BluTV, Gain, Exxen: En iyisi hangisi?
Netflix’in dünya çapındaki başarısı ve Türkiye’de TV dizilerinin uzun sürelerle yayınlanması, özellikle 40 yaş altı izleyiciyi TV’den uzaklaştırırken, pandeminin hayatımızın tam orta yerine yerleşmesi ile Türkiye’deki dijital platform ihtiyacı arttı. BluTV’nin Netflix Türkiye’nin hemen ardından yayına başlaması ve pandemi ile güçlenen dijital platform ihtiyacı, iki yeni oyuncunun dijital platform sahalarına inmesini beraberinde getirdi: Gain ve Exxen. Peki, bu yarışta hangi mecra, beklentileri ne şekilde karşılıyor?
Konfor istiyoruz
Teknoloji çağı ile beraber hayatın her alanında hız, erişilebilirlik ve kolaylık beklentileri arttı. Bu talepler izleme alışkanlıklarına da yansıdı. TV izlemek özellikle 40 yaş altı izleyici için bir seçenek olmaktan çıktı, kişiler TV dizilerini de kendilerine en uygun zamanda izleme yolunu seçip internetten izlemeye başladı. 150 dakikalara varan dizi sürelerine izleyiciden yanıt gecikmedi: “Dizimi izlerim, istediğim sahneleri müsait olduğumda internetten izlerim.” Netflix’in Ocak 2016’nın ilk haftasında Türkiye’ye girmesi tam da bu ihtiyaçları karşıladı. Farklı yapımları kendi bünyesinde toplayan Netflix Türkiye, çok sayıda aboneyi kendine çekti.
Netflix’in Türkiye şubesi: BluTV
İşte tam da Netflix’in yarattığı istediğin zaman/yerde dilediğin içeriği izlemenin yarattığı konfor alanından hareketle, Netflix’in yarattığı bu iş modelinin Türkiye’deki temsilcisi 23 Ocak 2016’da yayın hayatına başladı: BluTV. Masum, Yaşamayanlar, Bartu Ben, Bozkır, 7 Yüz, Adana Sıfır Bir, Pavyon, Yarım Kalan Aşklar, Alef ve Doğu gibi dizileri platforma olan ilgiyi artırarak mecrayı popüler hale getirdi. BluTV Genel Müdürü Aydın Doğan Yalçındağ da platformun izleyiciye sunduğu avantajların zengin içerik, hizmet için cihaza ihtiyaç olmaması, kullanıcıların istedikleri zaman üyeliklerini sonlandırabilme hakkı olduğunu belirtti.
Dijital pandemi dönemine hazır mısınız?
11 Mart 2020’de Türkiye’de ilk Covid-19 vakasının açıklandığı andan kısa bir süre sonra gelen karantinanın ve bunun getirdiği evde vakit geçirmenin etkisiyle dijital yayın platformlarına olan ilgide dramatik bir artış yaşandı. Öyle ki; Netflix’in Ocak 2020’de 4,7 milyon olan global kullanıcı sayısı, Kasım 2020’de 16,5 milyona ulaştı. BluTV İçerik Direktörü Deniz Şaşmaz Oflaz da, 12 Mart’tan 19 Mart’a kadarki bir haftada abone sayılarının yüzde 100 arttığını duyurdu.
Dijitale her zamankinden daha fazla ihtiyaç duyduğumuz bu dönemde iki dijital yayın mecrası hayatımıza girdi: Gain ve Exxen. Gain 30 Aralık 2020’de, Exxen ise 1 Ocak 2021’de yayın hayatına başladı.
Rekabet çanları çalıyor! Hazırsanız başlıyoruz!
Peki, Türkiye’de yayın hayatına devam eden ve daha çok yerli yapımlarıyla dikkat çeken en önemli dijital yayın platformları BluTV, Exxen ve Gain rekabetinde; hangi platform neyi hedefliyor ve kime hitap ediyor? BluTV farklı yapımlarıyla, özellikle de Türkçe orijinal yapımlarını seyirciyle buluşturuyor. BluTV’nin içeriklerine bakacak olursak; orijinal yerli yapımlara ağırlık veren ve hali hazırda çok beğenilen yabancı içerikler konusunda da oldukça fazla girişimi olan (Friends, The Handmaid’s Tale, Game of Thrones gibi) bir yapı görüyoruz. Ayrıca son zamanlarda çok ses getiren İlk ve Son dizisini terapist seçenekli bir şekilde de izleme fırsatı veren BluTV, yenilikçi adımlarla adından bahsettirmeyi başarmış görünüyor. Netflix’in izinden giden BluTV’nin ve buna bir de orijinal Türkçe yapımlarını eklemesinin, Türkiye’deki dijital platform aboneliği bakımından Netflix’i geride bırakarak ilk sıraya yerleşmesinde büyük bir etken olduğu söylenebilir:
Exxen yayın hayatına başladığı andan itibaren “minimum risk, çok sayıda izleyici” anlayışıyla hareket ediyor. Platformdaki yapımlar genellikle daha önce izleyici kitlesini oluşturmuş YouTube programları ya da popüler sosyal medya influencerlarına özel projelerden oluşuyor. YouTube’da yayınlanan Konuşanlar programı, YouTube’da yayın yapan Orkun Işıtmak, Enes Batur, Ali Biçim gibi isimler, televizyonda izlediğimiz Tolga Çevik, Masterchef jüri üyeleri, Aleyna Tilki, Cemal Can Exxen’de yer alıyor. İlk bakışta orijinallik/kendine haslık konusunda sıkıntılar yaşayan bir platform izlenimi veren kanal, bu algıyı başrolünde Feyyaz Yiğit’in yer aldığı komedi dizisi Gibi, şimdilerde yeni bölümleriyle yayınlanmaya başlayan fenomen dizi Leyla ile Mecnun ve Türkiye’nin önemli oyuncularının yer aldığı Hükümsüz dizisi ile kırmaya başladı.
Gain Medya, sıra dışı, kısa süreli ve kaliteli işler yapmaya odaklanmış bir platform. Yapım süreleri 1-20 dakika arasında değişiyor. 10 dakikalık dizi 10 Bin Adım ile daha fazla kişiye adını duyuran Gain, orijinal dizilerinin yanında belgeseller ve bilgilendirici haber içerikleri ile diğer platformlardan ayrılıyor. Ahmet Mümtaz Taylan, Harun Tekin, Can Bonomo, Caner Özyurtlu, Gaye Su Akyol, Mirgün Cabas gibi TV’de görmeye alışık olmadığımız isimleri ekranlara getirerek spesifik bir kitleye hitap ederek risk alıyor.
Gelecek bize ne söylüyor?
Yeni sinema filmlerinin pandemi etkisiyle vizyonda değil Netflix gibi platformlar tarafından satın alınıp izlendiği bugünlerde, eski alışkanlıklarımıza dönüp dönmeyeceğimiz tartışıladursun, istenilen koşulda daha kolay izleme deneyimi sunan dijital platformların sayısının artacağı çok açık. Dijitalin temel ihtiyaç olarak hissedilmesiyle beraber yakın dönemde farklı dijital platformların Türkiye pazarına gireceğini, bununla beraber rekabetin de artacağını söylemek yanlış olmaz.
Sona doğru
Masal şudur ki; bir gün BluTV, Exxen ve Gain bir araya gelmişler; “Hadi birlikte bir dizi tasarlayalım. Aşk dizisi olsun ama yıpratıcı bir ilişkileri olsun.”
BluTV demiş ki; “Kendi ayakları üzerinde duran çalışan bir kadın, oyuncu bir erkek. Kadın, kariyer odaklı, erkek özgür ruh olsun. Türkiye’nin önde gelen çok da popüler olmayan oyuncularıyla çalışalım.”
Exxen demiş ki; “Kendi ayakları üzerinde duran çalışan bir kadın, erkek onun yöneticisi. Beklentileri farklı olsun. Türkiye’nin reyting getiren popüler isimleriyle çalışabiliriz.”
Gain demiş ki; “Çoklu kişilik bozukluğuna sahip bir kadın, erkek de onun farklı karakterlerinin hepsini birden sevmeye çabalayan biri olsun. Çok başarılı ama popüler olmayan oyuncularla çalışalım.
Sonra gökten 3 söz düşmüş:
Biri BluTV’nin payına: “Hem popüler hem farklı olmak mümkün mü?” Biri EXXEN’e: “Risk almayalım arkadaşlar.” Öbürü de Gain’e: “Kalite, farklılıktan gelir.”