Tüketici Black Friday’de hangi pazaryerinde olacak?
Geldik yılın adeta bir alışveriş şölenine dönüşen dönemine… Black Friday’e günler kala Marketing Türkiye adına Akademetre tarafından gerçekleştirilen “Black Friday Algı Araştırması” tüketicinin Black Friday algısını, satın alma davranışlarını ve kampanyaları hangi pazaryerinden takip edeceklerini mercek altına alıyor.
Black Friday değil “Efsane Cuma”
Araştırma kapsamında görüşülen her 10 kişiden 4’ü için “Efsane Cuma” kavramı diğer kampanya isimlerinden daha fazla “indirim ve kampanya” çağrışımı yapıyor (yüzde 40,4). Bu oranı yüzde 28,8 ile “Black Friday” izliyor.
Araştırma bulguları bu iki kavramın her 10 kişiden 6’sında “indirim” ve “online pazaryeri” çağrışımı yaptığına işaret ediyor. Pandemi, ekonomik kriz, bölgesel çatışmaların ekonomi üzerindeki olumsuz etkilerinin belli coğrafyalarda tüketicilerin alışveriş ve tasarruf etme politikalarını anlamlı şekilde etkilediği de dikkat çekiyor. Her 10 kişiden 3’ünde “Efsane Cuma” ve “Black Friday” kavramlarının “online pazaryeri” çağrışımı yapmasının ardında, tüketicinin bozulan fiyat algısı karşısında ürün çeşitliği ve karşılaştırmalı fiyat arayışında olduğu söylenebilir.
Trendyol başarılı Black Friday iletişimleriyle zirvede
Araştırma kapsamında görüşülen her 10 kişiden 2‘sinin Black Friday dendiğinde ilk akıllarına gelen marka Trendyol oluyor (yüzde 18, 5). Bu oranı yüzde 12,5 ile Hepsiburada takip ediyor.
Trendyol yalnızca akıllara gelmekle kalmıyor ve her 10 kişiden 7’si Black Friday kampanya döneminde alışveriş yapmak için Trendyol’u tercih edeceklerini ifade ediyor.
Kasım ayında büyük indirim kampanyalarının multichannel ve sürekli iletişim stratejileriyle duyurulmasının tüketicilerin zihninde bu ayın indirim ayı olarak konumlandırılması konusunda başarılı olduğu da kaydediliyor. Zira her 2 kişiden 1’inin “Black Friday” dendiğinde aklına direkt kasım ayı geliyor.
Türkiye’de e-ticaret kanununda tüketiciyi daha fazla koruyan yapısal reformların yapılmamasından dolayı Türk tüketicisinin online alışverişlerde özellikle “kişiselleştirilmiş fiyatlar, ürünün vadedildiği gibi çıkmaması, yanıltıcı reklamlar, tanıtımlar, içerikler” nedeniyle mağdur olduğu görülüyor. Bu mağduriyetler tüketicilerin büyük indirim dönemindeki satın alma davranışlarını olumsuz etkiliyor. Öyle ki her 10 kişiden 6’sı “Black Friday” döneminde kampanyaya dahil olan herhangi bir ürün satın almadıklarını belirtiyor.
Araştırmanın Metodolojisi:
Araştırma kapsamında Ekim 2023 tarihinde 12 ilde 784 kişi ile yüz yüze görüşme yapıldı.