alım gücündeki dalgalanmaların da PL ürünlere yönelmeye neden olduğu görülmektedir.
- Avansas
- BİM
- Trendyol
Otomotiv
Özellikle penetrasyonu çok yüksek olan küçük ve orta büyüklükteki işletmelerin özmal aracı bir yatırım aracı olarak görme eğiliminin artmasıyla birlikte filo kiralama sektöründe faaliyet gösteren markaların en büyük rakibi olan sektör haline gelmiştir.
- Fiat
- Ford
- Renault
Özel Sağlık Sigortası Kategorisi
Pandemiyle birlikte insanların sağlık hassasiyetleri de artmaya başlamıştı. Kurumlar da çalışanları için aynı hassasiyeti taşıdığı bu sektörde özel sağlık veya tamamlayıcı sağlık sigortası kullanım penetrasyonunun gözle görülür şekilde arttığı gözlemlenmektedir. Ve rekabetin de giderek artmakta olduğu bir sektör olarak karşımıza çıkmaktadır.
- Acıbadem Sigorta
- Allianz
- Anadolu Sigorta
Temizlik
2021 yılında PL ürün pazarının çok fazla büyüdüğü bir dönem geçirmiştik. 2022 yılında ise bu konunun daha fazla büyüdüğünü görmekteyiz. 2021 yılına benzer olarak 2022 yılında da en fazla PL ürünlerin tercih edildiği kategori; temizlik ürünleri kategorisidir.
- A101
- BİM
- Şok Marketler
Yemek Kartı
Yemek kartı, dar alanda yüksek rekabetin yaşandığı bir pazar. Pazar penetrasyonu yüzde 17,3. Bu sektörde özellikle pandemi ile birlikte belli oranlarda büyüme de yaşanan bir sektör. Yemek kartlarının aynı zamanda marketlerde bir alışveriş aracı olarak kullanılması, daha net ve değişmeyen bedeller ile süreci yönetmek istemesi ve tabi ki değişen çalışma düzenleriyle birlikte işletmelerin catring, anlaşmalı lokanta hatta ve hatta yemekhane gibi alışkanlıklarından yemek kartına yönelmesine neden oldu. Dar alandan (yüzde 17.3’lük penetrasyon) çıkma stratejisi güden markaların başarılı olduğu bir sektör olarak karşımıza çıkmaktadır.
- Ticket Restaurant Edenred Türkiye
- Multinet Up
- Sodexo
Çevre ve Doğa Konusunda Duyarlı Markalar
- Fairy
- Koç Holding
- Sabancı Holding
Kadın Hakları Konusunda Duyarlı Marka
- Hepsiburada
- Koç Holding
- Trendyol
En Başarılı E-Ticaret Platformu
- Amazon
- Hepsiburada
- Trendyol
Sürdürülebilirlik ve Enerji Tasarrufu Konusunda Duyarlı Marka
- BMW
- Renault
- Vestel
En Dijital ve Teknolojik Türk Markası
- Arçelik
- Turkcell
- Vestel