Brandverse Awards jürisi yanıtlıyor: “İyi bir başvuru nasıl olur?”
BoomSonar ve Marketing Türkiye iş birliğiyle düzenlenen Brandverse Awards başvuruları devam ederken jüriye iyi bir başvurunun nasıl olması gerektiğini sorduk. Formül “net, tutarlı, güvenilir ve ilgi çekici” olmak ancak elbette fark yaratacak bazı detaylar da var. Jüri özellikle kısa ve akılda kalıcı bir vaka videosuna dikkat çekerken başvuru metninin yalınlığının da önemli olduğunu vurguluyor. Publicis Groupe Türkiye Chief Media Officer’ı Kağan Yıldızalp, başvuruda bulunacak olanlara şu temel soruyu soruyor; “Projenizin büyük fikrini tek bir cümleyle etkili bir şekilde anlatabiliyor musunuz?”
Jüriye mesajları doğru aktarmalı…
Didem Namver
PepsiCo Digital & Loyalty Director, MMA Turkey Chairwoman, REPİD General Secretary
- Başarılı gördüğümüz başvuru metinlerinin genelde temel ortak özellikleri bulunuyor. Projelerin içeriğinin başvurulan kategori tanımları ile uyumlu olmasına özen göstermek başarıyı ciddi şekilde etkiliyor. Başvuru yapılan projelerin, başvuru formunda yer alan bölümleri de göz önüne alarak, projenin amacı, briefi, hedef kitlesi, uygulaması ve sonucu arasındaki tutarlılığın altını çizen belli bir hikâye akışında aktarılması önemli bir unsur. Belirtilen proje amacı veya iş ihtiyacına, başvurunun farklı kademelerindeki yansımaları boyunca bütünlüklü ve tutarlı biçimde atıf yapılması da vakayı güçlendirecek bir diğer unsur.
- Özellikle dijital bölümde temel hedeflerin net tanımlanması, bu hedeflerdeki sayısal başarıların kıyaslanabilecek değerlerle birlikte yer verilmesi, mümkün olduğu kadar kaynak gösterilmesini öneriyorum.
- Case videolarında dikkat edilmesi gereken ise, değerlendirme sırasında jüriye geçmesi gereken önemli mesajların doğru bir mantık ve görsellik çerçevesinde aktarılıyor olması ve süre kriterine dikkat edilmesi yönünde.
Güçlü projeniz olduğu kadar güçlü başvuru ve vaka videosuna da sahip olmalısınız
Kağan Yıldızalp
Publicis Groupe Türkiye Chief Media Officer
Brandverse Awards’ta ses getirmesi muhtemel, ödül kazanma potansiyeli yüksek olan projelerinizin (vakalarınızın) aşağıdaki soruların cevaplarını karşılayacak nitelikte olması gerektiğini düşünüyorum:
- Projeniz, tüketici içgörüsünden çıkışlı büyük bir fikre sahip mi? Vakada sunduğunuz büyük fikrin tüketici içgörüsü ile güçlü bir bağlantısı olması gerekiyor.
- Projenizin büyük fikrini tek bir cümleyle etkili bir şekilde anlatabiliyor musunuz? Eğer bir cümlede anlatabiliyorsanız gerçek bir içgörüden büyük fikre gittiğinize emin olabilirsiniz. Çoğu ödül kazanan projenin büyük fikrinin provokatif, benzersiz, yıkıcı ve en önemlisi de yalın olduğunu biliyoruz.
- Projenizin amacını, hedefini ve sonucunu net bir şekilde veriyor musunuz? Başvuru formunda yazdığınız amacın ve hedefin sonuç ile güçlü bir bağlantısı olmalıdır. Belirttiğiniz hedefler ile sonuçlar arasında doğru bir korelasyon olduğuna emin olun.
- Projenizin etkisini besleyen yan öğelere sahip misiniz? Projenizde bulunan uygulamaların birbirleri ile bağlantılı, akışkan bir yapıda olması, invasyonu, yenilikçi medya kullanımlarını ve teknolojiyi ön plana çıkartması gerektiğini unutmayın.
- Başvuru formunuzu ve vaka videonuzu akılda kalıcı bir şekilde hazırladığınıza inanıyor musunuz? Hem başvuru formunun hem de videonun 5N1K düsturu ile hazırlanması jürinin projeyi daha kolay anlamasını sağlayacaktır. Başvuru formunun ve videonun hikayesinin; samimi, gerçekçi, etkili ve kompakt bir şekilde hazırlanması jüride pozitif bir etki bırakır.
Yukarıda belirttiğim kriteler kadar önemli bir diğer kriter de “jüri gibi düşünerek” yarışma formunun ve videonun hazırlanmasıdır. Projenizin ilk jürisi siz olun ve yarışmanın değerlendirme kriterlerine göre ilk değerlendirmeyi şeffaf bir şekilde muhakkak siz yapın. Böylelikle projenizin güçlü ve geliştirilmesi gereken alanlarını daha rahat görme imkanınız olacaktır.
Diğer taraftan jüri üyelerinin tüm başvuru formlarını ve videoları değerlendirmek için limitli süreleri olduğunu ve birçok iyi başvuru içerisinden doğru projeleri seçmeleri için üzerlerinde baskı olduğunu unutmayın. Bu nedenle başvuru formunun ve vaka videosunun da başvurduğunuz proje kadar akılda kalıcı, güçlü ve kaliteli olması gerekiyor.
Tutarsızlık elenmenin en kısa yolu
Akan Abdula
FutureBright Founding Partner
Strateji ve stratejik, günümüz iş dünyasında en çok kullanılan kelimelerden ikisi. Pazarlamadan insan kaynaklarına, satın almadan lojistiğe kadar her şey artık “stratejik”. Tüm bunların sonucu olarak terim etkisinin bir kısmını kaybetmiş durumda.
Standart kurallarımızın yanında, jüri başkanı olarak jürimiz adına ekleyeceğim beklentilerimiz şunlar:
Unutmayın jüri de başvurunuzun bir müşterisi olduğu için…
- Açık, öz, kısa ve net konuşun. Jüri kısa ve vurucu ifadeleri daha çok hatırlayacaktır; bu nedenle, ne ifade edildiğinin anlamını kaybetmeden, kısa ve net yazınız. Basit bir dil kullanın, jargondan ve teknik terimlerden kaçının.
- Başvurunuzda sağlam bir duruş sergileyin. İfadelerinizle dünyaya meydan okuduğunuzu hissettirin. İnandığınızı jüriye hissettirin.
- Güvenilir olun. Bu bir masal değil, strateji. Dolayısıyla her iddianın somut kanıtlarla desteklenmesi gerekiyor. Destekleyin.
- İlgi çekici olun. Başvurunuzun jüriyi heyecanlandırması ve hatta ilham vermesi gerekir.
- Tutarsızlık sergilemeyin. Asla tutarsız olmayın. Tutarsızlık elenmenin en kısa yolu.
Vaka videoları hazırlarken, netliğe öncelik vermeli
Ufuk Batur
L’Oréal Luxe Turkey General Manager
- Güçlü bir başvuru, markanın pazarlama, iletişim ve reklamcılık çabalarının bütünsel bir görünümünü kapsamalı. Gönderilen çalışmanın hem geleneksel hem de çağdaş pazarlama uygulamalarıyla nasıl uyumlu olduğunu vurgulamalı. Gelişen pazarlama ortamını ele alarak çeşitli kanallarda yenilikleri sergilemeli. Projenin hedef kitleye ulaşırken amaçladığı sonuçlara nasıl ulaştığı, fark yarattığı ve endüstri standartlarının dışına çıkarak sektörde nasıl anlamlı bir etki yarattığının altını çizmeli.
- Katılımcılar, vaka videoları hazırlarken, netliğe öncelik vermeli. Belirlenen zaman sınırlarına bağlı kalmak, Türkçe dilini doğru kullanmak ve soru alanındaki yapılandırılmış başlıkların kullanılması esastır. Başarıyı üst düzeye çıkarmak için katılımcılar, projelerinin benzersiz yönlerini vurgulayarak ve sistematik bir vaka çalışması yaklaşımı benimseyerek etkili bir girişle başlamalı. İlgili verilerin ve ölçümlerin dahil edilmesi başarıları kanıtlarken, ilgi çekici bir hikaye anlatımı jüri değerlendirmesi için akılda kalıcı bir sunum sağlar.
En çok yapılan yanlış uzun video eklenmesi
Meral Saçkan
MPR İletişim Danışmanlığı Ajans Başkanı, İletişim Danışmanlığı Şirketleri Derneği (İDA) Danışma Kurulu ve Etik Kurulu Üyesi
- PR yarışmalarında en çok üzerinde tartışılan alanlar; stratejinin bir araştırmaya ve içgörüye dayanmış olması, bu verilerden yaratıcı ve özgün bir proje çıkması ve en önemlisi ölçüm raporlanırken amaç ve sonuç ilişkisinin ortaya konması. Bu bir iletişim yarışması ama kaç kişiye ulaşıldı, ne kadar medya yansıması /etkileşim elde edildi bilgilerinden öte, yapılan işin iletişim hedefleriyle örtüşmesi gerekiyor. Mesela engelliler için bir proje yapıyorsanız onlara nasıl ulaştığınızın yanında uygulamayı kaç kişi indirdi, hedef kitlenizin ne kadarı kullanıyor gibi ölçümler de önemli bir başarı kriteri oluyor.
- Global markaların yurt dışı uyarlaması olan veya çok uzun yıllardır sürüp her yıl bir yenilik getirmeyen işler de yaratıcılık ve özgünlük alanında uzun tartışmalara neden oluyor. Bunlara yarışma yılı içinde katma değerli ne eklendiğinin iyi anlatılması gerekiyor.
- Ayrı kategorilerde başvurulan projelerin ayrı bir dosya ve ayrı bir ölçüm ile anlatılması önemli.
- Case videolar ise yüzlerce başvuru arasında jürinin en hızlı anladığı dokümanlar. Burada en çok yapılan yanlış case video değil uzun tanıtım filmleri eklenmesi. Oysa amaç, uygulama ve sonucu anlatan 2 dakikalık bir video yetiyor. Pahalı prodüksiyonların yapılmasına da gerek yok. Cep telefonu kamerasına birinin anlatması bile yeter.
- Son olarak ek bilgilerin (araştırma, içgörü, uygulama detayları ve ölçümleme verileri vb.) ayrı bir ek dosya yapılması, jürinin merak ettiği konuları anlamasına yardımcı oluyor, kişisel yorumlara yer kalmıyor.
İyi bir başvuru metni, üç unsurun açıklamasını yapmalı: Doğruluk, özgünlük, etkinlik
Ergin Binyıldız
Happy People Project Chief Creative Officer
- İyi bir başvuru metni, üç unsurun açıklamasını yapmalı: Doğruluk, özgünlük, etkinlik. Doğruluk, yani fikrin doğru hedef kitleye doğru mesajı ulaştırdığından emin olmak. Ayrıca seçilen fikir ve stratejinin marka değerlerine, dna’sına uygun olduğunu teyit etmek. Özgünlük, fikrin sıra dışılığının, benzersizliğinin tespiti. Etkinlik de özellikle sonuçların istendiği kategorilerde söz konusu işin nasıl bir pozitif etki yarattığının belgelenmesi.
- Case filmlerinde yukarıda bahsedilen unsurların, berrak, akıcı bir narasyonla aktarılması gerekir. Bir mecburiyet olmamakla beraber, fikri öven, reklamın reklamını yapan bir anlatımdansa, bilgiyi objektif biçimde aktarıp değerlendirmeyi jüriye bırakan bir anlatım tarzı tavsiye edilir. Fikir değerlendirilirken case filminin kalitesi göz önünde bulundurulmaz. Ancak hikayeciliği kuvvetli filmlerin de jüriye derdini daha güçlü biçimde aktardığını göz önünde bulundurmayı unutmayın lütfen.
Jüri üyelerinin tamamını görmek için TIKLAYIN.
En iyi 100. yıl iletişimleri Brandverse Awards’da ödüllerine kavuşacak