Birleşmiş Milletler marka ve medya sahiplerini göreve çağırıyor
Birleşmiş Milletler, kreatiflere virüsün henüz ulaşmadığı ülke ve bölgelerdeki toplumları salgının önüne geçmeleri konusunda bilinçlendirmek üzere yardım etmeye çağırmıştı. Bu çağrının ardından 13 binden fazla reklam/kamu spotu başvurusu oldu. Bunun üzerine ise Birleşmiş Milletler marka ve medya sahiplerini seçilen işleri yayarak salgın tedbirleri ve iyileştirme çalışmalarında yer almaya davet etti.
Geçtiğimiz haftalarda Birleşmiş Milletler’in dünyanın dört bir yanından ajansı koronavirüs hakkında yaratıcılığın ön planda olduğu ve her kültürden insana ulaşacak reklamları yaratmaya davet ettiği bildirgesinin ardından 13 binden fazla reklam/kamu spotu başvurusu oldu. Birleşmiş Milletler şimdi ise marka ve medya sahiplerini seçilen işleri yayarak salgın tedbirleri ve iyileştirme çalışmalarında yer almaya davet ediyor. Birleşmiş Milletler’in sürdürülebilir hedeflerle ilgili departmanının (UN Sustainable Development Goals Strategy Hub) global lideri Dawda Jobarteh daha önce dünyanın tüm yaratıcı akıllarını hayat kurtarabilecek gücü olan spotlar yaratmaya davet ettiği bir bildirge yayınlamamıştı.
Ancak Jobarteh’in genel iş tanımında BM’nin sürdürülebilirlik hedeflerini dünyayla paylaşmak bulunuyor ve bildirge sonrasında da organizasyon salgını durdurmak için oluşturulacak yerel iletişimlerin altından tek başına kalkamayacağını fark ettiğinde çözüm bulmak da Jobarteh’e kaldı. Jobarteh ve ekibinin çözümü geçtiğimiz haftalarda yayınlanan “Global Call to Creatives: An Open Brief from the United Nations” adlı bildirgeyi yayınlamak oldu. 14 Nisan’da başvuruları sona eren proje dünyanın her köşesinden kreatifi salgının yayılmasını önlemeyi amaçlayan yaratıcı işler üretmeye teşvik etti.
BM bildirgeye yanıt verecek olan kreatiflerden işlerini altı aksiyonun etrafında oluşturmalarını istedi; kişisel hijyen, sosyal mesafe, semptom farkındalığı, nezaket, yanlış haberleri doğru bilgilerle yıkma ve bağış. Ajanslara işlerini illüstrasyonlardan radyo yayınına kadar geniş bir yelpazede yaratma şansı tanındı.
Jobarteh ilk olarak kendi tanıdığı reklam profesyonellerinden yardım istediyse de bu bildirge sadece Madison Avenue veya Londra Soho’daki Cannes Lions kazananlarına özel değildi. Paris, Mumbai, Rio de Janeiro, Afrika ve Tokyo’dan da kreatiflere ulaşan Jobarteh burada da durmayıp reklam iletişimi konusunda herhangi bir deneyimi olmayan insanlardan dahi yaratmalarını istedi. “Bu bir ödül töreni değil. Bu, insanların güvenini sağlamak ve doğru bilgiyi yaymak için bir topluluğun harekete geçmesi” diyor Jobarteh.
13 binden fazla iş projeye başvurdu
Bildirge ilk olarak 25 Mart’ta yayınlandı. 30 Mart’a kadar ise Jobarteh gelen işlerin sayısıyla başa çıkmak için Talenthouse’un kreatif brief platformundan yararlanmaya karar verdi. Jobarteh konu hakkında, “İlk adım olarak bir Google formu üzerinden çalışıyorduk. Bu formun ne kadar yetersiz olduğunu çok kısa bir sürede gördük” diyor ve ekliyor, “gelen yanıtlar o kadar olumluydu ki”…
13 binden fazla işin başvurduğu proje Talenthouse’un portalını kullanmaya devam ediyor. Bir kreatif gönder tuşuna bastığı andan itibaren işleri Dünya Sağlık Örgütü’nün kılavuzuna göre gözden geçiriliyor, diline, formatına ve mesajına göre gruplandırılıyor ve BM’nin mikro sitelerinden birinde yayınlanıyor. Sonrasında ise bu işler yaratıcısına referans vermek koşuluyla indirilip her yerde ve herkes tarafından kullanılabiliyor. Dünya Sağlık Örgütü’nün yönlendirmelerinin değişmesi halinde bu değişimlerle aynı paralelde olmayan reklamlar genel mesajın güvenli ve doğru kalması için kaldırılabiliyor. Bu brief’te “ödül kazanan” yok.
Elindeki kapsamlı ve doğru bilgiler etrafında oluşturulmuş spot stoğuyla Jobarteh dikkatini bu işleri dünyaya yaymaya çeviriyor. Markalar ve medya sahipleri arama listesinin başında geliyor. BM bu birey ve kurumların koleksiyonlarından ihtiyacı olan işleri alıp, kendi izleyici kitlesinin ihtiyaçlarına göre yeniden şekillendirip “kısaca bütün medya kanallarını doldurup taşırmalarını” istiyor. “Salgın öncesinde yaratılan birçok iş geri çekildi ve şimdi olimpiyatların da ertelenmesiyle medya kanallarında doldurulabilecek büyük bir boşluk var” diyor Jobarteh ve ekliyor, “bu yüzden medya alanı bağışları veya markaların hali hazırda yayınladıkları mesajlarına bu işleri entegre etmeleri bizi çok mutlu eder”. Jobarteh markaların kreatif işleri hakkında ise, “COVID-19 hakkında doğru bilgi veren mesajlarımızı gelecek medya çalışmalarında da konumlamalarını istiyoruz. Buradan krediyi biz almak durumunda değiliz, bu sadece insanları güvende tutmaya çalışan bir aksiyon hali” diyor.
Talenthouse’un kurucu ortağı Maya Bogle’ın “Dünyanın Facebookları, Tiktokları, Sanpchatleri ve Googleları” diyerek tanımladığı en büyük medya sahipleri dijital alanlarıyla ilgili olarak direkt iletişime geçilecekler arasında. Bu sırada Jobarteh aktörler, influencerlar, atletler ve BM’nin kendi iyi niyet elçileri gibi yüksek profilli ünlü figürlere kreatif işleri kendi platformlarından yaymalarını istemek üzere ulaşıyor olacak.
Bu sefer medya sahiplerine hitap edecek bir açık bildirge de yakın gelecek planları arasında yer alıyor. “Gönderilen işleri yüksek etkili ve yüksek görünülürlüğe sahip dağıtım kanallarında konumlamak istiyoruz” diyen Jobarteh, “bu yüzden medyadan yapmasını dilediğimiz, spesifik topluluk ve pazarlar için bu içerikleri tekrar formatlandırmadaki destekleri” sözleriyle medya kanallarından beklentilerini dile getiriyor. “Şimdiden ellerinden geldiğince yardım etmeyi isteyen büyük isimlerden teklifler geldi. Bu süreçleri yeni öğrensek de öğrenme sürecimiz hızlı ve agresif”.
Kapsamı ve azmi değerlendirildiğinde BM’nin iletişim projesi etkileyici olduğu kadar anlamlı da. Ancak hükümetin kendi verdiği mesajları ve diğer kanalların COVID-19 içeriklerinin arasında bu anlamlı işler gün ışığı görebilecek mi? Hatta görmesi şart mı?
Jobarteh, “bu soruyu her ne kadar insanlar tedbir önerilerini biliyor olsa dahi bu tedbirleri almıyorlar diyerek yanıtlayabilirim. Camımdan dışarı bakıyorum ve insanların dışarıda vakit geçirdiklerini görüyorum. BBC’ye bakıyorsunuz ve geçtiğimiz haftasonu sadece İngiltere’de parklara giden insan oranının yüzde 29 arttığı haberini alıyorsunuz” diyor ve ekliyor “şu anda iletişim mecralarında yer alan bilgiler insanların alışkanlıklarını ve davranışlarını yeteri kadar değiştirmelerine neden olmuyor. Bu kanallardaki yanlış bilgilere değinmiyorum bile” diyor. Jobarteh sözlerine artık görmeye alıştığımız azimli tonuyla, “ancak markaların, medyanın ve iletişimcilerin davranış şekillendirme gücünü hiç hafife almamalıyız” diyerek son veriyor.
Mohamed Altheeb – Socially distanced
Regina Escobedo Guerra – Wash Hands Thoroughly COVID-19
Kaynak: The Drum US