Bir sektör hepimiz, her sektör sağlık için
Salgınla birlikte sağlıklı olmak ve sağlık sektörü herkesin önceliği… İş aktivitelerine devam eden markaların birinci önceliği sektörleri fark etmeksizin, gerek çalışanlarını evlerinden çalışmaya teşvik etmeleriyle, gerek üretim yetilerini maske ve el dezenfektanı üretimine adamalarıyla ya da Dünya Sağlık Örgütü’nün sosyal mesafe ve el yıkama tedbirlerini duyurmalarıyla kamu sağlığı haline geldi.
Bazı markalar için bu öncelik sanitasyonun da ötesine geçip mesajını, ürünlerini ve hizmetlerini değiştirip, rakipleriyle salgından sonra da devam edecek iş birlikleri olarak önümüze çıkıyor. Danışmanlık şirketi Accenture’ın COVID-19 tüketici davranışı değişimleri hakkındaki raporunda, “her kurum artık bir sağlık kurumu” cümlesine yer verildi. “Neredeyse her deneyim, ürün ve hizmet insanlar tarafından sağlığa yararlı ve zararlı olmak üzere iki başlık altında yeniden değerlendirilecek”.
COVID-19’un, sağlık ve wellness sektörlerinin merkezinde bulunduğu bir trendin, benzer örneklerini daha önce gıda, perakende, seyahat ve güzellik gibi sektörlerde gördüğümüz bir hacimle tüm tüketim davranışlarını etkilediğini görüyoruz. Birçok 5 yıldızlı otel misafirleri için kişiselleştirilmiş gıda menüleri, uyku ve egzersiz programları hazırlamakla yükümlü sağlık görevlilerini işe almaya başlamıştı. Salgın bu trendin hızlanmasına neden oldu.
A.B.D. merkezli kişisel bakım markası Clark’s Botanicals, LVMH, L’oreal, Estee Lauder ve diğer güzellik devlerinin ayak izlerini takip ederek el dezenfektanı üretmeye başladı. Clark’s Botanicals El Dezenfektanı 8.63 dolardan satışa sunulmasının yanı sıra markanın web sitesinde tüketici favorisi olan serum ve kremlerinin de önünde, müşteriye sunulan ilk ürün olarak yerini aldı.
Clark’s Botanicals kurucusu Francesco Clark, Glossy’e verdiği söyleşisinde, “bu ürün işimize dair koyduğumuz tüm kuralları yıktı. Bu ürün atıksız yapılmadı, paketlemesi sürdürülebilir değil ve lüks olması aklımızdaki son şeydi. Ancak müşterilerimizin ve tüm insanlığın en büyük talebine cevap veriyor” dedi.
Kamusal sağlık hareketi aklınıza gelmeyecek sektörlere de yayılmaya devam ediyor:
Otomotiv: Otomotiv üreticileri de artık sağlık sektörünün güvenlik başlığının ötesinde hizmet vermeye başladı. Ipsos Çin tarafından Şubat ayının sonunda gerçekleştirilen ankete katılanların yüzde 77’si bir araba satın almak istediklerini, kişisel araçla seyahat etmenin toplu taşımadan daha güvenli olacağını belirtti.
1620 katılımcının yüzde 69’u yeni bir arabada en çok önem verdikleri özelliğin “sağlıklı konfigürasyon” olduğunu belirterek yüzde 64’le “araç güvenliğinin” de önüne geçti. Katılımcıların yüzde 51’i araçlarındaki klimanın bakteri önleyici filtrelere sahip olmasını istediğini belirtirken yüzde 49’u aracın iç kısmının antibakteriyel özellikleri barındırmasının kendileri için önem taşıdığını iletti.
Havayolları: Havayolları sektörü yıllardır uçaklardaki müşteri sayısını arttırıp uçuşlar arasındaki temizlik süresini düşürüyordu. Salgın sonrasında dünyayı seyahate teşvik etmek isteyen havayolu şirketler sanitasyon çalışmalarına ağırlık vermek durumunda kalacak.
İtalyan bir tasarım şirketi olan Aviointeriors uçak kabinlerini koronavirüs sonrası bir dünya için yeniden tasarladı. Bu tasarımda her bir koltuğun etrafında telefon kulübelerini andıran şeffaf plastik koruma kalkanları bulunuyor.
Kişisel bakım: Güzellik kavramı yeniden ele alınacak. Sokağa çıkma yasaklarından önce İngiltere’deki MAC mağazaları güzellik uzmanlarının fırçalarını birden çok müşteride kullanmalarını yasaklamıştı. Bunun yerine müşteriler tek kullanımlık fırçaları kullanıyordu. Bu uygulama mağaza içindeki ve mobil aplikasyonlarda sunulan ürünlerin öncelikli olarak sanal mecralarda deneyimlenmesinin konvansiyonelleşme sürecini hızlandıracak gibi duruyor.
Ancak şimdilik görünen o ki, güzellik markaları makyaj ve cilt bakımı tüyolarındansa anksiyete ve farkındalık hakkında konuşmayı tercih ediyor. Aktris Gwyneth Paltrow’un güzellik ve kişisel bakım markası Goop’un web sitesinde kariyer ve sağlık sayfasının trafiği Mart’ın üçüncü haftasında yüzde 23’lük bir artış yaşadı.
Teknoloji: Çin’deki karantina sınırlandırmalarının altını çizmek üzere teknoloji devi Alibaba Alipay Helath Code aplikasyonunu yarattı. Kullanıcıların sağlık kayıtlarına göre yeşil, sarı veya kırmızı olarak sınıflandırıldığı aplikasyon kırmızı olarak tanımlanan kullanıcıların toplu taşıma kullanmamalarını sağlamak üzere oluşturuldu.
Alipay Health Code, Wuhan’ın birincil virüs merkezinin tekrar açılmasında önemli bir rol üstlenmesinin yanı sıra tüm halkı kazara hastalanmış insanlarla temasa geçmemeleri konusunda bilgilendirip rahatlattı.
Telekom operatörü Vodacom sağlık sigortası şirketi Discovery ile gerçekleştirdiği iş birliğiyle Güney Afrika’da hasta olduğunu düşünen insanların doktorlarla ücretsiz sanal görüşmeler yapabilmesini sağladı. Bu telekomünikasyon şirketinin bağlantı hızı ve Discovery’nin DrConnet adlı platformu üzerinden mümkün oldu.
Salgın aynı zamanda azılı rakipler Apple ve Google’ı da bir araya getirdi. Silikon Vadisi’nin teknoloji devleri iş birlikleri dahilinde yeni güncellemelerle birlikte işletim sistemlerinin potansiyel COVID-19 vakalarını tespit edebilme yetisini kazandığını duyurdu. Mayıs ortasında yayınlanacak güncellemeler, iOS ve Android telefonların birbirlerini Bluetooth aracılığıyla algılayıp anonim takip noktaları oluşturacak.
COVID-19 testi pozitif çıkan insanlar bu bilgiyi telefonlarındaki aplikasyona not edecekler ve hasta olmayan kişiler bu kişiye yaklaşırsa aplikasyon sağlıklı kişiye hasta olan kişinin kimliğini açıklamadan oradan uzaklaşmasını bildirecek. Mahremiyet endişeleri karşısındaysa Apple ve Google bu özelliğin salgının sona ermesiyle birlikte ortadan kaldırılacağını bildirdi.
Bu sırada Amazon çalışanları için COVID-19 test laboratuvarları inşa etmeye başladı. Kurucu Jeff Bezos bu ay paylaştığı yıllık paydaş mektubunda kurumun “belirti olsun olmasın, tüm Amazonları test edeceğini” planladığını açıkladı.
Dünyamızın geleceğinde sağlık tüm ürün geliştirme süreçlerinde merkezi bir yer alabileceği gibi Chief Health Officer ve Sağlık Terapisti ünvanları da hayatımıza son hızla girebilir.
Kaynak: Wunderman Thompson – Intelligence