Bizi nasıl bir Black Friday bekliyor?
Tüketicinin dört gözle beklediği, alacağı ürünler için haftalar öncesinden listeler hazırladığı Black Friday’e sayılı günler kaldı… Ancak bu defa bambaşka bir Black Friday bekliyor bizleri… Zira yüksek fiyatlar ve sabit kalan gelirler, tüketicilerin alışveriş davranışlarını yeniden şekillendirdi. Peki, her yıl heyecanla beklenen Black Friday kriz ortamından nasıl etkilenecek? Bu yılki Black Friday’de indirimler, tüketicileri eskisi kadar cezbedebilecek mi? Önceki senelere kıyasla tüketicinin Black Friday bütçesi ne durumda? Yanıtlar Marketing Türkiye için YouGov tarafından yapılan “Black Friday 2024” araştırmasında…
Adobe’un gerçekleştirdiği bir araştırmaya göre Black Friday’i de kapsayan Kasım ve Aralık ayı arasındaki tatil ve promosyon alışverişleri 2023 yılında globalde yaklaşık 221 milyar dolar tutarında bir büyüklüğe ulaştı. Aynı araştırma markaların bu dönemi kapsayan gelirlerinde önceki yıla göre yüzde 4,8’lik bir artış olduğunu da söylüyor. Artık bir güne değil, kasım ayının geneline yayılan bu coşkulu indirim dönemi, Türkiye’de de yıldan yıla büyüyen bir ekonomi yaratıyor. Tüketiciler aylar öncesinden alışveriş listelerini hazırlarken kasım ayı hem online hem de mağazalar cephesinde bir alışveriş festivaline dönüşüyor.
Ancak bu yıl şartlar farklı! Tüketici “bugün almazsam yarın zamlanacak” demekten de indirim peşinde koşmaktan da yorgun düştü. Üstüne bir de ekonomik belirsizlik eklenince bu yıl bizi nasıl bir Black Friday sezonunun beklediği büyük bir muammaya dönüşüyor… YouGov’un Marketing Türkiye adına gerçekleştirdiği “Black Friday 2024” araştırması işte bu muammayı aydınlatmayı amaçlıyor. Gelin önce tüketicinin gözünden “Black Friday 2024” beklentilerine bir göz atalım ardından da pazaryelerinin bu yıl tüketiciler için nasıl bir alışveriş sezonu tasarladığını kendilerinden dinleyelim…
Black Friday bütçesi hazır
Araştırmada ilk olarak “Bu yıl Black Friday’de alışveriş yapacak mısınız?” diye soruldu. Alışveriş yapacağını ifade edenlerin oranı yüzde 63, yapmayacağını ifade edenlerin oranı ise yüzde 37 oldu. Geçmiş yıllarda Black Friday’de alışveriş yapanların yüzde 68’lik bir kitleye denk geldiği düşünüldüğünde bu yıl alışverişlerin bir miktar düşebileceği öngörüsü çıkıyor ortaya. Öte yandan Black Friday’de alışveriş yapacaklarını söyleyenlerin yüzde 83’ü şimdiden bir bütçe ayırmış durumda. Bu konuda bir planlama yapmayanların oranı ise yüzde 17.
Influencerlar yardımcı olmuyor
Araştırmada “Gerçekten iyi indirimler bulacağımı düşünüyorum” ifadesine katılanların oranı yüzde 47, katılmadığını ifade edenlerin oranı ise yüzde 26 olarak sonuçlara yansıyor. Kararsızların oranı ise yüzde 27.
Alışverişçilerin yarısı Black Friday sezonunda gerçekten cazip indirimler bulduklarını belirtiyor ancak aynı zamanda alışverişçilerin yarıdan fazlası (yüzde 61) da zaten yılın başka zamanlarında da benzer fırsatlarla karşılaştığını dile getiriyor. Bu da aslında, cazip bir dönem olsa bile, yılın tek fırsatı gibi görülmediğini de ortaya koyuyor.
Black Friday’de influencer’lara yönelik algı ise görece daha olumsuz. Öyle ki bu dönemde influencer’ların kullanılmasının indirimli ürünlere ulaşmalarını kolaylaştırdığını söyleyenlerin oranı yüzde 38’de kalıyor. Influencer kullanımının kolaylık yarattığını düşünenlerin oranı ise yüzde 31 olarak verilere yansıyor.
Alışveriş alışkanlıkları nasıl şekilleniyor?
Black Friday’den haberdar olanların yüzde 52’si geçen yıl bu dönemde alışveriş yapmış ve bu yıl da alışveriş yapmayı planlıyor. Black Friday’de ilk defa alışveriş yapacağını söyleyenlerin oranı ise yüzde 11. Öte yandan, geçen yıl alışveriş yapanların yüzde 16’sı bu yıl alışveriş yapmayı düşünmüyor. Geçen yıl Black Friday alışverişi yapmayan ve bu yıl da yapmayacağını söyleyenlerin oranı ise yüzde 21.
İndirim varsa kaçırılmaz
Black Friday indirimleri söz konusu olduğunda, kullanıcılar adeta birer indirim avcısına dönüşüyor… Öyle ki Black Friday indirimlerini düzenli olarak takip ettiğini söyleyenlerin oranı yüzde 52 olurken, indirimleri takip etmediğini söyleyenlerin oranı ise yüzde 42 oluyor.
Geçen yıl beklentileri karşılamadı
“Geçtiğimiz yılki Black Friday alışverişinizi nasıl değerlendirirsiniz?” diye sorulan katılımcıların yüzde 48’i alışveriş deneyimlerinin beklentilerinin altında kaldığını belirtiyor. Beklentilerin üstünde bir alışveriş deneyimi yaşadığını söyleyenlerin oranı ise yüzde 23. “Tam beklentim gibiydi” diyenlerin oranı ise yüzde 29 oluyor.
Black Friday’i bekleyenler çoğunlukta
Araştırmaya katılanlara “Bu yıl Black Friday’de almayı düşündüğünüz belli bir ürün var mı?” diye sorulduğunda yanıtları; yüzde 73 oranında “evet”, yüzde 27 oranında ise “hayır” olarak sonuçlara yansıyor.
Online, fiziki fark etmez!
Black Friday sırasında çoğu insan hem fiziksel mağazalardan hem de çevrim içi kanallardan alışveriş yapmayı tercih ediyor (yüzde 62). Sadece çevrim içi kanallardan alışveriş yapmayı düşünen kitlede azımsanmayacak büyüklükte (yüzde 29). Alışverişi çevrim içi veya fiziksel mağazadan yapacak olmak bütçede bir farklılaşma yaratmıyor. Bu da her iki kanalın da Black Friday döneminde tüketiciler için önemli bir alışveriş kanalı olmaya devam edeceğini gösteriyor.
İndirim bayrağı Trendyol’da
Alışverişçiler, Black Friday kapsamında ortalama üç farklı e-ticaret sitesini ziyaret ediyor. Trendyol, yüzde 89 ile en popüler tercih olarak öne çıkarken, Hepsiburada yüzde 75 ile ikinci, Amazon yüzde 47 ile üçüncü sırada yer alıyor. Onları N11 (yüzde 36), Getir (yüzde 23), Çiçeksepeti (yüzde 23) ve Temu (yüzde 14) takip ediyor.
Araştırmanın 2. bölümü yarın marketingturkiye.com.tr’de…
Black Friday bütçeleri ne alemde?