Clubhouse’u etkin kullanma rehberi
Clubhouse, geçtiğimiz haftalarda Android işletim sistemi telefonlara kademeli olarak entegre olmaya başlamıştı ama bunların arasında henüz Türkiye yoktu. Türkiye’den sadece Google Play üzerinden ön kayıt oluşturulabiliyordu. Clubhouse tarafından geçen hafta yapılan açıklamaya göre; uygulama tüm dünyada artık Android işletim sistemi telefonlarda da kullanılabilecek. Bireysel kullanıcılardan markalara herkesin dikkatini çeken yeni platform bir anlamda da kullanıldıkça keşfediliyor. Tam da bu noktada ihtiyaç duyulabilecek Clubhouse’u etkin kullanma rehberi İletişim profesyoneli Gamze Nurluoğlu’ndan geliyor…
Ne sıklıkla oda açmak gerekir ve oda açarken nelere dikkat edilmeli?
Oda sıklığı kullanıcıların platformda ne kadar aktif konuşmacı olup, moderatörlük yapmak istediği ile alakalı bir seçim. Diğer taraftan, öne çıkan profiller haftada minimum 3 oda açan kullanıcılar.
Oda açarken isim seçimi, kullanıcılara hangi konuda konuşulduğuna dair bilgi vermek ve doğru kitleye ulaşabilmek için büyük önem taşıyor.
Moderatör olarak nelere dikkat edilmeli?
Clubhouse’da kullanıcılar bir oda açtığında moderatörlük yapabiliyor veya başka bir odada moderatör olarak atanabiliyor. Moderatör olmak, odayı kapatma, kimlerin konuşmacı olarak yer alınacağını seçme ve katılımcıların mikrofonunu açıp kapama hakkı veriyor. Buradaki önemli nokta, odadaki aktif yönetimi sağlamak ve adil bir konuşma düzeni yaratmak.
Moderatör olarak dikkat edilmesi gereken diğer konular ise şöyle:
- Konuşma talebi gönderenler sırayla alınmalı ve konuşma hakkı verilenlerle sıralama doğru yönetilmeli.
- Konuşma talep etmeyenlere bilgileri olmadan konuşmacı daveti göndermek doğru değil. Eğer yer alınması istenen bir konuşmacı var ise önden davet talebi iletilmeli.
- Konuşmacı olarak alınan kişilerin sırayla konuşmalarını ve araya girmeden söz hakkı almaları isteniyorsa, mikrofonların bir kez açılıp kapatılması rica edilebilir. Böylece söz karışıklığının önüne geçilebilir.
- Ünlü veya yüksek takipçi sayısına sahip biri geldiğinde onu öne çıkarmaya çalışmak yerine, sıralama bozulmadan konuşmanın sürdürülmesi önemli. Aksi bir tavır sergilendiğinde odadaki diğer kullanıcılardan tepki çeken bu durum platformun vaadi ile aykırı. Çünkü platformdaki ekosistem herkesin eşit haklarda konuşabilmesi ile sürdürülebiliyor.
- Konu ekseninin kaymamasına dikkat edilmeli. Açılan başlık çerçevesinde tutulan sohbet, daha etkili bir oda sağlıyor.
- Kişiler arası tartışma durumlarında veya provokatör söylemlerde gerektiği noktada kişilerin mikrofonu kapatılabilir veya ilgili kişiler konuşmacılar arasından çıkartılabilir. Önemli olan bu konunun nedenini açıklamak ve şeffaf olmak.
Bir odaya katılındığında nasıl davranılmalı?
Clubhouse’da bir odaya katılım sağlandığı an dinleyici veya konuşmacı olmak mümkün. Kullanıcı olarak odaya girildiği an konuşmacı talebinde bulunulmamalı. Bir süre odada neler konuşulduğu dinlenip, fikir sahibi olduktan sonra talepte bulunmak daha verimli.
Konuşmacı talebi kabul edildiği anda ise moderatörden söz verilmesi beklenmeli. Moderatör söz vermeyi atladığı takdirde bir kez mikrofon açılıp kapatılabilir.
Konuşmacıyken bir konuya destek vermek veya biri alkışlanmak istendiği takdirde, mikrofon arka arkaya açıp kapatılabilir.
Ne konuşmak daha iyi olur? İş mi, eğlence mi?
Clubhouse’da hem Türkiye’den hem dünyanın farklı ülkelerinden odalarda çok farklı konular konuşuluyor. Odaların da tek bir konusu yok. Yani sadece iş veya eğlence odaklı bir konu dizilimi söz konusu değil. Türkiye’de iş konuları da eğitim seansına dönen odalar da magazin grupları da görülüyor. O yüzden Nurluoğlu, kullanıcılara aslında “siz ne konuşmak istiyorsunuz? Tam buna göre ekosisteminizi oluşturabilirsiniz. Tek doğru yoktur, unutmayın. Ama şunu da unutmayın, katıldığınız odalar birçok kişi tarafından görülüyor yani bir ayak izine sahipsiniz” diye konunun altını çiziyor.
Şirketler için clubhouse nasıl kullanılabilir?
Clubhouse elbette markaların da radarında olan ve var olmak istedikleri bir platform. Markaların bu alanı nasıl kullanması gerektiğini ise Nurluoğlu “Profilde bir izleyici kitlesi oluşturuldu ise ve bir şirket adı ile Club sayfası açıldıysa şirket faaliyetlerinin güncellemelerini paylaşmak için odalar açılabilir. Aynı şekilde sektörden konuklar alarak yayınlar yapılabilir. Diğer taraftan “influencer marketing” faaliyetleri kapsamında kendi izleyici kitlesini oluşturan profiller ile de iş birliği yapılması mümkün.” sözleriyle özetliyor…
“Keşfedilmeyi bekleyen gezegen: Clubhouse” dosyamızı okumak için TIKLAYIN.