Çeyiz sepetinde hangi markalar var?
Malum sezon geldi… Bekarlığa veda etmek üzere olanlar için “çeyiz sezonu” anlamına gelen ilkbaharda çiftler telaşla ekran kaydırarak ya da mağaza mağaza gezerek o mutlu yuvayı kurmak için çalışıyor. Birlikte yaşamak ve hayatın zorluklarını birlikte göğüslemek isteyen çiftler elbette bu sezon da yalnız değiller. Bu hummalı süreçte onlara yakınlarının yanı sıra sevdikleri ve güvendikleri markalar eşlik ediyor… Peki, çiftler çeyiz alışverişi için ortalama ne kadar bütçe ayırıyorlar? En sıkı yoldaşları hangi markalar? Yanıtlar VeriNays’ın Marketing Türkiye için gerçekleştirdiği “Çeyiz Sepeti” araştırmasında…
Çeyiz deyince akla ilk “Karaca” geliyor
Tüketicilere kategori bağımsız olarak çeyiz denildiğinde akıllarına ilk olarak hangi markanın geldiği sorulduğunda Karaca (yüzde 43) açık ara farkla zirvede yer alıyor. Öyle ki en çok çeyiz çağrışımı yapan ikinci marka olan Arçelik ancak yüzde 12’lik bir skor elde edebiliyor. Karaca’nın uzun yıllardır devam ettirdiği çeyiz iletişimlerinin tüketici nezdinde net bir karşılık aldığı söylenebilir.
Siftah Arçelik beyaz eşya ürünleriyle yapılıyor
Katılımcıların yüzde 40’ı çeyizde öncelik verilmesi gereken kategorinin beyaz eşya olduğunu belirtiliyor. Böylesi kritik bir kategoride, Arçelik’in hakimiyeti dikkat çekiyor (yüzde 63). Hemen arkasından Bosch (yüzde 47) ve Beko geliyor (yüzde 45). Sonuçlara göre Arçelik’in yıllardır süregelen güvenilir marka algısının ilerleyen nesillerde de tercihleri etkileyeceğini söylemek mümkün.
Çiftlerin mutfak yardımcıları Karaca’dan
Küçük ev aletleri, marka çeşitliliği bakımından oldukça geniş bir kategori. Bu alanda hem eski hem görece yeni markalar kıyasıya rekabet ediyor… Ancak tercih sıralamasına bakıldığında zirvede rakiplerine göre nispeten yeni bir marka olan Karaca’yı (yüzde 57) görüyoruz. Markanın çeyiz denildiğinde akla gelen ilk marka olmasının ve son yıllardaki hızlı mağazalaşma sürecinin buna katkısı olduğu düşünülebilir. Ardından sırasıyla Tefal (yüzde 45), Philips (yüzde 44) ve Arzum (yüzde 42) markalarının tercih edildiği dikkat çekiyor.
Çiftler Karaca’ya doymuyor
Yemek takımı kategorisinde tercihlerin çok keskin bir şekilde ayrıştığı dikkat çekiyor. Buradaki en baskın marka da Karaca (yüzde 72) oluyor. 12 puan farkla Karaca’nın en yakın rakibi Kütahya Porselen (yüzde 50) olarak kayıtlara geçiyor. Bu iki marka dışında kalanlar ise tercih sıralamasında daha geriden geliyorlar. En yakın iki rakip yüzde 30 ile English Home ve yüzde 28’lik oranla Güral Porselen…
Dünyalar Yataş’la değişiyor
Pek çok köklü mobilya üreticisinin de yer aldığı uyku ürünleri kategorisinde rekabetin galibi yüzde 58’le Yataş oluyor. Markanın uzman algısı ve köklü geçmişi tercihleri en çok etkileyen faktörler arasında. Bununla beraber ikinci sırada yer alan İstikbal yüzde 56’lık bir tercihle Yataş’ı oldukça yakından takip ediyor. Bellona ise yüzde 46’lık tercih skoru ile bu iki markayı izliyor…
Ev tekstilinin favorileri English Home’da
Ev tekstili de yine birçok markanın rekabet ettiği bir kategori. Ancak bu alandaki ürünler oldukça çeşitli olduğu için çoğu markanın tüketici hayatına bir şekilde temas ettiği söylenebilir. Tercih sıralamasına bakıldığında English Home yüzde 73’lük bir oranla ilk sırada yer alıyor. Hemen ardındansa Madame Coco (yüzde 59), Taç ve Özdilek (yüzde 51) geliyor.
İstikbal göklerde
Katılımcılara mobilya kategorisindeki tercihleri sorulduğunda yüzde 50’lik bir tercih oranıyla İstikbal ilk sırada yer alıyor. Yüzde 45 ile Bellona, yüzde 37 ile de IKEA ilk üçteki yerini alıyor. IKEA’nın sadece belirli şehirlerde mağazalarının olması tercih oranını etkilemiş olabilir. Zira mobilya alışverişlerinin offline seyrettiği düşünüldüğünde markalar için fiziksel mağazalar önemli bir rekabet avantajı sağlıyor…
Halıda rekabet yeni ile geleneksel arasında
Halı kategorisinde ilk sırayı yine marka mirası eskilere dayanan Merinos’un aldığı görülüyor (yüzde 59). Hemen ardından ise işlevsel ve görece ekonomik fiyatlarıyla IKEA geliyor (yüzde 36). Burada yeni evlenen veya evlenecek çiftlerin geleneksel markalara ek olarak yenilikçi markalara da açık oldukları söylenebilir.
Hem gönlüme hem cebime göre olsun
Tüm bu marka ve ürün tercihlerinde etkili olan kriterler sorulduğunda liste başını elbette “fiyat” alıyor (yüzde 70). Markanın kampanyalar yapması, trendlere uygun olması ve ziyaretçilere sergilemekten gurur duymak da yine tercihler üzerinde oldukça etkili kriterler arasında. Her ne kadar ekonomik faktörler tüketiciler için kritik olsa da görece pahalı ve kaliteli markalarla çeyiz yapma isteğinin baskın olduğu da dikkat çekiyor.
Çeyiz bütçesi 120 bin TL
Kimi katılımcılar minimal tercihler yaparken kimileri tüm ev eşyalarını çeyizlere dahil ediyor olsa da çeyiz alışverişi için ayrılan bütçenin ortalama 120 bin TL olduğu görülüyor.
Araştırmanın Metodolojisi:
Marketing Türkiye adına VeriNays tarafından gerçekleştirilen “Çeyiz Sepeti” araştırması kapsamında Türkiye çapında, 20-40 yaş aralığında toplam 400 kadın ile görüşüldü. Bu kitlenin yarısı geçtiğimiz 4 sene içinde evlenmiş olanlar, diğer yarısı da önümüzdeki dönemde evlenmeyi planlayanlardan oluşuyordu.