Black Friday’de tüketici nerede olacak?
Uzun zamandır Kasım ayı alışveriş tutkunları için diğer aylardan daha heyecanlı geçiyor. Bunun sebebi ise tahmin edebileceğiniz gibi “Black Friday” ve “Cyber Monday”… Tüm dünyada neredeyse bir haftaya yayılmış olan alışveriş maratonunda markalar da birbirileriyle tüketicilere ulaşabilmek adına yarışta olacak şüphesiz… Bağımsız araştırma şirketi GlobalWebIndex ile AdColony‘nin gerçekleştirdiği Efsane Cuma & Siber Pazartesi Araştırması” verilerine göre tüketicilerin yüzde 83,6’sı “Black Friday”de yüzde 77,8’i ise “Cyber Monday”de alışveriş yapacak! Peki tüketiciler alışverişlerini hangi kanaldan yapacak? Mobil cihazlarından alışveriş yapacak tüketicilerin öncelikleri neler? Bu dönem özelinde reklamlar nasıl bir güce sahip? Markalar için büyük ipuçları taşıyan bu soruların yanıtları AdColony’den geliyor…
Her yıl tüketicilerin; markaların en büyük indirimlerini heyecanla beklediği Efsane Cuma ve Siber Pazartesi dönemi geldi çattı. Bu yıl 26 Kasım Cuma ve 29 Kasım Pazartesi günleri gerçekleşecek indirimler için markalar da hazırlıklarına başladı. Artık daha önceki yıllarda olduğu gibi yalnızca iki günle sınırlı kalmayan indirim dönemini markalar koskoca bir haftaya hatta bazen iki haftaya yayıyor. Bu dönemde tüketiciler için kaçırılmayacak indirim fırsatları yaratan markalar, kampanyalarını hedef kitlelerine ulaştırmanın en etkili yollarını aramaya devam ediyor. İşte, AdColony’den markalar için ipuçları…
10 kişiden 6’sı mobil uygulamalardan alışveriş yapıyor!
E-ticaretin bu denli hayatımıza girdiği bu dönemde tüketicilerin alışveriş alışkanlıkları da büyük önem taşıyor. AdColony’nin verilerine göre tüketicilerin yüzde 58’i alışverişlerinde mobil uygulamaları tercih ediyor. Öte yandan katılımcıların yüzde 7,9’u internet alışverişlerinde yalnızca akıllı telefonlarını kullandıklarını belirtirken yüzde 15,6’sı çoğu zaman akıllı telefonlarını bazen de bilgisayarlarını kullandığını ifade ediyor.
Mobil cihazlar “hız” farkıyla önde
Katılımcılara internet alışverişlerinde masaüstü bilgisayarları yerine neden mobil cihazlarını tercih ettikleri sorulduğunda her 4 kişiden 3’ü “hızlı” olmasını işaret ediyor. Bu noktada, markalar için bir kez daha, mobil uygulamaların ve web sitelerinin akıllı telefonlarda hızlı ve sorunsuz çalışmasının önemi bir kez daha ortaya çıkıyor.
Öte yandan akıllı telefonların daha çok tercih ediliyor olmasının gerekçeleri arasında kişiselleştirilmiş deneyimler (yüzde 69,9) ve kullanım kolaylığı (yüzde 67,2) dikkat çekiyor.
Tüketicinin en büyük önceliği kullanım kolaylığı
Araştırma kapsamında katılımcılara mobil cihazlarından alışveriş yaparken en büyük öncelikleri sorulduğunda 10 kişiden 8’i kullanım kolaylığına öncelik verdiklerini ifade ediyor. Öte yandan hızla gelişmekte olan ödeme sistemleri de sürecin önemli bir parçası. Katılımcıların yüzde 48,8’i kolay bir ödeme sürecinin kendileri için öncelikli olduğunu ifade ediyor.
Fiyat, online alışverişi mağazaların önüne geçiren en önemli faktör!
Katılımcılara daha önce mağazada gördükleri bir ürünü online platformlardan satın alıp almadıkları sorulduğunda yüzde 96,2’si bu eylemi gerçekleştirdiğini dile getiriyor. Gerekçelere bakıldığında ise yüzde 68,9’unun internette daha uygun bir fiyata bulması, yüzde 57’sinin satın alma eyleminden önce araştırma yapmak istemesi dikkat çekiyor.
Black Friday ve Cyber Monday’de reklamın etkisi!
Tüketicilerin yüzde 52,2’si fırsatları mobil uygulamalardaki çevrimiçi reklamlar aracılığıyla keşfettiklerini söylerken, yüzde 21,9’u mobil oyun uygulamalarındaki reklamlar aracılığıyla keşfettiklerini söylüyor.
Alışveriş maratonunda tüketicilerin satın alma motivasyonunda reklamların hayli güçlü bir etkisi olduğu gözlemleniyor. Katılımcıların yüzde 34,9’u “Kararım büyük ölçüde reklamlardan etkileniyor” derken yüzde 12,5’i satın almadaki tek nedeninin reklamlar olduğunu ifade ediyor.
Kişiselleştirilmiş teklifler sunanlar bir adım önde olacak!
Katılımcılara Black Friday döneminde mobil cihazlarındaki çevrimiçi reklamlarda neleri görmek istedikleri de soruldu. Tüketicinin bu anlamda markalardan ve reklamlardan en büyük beklentileri, kişisel teklifler içermesi (yüzde 57,6) ve indirim sağlaması (yüzde 47,1).
10 kişiden 9’u reklam üzerinden alışveriş yapmaya hazır!
Araştırmanın dikkat çeken verilerinden birisi de reklam üzerinden alışverişe dair geliyor. Her 10 kişiden 6’sı kendileriyle alakalı bir reklamla mobil cihazında karşılaştığında almasının olası olduğunu dile getirirken 10 kişiden 3’ü kesinlikle alacağını ifade ediyor.
Araştırmanın Metodolojisi
Bağımsız araştırma şirketi GlobalWebIndex ile AdColony’nin Ekim ayında online olarak gerçekleştirdiği “Efsane Cuma & Siber Pazartesi Araştırması”na 1350 kişi katılım sağlamıştır.