Cannes Lions fikir liderliğini yitirdi…
Kuşkusuz Cannes Lions’un bu yıl en çok konuşulan isimlerinden biri oldu Publicis CEO’su Arthur Sadoun… Zira Sadoun önce Cannes’in Facebook ve Google’a yoğunlaştığını belirterek gelecek yıl grup olarak Cannes Lions’a katılmayacaklarını belirtti ardından da dikkatleri yapay zeka programı Marcel’in üzerine çekti. Eleştirmenlerin artık önemli paneller ve bilgi paylaşımı için bir araya gelinen bir festivalden çıkıp Fransız Rivierası’nın keyfini yatlarda içilen rosé şaraplarıyla çıkarmaya dönüştüğünü iddia ettiği Cannes Lions, WPP CEO’su Martin Sorrell tarafından da yaylım ateşine tutuldu. Festivalin dar bir kitleye hitap ettiğini belirten ve etkisini artırmak için New York ya da Paris’e taşımayı öneren Sorrell müşterilerinden çoğunun paneller yerine partilere katıldığını, geçtiğimiz yıllara göre bilgi akışının yavaşladığını dile getirdi.
Publicis ürün departmanından bir yönetici de festivalin yarısının iş yarısının eğlence olduğunu belirterek Güney Fransa’nın bu etkinliği gerçekleştirmek için gerçekten doğru yer olup olmadığını sorguladı.
Festival organizatörleri ise gelecek senenin planına başladılar bile. Festivalin danışma kurulu aralarında Procter&Gamble, Unilever, Burger King, AT&T ve Heineken’in bulunduğu markaların yöneticilerinden oluşuyor. P&G Pazarlama Kurulu Başkanı Marc Pritchard “Cannes Lions’a gelişimin marşına basacak yaratıcılığa odaklanmak üzere katılıyoruz” dedi.
Sektörün önemli bir bölümü Sadoun’un Cannes Lions’a yönelik eleştirilerini haklı buluyor. Ancak Publicis Group’un devrim yaratacağını öne sürdüğü Marcel konusunda aynı şeyi söylemek pek de mümkün değil. Zira çoğu katılımcı projeyi “gülünç” buldu! Twitter üzerinden “Marcel Diyor Ki” (Marcel Says) ve “Publicis’in Transformasyonu” (Transformation of Publicis) hashtaglerinin altına gönderilen Power Ranger resimleri Marcel’e karşı olan tepkilerin de bir göstergesi…
“Son sözü biz söyledik”
Publicis Group’un CEO’luğunu bir ay önce üstlenen Sadoun, trendlerin gerisinde kaldığı iddia edilen şirketini toplamak adına kolları sıvamış görünüyor. Sözlerin değil aksiyonların adamı olduğu bilinen Sadoun günün sonunda amacına ulaşarak Cannes’te tüm ilgiyi üstüne çektiği bir gerçek. Publicis’in stratejilerden sorumlu üst yöneticisi Carlo Serrano’un eve dönüş yolculuğunun hemen öncesinde “son sözü biz söyledik” demesi de bunun bir kanıtı.
Peki Publicis Group’un Cannes Lions’a katılmama kararının ana nedeni ne? En büyük nedenlerden biri Cannes’te yapılan aşırı harcamalar olarak görünüyor. Konaklama, ulaşım ve eğlence masraflarıyla beraber aşağı yukarı 20 milyon dolar olduğu tahmin edilen harcamalar reklam ajanları için can sıkıcı bir noktaya gelmiş görünüyor. Tüm bu yatırıma karşın Cannes genç reklamcıların kendini gösterebileceği bir festival olmaktan bir hayli uzaklaşmış görünüyor. Bu iki önemli konu Publicis’in Cannes’a katılmama nedenlerinin başında geliyor.
Publicis Group’un Cannes Lions dışında SXSW ve CES gibi yarışmalara katılıp katılmayacağı da merek konusuydu. Sadoun konuyla ilgili yaptığı açıklamada şunları dile getirdi: “Ödül törenleri, festival ve endüstriye 365 gün boyunca mola veriyoruz ama yanlış anlaşılma olmasın, döndüğümüzde her zamankinden güçlü olacağız…” Publicis Groupe’un Kreatif Başkanı Mark Tutssel ise “Bu 365 günlük sakinlik süreci sayesinde geri döndüğümüzde daha fazla yarışmaya daha fazla işle katılabileceğiz” dedi.
Ezber bozan söylemleriyle Cannes’te dikkatleri üzerine çeken Sadoun Snapchat’in kurduğu dönme dolaba ithafen de şunları söyledi: “Festivali organize eden ve sunan markalar düşünce liderliğini kaybetmiş gibi görünüyor. Birinci mi yoksa üçüncü sırada mı olmak istediklerine karar vermeleri gerekiyor. Ben Publicis’in ilk sırada olmasını istiyorum ve bunu yapmak için değişiyorum ve değişmek için de cesaret isteyen kararlar almak durumundayım.”