Bir otomobilden fazlası: Togg
Togg’un üretim tesisinin açılmasıyla birlikte ilk otomobili de banttan indi. Ülke gündeminden düşmeyen “yerli” otomobilin, pazar dinamiklerini değiştireceğine kuşku yok. Peki, toplum Togg hakkında neler düşünüyor? Araç satın alma kriterleri arasında yerlilik ne derece önemli ve dahası Togg’un ne kadar “yerli” olduğu düşünülüyor? Marketing Türkiye adına Pulside Araştırma’nın gerçekleştirdiği kapsamlı “Togg Araştırması” tüm bu sorulara ve daha fazlasına yanıt verirken Togg’un zihinlerde oluşturduğu portreyi de görünür kılıyor…
Türkiye’nin yerli otomobil hayali 61 yılındaki “Devrim” otomobiline kadar uzanıyor. Bu perspektifle bakıldığında, Cumhuriyet’in 100. yılında seri üretime başlayacağını açıklayan Togg’un ilk aracının üretim bandından inmesinin tüm ülkede büyük bir gündem yaratmış olması gayet olağan… Siyasilerden halka, sosyal medyadan dost sohbetlerine dek her yerde söz dönüyor dolaşıyor ve Togg’a geliyor.
Böylesine sıcak bir gündem konusu pek çok tartışmayı ve öngörüyü de beraberinde getiriyor elbette. Bir tarafta Togg’un yerli ve milli kimliği ön plana çıkartılırken karşıt bir bakış açısıyla aracın yerliliği sorgulanıyor. Tasarımını tartışmak bir kenara pek çok kişi ekonomik koşullarından ötürü “Togg satın almanın hayalini dahi kuramıyorum” derken öte taraftan 2. el araç satış platformları “Togg almak için aracımı satıyorum” ilanları ile doluyor…
Ülkede hali hazırda esmekte olan siyasi kutuplaşma rüzgarından elbette Togg da payına düşeni alıyor. İktidarı destekleyen seçmenin büyük kısmının Togg’un başarılı olacağını düşündüğü, muhalefeti destekleyen seçmenin büyük bir kısmının ise Togg’un başarısız olacağını düşündüğü araştırma verilerine yansıyor.
Togg’un pazara hızlı bir giriş yapacağından ve uzun süre gündemden düşmeyeceğinden kimsenin kuşkusu yok… Zira Marketing Türkiye için Pulside Araştırma’nın gerçekleştirdiği Togg Araştırması’nın verileri de gösteriyor ki bugün halihazırda otomobil sahibi olan katılımcıların yüzde 14,3’ü aracını Togg ile değiştirmekte kararlı. Yüzde 26,9’u da “Evet, böyle bir planım var ancak önce Togg’u deneyimlemek istiyorum” diyor… Tüm bu yaklaşım pazarı hareketlendirirken Türkiye’nin elektrikli otomobil kullanma alışkanlığının hız kazanacağını öngörmek de mümkün…
Togg’la “gurur” duyuyoruz!
Son dönemlerde yapılan pek çok araştırma gösteriyor ki Türk toplumunda yaş ve SES grubu fark etmeksizin en çok öne çıkan duyguların başında “gelecek kaygısı” geliyor. Bu anlamda Togg’un toplum üzerinde uyandırdığı duygular da daha büyük bir anlam kazanıyor. Zira araştırma verileri gösteriyor ki toplumun yüzde 27,5’i Togg otomobiliyle “gurur” duyarken yüzde 19,3’ü “umut” uyandırdığını söylüyor… Gurur ve umudun ardından en çok duyumsanan hislerse yüzde 17,2 ile umursamazlık ve yüzde 12,9 ile hayal kırıklığı olarak araştırma verilerine yansıyor…
Toplum, “seri üretim başlayacak” diyor
Yerli otomobil Togg’a dair oluşmuş endişelerden biri de aracın seri üretime geçip geçemeyeceğine yönelikti.
Araştırma sonuçları gösteriyor ki her 3 kişiden 2’si “Togg seri üretime geçecek” diyor.
Katılımcıların yüzde 37,2’si bu konuda Togg’un başarısız olacağını düşünüyor.
Sorunun yanıtı yaş kırılımında incelendiğinde 18-24 yaş arasındaki katılımcılarda anlamlı düzeyde farklılık olduğu ve yüzde 76,9’la Togg’un seri üretime geçeceği düşüncesinin hakim olduğu gözlemlenirken 55 yaş ve üzeri katılımcılar da yüzde 43,7’si “Togg seri üretime geçmeyecek” diyerek ayrışıyor.
Her 10 kişiden 4’ü otomobilinin yerli olmasını önemsiyor
Araştırma kapsamında katılımcılara “Otomobil alırken dikkat edeceğiniz kriterlerde yerli olması sizin için ne derece önemli?” sorusu yöneltildiğinde katılımcıların yüzde 38’i otomobilde yerliliğin kendisi için çok önemli bir kriter olduğunu ifade ediyor. Katılımcıların yüzde 43,1’i “Önemli ancak başka önceliklerim de var” yanıtını verirken yüzde 18,1’i için otomobilde yerlilik önemsiz bir kriter olarak verilere yansıyor.
Togg ne kadar yerli?
Togg konusunda kafaların en karışık olduğu mesele aracın ne kadar yerli olduğu… Katılımcıların yanıtlarına baktığımızda hakim bir görüşün olmadığını söylemek mümkün, zira söz konusu aracın yerliliği olduğunda her kafadan bir ses çıkıyor. Ancak yine de öne çıkan rakamlar incelendiğinde; en kalabalık görüş aracın yalnızca yüzde 0 ve yüzde 10 aralığında yerli olduğu yönünde. “Togg otomobili yüzde 90 ila yüzde 100 aralığında yerlidir” diyenlerin oranı ise yüzde 10’da kalıyor…
Her 4 kişiden 1’i Togg’un hayalini dahi kuramıyor…
Togg’un toplum üzerinde oldukça pozitif duygular uyandırdığı araştırmanın ilk sorusunda gözlemleniyor olsa da “Togg satın almak istiyor musunuz?” sorusuyla birlikte ülkenin içinde bulunduğu ekonomik gerçeklik de gün yüzüne çıkıyor. Zira katılımcıların yüzde 25,3’ü “Mevcut ekonomik koşullarımda hayalini bile kuramıyorum” yanıtını veriyor. Soru karşısında “Kesinlikle alacağım” diyenlerin oranı ise yalnızca yüzde 6 olarak verilere yansıyor.
En fazla 600 bin TL öderim…
Togg otomobiline dair en önemli konulardan biri de fiyat politikası. Bu doğrultuda araştırmada katılımcılara Togg otomobili için ödeyecekleri en yüksek fiyat sorulduğunda katılımcıların yüzde 58’i 600 bin TL ve altı yanıtını veriyor… Katılımcılar arasında fiyat aralığını 1 milyon TL’ye kadar çıkaranlar mevcut ancak araştırma verileri gösteriyor ki Togg otomobilinin fiyatı 1 milyon TL’nin üzerinde olursa satın alacak grup yalnızca yüzde 7,4’e tekabül ediyor…
Sahip olunan otomobiller Togg’la değiştirilecek mi?
Togg otomobilinin banttan indiği günün akşamında ikinci el araç satış platformlarındaki ilanlar sosyal medyanın gündemine oturmuştu. Pek çok kullanıcının sahip olduğu otomobili “Togg satın almak için satıyorum” açıklamasıyla satılığa çıkardığını gözlemlemiştik. Şu an halihazırda otomobil sahibi olan katılımcılara araçlarını Togg otomobiliyle değiştirmek isteyip istemedikleri sorulduğundaysa katılımcıların neredeyse yarısı (yüzde 47,7) böyle bir planım yok diyor. Kararsızlar yüzde 11,4’lük bir oranla verilere yansırken yüzde 26,9’lu bir kesim böyle bir planı olduğunu ancak önce Togg’u deneyimlemek istediğini ifade ediyor.
Togg rakiplerini geride bırakacak diyenler çoğunlukta
Henüz pazara yeni adım atacak olan Togg’un elbette pek çok küresel rakibi de var. Katılımcılara rakipleri karşısında Togg’un başarılı olup olamayacağına dair öngörüleri sorulduğunda katılımcıların yüzde 44,8’inin olumlu cevap verdiği gözlemleniyor.
Yaklaşık her 3 kişiden 1’inin kararsız olduğunun gözlemlendiği araştırma sonuçlarında katılımcıların yüzde 25,9’unun Togg otomobillerinin rakiplerine kıyasla başarılı olamayacağını öngördüğü karşımıza çıkıyor.
Togg’un reklamı yeterince yapılmıyor
İşin iletişim kısmı elbette markanın ilk izlenimi ve satış rakamları açısından kritik bir önem taşıyor. Sektör profesyonellerinin görüşü bir yana Türkiye temsili katılımcılara da Togg’un bu alandaki çalışmalarını nasıl değerlendirdiği araştırma kapsamında soruldu. Katılımcıların yalnızca yüzde 40,2’sinin markanın yeterli reklamı yaptığını düşünüyor olması toplumda bunca heyecan yaratan bir proje için daha çok reklam yapılması gerektiğinin de altını çiziyor…
Togg otomobilleri tasarımda sınıfı başarıyla geçti!
Togg’un tasarımları şimdiden beğenilmiş durumda… Öyle ki katılımcıların yüzde 64,7’si Togg’un tasarımını beğendiğini ifade ederken yüzde 18,7’lik bir kesim “İyileştirilebileceğini düşünüyorum” diyor… Tasarımı beğenmediğini belirten katılımcıların oranıysa yalnızca yüzde 16,5 olarak rapora yansıyor.
Togg bir insan olsaydı…
Marketing Türkiye için Pulside Araştırma’nın gerçekleştirdiği Togg araştırmasının final bölümünde ise markanın zihinlerde çizdiği imajın kapsamlı bir görüntüsü yer alıyor… Araştırmada katılımcılara “Togg bir insan olsaydı…” ile başlayan sorularla, Togg’un yaşından cinsiyetine, eğitim düzeyinden karakterine, rekabetçiliğinden çalışkanlığına ve hatta hangi otomobil markasını kullanacağına dek 13 farklı soru soruldu. Yanıtlar değerlendirildiğinde Türk halkının Togg’u “orta yaş altı, iyi eğitimli, çalışkan, enerjik, cool, kentli, yenilikçi, güvenilir, rekabetçi, teknolojiyi iyi kullanan bir erkek” olarak gördüğü ortaya çıkıyor. Bindiği otomobilin markası ise tartışmaya kapalı bir şekilde BMW…
Araştırmanın metodolojisi
Marketing Türkiye adına Pulside Araştırma Şirketi’nin 4 Kasım 2022’de sahaya sunduğu Togg Araştırması, yüzde 95 güven aralığında yüzde 3 hata payıyla 1067 kişinin katılımıyla gerçekleştirildi. Çalışma mobil panel (Eşzamanlı) yöntemiyle ve Türkiye temsili bölge dağılımı, 2018 seçim kotası, yaş ve cinsiyet dağılımı gözetilerek gerçekleştirildi.