Black Friday’in tüketim çılgınlığına karşı omuz omuza!
Pandemiyle birlikte insanların sadece alışveriş alışkanlıkları değişmedi, dünyaya bakışı da değişti. Sosyal sorumlulukların ve giderek daha fazla tüketilen doğal kaynakların farkına varıldı. Markaların iklim krizindeki rolü ve aşırı tüketicimin etkisiyle ilgili endişelerin artmasıyla, kimi markalar Black Friday’i tamamen reddediyor.
Milyonların gündeminde olan Black Friday bir tüketim çılgınlığına dönüşürken bazı markalar bu tüketim şekline mesafeli yaklaşıyor. Bazı markalarsa aşırı tüketimin dünyadaki kaynakları hızla yok ettiği gerekçesiyle karşı çıkıyor. İşte global olarak en çok dikkat çeken Black Friday karşıtı kampanyalar…
Public Fiber: “Daha fazla çöp satın alın”
Londra merkezli sürdürülebilir moda ve yaşam tarzı markası Public Fiber, “Daha Fazla Çöp Satın Al” kampanyasıyla Black Friday’in savurgan doğasıyla mücadele ediyor.
Marka tüketim karşıtı kampanyasında okyanusları plastikten kurtarmak için ileri teknolojiler geliştiren ve kar amacı gütmeyen bir grup olan The Ocean Cleanup ile iş birliği yaparak farkındalık yaratacak.
Patagonya: “Daha az al, daha çok talep et”
Patagonia, 2011 yılında “Bu Ceketi Satın Alma” ifadesini taşıyan cesur bir New York Times reklamıyla Kara Cuma tüketimine karşı çıkmıştı.
Bu yıl ise “Daha az al, daha çok talep et” kampanyasıyla kullanılmış giysiler için dört yıllık “Yıpranmış Aşınma Programını” devreye alarak döngüsel bir ekonomiye vurgu yapıyor. Artık müşteriler Patagonia web sitesindeki takas platformundan yenilenmiş alternatiflere daha düşük bir fiyata sahip olabilecekler.
Allbirds: “Gezegeni değil geleneği boz”
Kara Cuma yaklaşımı yerine Yeşil Cuma’yı tercih eden sürdürülebilir aksesuar ve ayakkabı markası Allbirds, geleneği tersine çevirerek tüketicileri “Gezegeni değil geleneği bozmaya” çağırıyor.
Allbirds fiyatları düşürmek yerine onları yükseltecek ve sürdürülebilirlik taahhüdünü ikiye katlayacak. Ek gelir doğrudan iklim aktivisti Greta Thunberg tarafından kurulan gençlerin liderliğindeki uluslararası iklim hareketi Fridays For Future’a gidecek.
Deciem: “Bye Bye Black Friday, Hello Knowvember”
Deciem ikinci kez Kara Cuma’yı boykot ettiğini duyurdu ve tüm fiziksel mağazalarıyla birlikte e-ticareti gün boyunca kapattı. İklim krizi konusunda farkındalık yaratmak isteyen marka, “Knowvember” sloganını kullanıyor.