Bir ilk: Türkiye ve dünyada Alfa Kuşağı…
Uzunca zamandır pazarlama sektörünün ilk gündem maddesi Z’ler… Haklarında yüzlerce araştırma yapıldı, sayısız saptamayla farklılıkları ortaya kondu. Tüm bu araştırmalara bakıp “zor bir kitle” diyorsanız bir sonraki kuşak “Alfa”larla daha tanışmadınız demektir… Kapağımıza taşıdığımız Wunderman Thompson Türkiye’nin GroupM iş birliğiyle gerçekleştirdiği “Türkiye’de Alfa Jenerasyonunu Tanımak” çalışması “çok daha zor” bir kuşağın habercisi… Çalışma “Alfa Jenerasyonunu Tanımak” dese de aslında geleceğin Türkiye’siyle tanıştırıyor bizleri…
Marketing Türkiye gündemin nabzını tutmaya da gündem yaratmaya da devam ediyor. Yeni sayının en keyifli dosyalarından birisi Marketing Türkiye için Xsights Araştırma’nın yaptığı “Türkiye’de Değişen Mizah Anlayışı” araştırması etrafında şekillenirken; “Markaların Sığınmacı Çıkmazı”ndan “Hiper Kişiselleştirme”ye, “Enflasyon ortamında fiyat nasıl belirlenir?” sorusunun yanıtlarından “Yılın En İyileri”ne dek dopdolu içeriği ve akıl açan dosyalarıyla Marketing Türkiye Temmuz-Ağustos sayısı yayında!
Marketing Türkiye’nin yeni sayısını tüm D&R’lardan satın alabilir ayrıca Dijital Abonelik ile Marketing Türkiye web sitesi üzerinden ve Turkcell Dergilik, Türk Telekom e-Dergi uygulamaları aracılığıyla okuyabilirsiniz.
Keyifli okumalar dileriz…
Kaçın Alfa’lar geliyor
Hemen her gün karşılaştığımız yeni bir araştırmayla, markaların onlara göre planlanan stratejileriyle Z kuşağı gündemden düşmezken, Alfa kuşağının da ayak sesleri duyulmaya başladı. Her yeni kuşak farklılaşan özellikleriyle dikkat çekerken, geleceği şekillendirecek kuşakları anlamaksa her seferinde yeni bir çaba gerektiriyor. Global Wunderman Thompson Commerce ekibinin yayınladığı rapordan ilhamla Türkiye’deki Alfa’ları anlamak için Wunderman Thompson Türkiye’nin Group M Türkiye Data Analytics Services iş birliğiyle gerçekleştirdiği “Türkiye’de Alfa Jenerasyonunu Tanımak” araştırması işte bu çabanın bir ürünü. 6-13 yaş arasındaki Alfa kuşağını pek çok yönüyle araştıran çalışma geleceğin Türkiye’si hakkında da çok şey söylüyor…
Ali Saydam yazdı: “Celebrity” şart mıdır?
Öyle bir vaatte bulunacaksın ki hedef kitlenin “ihtiyaç ve taleplerine” cevap verirken bunu yapabileceğine dair “güven” algısını da yaratacak. Ve bunu en üst düzeydeki yaratıcılıkla “algılama yönetiminin” 11 kuralına uygun biçimde paketleyerek hedef kitleye sunacaksın.
Çok katmanlı “kritik başarı faktörü” budur. Celebrity’ye parayı bastırıp arkasına gizlenmek değil!
Petrol Ofisi’nde Ceo’luk milli bir görevdir!
Petrol Ofisi’nin son yıllardaki yükselişine liderlik eden isim Selim Şiper… Zaman içinde 6 binlerden bin 600’lere düşen istasyon sayısı ilk defa Şiper’in liderliğinde artışa geçti. Onun yönetiminde istasyonların yarıya yakını yenilenirken, dağıtım ağına 300’ün üzerinde yeni istasyon eklendi, kendi deyimiyle “Petrol Ofisi yeninden lider gibi davranmaya başladı”. “Bizim menfaatlerimizle ülke menfaatlerinin paralel olması gerekiyor” diyen Şiper, Petrol Ofisi’nin CEO’luk görevini de “milli bir görev” olarak tanımlıyor, tüm adımlarını da bu inançla atıyor…
Aynı zamanda alaylı bir pazarlamacı olan Şiper, pazarlama kökenli bir CEO’nun hep müşteri odaklı olduğunu, bu nedenle daha aktif bir güce sahip olduğunu düşünüyor. Ve bir de uyarıda bulunuyor: “Allah şirketleri yarını konuşan satıcılardan ve bugünü konuşan pazarlamacılardan korusun…” Selim Şiper ile söyleşimizin her satırı hem iş dünyası hem de pazarlama dünyası için bir ders niteliğinde…
Markaların sığınmacı çıkmazı!
Son yıllarda hızla artan sığınmacı nüfusu pek çok gerekçeyle kamuoyunun da tepkisine neden oluyor. Siyasi tarafı bir yana konu markalar açısından da bir ikileme dönüştü… Soru hayli zor: Markalar toplumdaki tepkiyi de göz önünde bulundurup sığınmacıları görmezden mi gelmeli yoksa milyonlarca tüketiciden oluşan bu kitleye, dünyada giderek yükselen kapsayıcılık anlayışıyla kucak mı açmalı? Marketing Türkiye için Pulside Araştırma’nın gerçekleştirdiği “Türkiye’deki Sığınmacılara Bakış Araştırması” toplumdaki tepkilerin gerisindeki nedenleri ortaya koyarken iletişim sektörünün önde gelen isimleri de “Markalar sığınmacılar konusunda ne yapmalı?” sorusunu yanıtladı.
TAV Lounge’a takılıp uçağınızı kaçırabilirsiniz!
TAV İşletme Hizmetleri 19 ülkede 70’e yakın yolcu salonu işletiyor. Sayısal büyüklüğüyle sektörün liderleri arasında yer alan TAV İşletme Hizmetleri 11 Haziran’dan başlayarak bir ay boyunca Bodrum Primeclass özel yolcu salonunda misafirlerini sanatla buluşturdu. Lounge’da ilk olarak Türk resim sanatının önemli isimlerinden Devrim Erbil yer aldı. Erbil’in daha önce görülmemiş eserleri de Lounge’da sergilendi.
Tüketiciyi kendisinden daha iyi tanıyabilir misiniz?
Uzunca zamandır pazarlama evreni kişiselleştirme ve deneyim kavramlarını odağından ayırmıyor. Her geçen gün bu alanda rekabeti bir üst seviyeye taşıyan markalarsa tüketicileriyle yakaladıkları bağı “Hiper Kişiselleştirme” aracılığıyla daha da güçlendiriyor. Peki, son dönemlerde dillerden düşmeyen hiper kişiselleştirme markalara ne gibi olanaklar sunuyor? Hiper kişiselleştirme yapan şirketlerin nelere dikkat etmesi gerekiyor? Bu alandaki son trendler, yenilikler neler? Hiper kişiselleştirme çalışmalarıyla öne çıkan SAS’ın Orta Doğu, Afrika, Türkiye ve Orta Asya Bölgesi Dijital Dönüşüm Lideri Altan Atabarut öncülüğünde Marketing Türkiye için hazırlanan analizler tüm bu sorulara yanıt veriyor…
Önüm, arkam, sağım, solum Metaverse!
Metaverse kavramı hayatımıza gireli daha bir yıl bile olmadı ancak hızla sektörün en önemli gündem maddelerinden birine dönüştü. Hepimiz bu yeni kavramı anlamaya çalışıyoruz… Pek çok marka da bu konuda kendi stratejilerini geliştirmeye odaklanıyor. Üstelik metaverse kavramı yalnız da değil, iki kardeşi daha var; blockchain ve NFT… Peki, bu kavramlar gerçekte ne ifade ediyor? Hayatımızı nasıl etkileyecekler? Kapıları yeni aralanan bu dünyada bizi neler bekliyor? Bu alanda yapılan ve ilham veren projeler hangileri? Gelin bu soruların yanıtlarını hep birlikte arayalım…
Türkiye’nin mizah anlayışı değişiyor
“Pandemi”, “mücadele”, “hayatta kalma”, “enflasyon”, “savaş” gibi kavramlar gündelik yaşantımızı böylesine ele geçirmişken gülmek belki de hiç olmadığı kadar hayatlarımızda temel bir ihtiyaca dönüştü. Öyle ki pek çok yeni mizahçı bugünlerde kulaktan kulağa yayıldı, dijital platformlarda komedi içerikleri günlerce zirvede kaldı, komedi dizilerinden ezberlenen replikler dost ortamlarında büyük kahkahalara dönüştü. Bu dönemde mizaha dair dikkat çekenlerin başında ise yapısı gereği dinamik ve günün kodlarından beslenen mizah dilinin ve tekniklerinin dönüşümü geliyor. Biz de Xsights Araştırma Şirketi’nin Marketing Türkiye için gerçekleştirdiği “Türkiye’de değişen mizah anlayışı” araştırması ışığında toplumun değişen mizah kodlarını ortaya koyarken, mizahın güçlü paydaşlarına da bu dönüşümü nasıl okuduklarını sorduk…
Hazır giyimde kuşak farkı…
Marketing Türkiye için Areda Piar’ın gerçekleştirdiği “Hazır Giyimde Kuşakların Marka Tercihleri” araştırması pazardaki çetin rekabeti de gözler önüne seriyor. Çalışmaya göre LC Waikiki, Y, X ve Baby Boomer kuşaklarının en sık tercih ettiği marka olsa da Z kuşağını Koton’a kaptırıyor. Söz konusu denim olduğunda ise tüm kuşakların tercihi açık ara farkla Mavi’den yana… Peki, hazır giyimde hangi kuşak hangi motivasyonlarla marka tercihini yapıyor?
Satış artıran kampanyalar…
Ses getiren ve hafızalara kazınan kampanyalar üretmek hedef kitleye ulaşma yolunda önemli bir basamak. Ancak markaların bir adım ötesine, bu yaratıcı kampanyaların iş sonuçlarına etki edip satışları artırmasına ya da toplumda bir davranış değişikliği yaratmasına ihtiyacı var. Bu yıl 14’üncüsü gerçekleştirilen Effie Ödülleri işte bu başarıyı yakalayan projeleri ödüllendirdi. Peki, “yaratıcılığın ötesinde” doğrudan satışlara etki eden bu kampanyaların gerisinde hangi stratejiler var? Satış artıran projelerin ortak noktası ne?
Enflasyon ortamında fiyat nasıl belirlenir?
Pandeminin ekonomiler üzerinde yarattığı olumsuz etkilerin sonuçları arasında yer alan küresel enflasyon, markalar için fiyatlama konusunu en önemli gündem maddelerinden biri hâline getirdi. Şirketler kısa vadede fiyat artışları yaparken, enflasyonist piyasaların uzun vadeli sonuçlarına da hazırlanmaları gerekiyor. İşte tam da bu noktada akla ilk “Enflasyonist ortamda doğru fiyatlandırma nasıl yapılır?” sorusu geliyor. Danışmanlık şirketi McKinsey & Company’nin Yardımcı Ortağı Gökmen Ciğer öncülüğünde Marketing Türkiye için hazırlanan ve pek çok araştırmadan beslenen analiz bu zorlu soruya yanıt veriyor.
Yapay zekayla yazının yeniden icadı
Farklı özellikleriyle gün geçtikçe güçlenen yapay zekâ teknolojileri, şirketlere ve kişilere çeşitli alanlarda çözümler sunuyor. Türkiye’den de bu alanda önemli bir girişim var… Global bir vizyonla ortaya çıkan Novus aklını ve gücünü Türkiye’den, uzmanlığını ise Boston’dan alıyor; NLP teknolojileriyle metin yazımı konusunda yapay zekâ teknolojileri üretiyor. 4.5 milyon avro değerlemeyle Estonya merkezli Startup Wise Guys’tan yatırım alan Novus Writer aracı, tanıtım metinlerinden uzun yazıların özetlenmesine, blog yazısı fikirlerinden toplantı notlarına yapay zekâ desteğiyle çeşitli türlerde yazı yazmayı kolaylaştırıyor. Novus ekibine çalışmalarını ve yapay zekâ teknolojileri hakkında merak edilenleri sorduk…
Cannes Lions sahnesinde “sürdürülebilirlik” yükseldi
Uluslararası Yaratıcılık Festivali Cannes Lions, iki yıl aradan sonra katılımcılarını fiziksel olarak bir araya getirdi. Global arenada yapılmış en başarılı kampanyaların yarıştığı festivalde bu yıl kapsayıcılık ve sürdürülebilirlik temaları başroldeydi. Grand Prix’lerin neredeyse tamamı daha iyi bir dünya hedefiyle yapılan çalışmalara gitti. “Fosil yakıtlı ürünlerin reklamlarının yasaklanmasını” talep eden aktivistlerin gösterileri de Cannes Lions 2022’ye damga vuran gelişmelerdendi. Gelin 2 yıl aradan sonra fiziki bir ortamda gerçekleşen Cannes Lions’da öne çıkanlara birlikte bakalım…
Klima pazarında hava değişti
Yaz mevsiminin her geçen yıl daha uzun ve daha sıcak geçmesi klimalara olan ihtiyacı artırıyor. Öte yandan tüm dünyanın hazırlıksız yakalandığı pandeminin evde geçirilen süreyi artırması klimaları hayatımızın vazgeçilmez bir parçası haline getirdi. Peki, tüm bu gelişmeler klima pazarını nasıl etkiledi? Bu yeni dönemde klima kullanma alışkanlıkları nasıl şekillendi? Marketing Türkiye için Sia Insight’ın yaptığı “Klima Kullanma Alışkanlıkları Araştırması” bu soruların cevaplarıyla birlikte klima kullanma pratiklerimizi ve pandemi sürecinde bu pratiklerin nasıl değiştiğini ortaya koyuyor.
Markalar daha iyi bir dünya hayalının neresinde?
Ülkece zorlu bir süreçten geçiyoruz. Sosyal ve ekonomik şartların üstümüze ağır bir yük olarak bıraktığı negatif duygu durumu toplumun markalardan “daha iyi bir dünya” beklentisini de artırıyor. Bu talebe kayıtsız kalmayan markalar sürdürülebilirlik ve sosyal sorumluluk projeleriyle tüketicinin hem zihnine hem kalbine girmeyi başarırken, elini taşın altın koymayanlar kara listedeki yerini alıyor. Peki, daha iyi bir dünya hayalinde markalar nerede duruyor? Tüketiciler hangi duygularla markalardan neler bekliyor? Marketing Türkiye için VeriNays Araştırma Kurucu Ortağı Ozan Anlaş liderliğinde hazırlanan ve yakın zamanda yapılan pek çok araştırmayı kapsayan analiz bu sorulara yanıt verirken tüketicinin ruh haline de ışık tutuyor.
Yılın en iyileri
Marketing Türkiye & BoomSonar iş birliğiyle hayata geçirilen ve Dijital Pazarlama İletişimi Platformu’nun (DPİP) destek verdiği Brandverse Awards’ta kazananlar 30 Haziran Perşembe günü Hilton İstanbul Bomonti’de gerçekleşen görkemli törenle ödüllerine kavuştu. Tüm değerlendirme süreçlerine Deloitte Türkiye’nin uzmanlığıyla katkı sağladığı Brandverse Awards’ta bu yıl jüri değerlendirmesi sonucunda 49’u Altın, 104’ü Gümüş ve 162’si Bronz olmak üzere 315 ödül sahiplerini buldu.